GA FMJD in Lille

Piet Bouma

GA FMJD in Lille

Post by Piet Bouma »

Hanco Elenbaas wrote:

Image
Op het Shaskiforum woedt al een uitgebreide discussie over de buitengewone GA. Als ik het goed lees (maar de Nederlandse vertaling vanuit het Russisch is erg gebrekkig) is de voorgestelde statutenwijziging niet doorgegaan. Otten, Thiers (vertaling Teer?) en Pawlicki hebben, als ik Chaler (Chizhov) goed interpreteer, aangegeven te zullen stoppen/aftreden. Vervolgens is vergadering twee uur geschorst. Daarna heeft GA het ontslag van Otten, Thiers en Pawlicki niet geaccepteerd. Onduidelijk is nu de verdere status van een en ander.

Ik lees dat Alexander Presman ook het nodige weet. Hij betitelt e.e.a. (vertaald vanuit Russisch) als een kleuterschool.
Enfin, het zou goed zijn, dat er een verslag van die GA zou komen. Voorheen was de FMJD heel snel met short minutes.
Alexander Presman, heb jij een kort verslag in het Nederlands?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Wieger Wesselink

Re: World Mind Games Lille 2012

Post by Wieger Wesselink »

Piet Bouma wrote: Op het Shaskiforum woedt al een uitgebreide discussie over de buitengewone GA. Als ik het goed lees (maar de Nederlandse vertaling vanuit het Russisch is erg gebrekkig) is de voorgestelde statutenwijziging niet doorgegaan. Otten, Thiers (vertaling Teer?) en Pawlicki hebben, als ik Chaler (Chizhov) goed interpreteer, aangegeven te zullen stoppen/aftreden. Vervolgens is vergadering twee uur geschorst. Daarna heeft GA het ontslag van Otten, Thiers en Pawlicki niet geaccepteerd. Onduidelijk is nu de verdere status van een en ander.

Ik lees dat Alexander Presman ook het nodige weet. Hij betitelt e.e.a. (vertaald vanuit Russisch) als een kleuterschool.
Enfin, het zou goed zijn, dat er een verslag van die GA zou komen. Voorheen was de FMJD heel snel met short minutes.
Op http://fmjd64.org/2012/a-new-fmjd-statute-not-adopted/ staat een reactie vanuit de 64 velden hoek.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Piet Bouma wrote: Op het Shaskiforum woedt al een uitgebreide discussie over de buitengewone GA. Als ik het goed lees (maar de Nederlandse vertaling vanuit het Russisch is erg gebrekkig) is de voorgestelde statutenwijziging niet doorgegaan. Otten, Thiers (vertaling Teer?) en Pawlicki hebben, als ik Chaler (Chizhov) goed interpreteer, aangegeven te zullen stoppen/aftreden. Vervolgens is vergadering twee uur geschorst. Daarna heeft GA het ontslag van Otten, Thiers en Pawlicki niet geaccepteerd. Onduidelijk is nu de verdere status van een en ander.

Piet,
ik ben daar zelf (tijdens GA) niet geweest.
En "kleuterschool" betiteling is afkomstig niet van mij maar van meerdere (en verschillende wat betreft hun posities) mensen die daar wel bij waren.
Ik heb gisteren bij Frank Teer nagevraagd of er wat korte bericht komt om dit op de site kunnen publiceren.
Uit zijn antwoord heb ik begrepen dat hij zelf nog niet uit is hoe hij met de gevolgen van GA verder mee moet omgaan.

In grote lijnen vertaal je dat correct.
Maar omdat het over nuances gaat die zeer gevoelig kunnen zijn wil ik iets schrijven alleen als ik zeker weet dat het zo was.
Mijn post op Shashki Forum was juist een oproep aan degenen die daar aanwezig waren om hun versie van wat daat gebeurt te introduceren.
Gelukkig (zie ik op dit ogenblik) dat aan die oproep is gehoor gegeven.
En Buzhinsky heeft nu wel iets over geschreven.
Ik ga dat dan eerst lezen.

(Overigens Henk Fokkink nam in zijn tijd altijd alle GA's op. Het was zeer verstandig)
Ganesha

Post by Ganesha »

Piet Bouma wrote:Op het Shaskiforum woedt al een uitgebreide discussie over de buitengewone GA. Als ik het goed lees (maar de Nederlandse vertaling vanuit het Russisch is erg gebrekkig) is de voorgestelde statutenwijziging niet doorgegaan. Otten, Thiers (vertaling Teer?) en Pawlicki hebben, als ik Chaler (Chizhov) goed interpreteer, aangegeven te zullen stoppen/aftreden. Vervolgens is vergadering twee uur geschorst. Daarna heeft GA het ontslag van Otten, Thiers en Pawlicki niet geaccepteerd. Onduidelijk is nu de verdere status van een en ander.

