GuidoB wrote:De KNDB-rating van vrouwen is standaard te laag. Ze spelen een stuk sterker dan hun rating aangeeft. Iedereen die regelmatig tegen vrouwen speelt, weet dat. Ik weet niet precies hoeveel punten je bij de rating van een vrouw moet optellen om op de rating van een vergelijkbare man terecht te komen, dat zal per vrouw verschillen. Maar het is aanzienlijk. Voor de vrouwen waar ik wel eens tegen speel, zal het een punt of 30-40 zijn.
De oorzaak van dit fenomeen is te vinden in de geschiedenis van de ratinglijst en de wedstrijdpraktijk. Bij het instellen van de ratinglijst hebben alle actieve dammers een startrating gekregen. Dit is gebeurd door een commissie van een aantal wijze mannen. Vrouwen zijn hierbij te laag ingeschaald, waarschijnlijk omdat de mannen die hierbij betrokken waren, de speelsterkte van de actieve vrouwen te laag hebben ingeschat. Dus bij de start van de ratinglijsten hadden de vrouwen een te lage rating. In de dagelijkse wedstrijdpraktijk spelen vrouwen vooral tegen vrouwen. Er is nationale competitie, maar de meeste actieve vrouwen spelen daarnaast ook nog halve finale en finale van het NK vrouwen. Omdat vrouwen vooral tegen vrouwen spelen en hun rating te laag is, blijft hun rating te laag. Zij spelen immers weinig tegen mannen van wie zij ratingpunten kunnen winnen.
Wie door het bovenstaande niet overtuigd is, zou eens naar het NK aspiranten moeten kijken. Vroeger had je ook nog de halve finale van het NK aspiranten, dat meetelde voor de rating. Daar speelden (toen de nationale competitie nog kleiner was) regelmatig spelers mee die geen andere partijen voor de rating speelden dan deze aspiranten wedstrijden. Bekend is dat de rating van jeugdspelers te laag is, omdat deze eens per jaar wordt vastgesteld en jeugdspelers gedurende het jaar beter worden. In het voorjaar, als de aspiranten wedstrijden worden gehouden, zijn de jeugdspelers met een rating al veel beter dan hun rating aangeeft. De aspiranten zonder rating krijgen dus een rating door te spelen tegen spelers met een te lage rating. Zij krijgen daarmee zelf ook een te lage rating in vergelijking met hun speelsterkte. Het fenomeen dat jeugdspelers een te lage rating hebben, houdt zo zichzelf in stand. Hetzelfde geldt voor vrouwen.
Dit alles pleit ervoor om vrouwenwedstrijden niet mee te tellen voor de algemene ratinglijst. In mijn ogen heeft de FMJD hierin een verstandig beleid. Hetzelfde zou moeten gelden voor jeugdwedstrijden. Weet iemand of de FMJD deze wel meetelt?
Dit verhaal van Guido klopt wel in grote lijnen. Wel dacht ik dat bij het begin van de Volmac-rating, ongeveerd de top 100 van de wereld is ingeschaald, en dat uit deze pool alle ratings zijn voortgekomen.
De nationale jeugdkampioenschappen worden volgens mij meegeteld in de FMJD-rating.
Zodra ze voldoen aan de bedenktijdeisen (normale lange partij). In Nederland heeft men die langere bedenktijd bij de jongste klassen volgens mij ook ingevoerd.
Dat is dan soms wel wat vreemd. Zo zag ik in het voorjaar bij de Poolse jeugdkampioenschappen, o.m. de categorie B10 live op Internet. Bedenktijd: 80 min. + 1 minuut per zet. De meeste spelers deden er elk zo’n 10 minuten over……
Soms zijn het ook net topgrootmeesters.
In Nederland zijn bij de KNDB-rating op een bepaald moment de Provinciale Clubcompetities (en langzamerhand ook de lagere klassen) mee gaan tellen. Dit toen er een flink aantal mensen met een rating ook uitkwam in die competities en alles ook geregistreerd werd. Sindsdien is het aantal spelers met een KNDB-rating enorm uitgebreid. En ik denk dat iedereen dat op zijn niveau toch best leuk vindt.
De FMJD zou m.i. nu best eens kunnen overwegen om die vrouwenwedstrijden mee te laten tellen in de algemene FMJD-rating en die aparte vrouwenrating af te schaffen.
Momenteel zijn er 186 speelsters met een algemene FMJD-rating en 463 met een vrouwenrating. Dus dik een derde heeft al een algemene rating (maar zonder meetelling van wedstrijden, die ze onderling spelen in vrouwenwedstrijden).
De rating van jeugdspelers (en ook oudere spelers, die beginnen) en goed gaan scoren wordt bij de KNDB met de zogenaamde turbofactor snel aangepast. Dat kan inderdaad nog sneller gaan, als 1x per kwartaal er echt een nieuwe lijst wordt opgesteld, die als uitgangspunt dient voor de berekening in het volgende kwartaal. De FMJD doet dat al maar heeft volgens mij (dat weet ik niet zeker) geen turbofactor. De FIDE stelt trouwens 1x per maand een nieuwe ratinglijst vast. Ook wel een idee voor de FMJD. Wordt er wat meer voor die 5 Euro gedaan.
Dus ik ben het niet zo eens met Guido om die vrouwenwedstrijden buiten de algemene FMJD-rating te houden. Ik vind dat met meer waarnemingen er uiteindelijk altijd een beter statistisch beeld komt van verwachte speelsterkte. En met turbofactor en snellere updates van lijsten worden spelers, die in het begin mogelijk te laag zijn ingeschat vanuit bijv. die halve finales aspiranten (die nu door het snellere speeltempo dus niet meer meetellen) eerder op hun daadwerkelijke niveau neergezet.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!