De online generatie

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

De online generatie

Post by Kosmos »

Zo'n dambond lijkt me een beetje een achterhaald bolwerk om de damsport te dienen.
De bond is zo'n conservatief groepje bangeriken, dat ze geen nieuwe mensen meer aantrekken. Als je mensen wilt laten dammen, zal het anders moeten, het roer moet drastisch om.

De nieuwe generatie is online. De toekomst van dammen is dus online.

10x10 lijkt me veel te weinig aantrekkelijk voor online games. Het spel is te traag en het eindspel is een crime. Enorm veel kennis vereist en eigenlijk valt voordeel amper te verzilveren. 4 om 2 eindspelen zijn ongeschikt voor sneller spel en ik kan me voorstellen dat de jongere generatie niet zit te wachten op een eindspel waarop je na 10 jaar ervaring en studie nog geen snars begrijpt, want zo is het oud-dammen natuurlijk wel.

Veel aantrekkelijker is 10x9 Ktardammen, alle regels hetzelfde (behalve dan de 16-zetten regel bij 3 versus één) maar op een 10x9 bord, 6 vacante velden in de beginstand.

Image

De onderste rij doet dus niet mee. Dit is de beginstand.
Ik heb inmiddels ervaring opgedaan op Facebook met dit spel. Er wordt ook 11x9 gespeeld trouwens, ook interesaant.
De voordelen:
- Doordat de troepen in de beginstand dichter bij elkaar staan, is er meteen strijd en spanning, regelrecht vanuit de opening
- het spel wordt sneller, minde rlange opbouwfases
- eindspel gaat veel sneller en is veel scherper, een schijf meer is bijna altijd winnend, zoals het hoort
- Drie dammen winnen van één, een enorm voordeel, waardoor voordeel verzilverd kan worden i.t.t. 10x10.

Is eigenlijk bestemd voor de jongere generatie dit spel, want hoe jullie regaeren is wel bekend :roll: :

- eerst komen er wat dammers mopperen wat de bezwaren zoal zijn
- dan wordt de discussie gekaapt door de bangeriken
- dan komt Piet Bouma om wijzigingen in het idee voor te stellen zodat iedereen tevreden is :lol:
- de discussie is doodgeslagen en er gebeurt helemaal niks :mrgreen:

Nee, de support zal moeten komen van mensen die nog openminded zijn en dat zijn meestal de mensen zonder ervaring met 10x10, zodat ze nog niet op chauvinistische gronden redeneren, maar open en eerlijk.

Op Facebook zijn er intelligente, jonge mensen als Michel Stempher, Menno de Block, Rolan van der Lugt, Thijs van den Broek, Klaas-Hendrik Leijenaar en Jitse Slump e.a. die Ktar spelen. Met zulke mensne kun je zinnige discussies voeren, z ekomen met goede argumenten en doen intelligente voorstellen bijv. over bordgrootte en notatie. Dat ervaar ik als een heel aangename omgeving om nieuwe terreinen op damgebied te exploreren.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Re: De online generatie

Post by Kosmos »

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Op 36 velden dammen is ook erg leuk. Zie artikel uit clubblad EDC van Arjan van Galen.
Attachments
Rubrieken en artikelen uit het EDC clubblad.pdf
(19.45 KiB) Downloaded 485 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Paul van de Veen wrote:Op 36 velden dammen is ook erg leuk. Zie artikel uit clubblad EDC van Arjan van Galen.
Het aantal velden bedraagt 18 op een 6 x 6 bord. 11 x 9 heeft trouwens precies 50 velden (als je linksonder een donker veld neemt)
Bedankt voor deze informatie! Wel geinig, al is het geen Ktar.
Paul van de Veen

Je hebt gelijk
Dammen op 100-velden is dammen op een 10x10 bord maar je speelt op 50 donkere velden
Dammen op 64-velden is dammen op een 8 x 8 bord maar je speelt op 32 donkere velden
Dammen op 36-velden is dammen op een 6 x 6 bord maar je speelt op 18 donkere velden
Paul van de Veen

Morgenavond beginnen we bij EDC op 10x9 Ktar. Ideaal voor zomerdammen.
Paul van de Veen

10x9 Ktar is fantastisch!!!!

Er zijn combinaties, er zijn 'klassiekjes', er zijn eindspelen die tot vertwijfeling leiden want alles is ineens anders....
Alles wat we zoeken in een notedop binnen een makkelijk te construeren omgeving:
Neem zo'n rol van dat 'Duct' theater tape en plak op een gewoon dambord veld 1 t/m 5 af. Simpel aan te brengen, (eenvoudig te verwijderen) en gáán met dat zomertoernooitje.

We hadden er bij EDC heel veel plezier aan.
Kosmos

Post by Kosmos »

Paul van de Veen wrote:10x9 Ktar is fantastisch!!!!

Er zijn combinaties, er zijn 'klassiekjes', er zijn eindspelen die tot vertwijfeling leiden want alles is ineens anders....
Alles wat we zoeken in een notedop binnen een makkelijk te construeren omgeving:
Neem zo'n rol van dat 'Duct' theater tape en plak op een gewoon dambord veld 1 t/m 5 af. Simpel aan te brengen, (eenvoudig te verwijderen) en gáán met dat zomertoernooitje.

