Wat beinvloedt het imago van het dammen?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Welk van onderstaande factoren heeft de grootste negatieve invloed op het imago van het dammen?

De KNDB en FMJD geven een lage prioriteit aan professionele beoefening van de damsport.
5
16%
De eindeloze reeks van remises in NK's en WK-matches.
14
44%
Het gebrek aan topspelers die in de schijnwerpers staan.
11
34%
De negatieve publiciteit rondom Jannes.
2
6%

Total votes: 32

Peter de Hek

Post by Peter de Hek »

kneeltje wrote:
dam'right wrote:.
Waar je die nieuwkomers vandaan moet halen , ja , dat is weer een heel andere vraag.
Daar is maar 1 antwoord op: Jeugd, jeugd en nog eens jeugd. Daarom mijn stelling:Verplicht elke vereniging die in de nationale ereklasse speelt om aan het eind van het volgend seizoen een jeugdafdeling van minimaal 10 kinderen te hebben. Elk team in de ereklasse heeft wel een of meerdere sponsors, gebruik die nu eens voor een lange termijn planning, en niet dat kortzichtige gedoe. Voor mijn part het jaar daarop invoeren in de hoofdklasse en zo doorvoeren over de hele nationale kompetitie. Wat denken jullie hiervan?
Het is m.i. een vergissing om je alleen met de jeugd bezig te houden en het is zeker niet het enige antwoord.

Als ik naar mijn eigen vereniging kijk, zie ik wel dat wij ons al sinds WOII structureel met de jeugd bezighouden maar dat het zeer moeilijk blijkt te zijn ze na pakweg hun vijftiende door te laten dammen. Ik kan alleen maar raden naar wat hier de exacte redenen voor zijn. b.v:
- Gebrek aan aansprekende evenementen (wedstrijden).
- Er komt een moment dat ze over moeten gaan naar de senioren. In veel gevallen blijkt het niveau verschil dan te groot te zijn. Helaas worden ze dan ook in de meeste gevallen nogeens meedogenloos afgeslacht en is het al snel einde verhaal.
- School of andere sporten is ook een veelgehoord argument waarom afgehaakt wordt.

Ik herinner mij uit mijn eigen tijd bij de jeugd dat er relatief veel wedstrijden georganiseerd werden voor de jeugd en dat de noodzakelijk begeleiding om ons door het hele land te rijden altijd klaar stond. Bovendien hadden wij redelijk wat succes hetgeen natuurlijk zeer motiverend werkt. Tegenwoordig is het aantal wedstrijden voor de jeugd tot een minimum gedaald (gelukkig lijkt daar de laatste maanden toch in Zuid Holland Zuid een kentering in te kommen). Animo om de jeugd zowel op de clubavond als tijdens de sporadisch wedstrijden te begeleiden is bijna tot het nulpunt gedaald.

Het merendeel van de actieve leden damt ook al tientallen jaren. Daar is het natuurlijk als relatieve beginner in eerste instantie moeilijk punten tegen halen. Het is daarom m.i. van belang dat het aantal dammers wat op een wat lager niveau damt uitgebreid word. De vraag is natuurlijk waar moeten deze dammers vandaan kommen. Een tweetal opties die ik zie zijn:
- Zoals al eerder op dit forum gesuggereerd herintreders. Het zou een goede zaak zijn als iedere vereniging minstens ieder jaar een evenement voor deze ex-dammers organiseert of ze op zijn minst benadert.
- 50-plussers. Een aantal van jullie zal direct reageren dat dit ons (vermeende) negatieve imago verder zou benadrukken. Ik persoonlijk geloof daar niets van. Wat zijn de voordelen van deze leeftijdscatogorie:
1) Ze hebben interesse in denksporten en zouden dus ook relatief eenvoudig voor het dammen gemotiveerd kunnen worden. Het is bovendien een in de komende jaren in omvang groeiende groep.
2) Ze hebben over het algemeen meer vrije tijd dan alle andere leeftijdscategorieën en het is daarom zeker denkbaar dat juist in deze leeftijdscategorie het noodzakelijk kader te vinden is voor het begeleiden van de jeugd en het organiseren van allerlei wedstrijden.
3) In eerste instantie zullen ze ook niet zo sterk kunnen dammen en zullen dus als perfect overgangsmedium voor de aanstormende jeugd kunnen fungeren.
4) Een aantal zal bovendien over meer dan gemiddelde financiële middelen beschikken of de juiste connecties hebben zodat sponsering van allerlei evenementen ook makelijker wordt.
De vraag die blijft (en waar ik het antwoord niet op ken) is hoe deze mensen voor het dammen gemotiveerd kunnen worden maar daar zouden wij met zijn allen op dit forum eens over van gedachten kunnen wisselen.

