FMJD vrouwenratings?

Piet Bouma

FMJD vrouwenratings?

Post by Piet Bouma »

Waarom zijn er eigenlijk FMJD-vrouwenratings?

Ik had een paar dagen geleden wat facebook contact met Jacek Pawlicki. Dit omtrent de weergave van de FMJD-vrouwenratings in de stand van het EK-vrouwen in Emmen.
(Ze staan samen met de geschatte ratings in de laatste kolom van de stand van het EK-vrouwen onder het kopje Erati en in de Engelse versie onder het kopje Rat).
Onder het kopje FMJD-rating staat dan de algemene FMJD-rating.

Ik vind het maar wat vreemd die vrouwenratings.
Anders dan bij fysieke sporten kunnen we bij denksporten de vrouwen toch als gelijkwaardig beschouwen? Tanja Chub heeft in het verleden meegedaan aan het NK Algemeen (2004), Olga Fedorovich heeft het algemene kampioenschap van Wit Rusland (2011) al eens gewonnen en Zoja Golubeva heeft op een haar na de finale van het WK 1996 gemist.
Bij onze schaakvrienden heeft men alleen maar een algemene FIDE-rating. En we weten allemaal dat Judith Polgar daar gewoon in de internationale top heeft meegespeeld.

Dus niets staat m.i. in de weg om de vrouwen gelijkwaardig dan mannen te behandelen. Er dammen gewoon veel minder vrouwen dan mannen en dat is volgens mij de grootste reden dat ze (nog) niet echt gelijkwaardig ook de top behalen. Voor de vrouwentitels kun je wat lagere normen (ratinggrenzen) vaststellen, waardoor er ook voldoende GMIF’s, MIF’s etc blijven. En natuurlijk kunnen er ook aparte vrouwenkampioenschappen georganiseerd worden. Een beetje positieve discriminatie mag best wel.

Het facebook contact met Jacek Pawlicki stopte wat abrupt toen ik de vraag stelde waarom o.m. Julia Makarenkova uit de Ukraine geen algemene FMJD-rating heeft en wel een vrouwenrating. Jammer, want hij gaat m.i. altijd prat op “ask me questions and I answer them”.
En zo zijn er nog flink wat vrouwen, die wel een FMJD-vrouwenrating hebben en geen algemene FMJD-rating. En dat is apart.
De enige conclusie, die ik voorlopig als buitenstaander kan trekken (ik heb geen weet van de FMJD-ratingreglementen in deze, want op de site kan ik daarover niet zoveel vinden), dat toernooien waar alleen vrouwen in meespelen (de nationale vrouwenkampioenschappen, EK’s, WK’s etc.) niet meetellen voor de algemene FMJD-rating maar alleen voor de FMJD-vrouwenrating meetellen. Want ik ga er wel vanuit dat die vrouwenrating volgens dezelfde systematiek als de algemene rating wordt berekend.
In dat geval is er zelfs sprake van discriminatie van vrouwen. Ik kan me zelfs voorstellen dat de algemene FMJD-rating van bijv. Zoja Golubeva en Nina Hoekman nog wel eens wat hoger uit kunnen vallen als die vrouwenwedstrijden gewoon meegerekend worden.
Enfin, mogelijk dat de technische commissie van de FMJD (Frank Teer :?: ) hier wat duidelijkheid in kan geven. Want gelijkwaardige behandeling van vrouwen en mannen zal ook wel voor SportAccord een belangrijk ethisch item zijn. Misschien wel belangrijker dan het aanpassen van statuten ten faveure van een sectie 100.
Dus: FMJD-vrouwenrating afschaffen en vrouwenwedstrijden meetellen voor de normale FMJD-rating. :idea:
Wie is voor?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: FMJD vrouwenratings?

