Onderstaande berichten maar even uit de thread krantenartikelen gekopieerd. Dit kon wel eens een hele discussie worden.
Dieter wrote:
Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dammers DUO krijgen strohalm aangereikt voor behoud ereklasse
Door HENNY HAGGEMAN
DOETINCHEM - Leek zaterdag het doek zo goed als gevallen voor de dammers van DUO (Dammers Uit Oost) in de ereklasse, sinds gisteren is er plots een strohalm die degradatie lijkt te voorkomen. Bij ereklasser DCA Apeldoorn trekt de hoofdsponsor zich terug. De Apeldoornse club dient deze week een verzoek in bij de dambond om het vlaggenschip terug te trekken uit de hoogste klasse.
Mocht Apeldoorn - waar ondermeer negenvoudig wereldkampioen Tsjizjov speelt, maar ook Marcel Knipper en Gep Leeflang, beiden oud-spelers van Doetinchem - inderdaad uit de ereklasse verdwijnen, dan is de kans groot dat DUO ook komend seizoen op het hoogste niveau damt. Dit seizoen degradeert namelijk slechts een club uit de ereklasse.
"Zo wordt ons toch nog een strohalm toegeworpen", zegt Friso Fennema, speler van DUO. "Hoe de reglementen van de dambond precies zijn in dit soort gevallen, weten we ook niet. Degradeert er inderdaad geen ploeg of promoveren er twee clubs uit de hoofdklasse? Maar in ieder geval ziet de wereld er een stuk zonniger uit dan afgelopen zaterdag."
Toen verloor DUO kansloos met 14-6 van concurrent Maas 't Hoog en leek het eerste seizoen voor DUO dramatisch af te lopen. Met alleen nog de wedstrijd tegen landskampioen Culemborg op de rol was de mogelijkheid om het punt achterstand op ADG goed te maken, nihil voor de Achterhoekse hekkensluiter.
DUO is een jaar geleden ontstaan uit een fusie tussen de damclubs Vorden (ereklasser) en Doetinchem (hoofdklasser). De rivalen van weleer besloten de handen ineen te slaan met als doel een damclub op het hoogste niveau te houden in de Achterhoek. Een leegloop bij Vorden dreigde en door samensmelting leek het team sterk genoeg voor de ereklasse. Dit seizoen won DUO echter slechts een keer en leed verder nederlagen.
Nu maar hopen dat de KNDB voor de laatste ronde beslist....
Het is natuurlijk helemaal niet vanzelfsprekend dat bij terugtrekking van Apeldoorn de nr. 12 in de ereklasse blijft. een andere variant is, geen promotiewedstrijden maar de nr. 2 van de hoofdklasse promoveerd direct. En er zijn nog meer varianten hoor.
Dieter wrote:De mooiste variant is wellicht dat de nr. 10 vrij is van nacompetitie en dat nr. 11 en 12 de strijd aangaan met de nrs. 2 en 3 van de hoofdklasse. De winnaars plaatsen zich en de verliezers spelen de tweede wedstrijd om de laatste vrije plaats in de ereklasse.
Gezien de spannende strijd in de hoofdklasse lijkt me dat ook de meest eerlijke variant voor alle betrokkenen.
De Stentor wrote:Avontuur DCA als nachtkaars uit
van onze sportredactie
16 FEBRUARI 2004 - APELDOORN - Het avontuur in de ereklasse gaat als een nachtkaars uit voor damclub Apeldoorn. DCA verloor zaterdag kansloos met 8-12 van Meurs DEZ, in waarschijnlijk de laatste thuiswedstrijd op dit niveau. De sponsor houdt het voor gezien en het team valt uiteen. DCA wil de ploeg voor komend seizoen terugtrekken.
DCA begon het seizoen vol ambities, in de waan een rol te kunnen spelen in de strijd om de landstitel. Negenvoudig wereldkampioen Tsjizjov werd opnieuw aangetrokken voor een aantal wedstrijden en DCA rekende erop tot het laatst toe de strijd met favoriet Heyting Huissen aan te kunnen.
In de vierde ronde ging het echter mis tegen Maas van ‘t Hoog. Het Apeldoornse tiental was uit het veld geslagen doordat het bondsbestuur daags voor die wedstrijd DCA-speler Tjalling Goedemoed royeerde als lid. Voor het royement bestond geen deugdelijke onderbouwing en het werd later teruggedraaid, een affaire die leidde tot het aftreden van twee leden van het bondsbestuur. Voor DCA was op dat moment het kwaad al geschied. Bestuursleden en sponsor voelden zich geschoffeerd door de handelwijze van de bond en lieten toen al weten dat het aanleiding zou kunnen zijn om de ploeg terug te trekken. Vanaf dat moment deden de Apeldoorners in feite voor spek en bonen mee in de hoogste klasse. Tsjizjov werd niet meer opgeroepen.
