Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Het is bekend dat 20 schijven, opgesteld in de beginstand, bij 'qui perd gagne' oftewel weggevertje kunnen winnen van één schijf op de tegenoverliggende basisrij. Ooit is eens een analyse hiervan gepubliceerd (ik meen in De Brouwerij). Is iemand in staat om die hier te reproduceren?
Bij voorbaat onze dank.

Qui perd gagne
-
Re: Qui perd gagne
Eric, ik heb het niet bij de hand, maar volgens mij staat dit in De Damspeler van Broekkamp uit 1904...Eric van Dusseldorp wrote:Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Het is bekend dat 20 schijven, opgesteld in de beginstand, bij 'qui perd gagne' oftewel weggevertje kunnen winnen van één schijf op de tegenoverliggende basisrij. Ooit is eens een analyse hiervan gepubliceerd (ik meen in De Brouwerij). Is iemand in staat om die hier te reproduceren?
Bij voorbaat onze dank.
het zou volgens mijn archieven in de problemist van 1985 moeten staan.
Het gaat mij te ver hier de hele oplossing te beschrijven maar wit speelt 32-27,33-28 en 35-30 zodat zwart op 17,18,19 of 20 staat.
Het plan is te streven naar de volgende eindspelen
a) wit 49,50,43,44,45 en 40
zwart 30
of
b) zie a) maar dan zonder schijf 45
Deze zijn redelijk eenvoudig te winnen (maar dus wat ingewikkelder te bereiken....) Bijv. a) 1.40-35 2.35-30 3.45-40 (=b) 4.40-35 5.35-30 6.30-35 7.45-40 8.50-44 9.35-30 10.49-44 11.44-39
Fred Kok
Het gaat mij te ver hier de hele oplossing te beschrijven maar wit speelt 32-27,33-28 en 35-30 zodat zwart op 17,18,19 of 20 staat.
Het plan is te streven naar de volgende eindspelen
a) wit 49,50,43,44,45 en 40
zwart 30
of
b) zie a) maar dan zonder schijf 45
Deze zijn redelijk eenvoudig te winnen (maar dus wat ingewikkelder te bereiken....) Bijv. a) 1.40-35 2.35-30 3.45-40 (=b) 4.40-35 5.35-30 6.30-35 7.45-40 8.50-44 9.35-30 10.49-44 11.44-39
Fred Kok
Even Eric Sanders bellenCasper van der Tak wrote:Eric, ik heb het niet bij de hand, maar volgens mij staat dit in De Damspeler van Broekkamp uit 1904...Eric van Dusseldorp wrote:Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Bij voorbaat onze dank.
-
Er is een heel uitgebreid variantencomplex, dat zet voor zet aangeeft hoe je dit kunt spelen. Bovendien zijn er vier verschillende methoden (van verschillende bedenkers) gepubliceerd om dit karwei aan te pakken. Ik heb alles op copie, geen idee waar ik dit vandaan heb (niet uit De Damspeler, al staat het daarin beslist ook). In de curiosarubrieken van Damnieuws heb ik destijds twee voorbeelden gegeven. Een erg uitgebreid geheel helaas om hier te reproduceren.
Zou op zich wel erg leuk zijn... Is het mogelijk om een van de twee mogelijkheden te kiezen en deze toch te posten?Eddie van de Acker wrote:Er is een heel uitgebreid variantencomplex, dat zet voor zet aangeeft hoe je dit kunt spelen. Bovendien zijn er vier verschillende methoden (van verschillende bedenkers) gepubliceerd om dit karwei aan te pakken. Ik heb alles op copie, geen idee waar ik dit vandaan heb (niet uit De Damspeler, al staat het daarin beslist ook). In de curiosarubrieken van Damnieuws heb ik destijds twee voorbeelden gegeven. Een erg uitgebreid geheel helaas om hier te reproduceren.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Het staat in DB24, pagina's 1239/1240. Hieronder de scan in niet al te denderende kwaliteit, maar anders wordt de file te groot om nog te mogen uploaden.Eric van Dusseldorp wrote:Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Bij voorbaat onze dank.
Oh ja. Dus wat ik hier (http://www.ericsdamsite.com/Damwereldrecords%20(3).htm , onder nummer 29) verzonnen had, is zo'n honderdveertien jaar geleden al beter gedaan.