Apeldoorn exit?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Hanco Elenbaas wrote:
Guest wrote:Ik vind de meest logische oplossing de volgende:

1. Apeldoorn trekt zich terug. Niks aan te doen. Wegstrepen dat team.
2. Kampioen hoofdklasse promoveert. (Uiteraard)
3. Nrs. 11 en 12 van de ereklasse spelen met nr 2 van de hoodklasse om 2 plaatsen in de ereklasse

Maw: het wegvallen van Apeldoorn bevoordeelt de teams die met Apeldoorn in dezelfde klasse zaten. Voor de hoofdklasse verandert er verder niks.

Het zou ook nogal vreemd zijn als de 3e stek in de hoofdklasse ineens rechten zou krijgen toebedeeld omdat er in de ereklasse iets gebeurt. Sorry, Dieter, lijkt me echt niet logisch.
Jouw verhaal klopt niet Guest.
Nummer 12 van de ereklasse zou degraderen als Apeldoorn zich niet zou terugtrekken.
Het is niet logisch dat de nummer 12 nu opeens allerlei rechten krijgt, die de nummer 3 van de hoofdklasse worden onthouden.
De nummer 3 van de hoofdklasse moet dezelfde kansen krijgen als de nummer 12 van de ereklasse.
Zo mogelijk moeten de kansen van 12 ereklasse en 3 hoofdklasse minder groot zijn dan die van 11 ereklasse en 2 hoofdklasse.

Een eerlijke regeling zou zijn:
Nummer 10 ereklasse blijft erin. Kampioen hoofdklasse promoveert.
Om overige twee plaatsen ereklasse:
13 maart:
Nummer 11 ereklasse - nummer 2 hoofdklasse (winnaar geplaatst voor ereklasse) (verliezer krijgt op 20 maart herkansing tegen winnaar 12 e - 3 h)
Nummer 12 ereklasse - nummer 3 hoofdklasse (winnaar speelt op 20 maart tegen verliezer 11 e - 2 h)
En dit gaat dan alleen om de plek in de ereklasse. Mooie klus voor Leo Mous. Maar hoe dan om te gaan met de extra plek in hoofdklasse, en vervolgens met de extra plek in de eerste klasse die vrijkomt?

Het lijkt mij op het eerste gezicht het meest logisch om als uitgangspunt te houden dat alleen die teams die ook nu voor promotie/degradatie in aanmerking komen te betrekken bij promotie/degradatie wedstrijden. Degraderen blijft degrareren.

Ereklasse nr 11 en Ereklasse nr 10 en Hoofdklasse nr 2 blijven/gaan alle naar de ereklasse. Ereklasse nr 12 degradeert. Promotiewedstrijden niet nodig.

Verliezer promotiewedstrijden hoofdklasse/eerste klasse spelen een extra wedstrijd voor alsnog handhaven in de hoofdklasse.

Voor de tweede klasse/eerste klasse zie ik zo snel geen fraaie oplossing. Hoe te selecteren uit vijf verliezers van promotiewedstrijden? Wie heeft een idee? Kan Apeldoorn niet worden teruggezet naar de eerste klasse?

Overigens, ook de suggestie van Jan Pieter, laat Apeldoorn maar gewoon verder spelen in de ereklasse lijkt me het overwegen waard.
Guest

Post by Guest »

Jaap van Galen wrote: En dit gaat dan alleen om de plek in de ereklasse. Mooie klus voor Leo Mous. Maar hoe dan om te gaan met de extra plek in hoofdklasse, en vervolgens met de extra plek in de eerste klasse die vrijkomt?

Het lijkt mij op het eerste gezicht het meest logisch om als uitgangspunt te houden dat alleen die teams die ook nu voor promotie/degradatie in aanmerking komen te betrekken bij promotie/degradatie wedstrijden. Degraderen blijft degrareren.
Precies! Dat is logica.