Samenvattend het werken met de jeugd is zeker noodzakelijk maar in mijn optiek niet het enige antwoord. Het gebrek aan kader en een groep dammers op een wat lager niveau is in mijn optiek een grotere bedreiging voor het dammen dan het vermeende negatieve imago van het dammen. Hoewel dat lijkt mij duidelijk een positief imago wel mee helpt om nieuwe dammers over de streep te halen maar het is niet meer dan een hulpmiddel het is in mijn optiek niet het echte probleem (daarom zal ik ook nooit voor zoiets als een DT kunnen zijn wat gepresenteerd wordt als: meer (kunstmatige) overwinningen --> meer positieve publiciteit --> meer leden, zo simplistisch werkt het m.i. niet !!!).
kneeltje

Post by kneeltje »

Het is m.i. een vergissing om je alleen met de jeugd bezig te houden en het is zeker niet het enige antwoord.

Wel het belangrijkste antwoord. Jeugd is 100 x zo makkelijk binnen te halen als ouderen. Die kijken naar het suffige imago wat de damsport heeft. De jeugd kent geen vooroordelen, ze willen spelletjes doen en daar hoort dammen op die leeftijd zeker bij.

- Gebrek aan aansprekende evenementen (wedstrijden).

Waarom worden die dan niet georganiseerd? En hoe verklaar je het dan dat ik gisteren mijn eerste vrije zaterdag had na de zomervakantie? Er zijn elke zaterdag jeugdwedstrijden. Als ze niet in Zuid Holland Zuid worden gehouden waarom doet de jeugd dan niet mee aan wedstrijden om de WHDB cup, of wedstrijden bij ons in Midden Holland?

- 50-plussers. Een aantal van jullie zal direct reageren dat dit ons (vermeende) negatieve imago verder zou benadrukken. Ik persoonlijk geloof daar niets van. Wat zijn de voordelen van deze leeftijdscatogorie:
1) Ze hebben interesse in denksporten en zouden dus ook relatief eenvoudig voor het dammen gemotiveerd kunnen worden. Het is bovendien een in de komende jaren in omvang groeiende groep.
2) Ze hebben over het algemeen meer vrije tijd dan alle andere leeftijdscategorieën en het is daarom zeker denkbaar dat juist in deze leeftijdscategorie het noodzakelijk kader te vinden is voor het begeleiden van de jeugd en het organiseren van allerlei wedstrijden.
3) In eerste instantie zullen ze ook niet zo sterk kunnen dammen en zullen dus als perfect overgangsmedium voor de aanstormende jeugd kunnen fungeren.
4) Een aantal zal bovendien over meer dan gemiddelde financiële middelen beschikken of de juiste connecties hebben zodat sponsering van allerlei evenementen ook makelijker wordt.
De vraag die blijft (en waar ik het antwoord niet op ken) is hoe deze mensen voor het dammen gemotiveerd kunnen worden maar daar zouden wij met zijn allen op dit forum eens over van gedachten kunnen wisselen.

