Vengaboy wrote:ik zou niet inzien waarom deze telling in de absolute top niet zou werken?
Oh Vengaboy... Het is al honderd keer uitgelegd en het is algemeen bekend. Maar ik ben een geduldig mannetje en speciaal voor Vengaboy zal ik het nog eens uitleggen.
Op het absolute topniveau eindigt zo'n 90% van de partijen in remise. Dit is al geruime tijd bekend. Bijna alle partijen eindigen dus in remise. Dit is al geruime tijd bekend. Als alle partijen dan beslist moeten worden door sneldammen kun je net zo goed het langzaam dammen afschaffen en meteen overgaan op sneldammen. Maar we hebben al een apart WK sneldammen.
De vergelijking met verlengen of strafschoppen bij voetbal gaat niet op Vengaboy, dat is algemeen bekend. Bij topvoetbal eindigen niet alle wedstrijden in een gelijkspel. Dat is al geruime tijd bekend. Laatst zag ik twee keer Juventus-Real Madrid en verdomd, Juventus won twee keer. Echt waar. Ik zag een samenvatting van Arsenal-Manchester United en verdomd Arsenal won. Goeie wedstrijd trouwens. De kranten hebben uitgebreid over deze wedstrijden bericht, Vengaboy. Het is dus bij het grote publiek min Vengaboy al geruime tijd bekend dat het regelmatig voorkomt dat in het topvoetbal het ene team wint van het andere team. Daarom zitten de stadions zo vol. Het is niet bekend of het publiek ook naar het stadion zou komen voor alleen verlengingen of alleen strafschoppen.
Bij een damduel Tsjizjov-Georgiev is van te voren bekend dat het remise wordt. Dit is bij het grote publiek niet algemeen bekend, want de kranten schrijven er niet meer over.
Enkele jaren geleden was er een EK in Zeeland waarin men speelde met het knockoutsysteem. De grootmeesters speelden twee keer tegen elkaar. Uiteraard twee keer remise, want het is al geruime tijd bekend dat grootmeesters remise tegen elkaar spelen. De beslissing werd vervolgens afgedwongen door sneldammen. Maar het was een EK, het was geen EK sneldammen. Er is dus weer afgestapt van dit systeem.
Bij WK-matches werd het setsysteem ingevoerd. Dit om de monotonie van een lange reeks remises te doorbreken. Als de spelers drie of vier potjes remise hadden gespeeld werd er gesneldamd. Dat leverde ook vaak een lange reeks remises op, maar uiteindelijk was er een speler die een sneldampotje won en die had dan de set gewonnen. Wie de meeste sets won, dus de meeste sneldampotjes, werd tot wereldkampioen verklaard. Maar het was een WK-match, geen WK-match sneldammen. Snap jij dat wij daar een tegenstrijdigheidje bij de kop hebben Vengaboy?
De topspelers moeten dan ook niks hebben van dat setsysteem.
Nou dat is dan de honderd-en-eenste keer dat het wordt uitgelegd Vengaboy. Mag ik van jou vragen om eens een klein beetje beter op te letten om te voorkomen dat het straks voor de honderd-tweeste keer moet worden uitgelegd? Ik wil graag dat je een keer overgaat.
Voor het Overijssels kampioenschap kan het systeem met barrages overigens wel goed werken want op dat niveau eindigen lang niet alle partijen in remise. Dus, hulde voor het initiatief en alle succes gewenst!! Wij mogen hier spreken over een verheugend doorbraakje.
Speciaal voor Vengaboy wijs ik nog even op de draad 'Geen remises meer in Delft'. Vengaboy heeft weer zitten slapen in het klaslokaal. Daar wordt ook gebarrageerd Vengaboy en wel door topspelers. Hé, hoor ik jou denken, dat is toch in strijd met wat mij net voor de honderd-eenste-keer is uitgelegd? Toch niet. In Delft hanteren we namelijk een zeer moderne puntentelling waardoor het gros van de reguliere partijen al in een beslissing eindigt.
Je hebt gelijk dat wij dat doen door 'steentjes (wij noemen dat trouwens schijven) te tellen'. Maar dat is al eeuwen zo Vengaboy. Dammers zijn steeds bezig schijven te tellen en zodra iemand nul schijven heeft de tegenstander gewonnen. Dit is echt zo, zoek het maar na. Nu is het zo dat bij de grootmeesters die telling maar niet op nul wil komen. Dus hebben wij het tellen van schijfjes verfijnd, Vengaboy.
Wij zijn al veel verder dan die 2-0, 1½-½, 1-1. Want we zijn er achter gekomen dat er bij die telling weliswaar minder remises vallen, maar nog steeds vrij veel. Vonden wij een beetje saai.
Nou mien jong, ik hoop dat joe het dizze keer 'n beetie snapt hebt. Kennis is macht mien jong!