Wat beinvloedt het imago van het dammen?
Wat beinvloedt het imago van het dammen?
Wederom heb ik gemeend Wieger's bericht te moeten gebruiken om te poll-en. Het bevat teveel belangrijke statements om zomaar op dit forum te laten vervliegen in een lange rommelige draad.
-
Kies degene waarvan jij denkt dat het de grootste invloed op ons imago heeft. Natuurlijk is deze poll niet perfect maar wel handig om een gevoel te krijgen.Bert Zwart wrote:Een praktisch probleem: ik wil meerdere opties aankruizen. dit blijkt niet mogelijk. De eerste drie zijn duidelijk. De publiciteit rond Jannes was tenminste publiciteit maar heeft ons denk ik uiteindelijk geen goed gedaan.
- Eric Sanders
Dat heeft zin omdat een mogelijke oplossing voor het imago zowel de huidige dammers als potentieel nieuwe dammers moet bevallen. Dieter en anderen hebben dit al herhaaldelijk uitgelegd op dit forum.Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is?
Dat neemt niet weg dat jouw idee heel goed is. Enqueteren met de buitenwereld is zeker zeer interessant. Ik denk dat je met name de punten 2 (remise) en 4 (Jannes) zult horen.
- Teun van de Krol
Als je deze vraag aan niet dammers voorlegt weet je zeker dat ons imago nog verder dropt.Guest wrote:Dat heeft zin omdat een mogelijke oplossing voor het imago zowel de huidige dammers als potentieel nieuwe dammers moet bevallen. Dieter en anderen hebben dit al herhaaldelijk uitgelegd op dit forum.Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is?
Dat neemt niet weg dat jouw idee heel goed is. Enqueteren met de buitenwereld is zeker zeer interessant. Ik denk dat je met name de punten 2 (remise) en 4 (Jannes) zult horen.
als dammeers meoten we achter ons sport gaan staan omdat het tof is. Maar we zijn zelf neit altijd positief. Dat is moeilijk evangeliseren.
Goed gesproken Eric, natuurlijk zouden ook dammers wel graag willen dat hun sport een wereldsport was waarin je met een weekje dammen een paar ton op je rekening bij zou kunnen schrijven. Maar dammers weten dat ze een sport spelen die altijd in de marge zal blijven omdat het geen kijksport is, er zal nooit groot geld in omgaan en daardoor blijft dammen samen met heel veel andere sporten een beweging waaraan zich slechts de echte liefhebbers verbinden.Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is? Dammers dammen al. Voor hen is het imago dus geen overkomelijk probleem.
Volgens mij moet je dat aan mensen op de markt en in de kroeg vragen. Die dammen niet. En van hen zou ik de reden graag weten.
Om de man van de straat (of vrouw natuurlijk) toch richting dammen te krijgen moeten we onze sport zo goed mogelijk verkopen, daarvoor zijn aansprekende toernooien nodig, aansprekende topspelers die iets te vertellen hebben als de pers ze opzoekt en moet het dammen niet meer in een achteraf zaaltje plaatsvinden.
De jeugd heeft zoals bij andere topics ook al is aangegeven volop belangstelling voor dammen daar zal het niet aan liggen, vasthouden is de kunst en daarvom is het belangrijk de wedstrijden beter te organiseren, niet in een achterafzaaltje tussen de opgestapelde stoelen maar in de schijnwerpers en met voldoende pers op internet en op zijn minst de plaatselijke pers.
De man in de kroeg; dammen, nee daar heb ik geen geduld voor zitten jullie uren voor een partij? daar moet ik niet aan denken. Pak eens even een bord dan spelen we een partijtje. Dat doe ik dan en we spelen iedereen bemoeid zich ermee het is lachen troef. maar dammers nee dat zullen ze nooit worden, en dat komt echt niet vanwege een remise meer of minder bij het NK.
- Eric Sanders
Dat is wel waar. Het kan ook zeker geen kwaad de vraag te stellen.Guest wrote:Dat heeft zin omdat een mogelijke oplossing voor het imago zowel de huidige dammers als potentieel nieuwe dammers moet bevallen.Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is?
Waarom denk je dat vooral remise en Jannes de oorzaken zijn? Omdat je dat zelf vindt of omdat je dat veel niet-dammers hebt horen zeggen?Guest wrote: Dat neemt niet weg dat jouw idee heel goed is. Enqueteren met de buitenwereld is zeker zeer interessant. Ik denk dat je met name de punten 2 (remise) en 4 (Jannes) zult horen.
-
Naast het feit dat er bij jeugddammen enorme kansen liggen om het imago te verbeteren, zullen dammers eerst zelf positief t.o.v. hun sport moeten gaan staan. Ik hoor te vaak dammers zich verontschuldigend verklaren dat ze aan dammen doen.
Wanneer mensen vragen wat ik doe, zeg met trots: Ik ben dammer.