Post by Jan Pieter »

Piet Bouma wrote:Dus: FMJD-vrouwenrating afschaffen en vrouwenwedstrijden meetellen voor de normale FMJD-rating. :idea:
Wie is voor?
Ik ben wel voor afschaffing van de FMJD-vrouwenrating (en ik ben ook wel voor afschaffing van aparte dameskampioenschappen, maar dat laatste zal ik maar niet hardop zeggen...)
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Lastige discussie waar je toch al snel mensen voor het hoofd kan stoten/ benadelen.
Maar ja met een beetje statistisch onderzoek kun je er denk ik niet om heen lijkt me dat er een verschil in aanleg is. Om nu dan een paar uitzonderingen te noemen zegt niks en daar komt nog eens bij dat het niet eens de echte mannen top is. Die vrouwen rating mogen ze van mij ook best afschaffen vrouwen kampioenschappen afschaffen lijkt me geen goed idee omdat dat best demotiverend is voor (jonge) meisjes/vrouwen als er niks gewonnen kan worden.
GuidoB

Post by GuidoB »

Je kunt geen wedstrijden waarvoor mannen zijn uitgesloten meetellen voor een ratinglijst waar ook mannen op staan, zal de redenering van Pawlicki wel zijn. De KNDB ziet dat anders: het NK vrouwen telt wel mee voor de ratinglijst.
Ganesha

Post by Ganesha »

Hallo Piet,
Je begint je verhaal niet sterk door te memoreren aan de zwaluw die nog geen zomer maakt.
Wil je alleen de vrouwenrating afschaffen, of is dat een begin?
Wil je daarna ook de vrouwenkampioenschappen afschaffen/vrouwen niet mogen dammen?

Ik weet niet de exacte reden van de vrouwenrating maar mij lijkt het wel handig tijdens vrouwentoernooien deze te hebben.Dus eerst nagaan waarom
deze rating er is, dan verder kijken.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Ganesha wrote:Hallo Piet,
Je begint je verhaal niet sterk door te memoreren aan de zwaluw die nog geen zomer maakt.
Wil je daarna ook de vrouwenkampioenschappen afschaffen/vrouwen niet mogen dammen?

Ik weet niet de exacte reden van de vrouwenrating maar mij lijkt het wel handig tijdens vrouwentoernooien deze te hebben.Dus eerst nagaan waarom
Een heel klein beetje offtopic, maar: In China spelen clubs met 3 personen, twee mannen en een vrouw. Leuk idee vind ik, kan dat in Nederland ook niet eens? Dat elk team verplicht 1 of 2 vrouwen op moet stellen, die dan tegen elkaar uitkomen.
Heaven is no location, but a state of mind
GuidoB

Post by GuidoB »

Kosmos wrote:Een heel klein beetje offtopic, maar: In China spelen clubs met 3 personen, twee mannen en een vrouw. Leuk idee vind ik, kan dat in Nederland ook niet eens? Dat elk team verplicht 1 of 2 vrouwen op moet stellen, die dan tegen elkaar uitkomen.
Ik ben voor!
Maar gelijk een wedervraag: hoe tellen we iemand als Piet Bastiaanse?
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

GuidoB wrote:
Kosmos wrote:Een heel klein beetje offtopic, maar: In China spelen clubs met 3 personen, twee mannen en een vrouw. Leuk idee vind ik, kan dat in Nederland ook niet eens? Dat elk team verplicht 1 of 2 vrouwen op moet stellen, die dan tegen elkaar uitkomen.
Ik ben voor!
Maar gelijk een wedervraag: hoe tellen we iemand als Piet Bastiaanse?
Piet mag alleen op het vrouwenbord spelen als zijn paspoort bewijst dat hij een vrouw is. Homo's en travestieten tellen ook gewoon vol voor man. Fanny Blankers Koen daarentegen zou wel toegelaten worden op het vrouwenbord.
Na een transsesksuele operatie mag men (nadat de arbiter degenetaliën heeft onderzocht en goedgekeurd) voorwaar meespelen op het vrouwenbord, behalve dan als een vrouw zich tot man om laat bouwen, dan weer niet natuurlijk.
Heaven is no location, but a state of mind
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:Hallo Piet,

