Het is m.i. een vergissing om je alleen met de jeugd bezig te houden en het is zeker niet het enige antwoord.kneeltje wrote:Daar is maar 1 antwoord op: Jeugd, jeugd en nog eens jeugd. Daarom mijn stelling:Verplicht elke vereniging die in de nationale ereklasse speelt om aan het eind van het volgend seizoen een jeugdafdeling van minimaal 10 kinderen te hebben. Elk team in de ereklasse heeft wel een of meerdere sponsors, gebruik die nu eens voor een lange termijn planning, en niet dat kortzichtige gedoe. Voor mijn part het jaar daarop invoeren in de hoofdklasse en zo doorvoeren over de hele nationale kompetitie. Wat denken jullie hiervan?dam'right wrote:.
Waar je die nieuwkomers vandaan moet halen , ja , dat is weer een heel andere vraag.
Als ik naar mijn eigen vereniging kijk, zie ik wel dat wij ons al sinds WOII structureel met de jeugd bezighouden maar dat het zeer moeilijk blijkt te zijn ze na pakweg hun vijftiende door te laten dammen. Ik kan alleen maar raden naar wat hier de exacte redenen voor zijn. b.v:
- Gebrek aan aansprekende evenementen (wedstrijden).
- Er komt een moment dat ze over moeten gaan naar de senioren. In veel gevallen blijkt het niveau verschil dan te groot te zijn. Helaas worden ze dan ook in de meeste gevallen nogeens meedogenloos afgeslacht en is het al snel einde verhaal.
- School of andere sporten is ook een veelgehoord argument waarom afgehaakt wordt.
Ik herinner mij uit mijn eigen tijd bij de jeugd dat er relatief veel wedstrijden georganiseerd werden voor de jeugd en dat de noodzakelijk begeleiding om ons door het hele land te rijden altijd klaar stond. Bovendien hadden wij redelijk wat succes hetgeen natuurlijk zeer motiverend werkt. Tegenwoordig is het aantal wedstrijden voor de jeugd tot een minimum gedaald (gelukkig lijkt daar de laatste maanden toch in Zuid Holland Zuid een kentering in te kommen). Animo om de jeugd zowel op de clubavond als tijdens de sporadisch wedstrijden te begeleiden is bijna tot het nulpunt gedaald.
Het merendeel van de actieve leden damt ook al tientallen jaren. Daar is het natuurlijk als relatieve beginner in eerste instantie moeilijk punten tegen halen. Het is daarom m.i. van belang dat het aantal dammers wat op een wat lager niveau damt uitgebreid word. De vraag is natuurlijk waar moeten deze dammers vandaan kommen. Een tweetal opties die ik zie zijn:
- Zoals al eerder op dit forum gesuggereerd herintreders. Het zou een goede zaak zijn als iedere vereniging minstens ieder jaar een evenement voor deze ex-dammers organiseert of ze op zijn minst benadert.
- 50-plussers. Een aantal van jullie zal direct reageren dat dit ons (vermeende) negatieve imago verder zou benadrukken. Ik persoonlijk geloof daar niets van. Wat zijn de voordelen van deze leeftijdscatogorie:
1) Ze hebben interesse in denksporten en zouden dus ook relatief eenvoudig voor het dammen gemotiveerd kunnen worden. Het is bovendien een in de komende jaren in omvang groeiende groep.
2) Ze hebben over het algemeen meer vrije tijd dan alle andere leeftijdscategorieën en het is daarom zeker denkbaar dat juist in deze leeftijdscategorie het noodzakelijk kader te vinden is voor het begeleiden van de jeugd en het organiseren van allerlei wedstrijden.
3) In eerste instantie zullen ze ook niet zo sterk kunnen dammen en zullen dus als perfect overgangsmedium voor de aanstormende jeugd kunnen fungeren.
4) Een aantal zal bovendien over meer dan gemiddelde financiële middelen beschikken of de juiste connecties hebben zodat sponsering van allerlei evenementen ook makelijker wordt.
De vraag die blijft (en waar ik het antwoord niet op ken) is hoe deze mensen voor het dammen gemotiveerd kunnen worden maar daar zouden wij met zijn allen op dit forum eens over van gedachten kunnen wisselen.
Samenvattend het werken met de jeugd is zeker noodzakelijk maar in mijn optiek niet het enige antwoord. Het gebrek aan kader en een groep dammers op een wat lager niveau is in mijn optiek een grotere bedreiging voor het dammen dan het vermeende negatieve imago van het dammen. Hoewel dat lijkt mij duidelijk een positief imago wel mee helpt om nieuwe dammers over de streep te halen maar het is niet meer dan een hulpmiddel het is in mijn optiek niet het echte probleem (daarom zal ik ook nooit voor zoiets als een DT kunnen zijn wat gepresenteerd wordt als: meer (kunstmatige) overwinningen --> meer positieve publiciteit --> meer leden, zo simplistisch werkt het m.i. niet !!!).