NK Rapid, 2012

Ganesha

Re: NK Rapid, 2012

Post by Ganesha »

Fred van Amersfoort wrote:Maar Guido, volgens mij heb jij ook een functie in de bondsraad? Neem je verantwoordelijkheid, signaleer de signalen en speel ze door.
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ook een 'willekeurig lid" kan een mail sturen naar Marcel.
In deze situatie zal de communicatie echter niet lopen via Marcel Kosters maar één van de mensen van de Utrechtse bond, aangezien zij het NK Rapid organiseerde. Dus mogelijk Harry Vredeveldt.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Maar Guido, volgens mij heb jij ook een functie in de bondsraad? Neem je verantwoordelijkheid, signaleer de signalen en speel ze door.
Dat zou ik ook kunnen doen, maar ook een 'willekeurig lid" kan een mail sturen naar Marcel.
In deze situatie zal de communicatie echter niet lopen via Marcel Kosters maar één van de mensen van de Utrechtse bond, aangezien zij het NK Rapid organiseerde. Dus mogelijk Harry Vredeveldt.
Een beetje onzin om iets naar een provinciale bestuurder te leggen. Dit is een officieel NK dat georganiseerd wordt onder auspiciën van de KNDB. Verantwoordelijk bestuurder is m.i. in eerste instantie de persoon, die verantwoordelijk is voor de persoonlijke wedstrijden, ik dacht bestuurslid Evert Davelaar. Hij dient de organisatie, als het nu een club is, een privaat organisatiecomite, of een provinciale dambond op de hoogte te stellen onder welke voorwaarden dit toernooi gespeeld moet worden. Het lijkt me dat de KNDB daar een draaiboek aan de organiserende instantie voor moet geven. En in dat draaiboek moeten zaken staan als publiciteit, publiceren van uitslagen etc. Eventueel zelfs zaken die in een topsportconvenant zijn afgesproken (zal wel niet voor het NK Rapid, terwijl je dit eigenlijk ook hiervoor moet regelen, als je dit als een topsportevenement ziet....).
Maar dat hele draaiboek zal er wel niet zijn. Je moet je zelfs afvragen of de volledige uitslagen van NKs Rapid of NKs Sneldammen wel op een bondsbureau worden gearchiveerd cq. aangeleverd.
Enfin, een mailtje naar het bestuurslid communicatie kan natuurlijk ook altijd. Als ik goed geïnformeerd ben zit hij nu in de wereldstad Shanghai te genieten van Chinese schoonheden.
Elke vijf minuten op zijn mobiel een piepje, zal best interessant zijn…… :D

Ik kan me voorstellen Daan dat je dit als bondsraadslid niet aan de orde wilt stellen. Er staan ongetwijfeld belangrijkere zaken op die agenda van 3 november. Ik heb me verbaast over een aantal zaken. Maar als we het nationaal niet eens op orde hebben, hoe wil je internationaal met al dat geld (hoewel geld, dat gaat er altijd wel in) het wel voor elkaar krijgen? Die KNDB (die we allemaal uiteraard zijn), die trekt een hele grote broek aan op het internationale podium met subsidiering van allerlei landen.
Zelfs als je het NK Rapid als breedtesport ziet, moet je dat goed organiseren. We moeten uitkijken, dat de KNDB niet een topsportbond wordt, die uiteindelijk bestaat uit een stuk of 50 spelers, die belang hebben bij trainingen en NOC/NSF statussen en waar de KNDB alleen aandacht aan schenkt. Die groep B en C, die zijn even belangrijk, zoniet belangrijker. Maar ja, misschien moet ik gewoon ook maar naar die wilde bond in Friesland. Veel minder contributie, geld dat aan de basis besteedt wordt. Ik moet maar eens met Klaas van der Laan gaan mailen, hoe zijn ervaringen zijn in Groningen.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Ganesha

Post by Ganesha »