Dag Ganesha,

Ik wil zeker niet de vrouwenkampioenschappen afschaffen.
De bedoeling van een rating is een zo goed mogelijke (verwachte) speelsterkte van een speler (vrouw of man) weer te geven. Dan vind ik dat alle wedstrijden, die daarvoor in aanmerking komen, meegeteld moeten worden. Hoe meer waarnemingen, hoe beter de rating statistisch is vastgesteld.
Bijv. Zoja Golubeva. De gegevens van de FMJD-database:
Algemene rating: Zoja Golubeva: MI 2255, 446 partijen.
Vrouwenrating: Zoja Golubeva, GMIF 2357, 605 partijen.
De 605 partijen, die Golubeva in vrouwenkampioenschappen heeft gespeeld, worden niet meegerekend in de Algemene FMJD-rating. Dat is toch discriminatie!
Als in de Nationale Competitie een wedstrijd tussen Vitalia Doumesh en Nina Hoekman plaatsvindt, wordt deze vervolgens alleen voor de Algemene rating geteld en niet voor de Vrouwenrating. Dat is toch ook volstrekt onlogisch?
Daarom mijn opmerking, afschaffen vrouwenratingen en mee laten tellen in de algemene rating. Voor vrouwentitels wat lagere (rating) grenzen hanteren en we hebben statistisch gewoon een betere FMJD-database en een betere afspiegeling van de vrouwen ten opzichte van de mannen.
We hebben toch ook geen FMJD-juniorenrating alleen vastgesteld op basis van wedstrijden alleen gespeeld tussen junioren onderling, die vervolgens uitgangspunt moet zijn voor de rating gehanteerd bij een WK-junioren?
En het gaat er bij mij niet in, dat vrouwen minder aanleg voor dammen zouden hebben (zoals onze playforstacks suggereert). Wat is het percentage vrouwen dat damt: 5% van het totaal?
Als je eens een a-selecte steekproef onder 5% van de mannen zou nemen (met wel dezelfde leeftijdsopbouw als de geregistreerde vrouwen), hoe zou dan een ratinglijst eruit komen te zien?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
playforstacks

Post by playforstacks »

Als er geen verschil in aanleg zou zijn waarom zijn er dan aparte kampioenschappen voor vrouwen ?
Ik weet niet wat voor statistisch onderzoek jij precies wil doen maar piet maar als ik gewoon eens de KNDB rating lijst erbij pak kom ik de eerste vrouw pas tegen op plaatste 88. terwijl 1 op de 20 ongeveer vrouw is (neem ik even van jou aan). de kans dat dit "toeval" is en mijn stelling niet klopt is gok ik iets ronde de 0,1%. je kunt het ook nog aan veel meer dingen zien dan puur statistisch onderzoek zoals bij de jeugd. De CPT zijn ongeveer niveau CMT en de top van de CJT kan makkelijk meedraaien met de top van de wereld van de vrouwen. Ik snap niet zo goed waarom het er bij jou niet in kan maar, ik zeg niet dat vrouwen dommer zijn maar bij dammen gebruik je toch specifieke vaardigheden en ruimtelijk inzicht. In de gewone maatschappij zien we toch ook dat er voor technische studies veel meer mannen slagen dan voor bijvoorbeeld psychologie. Maar hopelijk gaan er wat meer vrouwen dammen. (liefst ongeveer 16-25 en beetje knappe want met alleen maar mannen is het ook zo'n saaie boel :fadein: )
Ganesha

Post by Ganesha »