Mijn hemel, je meent toch niet dat je nieuw kader in de oudere leeftijdscategorieen wil gaan zoeken. Wat we nodig hebben zijn jonge honden die met de jeugd op stap gaat. Mensen die de jeugd kunnen motiveren. Tevens zijn mensen die op latere leeftijd instappen meestal niet op de hoogte van wat er speelt bij die toernooien en waar je moet zijn om mee te doen aan deze toernooien.
Last edited by kneeltje on Sun Nov 23, 2003 15:28, edited 1 time in total.
Hans de Knikker

Post by Hans de Knikker »

kneeltje wrote:
Wat we nodig hebben zijn jonge honden die met de jeugd op stap gaat.
He Kneel. Zal ik er dan maar mee stoppen? M'n veertigste verjaardag heb ik immers al gevierd.
Vraagje

Post by Vraagje »

Eric Sanders wrote:
Vraagje wrote: In Gelderland zal een enquete worden gehouden omtrent de redenen waarom leden afhaken.
Kun je iets meer vertellen, Erik? Wie doet dat in opdracht van wie? Wat gaat men precies vragen?
Wie het precies gaat uitvoeren en wat en hoe er precies gevraagd gaat worden weet ik niet, maar de bedoeling is om bij gestopte oud-leden te gaan informeren omtrent de redenen om te stoppen met dammen, om zo te achterhalen waarom mensen afhaken en daar mogelijk wat aan te kunnen doen.
kneeltje

Post by kneeltje »

Nee, jij mag nog niet stoppen. Mensen uit Reeuwijk lopen nu eenmaal een paar jaar achter dus jij hebt nog een aantal jaartjes te gaan.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Vraagje wrote:
Eric Sanders wrote:
Vraagje wrote: In Gelderland zal een enquete worden gehouden omtrent de redenen waarom leden afhaken.
Kun je iets meer vertellen, Erik? Wie doet dat in opdracht van wie? Wat gaat men precies vragen?
Wie het precies gaat uitvoeren en wat en hoe er precies gevraagd gaat worden weet ik niet, maar de bedoeling is om bij gestopte oud-leden te gaan informeren omtrent de redenen om te stoppen met dammen, om zo te achterhalen waarom mensen afhaken en daar mogelijk wat aan te kunnen doen.
In de notulen van de najaarsvergadering van de GDB, waar jij bij was, staat:
De vergadering pleit er voor om na te gaan bij mensen, die gestopt zijn, wat de oorzaak en reden geweest zijn. De voorzitter zal bij Henk Groen nagaan of er een bestand is van oud leden van de Gelderse Dambond.
Ik vermoed dat je hier op doelt. Weet je inmiddels meer dan dit?
Vraagje

Post by Vraagje »

Nee, ik weet alleen dat het dus de bedoeling is om oud-leden te bellen of schrijven omtrent de reden van afhaken.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

kneeltje wrote:Het is m.i. een vergissing om je alleen met de jeugd bezig te houden en het is zeker niet het enige antwoord.