Zaterdag kregen de DCA-spelers te horen dat de sponsor er mee stopt. Daardoor zal het team uiteen vallen. Het DCA-bestuur zal het KNDB-bestuur het verzoek doen om het eerste team te mogen terugtrekken uit de competitie. Het huidige tweede team, dat vierde staat in één van de tweede klassen, zal dan het vlaggenschip worden.
Enkele spelers, onder wie internationaal grootmeester Alexander Presman, hebben al aangegeven ondanks de sportieve aderlating DCA waarschijnlijk toch trouw te zullen blijven.
Uit het bericht in de Stentor begrijp ik dat Apeldoorn het 1e team volgend jaar terug wil trekken en dat men met het 2e team als 1e team verder wil spelen in de 2e klasse (of 1e klasse als het promoveert).
Een dergelijk verzoek zou m.i. afgewezen moeten worden. Als ze komend jaar nog maar 1 tiental op de been kunnen brengen, dan moet het laagst spelende tiental teruggetrokken worden. De plek in de ereklasse moeten ze houden, of ze willen of niet. Laat ze maar lekker twee jaar lang alles verliezen tot ze naar de 1e klasse zijn afgedaald. Misschien dat bestuurders in de toekomst dan eens gaan nadenken voordat ze een sponsor binnenhalen en even snel een topteam kopen.
Ik hoop overigens wel dat Apeldoorn 2 promoveert. Anders hebben ze helemaal geen verzoek aan de KNDB nodig, maar kunnen ze de gewenste toestand bereiken door de vereniging op te heffen, een nieuwe vereniging op te richten, en vrij in te schrijven in de 2e klasse...
Last edited by Jan Pieter on Tue Feb 17, 2004 12:34, edited 4 times in total.
Allard van Tongeren wrote:Als sponsor van DCA wil ik reageren op alle commotie rond TG.
Ik vind het opmerkelijk dat een zeer late berichtgeving van de KNDB m.b.t. royement van TG, los van alle aangevoerde argumenten, ons net voor een wedstrijd bereikt heeft. Waardoor was onze voorbereiding op de wedstrijd verre van optimaal was. Hiermee zijn, naast de team belangen, ook de belangen van de sponsoren op een zeer ernstige wijze geschaad.
Indien prive omstandigheden (chatten) de wedstrijd uitslagen kunnen beinvloeden, ben ik genoodzaakt mij als sponsor van DCA, sterk te maken voor terugtrekking van het team. In andere sportbonden is dit ongebruikelijk (Kluivert jaagt iemand dood, speelt gewoon in Oranje).
Dieter wrote:De mooiste variant is wellicht dat de nr. 10 vrij is van nacompetitie en dat nr. 11 en 12 de strijd aangaan met de nrs. 2 en 3 van de hoofdklasse. De winnaars plaatsen zich en de verliezers spelen de tweede wedstrijd om de laatste vrije plaats in de ereklasse.
Gezien de spannende strijd in de hoofdklasse lijkt me dat ook de meest eerlijke variant voor alle betrokkenen.
Lijkt me ook de allerbeste en enige juiste oplossing!
Lijkt me ook de allerbeste en enige juiste oplossing!
Ik moet me even zelf corrigeren omdat ik een rekenfoutje maakte. In het bovenstaande overzie ik dat er ook al een kampioen naar de ereklasse gaat.
Het moet dus iets anders wellicht 12 tegen twee en 11 tegen 3 de winnaars zijn geplaatst.
Nummer tien gelukkig hoeft geen nacompetitie te spelen
Nummer twaalf gelukkig heeft nog een kans
en ook de teleurgestelde nummer drie van de Hk heeft een kans door nacompetitie.
Dieter wrote:Het moet dus iets anders wellicht 12 tegen twee en 11 tegen 3 de winnaars zijn geplaatst.
Ik heb de indruk dat jouw suggesties niet helemaal losstaan van de positie die De Vaste Zet momenteel op de ranglijst inneemt.
Natuurlijk telt die positie mee, maar het kan ook anders aflopen, als 's-Gravenpolder een puntje verspeelt tegen Excelsior zijn ze ook zo maar derde, het zou daarom wel zo netjes zijn als de KNDB een besluit neemt voor aanvang van de laatste ronde. Een besluit daarna lijkt een besluit ten gunste van bepaalde teams. het bovengenoemde heeft een grote mate van neutraliteit is zich lijkt me.