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:
Een beetje onzin om iets naar een provinciale bestuurder te leggen. Dit is een officieel NK dat georganiseerd wordt onder auspiciën van de KNDB. Verantwoordelijk bestuurder is m.i. in eerste instantie de persoon, die verantwoordelijk is voor de persoonlijke wedstrijden, ik dacht bestuurslid Evert Davelaar. Hij dient de organisatie, als het nu een club is, een privaat organisatiecomite, of een provinciale dambond op de hoogte te stellen onder welke voorwaarden dit toernooi gespeeld moet worden. Het lijkt me dat de KNDB daar een draaiboek aan de organiserende instantie voor moet geven. En in dat draaiboek moeten zaken staan als publiciteit, publiceren van uitslagen etc. Eventueel zelfs zaken die in een topsportconvenant zijn afgesproken (zal wel niet voor het NK Rapid, terwijl je dit eigenlijk ook hiervoor moet regelen, als je dit als een topsportevenement ziet....).
Maar dat hele draaiboek zal er wel niet zijn. Je moet je zelfs afvragen of de volledige uitslagen van NKs Rapid of NKs Sneldammen wel op een bondsbureau worden gearchiveerd cq. aangeleverd.
Enfin, een mailtje naar het bestuurslid communicatie kan natuurlijk ook altijd. Als ik goed geïnformeerd ben zit hij nu in de wereldstad Shanghai te genieten van Chinese schoonheden.
Elke vijf minuten op zijn mobiel een piepje, zal best interessant zijn…… :D

Ik kan me voorstellen Daan dat je dit als bondsraadslid niet aan de orde wilt stellen. Er staan ongetwijfeld belangrijkere zaken op die agenda van 3 november. Ik heb me verbaast over een aantal zaken. Maar als we het nationaal niet eens op orde hebben, hoe wil je internationaal met al dat geld (hoewel geld, dat gaat er altijd wel in) het wel voor elkaar krijgen? Die KNDB (die we allemaal uiteraard zijn), die trekt een hele grote broek aan op het internationale podium met subsidiering van allerlei landen.
Zelfs als je het NK Rapid als breedtesport ziet, moet je dat goed organiseren. We moeten uitkijken, dat de KNDB niet een topsportbond wordt, die uiteindelijk bestaat uit een stuk of 50 spelers, die belang hebben bij trainingen en NOC/NSF statussen en waar de KNDB alleen aandacht aan schenkt. Die groep B en C, die zijn even belangrijk, zoniet belangrijker. Maar ja, misschien moet ik gewoon ook maar naar die wilde bond in Friesland. Veel minder contributie, geld dat aan de basis besteedt wordt. Ik moet maar eens met Klaas van der Laan gaan mailen, hoe zijn ervaringen zijn in Groningen.
Ik kan het in het algemeen aan de orde kunnen stellen. Hoe wordt er om gegaan met de uitslagen in de "lagere" groepen. Principiëler is natuurlijk Top- Breedtesport. Ik zal er eens verder over gaan nadenken. Als apart onderwerp kan het pas in maart 2013 besproken worden
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Volgens mij voelt Piet deze keer aan wat het diepere doel van mijn vraag was. Die Marcel Kosters heb ik altijd een prima kerel gevonden. Ik vond/vind hem verfrissend binnen de suffige damwereld. Maar ik zie helaas ook dat hij zich in toenemende mate richt op zaken die binnen mijn visie geen prioriteit hebben. Natuurlijk heb ik zijn emailadres wel. Het is echter veel beter als een bondsraadslid zelf dicht bij de basis blijft. Die basis is niet het coachen van buitenlandse spelers en het keer op keer aflopen van ieder buitenlands evenement. Dan kan hij beter bij de FMJD in het bestuur gaan zitten. De bekende jij-bakken van Guido zie ik nog minder in. Maar als Guido het echt wil, zal ik jouw plekje overnemen en de boel even komen wakker schudden?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:
Ik kan het in het algemeen aan de orde kunnen stellen. Hoe wordt er om gegaan met de uitslagen in de "lagere" groepen. Principiëler is natuurlijk Top- Breedtesport. Ik zal er eens verder over gaan nadenken. Als apart onderwerp kan het pas in maart 2013 besproken worden
Ganesha,

Fijn dat je wilt nadenken over die verhouding Topsport – Breedtesport. Ik hoop dat je dat ook wel eerder hebt gedaan.

