De bond is zo'n conservatief groepje bangeriken, dat ze geen nieuwe mensen meer aantrekken. Als je mensen wilt laten dammen, zal het anders moeten, het roer moet drastisch om.
De nieuwe generatie is online. De toekomst van dammen is dus online.
10x10 lijkt me veel te weinig aantrekkelijk voor online games. Het spel is te traag en het eindspel is een crime. Enorm veel kennis vereist en eigenlijk valt voordeel amper te verzilveren. 4 om 2 eindspelen zijn ongeschikt voor sneller spel en ik kan me voorstellen dat de jongere generatie niet zit te wachten op een eindspel waarop je na 10 jaar ervaring en studie nog geen snars begrijpt, want zo is het oud-dammen natuurlijk wel.
Veel aantrekkelijker is 10x9 Ktardammen, alle regels hetzelfde (behalve dan de 16-zetten regel bij 3 versus één) maar op een 10x9 bord, 6 vacante velden in de beginstand.

De onderste rij doet dus niet mee. Dit is de beginstand.
Ik heb inmiddels ervaring opgedaan op Facebook met dit spel. Er wordt ook 11x9 gespeeld trouwens, ook interesaant.
De voordelen:
- Doordat de troepen in de beginstand dichter bij elkaar staan, is er meteen strijd en spanning, regelrecht vanuit de opening
- het spel wordt sneller, minde rlange opbouwfases
- eindspel gaat veel sneller en is veel scherper, een schijf meer is bijna altijd winnend, zoals het hoort
- Drie dammen winnen van één, een enorm voordeel, waardoor voordeel verzilverd kan worden i.t.t. 10x10.
Is eigenlijk bestemd voor de jongere generatie dit spel, want hoe jullie regaeren is wel bekend

- eerst komen er wat dammers mopperen wat de bezwaren zoal zijn
- dan wordt de discussie gekaapt door de bangeriken
- dan komt Piet Bouma om wijzigingen in het idee voor te stellen zodat iedereen tevreden is

- de discussie is doodgeslagen en er gebeurt helemaal niks

Nee, de support zal moeten komen van mensen die nog openminded zijn en dat zijn meestal de mensen zonder ervaring met 10x10, zodat ze nog niet op chauvinistische gronden redeneren, maar open en eerlijk.
Op Facebook zijn er intelligente, jonge mensen als Michel Stempher, Menno de Block, Rolan van der Lugt, Thijs van den Broek, Klaas-Hendrik Leijenaar en Jitse Slump e.a. die Ktar spelen. Met zulke mensne kun je zinnige discussies voeren, z ekomen met goede argumenten en doen intelligente voorstellen bijv. over bordgrootte en notatie. Dat ervaar ik als een heel aangename omgeving om nieuwe terreinen op damgebied te exploreren.