Ganesha wrote:
Ik kan het in het algemeen aan de orde kunnen stellen. Hoe wordt er om gegaan met de uitslagen in de "lagere" groepen. Principiëler is natuurlijk Top- Breedtesport. Ik zal er eens verder over gaan nadenken. Als apart onderwerp kan het pas in maart 2013 besproken worden
Ganesha,
Fijn dat je wilt nadenken over die verhouding Topsport – Breedtesport. Ik hoop dat je dat ook wel eerder hebt gedaan.
Ik begrijp dat de Bondsraad op 3 november in moet stemmen met een begrotingswijziging/overschrijding van € 10.000,-- in 2012 in verband met de mooie term Landenuitdaging. Dit nadat de Bondsraad in juni een mondeling voorstel van het bestuur (stond niet op de agenda) als not done heeft afgekeurd.
Als ik het goed begrijp is dit niet geaccordeerde geld

inmiddels al voor een gedeelte uitgegeven voor of tijdens het EK Dammen in Emmen.
Het is natuurlijk fantastisch dat het KNDB-bestuur en professioneel apparaat op zo’n korte termijn concrete activiteiten hebben ontwikkeld op het gebied van deze Landenuitdaging ten behoeve voor het mogelijk behouden van subsidies topsport NOC/NSF.
(Als lid van de KNDB ga ik ervan uit dat door de Bondsraad goed gecontroleerd wordt waar dit geld nu precies aan is besteed. Die onderbouwing zie ik niet in het voorstel).
Het zou fijn zijn als bestuur en professioneel apparaat ook zulke slagvaardigheid op het gebied van breedtesport wil ontwikkelen.
Ganesha, aangezien je mij als elk ander lid als achterban kan zien, zou je als bondsraadlid bij het instemmen met deze geldelijke tegenvaller het volgende voorstel/de volgende opdracht aan het bestuur mee willen geven?
Maak in de begroting van 2013 (seizoen 2013/2014, dus 2014 kan misschien ook) specifiek ruimte voor een bedrag € 10.000,-- als impuls voor de breedtesport.
En om dit gelijk maar even concreet te maken in een onderbouwd voorstel: ondersteun in die provincies, waar initiatieven zoals Friesland Cup, PODB Cup, ZHDB Cup lopen, financieel, zodat ze de doelgroep voortgezet onderwijs (klas 1 en klas 2) bij deze toernooien betrekken c.q. betrokken kunnen houden, met een hoofdprijs voor de winnaar: een Samsung Galaxy Tab. (rekensommetje: ongeveer 12x € 330,-- = ca. € 4.000 ).
Ondersteun de damprovincies waar deze initiatieven nog niet lopen met zowel geld als mankracht ter waarde van € 6.000—zodat ook in die provincies op het gebied van jeugd (en dan vooral de jeugd voortgezet onderwijs, die tot dusver afhaakt bij het dammen) provinciaal activiteiten worden ontwikkeld. Wat mij betreft gaan bestuursleden samen met Johan Krajenbrink en Rik Keurentjes ter plekke bijvoorbeeld in die provincies deze Cup organiseren. Gezien de bestuurskracht op het gebied van Landenuitdaging zal deze Breedtesportuitdaging voor hun een peulenschilletje zijn.
Advies aan de bondsraad. Stem niet in met deze begrotingsoverschrijding en de voorgestelde contributieverhoging in 2013 als er niet een duidelijke impuls in die breedtesport wordt gedaan.
De reden voor deze posting: naar aanleiding van mijn bericht gisteravond (en vooral mijn sarcastische opmerking maar lid te worden van de ‘wilde bond in Friesland’) ontving ik een verontrustende e-mail in mijn mailbox (Nee, niet die verwachte mail met de TM-bestanden van alle uitslagen van het NK Rapid

).
Uit die mail blijkt mij dat naast provincies als Friesland en Groningen er een grote kans is, dat ook in andere provincies wilde bonden gaan ontstaan.
Dit naar aanleiding van de voortdurende focus (en ook geldelijke inspanning) van het bestuur (en bondsraad, die daarin wordt meegenomen) op de topsport, waarbij volledig wordt voorbijgegaan aan de behoeften van de basis en basisvoorzieningen die de KNDB hoort te leveren. Ik heb zo’n idee dat de basis er genoeg van heeft.
Aan de bondsraad dit tij te keren. Ik ben bang dat de bom binnen een jaar binnen de KNDB gaat barsten, als contributieverhogingen volledig ten behoeve van de topsport ingezet gaan worden
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!