Wel het belangrijkste antwoord. Jeugd is 100 x zo makkelijk binnen te halen als ouderen. Die kijken naar het suffige imago wat de damsport heeft. De jeugd kent geen vooroordelen, ze willen spelletjes doen en daar hoort dammen op die leeftijd zeker bij.
Het binnenhalen van jeugd lijkt mij niet het grootste probleem. Maar hoe houd je ze vast? Want de huidige situatie lijkt wel op water halen met een vergiet. En ik geloof toch niet dat dat bij alle sporten zo is.
kneeltje wrote:Mijn hemel, je meent toch niet dat je nieuw kader in de oudere leeftijdscategorieen wil gaan zoeken. Wat we nodig hebben zijn jonge honden die met de jeugd op stap gaat. Mensen die de jeugd kunnen motiveren. Tevens zijn mensen die op latere leeftijd instappen meestal niet op de hoogte van wat er speelt bij die toernooien en waar je moet zijn om mee te doen aan deze toernooien.
Hm, volgens mij heb je dat helemaal mis. Toen ik voor het eerst op de damclub kwam werd ik opgevangen door Herman Wansink, die toen al behoorlijk op leeftijd was. Speltechnisch heb ik niet veel van hem geleerd, maar ik kan me nog levendig herinneren met hoeveel enthousiasme hij ons de liefde voor het spel probeerde bij te brengen. Zoiets heeft niets met leeftijd te maken. Voor het behalen van prestaties is een wat jongere begeleider wellicht geschikter, maar daar gaat het hier dacht ik niet om.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Wieger Wesselink wrote:
kneeltje wrote:Mijn hemel, je meent toch niet dat je nieuw kader in de oudere leeftijdscategorieen wil gaan zoeken. Wat we nodig hebben zijn jonge honden die met de jeugd op stap gaat. Mensen die de jeugd kunnen motiveren. Tevens zijn mensen die op latere leeftijd instappen meestal niet op de hoogte van wat er speelt bij die toernooien en waar je moet zijn om mee te doen aan deze toernooien.
Hm, volgens mij heb je dat helemaal mis. Toen ik voor het eerst op de damclub kwam werd ik opgevangen door Herman Wansink, die toen al behoorlijk op leeftijd was. Speltechnisch heb ik niet veel van hem geleerd, maar ik kan me nog levendig herinneren met hoeveel enthousiasme hij ons de liefde voor het spel probeerde bij te brengen. Zoiets heeft niets met leeftijd te maken. Voor het behalen van prestaties is een wat jongere begeleider wellicht geschikter, maar daar gaat het hier dacht ik niet om.
Ik ben het met Wieger eens. Ter illustratie wil ik de vorige week vrijdag
90 jaar geworden erevoorzitter van de KNDB Joop Meure aanvoeren. Na-
dat hij zich op 70-jarige leeftijd als voorzitter terugtrok, heeft hij zich
zeer bevlogen op het jeugddammen bij de Haarlemse Damclub gestort.
Ook ik heb als jeugdlid profijt gehad van zijn activiteiten en waardeerde
zijn energieke opstelling. In het Haarlemse uitgaanscircuit kom ik nog
regelmatig wildvreemden tegen die - als ik vertel dat ik dam - enthousiast
reageren en vertellen dat ook zij bij Meure in de leer zijn geweest. Leef-
tijd is dus geen excuus om je niet met jeugddammen bezig
te houden. Jong of oud, iedere jeugdleider heeft zijn eigen verdiensten.
In het geval van Joop Meure denk ik dat hij ook bijzonder goed was in het
onderhouden van contacten met ouders, wat zeker bij de jongere kin-
deren zo'n beetje cruciaal is! Ik hoorde van een oud pupil van Meure dat
haar ouders vorige week een attentie bij hem hadden langsgebracht. Dan
doe je het goed / heb je het goed gedaan.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Peter de Hek wrote:Het is m.i. een vergissing om je alleen met de jeugd bezig te houden en het is zeker niet het enige antwoord.
Helemaal mee eens, maar je moet ergens beginnen! Wat eerder in deze
discussie werd geconstateerd, is dat veel damverenigingen in tegenstel-
ling tot jouw club, CAB Holland, niets met jeugddammen doen. Dat kan
eenvoudig niet als een club of dambond wil overleven / groeien. Laat dat
besef eerst maar eens goed doordringen bij die clubs. Dit is een discussie
over imago en ik denk dat meer jeugddammers daar een positiever ef-
fect op hebben dan meer 50 plus dammers. Maar ik ben het volledig met
je eens dat deze 50 plus dammers een enorm potentieel op allerlei vlak
vormen. Richten jullie je bij CAB specifiek op 50 plussers? Of willen jullie
dat gaan doen? Zo ja, hoe doen jullie dat? Misschien kun je er een nieuw
discussieitem over openen! (Zie bijvoorbeeld schooldammen en herintre-
ders).
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Vraagje wrote:Nee, ik weet alleen dat het dus de bedoeling is om oud-leden te bellen of schrijven omtrent de reden van afhaken.
Wellicht kan deze enquête vergezeld gaan van een uitnodiging voor een
aansprekend toernooi als het sneldamtoernooi in Wamel, een kalender
met damactiviteiten, adressenlijst met damclubs.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote: En de onderlinge van Hiltex, die volgens Hanco uit zijn voegen barst, maar die volgens de website van Hiltex gemiddeld 15 spelers trekt, wat me eerlijk gezegd nog meevalt.
Het succes van het Paastoernooi is betrekkelijk. Het is een instituut in de damwereld, heeft geen concurrentie sinds het toernooi in Berlijn niet meer bestaat, en past desondanks nog steeds in de kelder van de 2 Klaveren.
JP, je zou nog even goed moeten kijken op de site van Hiltex. In Albert Onrust's statistieken zul je kunnen zien dat sinds augustus gemiddeld 17,8 senioren de clubavond bezoeken.
Daarbij moet je rekening houden dat op vrijdagavond voor een clubcompetitiewedstrijd zeer weinig spelers van Hiltex 1 en Hiltex 2 aanwezig zijn, terwijl ook het persoonlijk Kampioenschap van Noord-Holland zijn invloed had op de gemiddelde opkomst.
Een gemiddelde bestaat echter uit pieken en dalen en tijdens de piekdagen is het zaaltje te klein aan het worden.
Het is dus niet overal kommer en kwel. Je eigen ellende mag niet veralgemeniseerd worden.
Bij Hiltex zijn we vrij optimistisch, ook door de bloeiende jeugdafdeling van Kees Romijn.
Het Paastoernooi moest in 2002 en 2003 spelers weigeren. Dat was in 23 jaar Paastoernooi niet eerder voorgekomen.
kneeltje