We hadden er bij EDC heel veel plezier aan.
Dank voor de enthousiaste reactie, beste Paul.
Nog cooler dan 10 x 9 lijkt 11 x 9 te zijn, de voorkeur van Menno de Block.
Al het goede van 9 rijen wordt behouden, meer contact in het begin en snellere partijen, terwijl het brede bord nog steeds goede kansen op omsingeling geeft.
Wat trouwens niet gespeeld moet worden (Wee!) is het afgrijselijke 12 x 12.

We spelen een Ktarcompetitie op Facebook, waarbij de witspeler de variant kiest. Bijna alle partijen zijn 9 x 11.
Deelnemers zijn Rolan van der Lugt, die als competitieleider fungeert, Menno de Block, Klaas-Arend Leijenaar, Dick Huitink, Jitse Slump en T. Goedemoed (Kosmos). Er worden heel leuke partijen gespeeld en de sfeer is uitstekend, veel grappen en grollen.

https://www.facebook.com/groups/759854744132182/
Paul van de Veen

Kosmos wrote:Wat trouwens niet gespeeld moet worden (Wee!) is het afgrijselijke 12 x 12.
9x9 vonden we bij eerste kennismaking ook niet leuk.
We gaan na wat borden geprepareerd te hebben 9x11 proberen!
Kosmos

Post by Kosmos »

https://www.youtube.com/watch?v=NTDEyEJOUXw

How about this, the music is pretty cool!
Kosmos

Post by Kosmos »

Notatie is (vanaf linksboven):
1-5
A 6, 7, 8, 9 10
11-15
B 16-20
21-25
C 26, 27 enz.

In de partij Dick Huitink - Tjalling Goedemoed 11x 9 Ktar had wit net 37-32? gespeeld.
Ik had hier een damzet uit kunnen halen, maar ik heb het niet gezien. Ziet u de damzet die zwart kan uitvoeren?
Attachments
ktargame-dickhuitink-tg.jpg
ktargame-dickhuitink-tg.jpg (234.4 KiB) Viewed 11540 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Kosmos - Rolan

Wit kon combineren met 25-20 22-18 31-27 28-22 maar als ik het goed gezien heb, is dat een grootscheepse ruil.
Daarom heeft wit net 40-34 gespeeld. Op 7-12 is deze slagzet volgens mij nog steeds niet winnend, dus ik zou egwoon de kratbonnard doorspelen. Rolan ruilde echter met 24-30x30.

Ik had schijf 33 al virtueel beet (wilde de zet intikken) toen ik zag dat zwart een damzet kan uitvoeren ... met 21-27!! 16-21 2-8 7x36 11x44 Z+.

Ik deed daarom 40-34 30-35 39-34 en na 8-12 volgde alsnog de Kung Fu shot met 34-30 gevolgd door 39-34x44 en bingo, zwart gaf het dus op.
Attachments
rolan(ktar2).jpg
rolan(ktar2).jpg (13.74 KiB) Viewed 11332 times
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Kosmos wrote:Notatie is (vanaf linksboven):
1-5
A 6, 7, 8, 9 10
11-15
B 16-20
21-25
C 26, 27 enz.

In de partij Dick Huitink - Tjalling Goedemoed 11x 9 Ktar had wit net 37-32? gespeeld.
Ik had hier een damzet uit kunnen halen, maar ik heb het niet gezien. Ziet u de damzet die zwart kan uitvoeren?
Hoe gaat ie?
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Kosmos wrote:Kosmos - Rolan

Wit kon combineren met 25-20 22-18 31-27 28-22 maar als ik het goed gezien heb, is dat een grootscheepse ruil.
Daarom heeft wit net 40-34 gespeeld. Op 7-12 is deze slagzet volgens mij nog steeds niet winnend, dus ik zou egwoon de kratbonnard doorspelen. Rolan ruilde echter met 24-30x30.

Ik had schijf 33 al virtueel beet (wilde de zet intikken) toen ik zag dat zwart een damzet kan uitvoeren ... met 21-27!! 16-21 2-8 7x36 11x44 Z+.

Ik deed daarom 40-34 30-35 39-34 en na 8-12 volgde alsnog de Kung Fu shot met 34-30 gevolgd door 39-34x44 en bingo, zwart gaf het dus op.
ik begrijp de notatie niet helemaal, de bovenste rij loopt van linksboven = 1 tot A? en dan 6-10? Of is de hele linkerrand (vanuit wit) A t/m E?
Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts »

Rein Halbersma wrote:
Kosmos wrote:Notatie is (vanaf linksboven):
1-5
A 6, 7, 8, 9 10
11-15
B 16-20
21-25
C 26, 27 enz.

Hoe gaat ie?
Zwart wint middels 26-31, 17-22, 2-8, 14-19, 18-23. Notatie klopt wellicht niet.
Post Reply