Speeltempo

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Speeltempo

Post by Kosmos »

Een eeuw geleden was het speeltempo even traag als tegenwoordig. Voor 50 zetten heeft men 2 volle uren.
In de tussentijd is de openingstheorie voortgeschreden, is de kennis van het spel enorm toegenomen en is de rekensnelheid van spelers gestegen. Kortom alles heeft zich ontwikkeld, behalve het speeltempo.
Dit is volgens mij onacceptabel. Dammen met dit tempo wordt op voorstel van JP slakdammen genoemd. Image
Media-technisch en sponsortechnisch is dit een ramp. Maar voor veel spelers zelf is het ook niks. Ik verveel me dood tijdens het slakdammen.Image
Ook andere spelers die ik vraag, willen graag sneller spelen. Martin Dolfing: "Er zit geen beweging in."Image
Doordat je zoveel tijd hebt, worden er ook weinig fouten gemaakt en is het remisepercentage hoog.

Zoals dammen nu gespeeld wordt, heeft het niks met sport te maken. Een half uur minder bedenktijd zou de zaak al enorm verbeteren. Maar liefst elk een uur voor de partij of beter 50 minuten + 10 seconden per zet.
Dan wordt dammen sport. Groot voordeel: In plaats van 1 kun je 2 partijen op een dag spelen.
Het WK rapid is het bewijs. Scholma zei dat hij ongeveer evenveel berekende als in een gewone partij, maar dat het wel harder werken is. Kortom: Sport. Voor de toeschouwers was dit tempo ook veel interessanter, al was het schrijnend dat er zo weinig mensen kwamen kijken. Ik heb genoten van dit toernoi. De partijen waren spannend, van hoog niveau en er vielen veel beslissingen. Was dit toernooi met normaal tempo gespeeld dan was een remiseregen te verwachten.

De vraag is: Wat is jullie favoriete tempo?
Last edited by Kosmos on Fri Jan 30, 2004 00:19, edited 5 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Paastoernooi

Post by Kosmos »

Zeg JP, ik krijg een uitnodiging voor het Paadsdamtoernooi, waar ik voorgaande twee jaar met plezier aan meedeed.
Maar je gaat me nu toch niet vertellen dat het slakdammen Imagebetreft???

Ik vond namelijk alles leuk Imageaan het toernooi, behalve dat tergend langzame tempo. Om me niet te vervelen moet ik steeds damcryptogrammen bedenken en voorleggen aan arbiter Wiebo Drost.
Last edited by Kosmos on Fri Jan 30, 2004 00:13, edited 1 time in total.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Speeltempo

Post by Jan Pieter »

Kosmos wrote:De vraag is: Wat is jullie favoriete tempo?
Verhoging van het speeltempo vind ik een van de meest serieuze opties om het dammen op korte termijn van zijn stoffige imago af te helpen.
En dan denk ik niet aan een minimale aanpassing, maar aan een halvering van de bedenktijd en een verdubbeling van het aantal partijen.
Ik zie alleen maar voordelen:
1) op topniveau gebeurt er weer eens wat, en het KvN kan in een week gespeeld worden.
2) wie in de KNDB-competitie speelt, loopt niet meer het risico zijn hele zaterdag met 1 slechte zet te verpesten, want er komt nog een herkansing.
3) de clubavond wordt leuker voor beginners, omdat het niet meer zo is dat ze de hele avond moeten wachten nadat ze hun eigen partij om half negen verloren hebben.

Overigens denk ik niet dat er op topniveau veel meer partijen in een beslissing zullen eindigen. Maar als je twee keer zoveel partijen speelt, is de kans op een dag zonder beslissingen natuurlijk wel een stuk kleiner.
Jan Pieter

Re: Paastoernooi

Post by Jan Pieter »

Kosmos wrote:Zeg JP, ik krijg een uitnodiging voor het Paadsdamtoernooi, waar ik voorgaande twee jaar met plezier aan meedeed.
We spelen inderdaad met het officiele KNDB-slaktempo, maar tot troost stemt wellicht dat op vrijdag en zondag twee ronden worden gehouden, en dat je zaterdagavond kunt sneldammen.
Last edited by Jan Pieter on Fri Jan 30, 2004 01:52, edited 1 time in total.
Kosmos

Meer overwinningen

Post by Kosmos »

Jan Pieter schreef:
Overigens denk ik niet dat er op topniveau veel meer partijen in een beslissing zullen eindigen. Maar als je twee keer zoveel partijen speelt, is de kans op een dag zonder beslissingen natuurlijk wel een stuk kleiner.
Op het WK rapid speelden louter grootmeesters tegen elkaar.
Toch was het aantal beslissingen hoger dan bij slakkentempo te verwachten viel.
Dus ik denk dat het winstpercentage wel degelijk stijgen zal.
Opvallend was dat op het WK-rapid diverse combinaties werden uitgevoerd.
Dat zie je zelden in partijen tussen twee groootmeesters bij slakdammen.
Kosmos