Post by kneeltje »

kneeltje schreef:
Mijn hemel, je meent toch niet dat je nieuw kader in de oudere leeftijdscategorieen wil gaan zoeken. Wat we nodig hebben zijn jonge honden die met de jeugd op stap gaat. Mensen die de jeugd kunnen motiveren. Tevens zijn mensen die op latere leeftijd instappen meestal niet op de hoogte van wat er speelt bij die toernooien en waar je moet zijn om mee te doen aan deze toernooien.

Gelukkig bevestigen de uitzondering de regel. Ook mijn eerste trainingen werden gegeven door Piet van Egmond, een begrip in Rijnsburg eo. Maar mijn punt is dat we op zoek moeten naar kader die vernieuwend wil werken, die kan inspringen op wat er op dit moment bij de jeugd leeft. Bij jongere jeugddamleiders vindt ik deze eigenschappen meer terug. Realiseer je dat je 20 tot 25 uur per week met de damsport bezig bent als je je werk tenminste goed wil uitvoeren. Jongeren zijn wat dat betreft wat energieker, alhoewel het geen wet van meden en perzen is en ik dolgelukkig ben met de Piet van Egmonds en Herman Wansinks op damverenigingen.
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

hanco, toch schijnt het echt zo te zijn
overigens ik lees zelden colums over schaken, omdat ik het zettenverloop toch niet kan volgen voorbij de 15e zet in mijn hoofd (misschien doe ik te weinig moeite) maar ik heb wel enkele vrienden (lees: 2) die schaken, die houden mij wel up to date.
Hanco Elenbaas

Het imago van Timman

Post by Hanco Elenbaas »

Ik geloof je wel Reinier.
Jammer alleen dat de zogenaamde kwaliteitskranten hun lezers niet op de hoogte brengen van dergelijke nieuwtjes.
De schaakbond zou heel wat leden winnen als jouw verhaal over Jan Timman algemeen bekend werd.
Post Reply