Ik begrijp dat de Bondsraad op 3 november in moet stemmen met een begrotingswijziging/overschrijding van € 10.000,-- in 2012 in verband met de mooie term Landenuitdaging. Dit nadat de Bondsraad in juni een mondeling voorstel van het bestuur (stond niet op de agenda) als not done heeft afgekeurd.
Als ik het goed begrijp is dit niet geaccordeerde geld :shock: inmiddels al voor een gedeelte uitgegeven voor of tijdens het EK Dammen in Emmen.
Het is natuurlijk fantastisch dat het KNDB-bestuur en professioneel apparaat op zo’n korte termijn concrete activiteiten hebben ontwikkeld op het gebied van deze Landenuitdaging ten behoeve voor het mogelijk behouden van subsidies topsport NOC/NSF. :o
(Als lid van de KNDB ga ik ervan uit dat door de Bondsraad goed gecontroleerd wordt waar dit geld nu precies aan is besteed. Die onderbouwing zie ik niet in het voorstel).

Het zou fijn zijn als bestuur en professioneel apparaat ook zulke slagvaardigheid op het gebied van breedtesport wil ontwikkelen. :idea:
Ganesha, aangezien je mij als elk ander lid als achterban kan zien, zou je als bondsraadlid bij het instemmen met deze geldelijke tegenvaller het volgende voorstel/de volgende opdracht aan het bestuur mee willen geven?
Maak in de begroting van 2013 (seizoen 2013/2014, dus 2014 kan misschien ook) specifiek ruimte voor een bedrag € 10.000,-- als impuls voor de breedtesport.

En om dit gelijk maar even concreet te maken in een onderbouwd voorstel: ondersteun in die provincies, waar initiatieven zoals Friesland Cup, PODB Cup, ZHDB Cup lopen, financieel, zodat ze de doelgroep voortgezet onderwijs (klas 1 en klas 2) bij deze toernooien betrekken c.q. betrokken kunnen houden, met een hoofdprijs voor de winnaar: een Samsung Galaxy Tab. (rekensommetje: ongeveer 12x € 330,-- = ca. € 4.000 ).
Ondersteun de damprovincies waar deze initiatieven nog niet lopen met zowel geld als mankracht ter waarde van € 6.000—zodat ook in die provincies op het gebied van jeugd (en dan vooral de jeugd voortgezet onderwijs, die tot dusver afhaakt bij het dammen) provinciaal activiteiten worden ontwikkeld. Wat mij betreft gaan bestuursleden samen met Johan Krajenbrink en Rik Keurentjes ter plekke bijvoorbeeld in die provincies deze Cup organiseren. Gezien de bestuurskracht op het gebied van Landenuitdaging zal deze Breedtesportuitdaging voor hun een peulenschilletje zijn.

Advies aan de bondsraad. Stem niet in met deze begrotingsoverschrijding en de voorgestelde contributieverhoging in 2013 als er niet een duidelijke impuls in die breedtesport wordt gedaan.

De reden voor deze posting: naar aanleiding van mijn bericht gisteravond (en vooral mijn sarcastische opmerking maar lid te worden van de ‘wilde bond in Friesland’) ontving ik een verontrustende e-mail in mijn mailbox (Nee, niet die verwachte mail met de TM-bestanden van alle uitslagen van het NK Rapid :cry: ).
Uit die mail blijkt mij dat naast provincies als Friesland en Groningen er een grote kans is, dat ook in andere provincies wilde bonden gaan ontstaan.
Dit naar aanleiding van de voortdurende focus (en ook geldelijke inspanning) van het bestuur (en bondsraad, die daarin wordt meegenomen) op de topsport, waarbij volledig wordt voorbijgegaan aan de behoeften van de basis en basisvoorzieningen die de KNDB hoort te leveren. Ik heb zo’n idee dat de basis er genoeg van heeft.