Slaktempo

Post by Kosmos »

Jan Pieter:
We spelen inderdaad met het officiele KNDB-slaktempo, maar tot troost stemt wellicht dat op vrijdag en zondag twee ronden worden gehouden, en dat je zaterdagavond kunt sneldammen.
Waarom kiezen jullie geen sneller tempo?
Twee keer slakdammen maakt het alleen maar schrijnender!
Jan Pieter

Re: Slaktempo

Post by Jan Pieter »

Kosmos wrote:Waarom kiezen jullie geen sneller tempo?
Twee keer slakdammen maakt het alleen maar schrijnender!
Eerst maar eens kijken hoe deze discussie zich ontwikkelt. Mochten veel meer mensen uitgekeken zijn op het slakdammen, dan kunnen we er volgend jaar eens over denken.
Dieter

Post by Dieter »

Ik wil beginnen met te vragen om het huidige speeltempo anders te benoemen. Noem het, het klassieke speeltempo, of zo iets maar met de benaming slakdammen vraag je er om dat tegenstanders van speelduur verkorting hun haren rechtop gaan staan. Niet handig Tjalling ik weet wel het moet maar een naam hebben. maar klassiek tempo is dan toch wel zo eerbiedig voor wat we meer dan 100 jaar gedaan hebben.
Dan de verkorting. Ik ben een warm voorstander van speelduur verkorting en dan met name voor top toernooien. Bij wedstrijden waar we rekenen op aandacht van pers en ons als sport willen profileren zullen we ook een meer sportieve prestatie moeten leveren. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat de grootmeesters nagenoeg evenveel berekenen in een partij van 1 uur als nu in een van 2 uur. Wat weg zal vallen is het rondkijken bij de anderen, koffie en toilet bezoek, etc.
Toch zullen we het ook in dit geval zorgvuldig in moeten voeren d.w.z. eerst onderzoeken hoe de steun voor speelduur verkorting er uit ziet (dat lijkt me geen probleem al zijn er natuurlijk wel tegenstanders).
Groot voordeel is dat er al veel geprobeerd is dus ervaring met verschillende bedenktijden is er al volop.
Wel is het belangrijk dat de snelheid niet zo hoog komt te liggen dat er geen notatie's meer komen. Het moet natuurlijk ook geen sneldammen worden. de minimale grens zal dus iets van 1 uur moeten zijn maar Tjallings 50 min plus een aantal seconden per zet lijkt me wel wat.
Twee of drie ronden op een dag gaat mogelijk worden met voordelen, meer kijkspel voor publiek, minder kosten voor organisatie, meer tijd over voor weer nieuwe evenementen etc.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Waarom opnieuw deze discussie? Is al helemaal uitgekauwd tot en met een heus referendum. Allemaal energieverspilling en zaait alleen maar weer verdeeldheid. Laten de liefhebbers dan een Rapid-circuit opzetten. Er is nu eenmaal een grote categorie die zich lekker voelt bij het huidige tempo. Ik zou zelfs nog wel meer tijd willen hebben. Bij Go schijnen WK-partijen dagen en nachten achtereen te duren. Toch in vergelijking met het dammen zeer populair. (Hele mediaploegen uit vooral Azie kwamen onlangs mee naar Amsterdam)
Dieter

Post by Dieter »

Klaas van der Laan wrote:Waarom opnieuw deze discussie? Is al helemaal uitgekauwd tot en met een heus referendum. Allemaal energieverspilling en zaait alleen maar weer verdeeldheid. Laten de liefhebbers dan een Rapid-circuit opzetten. Er is nu eenmaal een grote categorie die zich lekker voelt bij het huidige tempo. Ik zou zelfs nog wel meer tijd willen hebben. Bij Go schijnen WK-partijen dagen en nachten achtereen te duren. Toch in vergelijking met het dammen zeer populair. (Hele mediaploegen uit vooral Azie kwamen onlangs mee naar Amsterdam)
Ik moet je gelijk geven Klaas, algemene tijdverkorting is inderdaad pas enkele jaren geleden afgewezen. Echter speelduurverkorting voor bepaalde toernooien is toch wel iets anders. Het gaat dan vooral om de promotionele top wedstrijden. Als het toch een probleem zou blijken te zijn om speelduur verkorting er door te krijgen dan moeten we in eerste instantie inderdaad naast het klassieke tempo een kampioenschap met nieuw tempo gaan houden. De tijd zal dan leren waar de keuze van de dammers naar uit gaat.
Voor de club competitie zou ik ook niet graag ingrijpende verandering in de speelduur zien, hooguit misschien maximaal 5 uur.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Klaas van der Laan wrote:Waarom opnieuw deze discussie? Is al helemaal uitgekauwd tot en met een heus referendum. Allemaal energieverspilling en zaait alleen maar weer verdeeldheid.
De Delftse telling is ook afgewezen, dus laten we het daar ook maar niet meer over hebben. De tijd veranderd, de wereld gaat door en bij steeds meer mensen begint het te dagen dat het anders kan. Als ik vandaag geen koffie lust, zou het morgen zo anders kunnen zijn.