Ze kijken je in eerste instantie met rollende ogen aan, begrijp dat dit het moment is om toe te slaan. Op zo'n moment kun je de sport verkopen. Heb respect voor je sport dan zullen anderen het er ook voor hebben. (Nog nooit anders meegemaakt!)
Helaas gebeurd het vaker dat dammers niet eens durven zeggen dat ze dammen en als ze het al zeggen worden er nog 6 andere liefhebberijen bij genoemd.
Wanneer mensen vragen wat ik doe, zeg met trots: Ik ben dammer.
Ze kijken je in eerste instantie met rollende ogen aan, begrijp dat dit het moment is om toe te slaan. Op zo'n moment kun je de sport verkopen. Heb respect voor je sport dan zullen anderen het er ook voor hebben. (Nog nooit anders meegemaakt!)
Helaas gebeurd het vaker dat dammers niet eens durven zeggen dat ze dammen en als ze het al zeggen worden er nog 6 andere liefhebberijen bij genoemd.
-
- DeletedProfile
publiciteit
Ik heb het mensen wel eens gevraagd waarom dammen zo impopulair is.
Het ligt aan het soort persoon, maar over het algemeen wordt dammen niet als een sport beschouwd. Sport is voor de meeste fysiek.
Als je bij iets intellectuelere mensen komt dat kiezen ze vaker voor het `intelectuelere schaken` want voor hun is dammen te vlak. En dat is het ook, voor de buitenwereld heb je slechts schijven (als ze iets meer weten ook nog een dam) schaken spreekt vele meer tot de verbeelding met torens en koningen. ze denken dan ook dat schaken veel moeilijker is.
Op vragen wat is de remisemarge (of anders geformuleerd) kijken ze je wazig aan en weten ze niet eens waar je het over hebt. Ze kennen slechts de namen sijbrands wiersma en vdwal van toen ze wereldkampioen werden. Hoe dat weet men niet.
Over de negatieve publiciteit rondom jannes? Was die negatief? Kijk eens naar de schaakwereld (die is toch veel populairder) daar zijn en van Wely en Timman veel negatiever in het nieuws. Van Wely zou te weinig als topsporter bezig zijn. Timman bezoekt hoeren en heeft grootheidswaanzin. Daarnaast was Timman nog een vreselijke zuiper die zelfs tijdens titeltoernooien rustig dronken werd.
Het ligt aan het soort persoon, maar over het algemeen wordt dammen niet als een sport beschouwd. Sport is voor de meeste fysiek.
Als je bij iets intellectuelere mensen komt dat kiezen ze vaker voor het `intelectuelere schaken` want voor hun is dammen te vlak. En dat is het ook, voor de buitenwereld heb je slechts schijven (als ze iets meer weten ook nog een dam) schaken spreekt vele meer tot de verbeelding met torens en koningen. ze denken dan ook dat schaken veel moeilijker is.
Op vragen wat is de remisemarge (of anders geformuleerd) kijken ze je wazig aan en weten ze niet eens waar je het over hebt. Ze kennen slechts de namen sijbrands wiersma en vdwal van toen ze wereldkampioen werden. Hoe dat weet men niet.
Over de negatieve publiciteit rondom jannes? Was die negatief? Kijk eens naar de schaakwereld (die is toch veel populairder) daar zijn en van Wely en Timman veel negatiever in het nieuws. Van Wely zou te weinig als topsporter bezig zijn. Timman bezoekt hoeren en heeft grootheidswaanzin. Daarnaast was Timman nog een vreselijke zuiper die zelfs tijdens titeltoernooien rustig dronken werd.
- Hanco Elenbaas
Re: publiciteit
Hoe kom je aan die wijsheid Rijmer? Heeft Timman je dat persoonlijk toevertrouwd?rijmer wrote: Kijk eens naar de schaakwereld (die is toch veel populairder) daar zijn en van Wely en Timman veel negatiever in het nieuws. Van Wely zou te weinig als topsporter bezig zijn. Timman bezoekt hoeren en heeft grootheidswaanzin. Daarnaast was Timman nog een vreselijke zuiper die zelfs tijdens titeltoernooien rustig dronken werd.
Timman is voor de schaakwereld bijna net zo belangrijk geweest als Sijbrands en Wiersma voor het dammen, dacht ik altijd.
-
Het merkwaardige van de damsport is dat (bijna) niemand zich op latere leeftijd spontaan aanmeldt bij een club. En de overgrote meerderheid van de dammers haakt ergens tussen de 10 en 20 jaar af. Waarom doen zij dat? Is dat omdat ze dammen niet leuk vinden, of de clubavonden saai vinden, of omdat ze vinden dat ze het ten opzichte van hun vrienden niet kunnen maken? Dat zou ik wel eens willen weten.Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is? Dammers dammen al. Voor hen is het imago dus geen overkomelijk probleem.
Volgens mij moet je dat aan mensen op de markt en in de kroeg vragen. Die dammen niet. En van hen zou ik de reden graag weten.