Aan de bondsraad dit tij te keren. Ik ben bang dat de bom binnen een jaar binnen de KNDB gaat barsten, als contributieverhogingen volledig ten behoeve van de topsport ingezet gaan worden
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Fred van Amersfoort

Tja Piet, nu loop je met mijn hele partijprogramma weg. Laten we even vaststellen dat ik al jaren deze signalen afgeef en dat deze nooit al te serieus zijn genomen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Fred van Amersfoort wrote:Tja Piet, nu loop je met mijn hele partijprogramma weg. Laten we even vaststellen dat ik al jaren deze signalen afgeef en dat deze nooit al te serieus zijn genomen.
Okay Fred, alle eer aan jou! :D
Je moet ook even gaan mailen met Klaas van der Laan.
Zijn visie kan (verbazingwekkend) ook wel eens overeenkomsten hebben met de jouwe.

Hij zit echt op Back to Basics.
Als zijn visie de juiste is, hebben we in no time geen KNDB meer. Oeps..... :shock:
Fred van Amersfoort

Ik ben er helemaal niet blij mee Piet. Het is wel prettig dat het probleem nu eindelijk duidelijk wordt. Topsport is absoluut belangrijk maar kan alleen als het fundament goed is. Dus jouw back to basics zou absoluut prioriteit moeten hebben. In die zin verdien jij meer eer dan ik. Iedereen die door mijn sarcasme kan heenkijken zal ontdekken dat ik wat betreft visie helemaal niet zo ver af sta van Kosmos,Dieter en jou. De bondsraad heeft zeker veel goede dingen gedaan. Probleem is dat zij ingestapt zijn op een moment dat het schip al behoorlijk water maakte. Wat betreft vise en beleid zijn zij veel beter dan de bestuurders van 30 jaar terug. Maar de balans is inmiddels te eenzijdig op topsport komen te liggen. Omdat bestuurders enorm schaars zijn zwijgt de gemiddelde liefhebber. Ik zou wel eens een echte concrete visie willen horen hoe zij van dorp tot dorp willen strijden om Nederland weer achter het dambord te krijgen. Ik bedoel dan Nederlandse dorpen en niet de veilige vergaderoorden in verre landen.
Ganesha

Post by Ganesha »

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:
Ganesha,

Fijn dat je wilt nadenken over die verhouding Topsport – Breedtesport. Ik hoop dat je dat ook wel eerder hebt gedaan.

Ik begrijp dat de Bondsraad op 3 november in moet stemmen met een begrotingswijziging/overschrijding van € 10.000,-- in 2012 in verband met de mooie term Landenuitdaging. Dit nadat de Bondsraad in juni een mondeling voorstel van het bestuur (stond niet op de agenda) als not done heeft afgekeurd.
Als ik het goed begrijp is dit niet geaccordeerde geld :shock: inmiddels al voor een gedeelte uitgegeven voor of tijdens het EK Dammen in Emmen.
Het is natuurlijk fantastisch dat het KNDB-bestuur en professioneel apparaat op zo’n korte termijn concrete activiteiten hebben ontwikkeld op het gebied van deze Landenuitdaging ten behoeve voor het mogelijk behouden van subsidies topsport NOC/NSF. :o
(Als lid van de KNDB ga ik ervan uit dat door de Bondsraad goed gecontroleerd wordt waar dit geld nu precies aan is besteed. Die onderbouwing zie ik niet in het voorstel).

