De prijswinnaars van het NK-Rapid 2012 waren:
Groep A, Rating boven 1100:
1. Pim Meurs
2. Anton van Berkel
3. Ben Provoost
Groep B, Rating tot 1100:
1. Erik Maijenburg
2. Michiel Luiten
3. David Riupassa
Groep C, Rating tot 900:
1. Gerrit Roeterdink
2. Evert van Grondelle
3. Simon Rompa

Het vond allemaal plaats in de Reigerzaal van het Mitland hotel in Utrecht

De charmante Melanie Voskuil uit Lunteren was de enige dame in het gezelschap van het NK Rapid 2012

De reservebank: Links Jan van der Veen, die sinds drie jaren weer is gaan dammen, kon wegens aanrijdingen op een snelweg richting Utrecht niet op tijd aan de start verschijnen, waardoor de organisatie met een oneven aantal deelnemers bleef zitten in de hoofdgroep. Rechts Andrew Tjon A Ong, die toevalligerwijs zelf betrokken raakte bij een aanrijding: een weekendrijder had hem geen voorrang verleend, en werd vol in de flank geraakt. Gelukkig alleen blikschade en na het invullen van de paperassen kon hij toch nog op tijd aan de start van het kampioenschap arriveren. Hoofdwedstrijdleider Evert Davelaar wilde per se niet met een dummy spelen in de hoofdgroep en daarom stelde Andrew zijn plek beschikbaar, waardoor er een even aantal deelnemers in de hoofdgroep ontstond en de strijd eindelijk kon beginnen.

De spelers staan te popelen om te beginnen

Kennedy Krishnadath (r) is al een tijdje huisdammer, maar wilde wel graag meedoen met het NK-Rapid. Hij had zich opgegeven met de vermelding, dat hij graag in de groep tot 1100 rating wilde uitkomen. Dat werd door de organisatie verkeerd begrepen en zij kenden hem abusievelijk een rating van 1100 toe, waardoor hij in de hoogste groep werd ingedeeld, terwijl hij, toen hij nog clubdammer was, een rating van ergens in de 900 had. Overbodig te vermelden, dat hij elke ronde weer op z'n tenen moest lopen om met hangen en wurgen te proberen een puntje te pakken. Het werden er uiteindelijk twee, als ik me niet vergis. Wel jammer van deze fout, want hij had zich een leuker NK-Rapid voorgesteld.

De strijd gaat beginnen. De latere kampioen Pim Meurs (L) drukt de klok voor de eerste keer in. Naast hem, het rijtje aflopend met Cock van Wijk, Anton van Berkel en Koos van Amerongen

De verrassing van het toernooi werd Radjinder Jharap (r) hier in actie tegen Klaas Hendrik Leijenaar. Het bord daarnaast zitten Ali Fthalla tegen Anton Kosior en daarnaast Daan van Os, die oorspronkelijk tegen mij (Andrew) geloot had, maar nadat ik mijn plek beschikbaar had gesteld, mocht hij het opnemen tegen Theo Voorspuij. Daar was Daan achteraf wel blij mee, want hij wist een tweetje te scoren tegen Voorspuij. Jharap startte slecht met nul punten uit de eerste twee partijen, maar scoorde daarna tien uit zes, met o.a. een prachtige remise tegen toenmalige koploper Anton van Berkel in de slotronde.

Spannende duels op de topborden met op bord één Ben Provoost tegen Anton van Berkel. Laatstgenoemde had de titel voor het grijpen. Hij ging met een vol punt voorsprong de laatste ronde in en had in Radjinder Jharap ook nog de makkelijkste paring getroffen. Provoost daarentegen had vanaf het begin de koppositie in handen, maar viel door een nederlaag in de voorlaatste ronde tegen Pim Meurs terug en moest uiteindelijk met de derde plek genoegen nemen. Op het bord daarnaast een Fries onderonsje tussen clubgenoten van de Oldehove, Erwin Heslinga en Klaas Hendrik Leijenaar

Frank Teer (L) tegen Michael Palmans

Door het strakke speelschema was er niet echt tijd voor een pauze. De in dit toernooi tegenvallende Koos van Amerongen neemt hier toch even een time-out

Clubgenoten bij DVSB en roommates tijdens Thailand Open, Michiel Luiten (L) en Erik Maijenburg waren met een plus zes!! score heer en meester in de categotie tot 1100 rating. Op de achtergrond bondsvoorzitter Johan Haijtink die ook nog even een kijkje kwam nemen in Utrecht.
Na toepassing van WP en SB werd Erik Maijenburg uiteindelijk tot kampioen van de B-klasse gekroond. Proost!