Dieter wrote: het zou daarom wel zo netjes zijn als de KNDB een besluit neemt voor aanvang van de laatste ronde. Een besluit daarna lijkt een besluit ten gunste van bepaalde teams. het bovengenoemde heeft een grote mate van neutraliteit is zich lijkt me.
Dat het KNDB-bestuur voor de laatste ronde een besluit neemt, lijkt me ook wenselijk, maar als echte buitenstaander hoop ik, anders dan jij, dat ze niet toegeven aan deze gekkigheid. Laten we het competitiegebouw nu eens een keertje serieus nemen.
Wat als het tweede team van Apeldoorn vierde wordt, promoveert naar de eerste klasse en zich vervolgens terugtrekt? Gaat de verliezer van het duel tussen de nr. 5 in 2C en de nr. 12 in 1A alsnog naar de eerste klasse? Wat vind jij JP?
Bert Zwart wrote:Wat als het tweede team van Apeldoorn vierde wordt, promoveert naar de eerste klasse en zich vervolgens terugtrekt? Gaat de verliezer van het duel tussen de nr. 5 in 2C en de nr. 12 in 1A alsnog naar de eerste klasse? Wat vind jij JP?
Dat er op lagere niveaus wel eens wat gerommeld moet worden, valt helaas nooit helemaal te voorkomen, maar voor de uitstraling van een sport zijn de gevolgen in dat geval beperkt.
Ik vind het dit seizoen sowieso belachelijk dat er uit de zwakke klassen 2A, 2B, en 2C net zoveel ploegen promoveren als uit de veel sterkere klassen 2D, 2E, en 2F. Mochten er door terugtrekking van teams plekjes openvallen in de 1e klasse, dan lijkt het mij dat die opgevuld moeten worden vanuit de sterkste 2e klassen.
Dieter wrote: het zou daarom wel zo netjes zijn als de KNDB een besluit neemt voor aanvang van de laatste ronde. Een besluit daarna lijkt een besluit ten gunste van bepaalde teams. het bovengenoemde heeft een grote mate van neutraliteit is zich lijkt me.
Dat het KNDB-bestuur voor de laatste ronde een besluit neemt, lijkt me ook wenselijk, maar als echte buitenstaander hoop ik, anders dan jij, dat ze niet toegeven aan deze gekkigheid. Laten we het competitiegebouw nu eens een keertje serieus nemen.
Wat bedoel je met serieus nemen Jan Pieter, moet de nr. 12 gewoon maar blijven of wat bedoel je. Denk je niet ook dat neutraliteit juist een goed, goed is in kwesties als deze. Een keuze maken ten gunste van de een ruikt al snel naar belangenverstrengeling denk je niet?
Dieter wrote:Wat bedoel je met serieus nemen Jan Pieter, moet de nr. 12 gewoon maar blijven of wat bedoel je.
Met serieus nemen bedoel ik dat teams alleen moeten promoveren/degraderen wanneer ze bovenin/onderin eindigen, en dat het bestuur dus niet het verzoek van middenmoter Apeldoorn moet inwilligen om het 1e team terug te trekken, en het 2e team vervolgens 1e team te noemen.
Mocht er om wat voor reden dan ook een team uit de ereklasse wegvallen, dan kan ik me wel in jouw voorstel vinden, maar ik vind dus dat we er in eerste instantie naar moeten streven om niet in een dergelijke situatie terecht te komen.
Jan Pieter wrote:Uit het bericht in de Stentor begrijp ik dat Apeldoorn het 1e team volgend jaar terug wil trekken en dat men met het 2e team als 1e team verder wil spelen in de 2e klasse (of 1e klasse als het promoveert).
Een dergelijk verzoek zou m.i. afgewezen moeten worden. Als ze komend jaar nog maar 1 tiental op de been kunnen brengen, dan moet het laagst spelende tiental teruggetrokken worden. De plek in de ereklasse moeten ze houden, of ze willen of niet. Laat ze maar lekker twee jaar lang alles verliezen tot ze naar de 1e klasse zijn afgedaald. Misschien dat bestuurders in de toekomst dan eens gaan nadenken voordat ze een sponsor binnenhalen en even snel een topteam kopen.
Ik hoop overigens wel dat Apeldoorn 2 promoveert. Anders hebben ze helemaal geen verzoek aan de KNDB nodig, maar kunnen ze de gewenste toestand bereiken door de vereniging op te heffen, een nieuwe vereniging op te richten, en vrij in te schrijven in de 2e klasse...
Vorig jaar is toch al hetzelfde gebeurd bij Rinsumageest?