NK Rapid, 2012

Andrew Tjon A Ong

NK Rapid, 2012

Post by Andrew Tjon A Ong »

Vandaag werd het NK-Rapid in Hotel Mitland Utrecht verspeeld. Het werd georganiseerd door Evert Davelaar in samenwerking met het bestuur van de UPDB, bestaande uit Harry de Waard, Harry Vredeveldt, Teus de Mik en Cock van Wijk. De arbiters van de dag waren Nerin Bisseswar en Teus de Mik. Voor de actualiteit alvast wat beelden van de Top drie van het kampioenschap. Ik ben even een uurtje thuis, en als ik vannacht thuis kom, hoop ik nog wat sfeerbeelden van dit gezellige toernooi te posten.

Image
Zaaloverzicht, met op de achtergrond Teus de MIk (arbiter), Evert Davelaar (staand) en Harry de Waard achter de computer voor de uitslagen

Image
De spelers zitten klaar voor de eerste ronde. Op de voorgrond Pim Meurs tegen Erik v.d. Weerdhof (1-1)

Image
Kampioen Pim Meurs neemt de eerste prijs in ontvangst bij arbiter Nerin Bisseswar. Pim scoorde 13 uit 8 partijen en had een betere WP dan Anton van Berkel, die in de laatste ronde niet kon winnen van de verrassende Radjinder Jharap, terwijl Pim in een mooie omsingelingspartij Theo Voorspuij op de knieën kreeg.

Image
De Top 3: vlnr Anton van Berkel (2e), Kampioen Pim Meurs en Ben Provoost (3e)

Image
De nieuwe Nederlands kampioen Rapid 2012: Pim Meurs
Last edited by Andrew Tjon A Ong on Mon Oct 08, 2012 19:10, edited 1 time in total.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Andrew Tjon A Ong

Re: NK Rapid, 2012

De prijswinnaars van het NK-Rapid 2012 waren:

Groep A, Rating boven 1100:
1. Pim Meurs
2. Anton van Berkel
3. Ben Provoost

Groep B, Rating tot 1100:
1. Erik Maijenburg
2. Michiel Luiten
3. David Riupassa

Groep C, Rating tot 900:
1. Gerrit Roeterdink
2. Evert van Grondelle
3. Simon Rompa

Image
Het vond allemaal plaats in de Reigerzaal van het Mitland hotel in Utrecht

Image
De charmante Melanie Voskuil uit Lunteren was de enige dame in het gezelschap van het NK Rapid 2012

Image
De reservebank: Links Jan van der Veen, die sinds drie jaren weer is gaan dammen, kon wegens aanrijdingen op een snelweg richting Utrecht niet op tijd aan de start verschijnen, waardoor de organisatie met een oneven aantal deelnemers bleef zitten in de hoofdgroep. Rechts Andrew Tjon A Ong, die toevalligerwijs zelf betrokken raakte bij een aanrijding: een weekendrijder had hem geen voorrang verleend, en werd vol in de flank geraakt. Gelukkig alleen blikschade en na het invullen van de paperassen kon hij toch nog op tijd aan de start van het kampioenschap arriveren. Hoofdwedstrijdleider Evert Davelaar wilde per se niet met een dummy spelen in de hoofdgroep en daarom stelde Andrew zijn plek beschikbaar, waardoor er een even aantal deelnemers in de hoofdgroep ontstond en de strijd eindelijk kon beginnen.

Image
De spelers staan te popelen om te beginnen

Image
Kennedy Krishnadath (r) is al een tijdje huisdammer, maar wilde wel graag meedoen met het NK-Rapid. Hij had zich opgegeven met de vermelding, dat hij graag in de groep tot 1100 rating wilde uitkomen. Dat werd door de organisatie verkeerd begrepen en zij kenden hem abusievelijk een rating van 1100 toe, waardoor hij in de hoogste groep werd ingedeeld, terwijl hij, toen hij nog clubdammer was, een rating van ergens in de 900 had. Overbodig te vermelden, dat hij elke ronde weer op z'n tenen moest lopen om met hangen en wurgen te proberen een puntje te pakken. Het werden er uiteindelijk twee, als ik me niet vergis. Wel jammer van deze fout, want hij had zich een leuker NK-Rapid voorgesteld.