Dag Ganesha,

Ik wil zeker niet de vrouwenkampioenschappen afschaffen.
De bedoeling van een rating is een zo goed mogelijke (verwachte) speelsterkte van een speler (vrouw of man) weer te geven. Dan vind ik dat alle wedstrijden, die daarvoor in aanmerking komen, meegeteld moeten worden. Hoe meer waarnemingen, hoe beter de rating statistisch is vastgesteld.
Bijv. Zoja Golubeva. De gegevens van de FMJD-database:
Algemene rating: Zoja Golubeva: MI 2255, 446 partijen.
Vrouwenrating: Zoja Golubeva, GMIF 2357, 605 partijen.
De 605 partijen, die Golubeva in vrouwenkampioenschappen heeft gespeeld, worden niet meegerekend in de Algemene FMJD-rating. Dat is toch discriminatie!
Als in de Nationale Competitie een wedstrijd tussen Vitalia Doumesh en Nina Hoekman plaatsvindt, wordt deze vervolgens alleen voor de Algemene rating geteld en niet voor de Vrouwenrating. Dat is toch ook volstrekt onlogisch?
Daarom mijn opmerking, afschaffen vrouwenratingen en mee laten tellen in de algemene rating. Voor vrouwentitels wat lagere (rating) grenzen hanteren en we hebben statistisch gewoon een betere FMJD-database en een betere afspiegeling van de vrouwen ten opzichte van de mannen.
We hebben toch ook geen FMJD-juniorenrating alleen vastgesteld op basis van wedstrijden alleen gespeeld tussen junioren onderling, die vervolgens uitgangspunt moet zijn voor de rating gehanteerd bij een WK-junioren?
En het gaat er bij mij niet in, dat vrouwen minder aanleg voor dammen zouden hebben (zoals onze playforstacks suggereert). Wat is het percentage vrouwen dat damt: 5% van het totaal?
Als je eens een a-selecte steekproef onder 5% van de mannen zou nemen (met wel dezelfde leeftijdsopbouw als de geregistreerde vrouwen), hoe zou dan een ratinglijst eruit komen te zien?[/quote]

Ik denk dat mannen en vrouwen verschillen in de manier waarop ze dammen. Dus ik vind de opmerking van playforstacks niet zo vreemd en
dat in ieder geval nu er ook een duidelijk verschil zal zijn in rating die je niet opheft door er één rating van te maken.
Playforstacks: ik dacht dat vrouwen, mannen bij alle studies nu al overvleugelen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:
Ik denk dat mannen en vrouwen verschillen in de manier waarop ze dammen. Dus ik vind de opmerking van playforstacks niet zo vreemd en
dat in ieder geval nu er ook een duidelijk verschil zal zijn in rating die je niet opheft door er één rating van te maken.
Playforstacks: ik dacht dat vrouwen, mannen bij alle studies nu al overvleugelen.
In de top 200 per 1-7-2012 die ik van Jan Masselink heb gekregen (en daar zitten ook wat inactieve spelers bij, zowel bij vrouwen als mannen) zes vrouwen. Dat is minder dan 5% (3%).
5% zouden 10 dammers moeten zijn.
Dus in een top 200 gebaseerd op volstrekte evenredigheid (50% mannen, 50% vrouwen in de damwereld) zou de verhouding momenteel 140 mannen en 60 vrouwen zijn.
Nou dat is zo slecht nog niet.
Maar die 5% schat ik. Weet iemand exact het percentage van vrouwelijke dammers binnen de KNDB?
Mijn voorzichtige stelling, zodra het aantal dammende vrouwen explosief gaat stijgen, zal ook in de top een veel evenredigere verdeling tussen mannen en vrouwen zichtbaar zijn.
Kom op jongens, haal deze stelling eens onderuit?

Maar het ging mij niet over de absolute speelsterkte tussen mannen en vrouwen, en zoals gezegd, die aparte vrouwenkampioenschappen moeten er blijven.
Het ging er bij mij veel meer om dat de FMJD twee ratingen vaststelt, waarbij vrouwenwedstrijden niet mee rekenen in de algemene rating.
Hoe zouden onze junioren het vinden dat de juniorenwedstrijden (NK) niet meetellen in hun rating, maar alleen de wedstrijden, die ze bij de senioren meespelen, bijvoorbeeld alleen die van de Nationale competitie? Toch volstrekte onzin?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

het bijhouden van ratings schijnt geld te kosten, waardoor men 5 euro per persoon per toernooi af moet dragen.

er is geen goede reden voor 2 systemen, en het is geldverspilling. de lijsten moeten gewoon in elkaar geschoven worden.
playforstacks

Post by playforstacks »

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:
In de top 200 per 1-7-2012 die ik van Jan Masselink heb gekregen (en daar zitten ook wat inactieve spelers bij, zowel bij vrouwen als mannen) zes vrouwen. Dat is minder dan 5% (3%).
Dus in een top 200 gebaseerd op volstrekte evenredigheid (50% mannen, 50% vrouwen in de damwereld) zou de verhouding momenteel 140 mannen en 60 vrouwen zijn.
Maar die 5% schat ik. Weet iemand exact het percentage van vrouwelijke dammers binnen de KNDB?
Mijn voorzichtige stelling, zodra het aantal dammende vrouwen explosief gaat stijgen, zal ook in de top een veel evenredigere verdeling tussen mannen en vrouwen zichtbaar zijn.

