Qui perd gagne

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Eric van Dusseldorp

Qui perd gagne

Post by Eric van Dusseldorp »

Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Het is bekend dat 20 schijven, opgesteld in de beginstand, bij 'qui perd gagne' oftewel weggevertje kunnen winnen van één schijf op de tegenoverliggende basisrij. Ooit is eens een analyse hiervan gepubliceerd (ik meen in De Brouwerij). Is iemand in staat om die hier te reproduceren?
Bij voorbaat onze dank.
Casper van der Tak

Re: Qui perd gagne

Post by Casper van der Tak »

Eric van Dusseldorp wrote:Ik kreeg een vraag van dammer/schaker Erik Hoeksema.
Het is bekend dat 20 schijven, opgesteld in de beginstand, bij 'qui perd gagne' oftewel weggevertje kunnen winnen van één schijf op de tegenoverliggende basisrij. Ooit is eens een analyse hiervan gepubliceerd (ik meen in De Brouwerij). Is iemand in staat om die hier te reproduceren?
Bij voorbaat onze dank.
Eric, ik heb het niet bij de hand, maar volgens mij staat dit in De Damspeler van Broekkamp uit 1904...
tangram

Post by tangram »

het zou volgens mijn archieven in de problemist van 1985 moeten staan.
Het gaat mij te ver hier de hele oplossing te beschrijven maar wit speelt 32-27,33-28 en 35-30 zodat zwart op 17,18,19 of 20 staat.

Het plan is te streven naar de volgende eindspelen
a) wit 49,50,43,44,45 en 40
zwart 30
of
b) zie a) maar dan zonder schijf 45

Deze zijn redelijk eenvoudig te winnen (maar dus wat ingewikkelder te bereiken....) Bijv. a) 1.40-35 2.35-30 3.45-40 (=b) 4.40-35 5.35-30 6.30-35 7.45-40 8.50-44 9.35-30 10.49-44 11.44-39

Fred Kok
Vraagje

Post by Vraagje »

Casper van der Tak wrote:
Bij voorbaat onze dank.
Eric, ik heb het niet bij de hand, maar volgens mij staat dit in De Damspeler van Broekkamp uit 1904...
Even Eric Sanders bellen
Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker »

Er is een heel uitgebreid variantencomplex, dat zet voor zet aangeeft hoe je dit kunt spelen. Bovendien zijn er vier verschillende methoden (van verschillende bedenkers) gepubliceerd om dit karwei aan te pakken. Ik heb alles op copie, geen idee waar ik dit vandaan heb (niet uit De Damspeler, al staat het daarin beslist ook). In de curiosarubrieken van Damnieuws heb ik destijds twee voorbeelden gegeven. Een erg uitgebreid geheel helaas om hier te reproduceren.
Guest

Post by Guest »

Eddie van de Acker wrote:Er is een heel uitgebreid variantencomplex, dat zet voor zet aangeeft hoe je dit kunt spelen. Bovendien zijn er vier verschillende methoden (van verschillende bedenkers) gepubliceerd om dit karwei aan te pakken. Ik heb alles op copie, geen idee waar ik dit vandaan heb (niet uit De Damspeler, al staat het daarin beslist ook). In de curiosarubrieken van Damnieuws heb ik destijds twee voorbeelden gegeven. Een erg uitgebreid geheel helaas om hier te reproduceren.
Zou op zich wel erg leuk zijn... Is het mogelijk om een van de twee mogelijkheden te kiezen en deze toch te posten?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Bij voorbaat onze dank.
Het staat in DB24, pagina's 1239/1240. Hieronder de scan in niet al te denderende kwaliteit, maar anders wordt de file te groot om nog te mogen uploaden.
Image
Image
steenslag

Post by steenslag »

Oh ja. Dus wat ik hier (http://www.ericsdamsite.com/Damwereldrecords%20(3).htm , onder nummer 29) verzonnen had, is zo'n honderdveertien jaar geleden al beter gedaan.
Post Reply