-
Teun van de Krol wrote: Als je deze vraag aan niet dammers voorlegt weet je zeker dat ons imago nog verder dropt.
als dammeers meoten we achter ons sport gaan staan omdat het tof is. Maar we zijn zelf neit altijd positief. Dat is moeilijk evangeliseren.
Teun, je slaat de spijker op z'n kop. Als je zelf positief bent, heb je echt geen imago-probleem. Althans, dat is mijn ervaring.
Natuurlijk vraag ik mij, met Wieger, af hoe de uitval van jongeren tussen 10 en 20 zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Ik betwijfel echter of dat allemaal aan imago te wijten is. Is het niet zo dat 'men' tegenwoordig veel sneller afhaakt als er iets is dat je niet aanstaat? Daar heeft toch elke vereniging last van? Waarom blijven jongeren dan wel op andere sportverenigingen (als dat al zo is)? Waarschijnlijk omdat de sociale factor van die vereniging wat groter is dan de betreffende damclub. Als je je thuis voelt op een club, blijf je ook lid als het even wat minder leuk lijkt.
Elke sportvereniging heeft te maken met uitvallers die leeftijdscategorie. Dat komt omdat kinderen juist dan de keuze maken voor een bepaalde sport. Op de basisschool zijn ze vaak lid van meerdere verenigingen.
Daarbij, het georganiseerde jeugddammen is wellicht teveel gericht op kinderen. Voor tieners wordt er te weinig georganiseerd. Zij kunnen kiezen tussen deelname aan kindertoernooien of volwassentoernooien.
Ik denk dat heel veel afhangt van de manier , waarop de vermeend
goede spelers omgaan met nieuwkomers. Zelf ben ik lid van twee
verenigingen : een "professionele" verening en een "amateuristische"
vereniging. Het moge duidelijk zijn , dat het in het laatste type vereniging
moet gebeuren. Afgelopen Maandag kwamen twee belangstellenden zomaar binnenlopen. Wat doe je in zo'n geval?
1) Vertel iets over de club in het algemeen , en leg de nadruk op de
ongedwongen sfeer.
2) Vraag of ze het liefst tegen elkaar willen spelen , of dat ze dat al zo vaak hebben gedaan, dat ze nu hun krachten eens met een ander willen
meten.
3) Als de laatste vraag met "ja" wordt beantwoord , laat ze dan spelen tegen de slechtste spelers van de vereniging. Instrueer die spelers vooraf
dat , als zij sterker zouden blijken , zij uitleg geven aan de nieuwkomers.
4) Zorg ervoor , dat er altijd een goede speler op de achtergrond meekijkt
om bij te sturen , indien nodig.
Het grote voordeel van deze aanpak lijkt me, dat nieuwkomers worden opgevangen door de onderlaag. Deze groep zal er alles aan doen de nieuwkomers te behouden, al was het alleen maar om van het imago
"slechtste speler" af te komen. Geen zuiver motief uiteraard , maar het
kan wel effectief zijn !
Kortweg gezegd komt het er m.i. hierop neer , dat het suffige imago , dat potentiele nieuwkomers over het dammen hebben , vanaf de allereerste clubavond moet worden ontkracht. Maar dat moet dan wel worden ondersteund door alle leden , ook de zogenaamd beteren moeten hieraan
meewerken. En helaas ontbreekt het juist aan dat laatste nogal eens !
goede spelers omgaan met nieuwkomers. Zelf ben ik lid van twee
verenigingen : een "professionele" verening en een "amateuristische"
vereniging. Het moge duidelijk zijn , dat het in het laatste type vereniging
moet gebeuren. Afgelopen Maandag kwamen twee belangstellenden zomaar binnenlopen. Wat doe je in zo'n geval?
1) Vertel iets over de club in het algemeen , en leg de nadruk op de
ongedwongen sfeer.
2) Vraag of ze het liefst tegen elkaar willen spelen , of dat ze dat al zo vaak hebben gedaan, dat ze nu hun krachten eens met een ander willen
meten.
3) Als de laatste vraag met "ja" wordt beantwoord , laat ze dan spelen tegen de slechtste spelers van de vereniging. Instrueer die spelers vooraf
dat , als zij sterker zouden blijken , zij uitleg geven aan de nieuwkomers.
4) Zorg ervoor , dat er altijd een goede speler op de achtergrond meekijkt
om bij te sturen , indien nodig.
Het grote voordeel van deze aanpak lijkt me, dat nieuwkomers worden opgevangen door de onderlaag. Deze groep zal er alles aan doen de nieuwkomers te behouden, al was het alleen maar om van het imago
"slechtste speler" af te komen. Geen zuiver motief uiteraard , maar het
kan wel effectief zijn !
Kortweg gezegd komt het er m.i. hierop neer , dat het suffige imago , dat potentiele nieuwkomers over het dammen hebben , vanaf de allereerste clubavond moet worden ontkracht. Maar dat moet dan wel worden ondersteund door alle leden , ook de zogenaamd beteren moeten hieraan
meewerken. En helaas ontbreekt het juist aan dat laatste nogal eens !