Maar het ging mij niet over de absolute speelsterkte tussen mannen en vrouwen, en zoals gezegd, die aparte vrouwenkampioenschappen moeten er blijven.
Het ging er bij mij veel meer om dat de FMJD twee ratingen vaststelt, waarbij vrouwenwedstrijden niet mee rekenen in de algemene rating.
Hoe zouden onze junioren het vinden dat de juniorenwedstrijden (NK) niet meetellen in hun rating, maar alleen de wedstrijden, die ze bij de senioren meespelen, bijvoorbeeld alleen die van de Nationale competitie? Toch volstrekte onzin?
junioren rating zijn vaak te laag op zo'n NK junioren worden die rating dan gedrukt zelf als je goed presteerd omdat er een paar zijn die 200 punten te laag hebben. Dit zou een reden kunnen zijn om die niet mee te laten tellen wat mij betreft.
piet ik geef meteen toe dat het heel makkelijk is op gemanipuleerd statistisch onderzoek te doen zoals jij doet.
Jij hebt je eigen stelling en gaat dan zo dingen afbakenen en intepeteren dat het je stelling onderbouwt dit is wat mij betreft niet de manier hoe het moet.
Zoals ik al heb gezegt hoef je echt geen statistisch wonder te zijn om te zien dat vrouwen minder aanleg hebben. 5% is vrouw eerste vrouw staat op 88. en volgens mij maar 1 vrouw in de top 100. leg mij eens uit piet hoe dit kan als het echt "random" (lees even veel aanleg) zou zijn.
En ik pak nu nog een grens waar 1 vrouw in zit als ik de boel zou willen manipuleren en anders voordoen zoals jij had ik kunnen zeggen in de top 80 staat geen een vrouw dit zou betekenen dat ze de spelregels niet aan kunnen leren.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

playforstacks wrote:
Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:

junioren rating zijn vaak te laag op zo'n NK junioren worden die rating dan gedrukt zelf als je goed presteerd omdat er een paar zijn die 200 punten te laag hebben. Dit zou een reden kunnen zijn om die niet mee te laten tellen wat mij betreft.
piet ik geef meteen toe dat het heel makkelijk is op gemanipuleerd statistisch onderzoek te doen zoals jij doet.
Jij hebt je eigen stelling en gaat dan zo dingen afbakenen en intepeteren dat het je stelling onderbouwt dit is wat mij betreft niet de manier hoe het moet.
Zoals ik al heb gezegt hoef je echt geen statistisch wonder te zijn om te zien dat vrouwen minder aanleg hebben. 5% is vrouw eerste vrouw staat op 88. en volgens mij maar 1 vrouw in de top 100. leg mij eens uit piet hoe dit kan als het echt "random" (lees even veel aanleg) zou zijn.
En ik pak nu nog een grens waar 1 vrouw in zit als ik de boel zou willen manipuleren en anders voordoen zoals jij had ik kunnen zeggen in de top 80 staat geen een vrouw dit zou betekenen dat ze de spelregels niet aan kunnen leren.
Allereerst geef ik aan dat ik niet weet of het 5% is play for stacks.

Maar laten we onze onderlinge discussie maar kappen. We overtuigen elkaar toch niet.

Het ging mij om die FMJD-vrouwenrating en waarom die vrouwenwedstrijden niet bij de algemene fmjd-rating worden geteld. De rest is wat mij betreft bijzaak. Ik ben ook meer benieuwd naar die reden. En die zou jouw provinciegenoot, Frank Teer, lid van de technische commissie FMJD, hier wel kunnen uitleggen.
Post Reply