Misschien moeten we eens op onze clubs beginnen, de onderlinge eens met uurspartijen spelen. Als mensen zien dat het voordelen heeft dan zijn ze eerder over te halen deze veranderingen ook op landelijk niveau door te voeren. Veranderingen die van bovenaf worden opgelegd werken vaak niet.
Wieger Wesselink

Re: Speeltempo

Post by Wieger Wesselink »

Jan Pieter wrote:
Kosmos wrote:De vraag is: Wat is jullie favoriete tempo?
Verhoging van het speeltempo vind ik een van de meest serieuze opties om het dammen op korte termijn van zijn stoffige imago af te helpen.
En dan denk ik niet aan een minimale aanpassing, maar aan een halvering van de bedenktijd en een verdubbeling van het aantal partijen.
Ik zie alleen maar voordelen:
1) op topniveau gebeurt er weer eens wat, en het KvN kan in een week gespeeld worden.
2) wie in de KNDB-competitie speelt, loopt niet meer het risico zijn hele zaterdag met 1 slechte zet te verpesten, want er komt nog een herkansing.
3) de clubavond wordt leuker voor beginners, omdat het niet meer zo is dat ze de hele avond moeten wachten nadat ze hun eigen partij om half negen verloren hebben.

Hier sluit ik me volledig bij aan. De grens tussen sneldammen en gewoon dammen ligt voor mij tussen de 30 en 45 minuten. Toernooien van twee of drie weken vind ik niet meer van deze tijd, en dat kun je hiermee prima ondervangen. Met een uur bedenktijd kunnen er naar mijn smaak nog steeds hoogstaande partijen worden gespeeld. Weliswaar is het spelen van twee partijen met een uur bedenktijd zwaarder dan een partij met twee uur bedenktijd, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Arjen de Mooij wrote:
Klaas van der Laan wrote:Waarom opnieuw deze discussie? Is al helemaal uitgekauwd tot en met een heus referendum. Allemaal energieverspilling en zaait alleen maar weer verdeeldheid.
De Delftse telling is ook afgewezen, dus laten we het daar ook maar niet meer over hebben. De tijd veranderd, de wereld gaat door en bij steeds meer mensen begint het te dagen dat het anders kan. Als ik vandaag geen koffie lust, zou het morgen zo anders kunnen zijn.

Misschien moeten we eens op onze clubs beginnen, de onderlinge eens met uurspartijen spelen. Als mensen zien dat het voordelen heeft dan zijn ze eerder over te halen deze veranderingen ook op landelijk niveau door te voeren. Veranderingen die van bovenaf worden opgelegd werken vaak niet.
Bij ons op de club hebben we nu 50 zetten in anderhalf uur, daarna een half uur voor de rest van de partij. Dit is ook het tempo in de provinciale competitie van Overijssel (in ieder geval hoofdklasse, lagere klassen misschien nog wel sneller). Persoonlijk vind ik dit een prima tempo. Ik kom persoonlijk ook op zaterdag (50 zetten in 2 uur) vaak in tijdnood, dus voor mij maakt het niet veel verschil..... Voordeel is dat de partij altijd in 5 uur uit is, en dit vind ik een prima tijd voor een 'normale' partij.
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Kosmos wrote:Zeg JP, ik krijg een uitnodiging voor het Paadsdamtoernooi, waar ik voorgaande twee jaar met plezier aan meedeed.
Binnen de Stichting Damsport Amsterdam, organisator van het Paastoernooi, bevindt zich een uiterst behoudend en conservatief element.
Guest

Post by Guest »

Uitstekend idee om zo'n nieuw tempo eens uit te testen. Volgens mij heeft het conversatieve element dat je noemt zich wel eens gecommitteerd op dit forum aan nieuwe opties voor de damsport. Misschien moet je dit conservatieve element daar eens op aanspreken bij de voorbereidingen van het paastoernooi.
Post Reply