Het zou fijn zijn als bestuur en professioneel apparaat ook zulke slagvaardigheid op het gebied van breedtesport wil ontwikkelen. :idea:
Ganesha, aangezien je mij als elk ander lid als achterban kan zien, zou je als bondsraadlid bij het instemmen met deze geldelijke tegenvaller het volgende voorstel/de volgende opdracht aan het bestuur mee willen geven?
Maak in de begroting van 2013 (seizoen 2013/2014, dus 2014 kan misschien ook) specifiek ruimte voor een bedrag € 10.000,-- als impuls voor de breedtesport.

En om dit gelijk maar even concreet te maken in een onderbouwd voorstel: ondersteun in die provincies, waar initiatieven zoals Friesland Cup, PODB Cup, ZHDB Cup lopen, financieel, zodat ze de doelgroep voortgezet onderwijs (klas 1 en klas 2) bij deze toernooien betrekken c.q. betrokken kunnen houden, met een hoofdprijs voor de winnaar: een Samsung Galaxy Tab. (rekensommetje: ongeveer 12x € 330,-- = ca. € 4.000 ).
Ondersteun de damprovincies waar deze initiatieven nog niet lopen met zowel geld als mankracht ter waarde van € 6.000—zodat ook in die provincies op het gebied van jeugd (en dan vooral de jeugd voortgezet onderwijs, die tot dusver afhaakt bij het dammen) provinciaal activiteiten worden ontwikkeld. Wat mij betreft gaan bestuursleden samen met Johan Krajenbrink en Rik Keurentjes ter plekke bijvoorbeeld in die provincies deze Cup organiseren. Gezien de bestuurskracht op het gebied van Landenuitdaging zal deze Breedtesportuitdaging voor hun een peulenschilletje zijn.

Advies aan de bondsraad. Stem niet in met deze begrotingsoverschrijding en de voorgestelde contributieverhoging in 2013 als er niet een duidelijke impuls in die breedtesport wordt gedaan.

De reden voor deze posting: naar aanleiding van mijn bericht gisteravond (en vooral mijn sarcastische opmerking maar lid te worden van de ‘wilde bond in Friesland’) ontving ik een verontrustende e-mail in mijn mailbox (Nee, niet die verwachte mail met de TM-bestanden van alle uitslagen van het NK Rapid :cry: ).
Uit die mail blijkt mij dat naast provincies als Friesland en Groningen er een grote kans is, dat ook in andere provincies wilde bonden gaan ontstaan.
Dit naar aanleiding van de voortdurende focus (en ook geldelijke inspanning) van het bestuur (en bondsraad, die daarin wordt meegenomen) op de topsport, waarbij volledig wordt voorbijgegaan aan de behoeften van de basis en basisvoorzieningen die de KNDB hoort te leveren. Ik heb zo’n idee dat de basis er genoeg van heeft.

Aan de bondsraad dit tij te keren. Ik ben bang dat de bom binnen een jaar binnen de KNDB gaat barsten, als contributieverhogingen volledig ten behoeve van de topsport ingezet gaan worden
Dank Piet en ook Fred voor het meedenken, adviezen die jullie geven.

Piet,
Het klopt wat je zegt over de agenda van 3 november.
Financiën vind ik altijd een interessant onderwerp, ik vind echter dat er anderen in de bondsraad zitten die er nog meer verstand van hebben.
Contributieverhoging voor de topsport lijkt mij niet, anders alleen voor vrouwen/meisjesdammen (zie notulen van de laatse bondsraad).

Misschien kun je je opmerkingen ook nog eens op de mail zetten en sturen naar de bondsraad?

Soms lijkt er een scheiding der geesten: Topsport ja KNDB bestuur Breedtesport ja Bondsraad. In die zin worden het interessante tijden.
Volgend jaar zit mijn termijn voor de bondsraad er al weer op, weet nog niet of ik mij weer persoonlijk kandidaat ga stellen.
Heb het toch wel erg druk met andere zaken.

Fred, ondanks je sarcastische/cynische insteek ben ik zeker in staat daardoor heen te kijken. Dan zie ik meestal waardevolle inbreng om te kijken hoe we de damsport levensvatbaar houden. Daarvoor dus mijn dank.