Stel je kiest voor het betrekken van no. 3 in de nieuwe regeling. Dan meot je eerst wachten totdat die nacompetitie klaar is alvorens je weet of er nog een extra plek vrij komt in de hoofdklasse en alle respectievelijke plekken daaronder. Dan wordt het een volledige puinhoop in de hele competitie.
blondegod

Post by blondegod »

Het feit dat Apeldoorn zich terugtrekt is gewoon een roddel, niets meer. Dat iedereen zich meteen zit te " verlekkeren" met allerlei wilde plannen is bijna zielig te noemen [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote: Wat hadden het over logica. Wat jij hierboven schrijft is een pleidooi vol met waarde oordelen over de verschillende teams. Dat wil je juist voorkomen in zo'n situatie.

Plek 3 heeft geen rechten en heeft niets met de gebeurtenissen in de ereklasse te maken. Houd dit dus aub buiten de regeling. Geleen moet volgend jaar gewoon geen punten morsen; it is all in the game!
Ik vermoedde al dat jij het meer over Geleen had dan over nummer 3.
Laat ik je even uit de droom helpen: de grootste kans op die plek 3 hebben PWG en Troesoe!
Het meest logisch is de methode van Insomnia en Jaap, maar de mijne is rechtvaardiger jegens de arme stakkers PWG en Troesoe, want een van de twee staat straks met lege handen.
Ben jij lid van DUO, Guest??
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote: De huidige nummer 12 van de ereklasse heeft dit seizoen aangetoond verreweg het zwakste team te zijn van die klasse en degradatie zou dus niet misplaatst zijn.
Het verschil tussen nummer 2 en 3 hoofdklasse moet misschien door loting worden bepaald.
We hadden al een nacompetitie.
Waarom dan niet die nacompetitie zo organiseren als ik eerder heb voorgesteld? Niemand wordt dan gedupeerd en zelfs het team dat dit jaar laatste werd in de ereklasse krijgt nog een herkansing.
Als je hier het rechtvaardige niet van ziet en als je wilt overgaan tot een in mijn ogen onrechtvaardiger regeling, dan noem ik dat kortzichtig.
Het spijt me dat ik jou niet kan duidelijk maken waarom.
Wat hadden het over logica. Wat jij hierboven schrijft is een pleidooi vol met waarde oordelen over de verschillende teams. Dat wil je juist voorkomen in zo'n situatie.

Plek 3 heeft geen rechten en heeft niets met de gebeurtenissen in de ereklasse te maken. Houd dit dus aub buiten de regeling. Geleen moet volgend jaar gewoon geen punten morsen; it is all in the game!
Waarom nu plek drie meteen vertalen in Geleen. De slotronde kan minstens even goed Troesoe als 's-Gravenpolder op die derde plaats doen belanden. Een besluit van de KNDB moet daarom genomen zijn voor de laatste ronde al is het alleen maar om de schijn van partijdigheid te vermijden.
In Geleen gaan we er gewoon van uit dat we kampioen worden volgende week hoor al hebben we nu niet bepaald de beste papieren.
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

blondegod wrote:Het feit dat Apeldoorn zich terugtrekt is gewoon een roddel, niets meer. Dat iedereen zich meteen zit te " verlekkeren" met allerlei wilde plannen is bijna zielig te noemen [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Dus de kranteartikelen waarmee deze draad begon zijn niet juist?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

blondegod wrote:Het feit dat Apeldoorn zich terugtrekt is gewoon een roddel, niets meer. Dat iedereen zich meteen zit te " verlekkeren" met allerlei wilde plannen is bijna zielig te noemen [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
Ik heb van minimaal twee spelers van apeldoorn uit de eerste hand dat ze weggaan bij apeldoorn, en van een van deze spelers ook nog expliciet gehoord dat de sponsor stopt. Dan is het wat mij betreft geen roddel meer.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Jaap van Galen wrote:Het lijkt mij op het eerste gezicht het meest logisch om als uitgangspunt te houden dat alleen die teams die ook nu voor promotie/degradatie in aanmerking komen te betrekken bij promotie/degradatie wedstrijden. Degraderen blijft degraderen.