Interessant dit allemaal, nu Alexander Presman ontkent dat dat zijn woorden waren. Ben benieuwd wiens woorden wel.

Misschien krijgen we het straks te horen via Alexander, van Buzinsky.
Fred van Amersfoort

Re: GA FMJD in Lille

Post by Fred van Amersfoort »

Ganesha, ben jij familie van Diekstra? Knippen en plakken kunnen we allemaal wel
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ganesha wrote:
Misschien krijgen we het straks te horen van Buzinsky.
Buzinskij op het Shashki-forum (vertaling Google):

".... Zoals ik me herinner, een keer president van de harten zei, als we vertrekken, zal er geen Emmen (Europe september) of Beijing ...
Mooie dingen die ik dacht .... Emmen tickets zijn al gekocht ... . Nogmaals jaar voor vergoeding op hen te wachten als voor Brazilië .... In het algemeen, ik was daar dat was? Laat anderen delen ....."

"voor de lunch.
Bijna alles blijft gezegd dat de terugtrekking slecht voor situaties in landen (bijv., Tsjechië). Veel dialoog wilde .... maar ..... wie?
Israël wilde vrede en vriendschap, om te stemmen voor de verzoeningscommissie. ..
Management en beledigd .... Kusha ..... 's middags. Gezien het feit dat bijna alle van de FMJD stille toen, zei een president Otten, zodra alle andersdenkenden beschaamd ... Fritz zei in de middag en anderen hun mening. Nederlandse federatie duidelijk niet begrijpen wat we willen ...... gesprek vaak een dialoog van doven en blinden ...."

En van de sectie 64: http://fmjd64.org/2012/a-new-fmjd-statute-not-adopted/

"At the proposal of the Belarusian Federation of Draughts delegates of Assembly votes 13:9 for not to consider discriminatory version of the Statutes presented by FMJD President Harry Otten for approval.
FMJD Executive Board resorted to blackmail and left the courtroom. Next on the Assembly was put unprecedented pressure from the representative of Dutch Draughts Federation Marcel Kosters."

Eigenlijk zou ik de Nederlandse versie van het geheel nou ook wel eens willen horen :?: :idea:

Overigens op het Franse forum een heel andere discussie.
Het blijkt dat er geen Franse afgevaardigde aanwezig was op de GA van de FMJD in LIlle :!:
Tja, dan heb je in eigen land de vergadering en komt er niemand opdagen.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:
Ganesha wrote:
Misschien krijgen we het straks te horen van Buzinsky.
Buzinskij op het Shashki-forum (vertaling Google):

".... Zoals ik me herinner, een keer president van de harten zei, als we vertrekken, zal er geen Emmen (Europe september) of Beijing ...
Mooie dingen die ik dacht .... Emmen tickets zijn al gekocht ... . Nogmaals jaar voor vergoeding op hen te wachten als voor Brazilië .... In het algemeen, ik was daar dat was? Laat anderen delen ....."

"voor de lunch.
Bijna alles blijft gezegd dat de terugtrekking slecht voor situaties in landen (bijv., Tsjechië). Veel dialoog wilde .... maar ..... wie?
Israël wilde vrede en vriendschap, om te stemmen voor de verzoeningscommissie. ..
Management en beledigd .... Kusha ..... 's middags. Gezien het feit dat bijna alle van de FMJD stille toen, zei een president Otten, zodra alle andersdenkenden beschaamd ... Fritz zei in de middag en anderen hun mening. Nederlandse federatie duidelijk niet begrijpen wat we willen ...... gesprek vaak een dialoog van doven en blinden ...."

En van de sectie 64: http://fmjd64.org/2012/a-new-fmjd-statute-not-adopted/

"At the proposal of the Belarusian Federation of Draughts delegates of Assembly votes 13:9 for not to consider discriminatory version of the Statutes presented by FMJD President Harry Otten for approval.
FMJD Executive Board resorted to blackmail and left the courtroom. Next on the Assembly was put unprecedented pressure from the representative of Dutch Draughts Federation Marcel Kosters."