Image
De strijd gaat beginnen. De latere kampioen Pim Meurs (L) drukt de klok voor de eerste keer in. Naast hem, het rijtje aflopend met Cock van Wijk, Anton van Berkel en Koos van Amerongen

Image
De verrassing van het toernooi werd Radjinder Jharap (r) hier in actie tegen Klaas Hendrik Leijenaar. Het bord daarnaast zitten Ali Fthalla tegen Anton Kosior en daarnaast Daan van Os, die oorspronkelijk tegen mij (Andrew) geloot had, maar nadat ik mijn plek beschikbaar had gesteld, mocht hij het opnemen tegen Theo Voorspuij. Daar was Daan achteraf wel blij mee, want hij wist een tweetje te scoren tegen Voorspuij. Jharap startte slecht met nul punten uit de eerste twee partijen, maar scoorde daarna tien uit zes, met o.a. een prachtige remise tegen toenmalige koploper Anton van Berkel in de slotronde.

Image
Spannende duels op de topborden met op bord één Ben Provoost tegen Anton van Berkel. Laatstgenoemde had de titel voor het grijpen. Hij ging met een vol punt voorsprong de laatste ronde in en had in Radjinder Jharap ook nog de makkelijkste paring getroffen. Provoost daarentegen had vanaf het begin de koppositie in handen, maar viel door een nederlaag in de voorlaatste ronde tegen Pim Meurs terug en moest uiteindelijk met de derde plek genoegen nemen. Op het bord daarnaast een Fries onderonsje tussen clubgenoten van de Oldehove, Erwin Heslinga en Klaas Hendrik Leijenaar

Image
Frank Teer (L) tegen Michael Palmans

Image
Door het strakke speelschema was er niet echt tijd voor een pauze. De in dit toernooi tegenvallende Koos van Amerongen neemt hier toch even een time-out

Image
Clubgenoten bij DVSB en roommates tijdens Thailand Open, Michiel Luiten (L) en Erik Maijenburg waren met een plus zes!! score heer en meester in de categotie tot 1100 rating. Op de achtergrond bondsvoorzitter Johan Haijtink die ook nog even een kijkje kwam nemen in Utrecht.
Na toepassing van WP en SB werd Erik Maijenburg uiteindelijk tot kampioen van de B-klasse gekroond. Proost!
Andrew Tjon A Ong

Laatste ronde: Jharap speelt na een fraai offer remise tegen Van Berkel en op het bord daarnaast wint Meurs van Voorspuij
De beslissing van het NK-Rapid 2012 hier in beeld gebracht:

http://youtu.be/rbxNCQSiEVc

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rbxNCQSiEVc[/youtube]
Dieter

Post by Dieter »

Nog nergens iets over de uitslagen gelezen, heb ik niet goed gezocht?
Andrew Tjon A Ong

Dieter wrote:Nog nergens iets over de uitslagen gelezen, heb ik niet goed gezocht?
Ik heb ook nog niets kunnen vinden Dieter. Als deze bijdrage van mij niet geplaatst was, zou je als damliefhebber kunnen denken, dat het hele toernooi niet heeft plaatsgevonden. Heel jammer :cry: Een nationaal titeltoernooi als dit had een betere behandeling verdiend.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Andrew Tjon A Ong wrote:
Dieter wrote:Nog nergens iets over de uitslagen gelezen, heb ik niet goed gezocht?
Ik heb ook nog niets kunnen vinden Dieter. Als deze bijdrage van mij niet geplaatst was, zou je als damliefhebber kunnen denken, dat het hele toernooi niet heeft plaatsgevonden. Heel jammer :cry: Een nationaal titeltoernooi als dit had een betere behandeling verdiend.
Ik geloof dat ik drie jaar achtereen vooraf de organisatie gevraagd heb om Toernooimanagerbestanden of matrixen voor import (.KW7 .101 .102 etc. voor de deskundigen) in Toernooibase.
Dit jaar heb ik dat verzuimd te doen. Dacht dat ze nu zelf het initiatief wel zouden nemen.....
Tot dusver niks ontvangen. Verkeerd gedacht dus.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Piet Bouma wrote:
Andrew Tjon A Ong wrote:
Ik geloof dat ik drie jaar achtereen vooraf de organisatie gevraagd heb om Toernooimanagerbestanden of matrixen voor import (.KW7 .101 .102 etc. voor de deskundigen) in Toernooibase.
Dit jaar heb ik dat verzuimd te doen. Dacht dat ze nu zelf het initiatief wel zouden nemen.....
Tot dusver niks ontvangen. Verkeerd gedacht dus.
Gelukkig hebben we de foto's al...
AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel »

Hierbij de uitslagen van de hoofdgroep. De rest heb ik niet.
Attachments
NK rapid 2012.jpg
NK rapid 2012.jpg (960.24 KiB) Viewed 8587 times
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Anton van Berkel wrote:Hierbij de uitslagen van de hoofdgroep. De rest heb ik niet.
.