Ereklasse nr 11 en Ereklasse nr 10 en Hoofdklasse nr 2 blijven/gaan alle naar de ereklasse. Ereklasse nr 12 degradeert. Promotiewedstrijden niet nodig.

Verliezer promotiewedstrijden hoofdklasse/eerste klasse spelen een extra wedstrijd voor alsnog handhaven in de hoofdklasse.

Voor de tweede klasse/eerste klasse zie ik zo snel geen fraaie oplossing. Hoe te selecteren uit vijf verliezers van promotiewedstrijden? Wie heeft een idee? Kan Apeldoorn niet worden teruggezet naar de eerste klasse?

Overigens, ook de suggestie van Jan Pieter, laat Apeldoorn maar gewoon verder spelen in de ereklasse lijkt me het overwegen waard.
Tweede klasse/eerste klasse zijn zes en niet vijf promotiewedstrijden. Een mogelijkheid is om de nr's 10 uit de eerste klasse gewoon te handhaven. De 2 nr's 11 en de 2 nr's 12 en de 6 nr's 5 kunnen in een nieuw vast te stellen schema met 5 wedstrijden strijden om vijf plekken in de eerste klasse.

Nu maar hopen dat Blondegod gelijk heeft en de Apeldoorners en hun sponsor na hun gezamenlijke vakantie melden volgend jaar gewoon weer een gooi naar de titel te gaan doen.
Guest

Post by Guest »

Dieter wrote:Waarom nu plek drie meteen vertalen in Geleen
1. Omdat Geleen meteen op de proppen komt met een roep om rechten van plaats 3
2. Omdat Geleen nu 3e staat

Maar ook als Troesoe of PWG op plek 3 komen dan ben ik uiteraard van mening dat die plaats geen recht mag geven op mogelijke promotie. Het belangrijkste argument dat aangeeft dat dit onlogisch en onwenselijk is, is het argument zoals verwoord door Jaap.
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote:Ben jij lid van DUO, Guest??
Weet je nou nog steeds niet wie ik ben? Eric van Dusseldorp had dit toch volledig uitgeanalyseerd? Misschien moet je hem eens vragen of ik lid van DUO ben?
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Bert Zwart wrote:
Ik heb van minimaal twee spelers van apeldoorn uit de eerste hand dat ze weggaan bij apeldoorn, en van een van deze spelers ook nog expliciet gehoord dat de sponsor stopt. Dan is het wat mij betreft geen roddel meer.
Roddelt blondegod?
blondegod

Post by blondegod »

Dat spelers vertrekken bij een club is niet nieuw, datzelfde geldt voor de sponsor. Maar daarom hoeft een club zich niet meteen terug te trekken.
Denk aan bv. PSV.
Mark

Post by Mark »

Stel Apeldoorn trekt hun 1e tiental pas - officieel - terug voor het seizoen 2004-2005 nadat alle promotie/degradatiewedstrijden gespeeld zijn. Of dat hun voornemen pas na afloop van dit seizoen bekend was geworden.

Wat was er dan gebeurd? En, zou er nu niet hetzelfde moeten gebeuren, onafhankelijk dus van promotie/degratie beslommeringen?

En zijn er wellicht precedenten? Wat gebeurde er toen?
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

blondegod wrote:Dat spelers vertrekken bij een club is niet nieuw, datzelfde geldt voor de sponsor. Maar daarom hoeft een club zich niet meteen terug te trekken.
Denk aan bv. PSV.
In de artikelen staat ook niet dat de club zich terug trekt of er mee ophoudt. Het plan lijkt het eerste team terug te trekken.
Karvinen

Post by Karvinen »

Guest wrote:
Dieter wrote:Waarom nu plek drie meteen vertalen in Geleen
1. Omdat Geleen meteen op de proppen komt met een roep om rechten van plaats 3
2. Omdat Geleen nu 3e staat
1. Belachelijk argument zonder enig fundament...
2. Is de huidige stand dan al de eindstand?
Post Reply