Eigenlijk zou ik de Nederlandse versie van het geheel nou ook wel eens willen horen :?: :idea:

Overigens op het Franse forum een heel andere discussie.
Het blijkt dat er geen Franse afgevaardigde aanwezig was op de GA van de FMJD in LIlle :!:
Tja, dan heb je in eigen land de vergadering en komt er niemand opdagen.....
Beetje deprimerend dat de verschillende landen elkaar lijken tegen te werken.
Kennelijk heeft Otten gedreigd dat het EK en World Cup Beijing niet door zullen gaan als ze niet alsnog voor de statutenwijziging zouden stemmen?
Welke wijziging ging het eigenlijk om, Piet?
Heaven is no location, but a state of mind
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Kosmos wrote:
Beetje deprimerend dat de verschillende landen elkaar lijken tegen te werken.
Kennelijk heeft Otten gedreigd dat het EK en World Cup Beijing niet door zullen gaan als ze niet alsnog voor de statutenwijziging zouden stemmen?
Welke wijziging ging het eigenlijk om, Piet?
Het ging er volgens mij om dat 64 en checkers, die nu een volwaardige rol hebben binnen de FMJD hebben (en waarschijnlijk dezelfde financiele rechten en plichten als ook stemrechten hebben) eigenlijk buitengesloten zouden worden en zich alleen nog als "associated members" van de FMJD mochten presenteren. Nu hebben wij in Nederland niet zoveel met checkers en 64, maar in andere landen (bijv. Rusland, Tsjechie, Brazilie, VS, Engeland) zijn deze versies veel populairder. Het zou in mijn ogen in principe een afscheiding betekenen tussen 100 velden en deze versies. Daarnaast schijnt checkers en 64 niet mee te mogen doen aan de SAWMG in Beijing 2012. Een en ander is een beetje in strijd met de slogan "Unity is our strength", die de FMJD jarenlang heeft gevoerd.
Yuriy Anikeev heeft in een ander topic hier al veel eerder zijn gal over gespuwd. Zie: viewtopic.php?f=65&t=3494&start=0
Het is allemaal zo onlogisch, dat hier zo'n halszaak van wordt gemaakt. Samen dammen op 100, 64 of 144 velden en samen kampioenschappen hierin organiseren, dat zou m.i. de rol van de FMJD moeten zijn. (Op de achtergrond speelt dan ook nog het feit dat er twee Russische bonden zijn en dat damkalenders niet op elkaar afgestemd worden.)
Het lijkt me dat we als Nederlanders weer wat drammerig zijn en vinden dat alleen dammen op de 100 velden bestaansrecht heeft. Nou, we moeten uitkijken of we so wie so nog wel bestaansrecht hebben....
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Piet ik schrijf veel te langzaam. :)
Dus wat ik heb geschreven (zie onderaan) herhaalt in grote lijnen wat je ondertussen zelf gepost.
Ik weet niet of ik verder moet gaan met dit verhaal. Denk ik niet.
Het zou veel beter en makkelijker zijn als Frits of Frank of Marcel als getuigen en deelnemers van dit gebeurtenis zouden hun verslagje maken.

A.Presman wrote: Ik weet niet of iemand hier weet wat van GA dat was.
In de halfjaar tijd heeft hier niemand enige interesse getoond. De documenten werden op de FMJD site gepubliceerd.
Wil je alles weten dan kan je docs lezen op http://fmjd.org/GA/2012/

In het kort: door het bestuur (lees Harry Otten) werden begin dit jaar de Nieuwe Statuten voorbereid en aan de nationale dambonden voorgesteld.
De nieuwe Statuten werden niet alleen helemaal herschreven (met als model de Statuten van SportAccord) maar bevatten ook een drastische structurele verandering.
De FMJD kent op dit moment 2 relatief zelfstandige secties : 64 (russian-brazilian) en checkers.
De nieuwe statuten stelden voor dat de FMJD eigenlijk (weer) voor dammen op 100 velden zou worden.
Alle andere spelsoorten mochten zich bij de FMJD aansluiten als geassocieerde leden (alternatieve naam was "partner")

Echter in tegenstelling tot Nederland zijn er veel landen (ex Sovjet Unie landen, maar ook Polen, Italië, Tsjechië, Israel etc.) waar 64 is de basis wat betreft een aantal spelers. En die zitten allemaal binnen een nationale dambond.
Ook zagen mensen zowel in checkers als in 64 wereld de veranderingen als een poging om in iets betere tijden (met Sportaccord en IMSA Spelen) van de armere zussen af te komen.
Otten wilde kennelijk met de Nieuwe Statuten niet alleen de hegemonie van 100 velden spel binnen de FMJD formaliseren.
Maar ook tegelijkertijd een probleem oplossen met (weer) een conflict binnen Rusland.
En de huidige (te zelfstandige) secties min of meer uit de FMJD zetten.

