Ik had een paar dagen geleden wat facebook contact met Jacek Pawlicki. Dit omtrent de weergave van de FMJD-vrouwenratings in de stand van het EK-vrouwen in Emmen.
(Ze staan samen met de geschatte ratings in de laatste kolom van de stand van het EK-vrouwen onder het kopje Erati en in de Engelse versie onder het kopje Rat).
Onder het kopje FMJD-rating staat dan de algemene FMJD-rating.
Ik vind het maar wat vreemd die vrouwenratings.
Anders dan bij fysieke sporten kunnen we bij denksporten de vrouwen toch als gelijkwaardig beschouwen? Tanja Chub heeft in het verleden meegedaan aan het NK Algemeen (2004), Olga Fedorovich heeft het algemene kampioenschap van Wit Rusland (2011) al eens gewonnen en Zoja Golubeva heeft op een haar na de finale van het WK 1996 gemist.
Bij onze schaakvrienden heeft men alleen maar een algemene FIDE-rating. En we weten allemaal dat Judith Polgar daar gewoon in de internationale top heeft meegespeeld.
Dus niets staat m.i. in de weg om de vrouwen gelijkwaardig dan mannen te behandelen. Er dammen gewoon veel minder vrouwen dan mannen en dat is volgens mij de grootste reden dat ze (nog) niet echt gelijkwaardig ook de top behalen. Voor de vrouwentitels kun je wat lagere normen (ratinggrenzen) vaststellen, waardoor er ook voldoende GMIF’s, MIF’s etc blijven. En natuurlijk kunnen er ook aparte vrouwenkampioenschappen georganiseerd worden. Een beetje positieve discriminatie mag best wel.
Het facebook contact met Jacek Pawlicki stopte wat abrupt toen ik de vraag stelde waarom o.m. Julia Makarenkova uit de Ukraine geen algemene FMJD-rating heeft en wel een vrouwenrating. Jammer, want hij gaat m.i. altijd prat op “ask me questions and I answer them”.
En zo zijn er nog flink wat vrouwen, die wel een FMJD-vrouwenrating hebben en geen algemene FMJD-rating. En dat is apart.
De enige conclusie, die ik voorlopig als buitenstaander kan trekken (ik heb geen weet van de FMJD-ratingreglementen in deze, want op de site kan ik daarover niet zoveel vinden), dat toernooien waar alleen vrouwen in meespelen (de nationale vrouwenkampioenschappen, EK’s, WK’s etc.) niet meetellen voor de algemene FMJD-rating maar alleen voor de FMJD-vrouwenrating meetellen. Want ik ga er wel vanuit dat die vrouwenrating volgens dezelfde systematiek als de algemene rating wordt berekend.
In dat geval is er zelfs sprake van discriminatie van vrouwen. Ik kan me zelfs voorstellen dat de algemene FMJD-rating van bijv. Zoja Golubeva en Nina Hoekman nog wel eens wat hoger uit kunnen vallen als die vrouwenwedstrijden gewoon meegerekend worden.
Enfin, mogelijk dat de technische commissie van de FMJD (Frank Teer

Dus: FMJD-vrouwenrating afschaffen en vrouwenwedstrijden meetellen voor de normale FMJD-rating.

Wie is voor?