In de tussentijd is de openingstheorie voortgeschreden, is de kennis van het spel enorm toegenomen en is de rekensnelheid van spelers gestegen. Kortom alles heeft zich ontwikkeld, behalve het speeltempo.
Dit is volgens mij onacceptabel. Dammen met dit tempo wordt op voorstel van JP slakdammen genoemd.

Media-technisch en sponsortechnisch is dit een ramp. Maar voor veel spelers zelf is het ook niks. Ik verveel me dood tijdens het slakdammen.

Ook andere spelers die ik vraag, willen graag sneller spelen. Martin Dolfing: "Er zit geen beweging in."

Doordat je zoveel tijd hebt, worden er ook weinig fouten gemaakt en is het remisepercentage hoog.
Zoals dammen nu gespeeld wordt, heeft het niks met sport te maken. Een half uur minder bedenktijd zou de zaak al enorm verbeteren. Maar liefst elk een uur voor de partij of beter 50 minuten + 10 seconden per zet.
Dan wordt dammen sport. Groot voordeel: In plaats van 1 kun je 2 partijen op een dag spelen.
Het WK rapid is het bewijs. Scholma zei dat hij ongeveer evenveel berekende als in een gewone partij, maar dat het wel harder werken is. Kortom: Sport. Voor de toeschouwers was dit tempo ook veel interessanter, al was het schrijnend dat er zo weinig mensen kwamen kijken. Ik heb genoten van dit toernoi. De partijen waren spannend, van hoog niveau en er vielen veel beslissingen. Was dit toernooi met normaal tempo gespeeld dan was een remiseregen te verwachten.
De vraag is: Wat is jullie favoriete tempo?