Met uiterst zwakke en passieve dambonden, volledige macht binnen CD, persoonlijke afhankelijkheden van delegaten , voordeel van voorzitterschap tijdens de vergadering leek de aanname van nieuwe Statuten tijdens de GA appeltje eitje.
Toch ging het onverwacht mis.
De eerste stemming (of de Statuten moeten überhaupt besproken worden) werd direct verloren.
..................................................................
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Op persoonlijke titel enkele indrukken:

Om een (onbedoeld) misverstand uit de wereld te helpen: het EK in Emmen is geen onderwerp van gesprek geweest omdat de FMJD geen aandeel in deze organisatie heeft.

De SAWMG zijn een ander verhaal. Deze drijven op de inbreng van het FMJD bestuur. In geval FMJD mensen hun activiteiten voor de FMJD opschorten kan de organisatie in het gedrang komen omdat er 'gewoon' uren gemaakt moeten worden om zo'n evenement neer te zetten en beschikbare tijd en deskundigheid schaars zijn. Het is een ultieme consequentie waar natuurlijk niemand - inclusief het FMJD bestuur - op hoopt.

De achtergrond van het voorstel tot statutenwijziging is de nogal scheve verhouding tussen de verdeling van lusten en lasten tussen 10x10, 64 en checkers. Het komt erop neer dat het 10x10 bestuur zich uit de naad werkt ook voor 64 en checkers maar dat er vanuit deze secties geen positieve (noch inhoudelijk noch financieel) bijdrage komt. Wel komen er jaar in jaar uit persoonlijke aanvallen en andere problemen vanuit met name 64 naar 10x10 toe. Een en ander heeft begrijpelijkerwijs ook zijn uitwerking gehad op de vertrouwensrelatie tussen de organisaties.

Omdat de partijen statutair aan elkaar geketend zijn kan 10x10 (dat tevens algemeen bestuur FMJD is) niet om de overlast vanuit andere secties heen. Dit heeft een remmende werking op de organisatie van 10x10. Al decennia sleept zich in Rusland een interne strubbeling voort tussen 64 en 100 velden en in 64 intern die zijn weerslag heeft op de FMJD. Dit probleem heeft ook voorgaande FMJD besturen lastig gevallen en wellicht een beetje opgebroken.

De FMJD heeft (ook en juist onder voorzitterschap van een Russische president) verscheidene malen 'haar verantwoordelijkheid genomen' en in het interne Russische conflict bemiddeld. Tot en met ondertekende overeenkomsten met overkoepelende Russische sportautoriteiten aan toe. In de praktijk echter lapt tenminste 1 partij deze overeenkomsten aan de laars en valt vervolgens de FMJD en 10x10 in Rusland weer lastig. Soms stopt het niet bij de FMJD en gaat men naar hoger liggende instanties als SportAccord. Soms is men even in de war en stuurt een brief naar het Nederlandse NOC*NSF. De KNDB beantwoordt dan alle vragen naar eer en geweten, meldt zich zo nodig op het matje op Papendal en verwijst verder naar FMJD en / of SportAccord, waar de vragen eigenlijk thuis horen, voor zover deze hout snijden. Zo langzamerhand weet men bij deze organisaties vanwege het vele gerammel aan de verhalen wel wat voor vlees men in de kuip heeft, maar 'fijn' is het niet. Het kost alle partijen onnodig veel tijd en energie.