Ik heb gisteravond een mailtje uitgezet naar Evert Davelaar en Harry de Waard voor de bestanden.
Harry de Waard heeft ook weer het verzoek doorgestuurd naar Teus de Mik.
Dus de bestanden zullen met enige vertraging wel komen. (Ongetwijfeld staat een clubcomputer
met de bestanden ergens in een afgesloten clublokaal 8) )
Vanaf een afbeelding weer een matrix in Excel maken en dan uploaden in Toernooibase is me
teveel werk. :shock:
Er zit een geautomatiseerde mogelijkheid in Toernooimanager voor upload naar Toernooibase,
daarmee werkt bijv. momenteel Johan Demasure in Lishui - China, en met deze methode is ook het EK in Emmen
volledig in Toernooibase gekomen.
Ongetwijfeld is daar enige uitleg voor benodigd. Maar zelfs Alex Kruyshoop heeft dit al onder
de knie. :D (Sorry, Alex).
Het wordt tijd dat KNDB-organisatoren, die mogelijkheden (eventueel na een korte cursus) zelf gaan benutten.........
Dan kunnen zelfs live die uitslagen in Toernooibase.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Als ik de output van Anton van Berkel zo bekijk, is bij het invoeren van de namen geen gebruik gemaakt van het ratingbestandje, wat het uploaden in ToernooiBase niet gemakkelijker maakt.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alex wrote:Als ik de output van Anton van Berkel zo bekijk, is bij het invoeren van de namen geen gebruik gemaakt van het ratingbestandje, wat het uploaden in ToernooiBase niet gemakkelijker maakt.
Okay,

In de mailbox nog niks ontvangen. Dan maar handmatig die 88 uitslagen van een afbeelding ingevoerd en een nieuwsberichtje geplaatst in Toernooibase.

Een draaiboek is toch niet zo moeilijk?
a) Toernooimanagerbestanden voorbereiden (met koppeling van die KNDB-ratingfiles) nav deelnemersopgave (hoef je alleen mensen te verwijderen als ze niet opkomen en eventueel nog een paar wijzigingen te maken in groepen).
b) Overwegen van live-uitzenden partijen electronische borden (rapid kijkt mooi mee) en live uitzenden van uitslagen.
c) persbericht naar kranten en op KNDB-site
d) uitslagen (TM-files) naar Bondsbureau (digitale archivering) en Toernooibase.

Enfin, ik zal het vanaf de zijlijn wel mis hebben, en er zal een fantastisch draaiboek zijn.
Ach, 3 november is de Bondsraadsvergadering, daar zal men vast wel wat kritiek spuien….. :idea:
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

De kritiek kan ook gewoon hier. Wie regelt de communicatie binnen de KNDB? Veel dingen zijn goed geregeld tegenwoordig, zo zitten er krenten in de pap. De pap zelf is kennelijk niet meer boeiend genoeg. Sturen op hoofdlijnen noemen de stropdassen dat. Verantwoordelijkheid laag in de organisatie leggen is ook een mooie. Werkpaarden en sierpaarden. Bobo zijn bij een EK is ongetwijfeld veel boeiender dan met de hoefjes in de klei staan. Het NK rapid gewoon in China of Brazilie houden en de uitslagen komen netjes op tijd binnen.
Dieter

Post by Dieter »

Fred van Amersfoort wrote:De kritiek kan ook gewoon hier. Wie regelt de communicatie binnen de KNDB? Veel dingen zijn goed geregeld tegenwoordig, zo zitten er krenten in de pap. De pap zelf is kennelijk niet meer boeiend genoeg. Sturen op hoofdlijnen noemen de stropdassen dat. Verantwoordelijkheid laag in de organisatie leggen is ook een mooie. Werkpaarden en sierpaarden. Bobo zijn bij een EK is ongetwijfeld veel boeiender dan met de hoefjes in de klei staan. Het NK rapid gewoon in China of Brazilie houden en de uitslagen komen netjes op tijd binnen.
En ook 3 dagen later nog steeds geen uitslagen van de B en C klasse. Het zal wel zo moeten.
GuidoB

Post by GuidoB »

Marcel Kosters is bestuurslid communicatie. Zijn e-mail adres staat op de KNDB-site.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Maar Guido, volgens mij heb jij ook een functie in de bondsraad? Neem je verantwoordelijkheid, signaleer de signalen en speel ze door.
Post Reply