Het lijkt mij wel belangrijk om in de volgende periode vertegenwoordigers (1 man, 1 vrouw) van de spelers in de bondsraad te hebben. Hun belangen mogen zeker meewegen in het totale KNDB beleid.

Groet, Daan
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Even een korte samenvatting: Fred heeft helemaal gelijk.

Daarnaast:
1. Het bestuur heeft 10 duizend euro deels uitgegeven zonder toestemming. Piet wil een of andere handjeklap deal door ook 10 duizend euro aan iets anders uit te geven?

2. Waar haal je dat geld vandaan en kan je een bestuur dat zo opereert nog wel vertrouwen?

3. Daan doet net alsof hij het niet begrijpt, maar je hoeft geen financieel expert te zijn om te ruiken dat er hier iets stinkt.

Nou, ik hoop maar dat Harm Wiersma er iets over schrijft in zijn column.
Fred van Amersfoort

Eigenlijk is het na het lezen van de bondsraadstukken nog kwalijker dan ik dacht. Ipv het dammen in eigen land te promoten menen onze bestuurders druk te moeten zijn met het dammen in het buitenland. Niet omdat het dammen hen daadwerkelijk interesseert, nee slechts om de subsidiepot blijvend te kunnen benutten. Bewust afhankelijk blijven van subsidies zien als kerntaak. De gemeenschap jouw hobby laten betalen als hoogste doel. Ipv te bedelen naar subsidies zou je ook eens in eigen land het dammen zo groot kunnen maken dat je op eigen kracht verder kunt. Maar daar zie ik dus helemaal niets van.
Alex

Post by Alex »

De BR-vergadering is pas op zaterdag 3 november 2013. Een dag die niet bestaat dus...
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

De simpele oplossing is natuurlijk om de FMJD als wintersportbond te laten registreren. Dan hoeven er plotseling nog maar 18 landen mee te doen in plaats van 55 om in aanmerking te komen voor topsportsubsidie.

Maar de hamvraag is natuurlijk: Waar blijven de uitslagen?

Het valt op dat telkens wanneer er in Utrecht een toernooi wordt georganiseerd, de uitslagen spoorloos verdwijnen.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Piet Bouma wrote:Uit die mail blijkt mij dat naast provincies als Friesland en Groningen er een grote kans is, dat ook in andere provincies wilde bonden gaan ontstaan.
Zonde van de energie om in elke provincie een aparte wilde bond op te richten. Het lijkt me handiger om één landelijke wilde bond te hebben die meteen een landelijke teamcompetitie kan organiseren. Als Piet dan nog ergens een 'wilde' versie van toernooibase laat draaien, inclusief ratingberekening, zijn de behoeften van minstens 90% van de dammers gedekt.

Liever dan dit zie ik uiteraard dat de KNDB eindelijk begrijpt dat een organisatie met de omvang van een flinke voetbalclub niet de ambities moet hebben van een grote sportbond, maar ik vrees dat dat niet zal gebeuren. Een landelijke wilde bond lijkt me dan het beste alternatief.
Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos »

Jan Pieter wrote:Een landelijke wilde bond lijkt me dan het beste alternatief.
Het oprichten van een bond is toch helemaal niet nodig. Direct terug naar de basis. Een nationale competitie, met bijv. achttallen zodat vervoer met 2 voertuigen kan of zelfs met één, kan in een paar uurtjes worden opgezet. Voor een provinciale of interregionale competitie zou het wat meer werk kunnen zijn, maar ook daarvoor hoef je geen bond te hebben.

Een bond zorgt weer voor allerlei bureaucratisch gedoe, de goede voornemens bij de oprichting ten spijt. Voor je weet is er een commissie voor zus en voor zo. Maar het is niet onmogelijk - sterker nog, het is zelfs zéér waarschijnlijk - dat ik het belang van een bond onderschat. Ik laat me graag overtuigen waarom een bond een noodzaak is (wat gaat die doen?).
Post Reply