De huidige samenwerking tussen de varianten betekent in de praktijk dan ook vooral het belasten en gebruiken van 10x10. Zeker het huidige 10x10 bestuur maar ook voorgaande besturen hebben zich veelvuldig ingespannen voor het algemeen belang van alle varianten. Dat 64 in 2011 en dit jaar (aanvankelijk) checkers naar de SAMG in Beijing mochten is uitsluitend te danken aan de volharding van Harry Otten en de steun die hij daarin kreeg van de Chinese dambond. Een instantie als IMSA of SportAccord moet niet zo veel van de verschillende 8x8 varianten hebben en heeft behoefte aan eenduidigheid. Ook voor de World Mind Sports Games in 2008 en 2012 heeft 10x10 veel gedaan om checkers en 64 te ondersteunen. Voor dit alles krijgt 10x10 niets terug, enkel op structurele basis claims, klachten en problemen. In zo'n situatie is het begrijpelijk dat je gaat nadenken over een constructie waarin je extern de eenheid behoudt maar intern niet langer tot elkaar veroordeeld bent. Een constructie, waarbij je wat beter tegen elkaar beschermd bent. De sectie 64 zag dit zelf ook wel zitten, zij hebben geen behoefte aan bijvoorbeeld financiële controle door de FMJD en runnen graag hun eigen zaken. Zo'n constructie hoeft geen inhoudelijke samenwerking uit te sluiten, maar dwingt deze ook niet af. Het is aan de betrokken mensen, of zij elkaar kunnen vinden of niet. In 'slechte' situatie heb je geen last van elkaar en in een goede of verbeterende situatie zoek je elkaar op en bouw je samen wat op. Het zou bijvoorbeeld prachtig zijn als er eens een WK komt waar alle damvarianten bij elkaar zijn. Zoiets kan prima op basis van samenwerking ontstaan, daar zijn geen statuten voor nodig.

Het probleem op de vergadering in Lille was, dat een meerderheid van de aanwezige landen nogal verrassend weigerde om de discussie over het voorstel voor nieuwe statuten te starten. Let wel, het ging om het starten van de discussie dan wel het dialoog. Niet over het voor of tegen het voorstel stemmen. Dat de vergadering weigerde het (bestuurs)voorstel (inclusief overgenomen amendementen van sectie 64) te bespreken werd door het bestuur begrijpelijkerwijs als een schoffering / motie van wantrouwen gezien, temeer omdat een deel van de vergadering het gepast vond om te applaudiseren toen het stemresultaat bekend werd. In het jaar voorafgaand aan deze vergadering heeft het bestuur met landen gesproken en met sectie 64 en checkers gewisseld en honderden uren in de ontwikkeling van het voorstel en vervolgens verwerking van de (van 64 ontvangen) amendementen gestopt. Het is dan een beetje onbeleefd om een dergelijk voorstel zelfs niet te willen bespreken en bij applaus nog een lange neus te maken ook. Na bespreking zou het aan ieder land voor zich zijn geweest om het voorstel en de in de discussie naar voren gebrachte argumenten te wegen om vervolgens het voorstel aan te nemen of af te wijzen.

Dat de vergadering niet bereid bleek tot een inhoudelijke discussie was een teleurstelling voor de opstellers van het voorstel en een buitengewone situatie. De president schortte daarop de vergadering ergens na het middaguur op en gaf te kennen dat hijzelf, de secretaris en de toernooidirecteur hun functie beschikbaar stelden. Zowel de stemmingsuitslag als het applaus bij deze uitslag daarbij deden immers vermoeden dat de EGA het vertrouwen in het bestuur had opgezegd. Om 15.00 zou de vergadering hervat worden. Nadat het FMJD bestuur de zaal had verlaten, bleven de 25 aanwezige landen in de zaal en wisselden zij informeel wat gedachten uit. Dit bleek niet tot schokkende wijzigingen in standpunt te leiden, het was een 'agree to disagree'. Maar, er werd (soms heftig) gesproken en geluisterd en dat is altijd winst.

Kort na 15.00 heropende de president de vergadering. De discussie over het afgewezen voorstel tot discussie werd vervolgd maar inhoudelijk kwam de vergadering - waar een deel van de negatief stemmende landen tevoren een lijn leek te hebben getrokken - niet verder. Ik heb mijn vergadercollega's erop gewezen dat we ons als EGA een beetje onbeleefd en onverantwoordelijk ten opzichte van het FMJD bestuur en het voorstel hebben opgesteld. Een dialoog is toch het minste dat van de EGA verwacht mocht worden. Het was duidelijk, dat het tevoren geformeerde 'blok' tegenstemmers niet voornemens was de opstelling te wijzigen. Wel kreeg men langzaam aan de behoefte om duidelijk te maken dat de aversie primair tegen het voorstel en niet tegen het bestuur gericht was. Blijkbaar had een deel van de EGA voor een nogal onhandige / botte manier gekozen om dit duidelijk te maken.

Oekraïne nam het woord en constateerde dat in de twintig jaar dat hij (de vertegenwoordiger van Oekraïne) actief was, hij nog nooit zo'n krachtig en actief FMJD bestuur had gezien. China kwam met het verzoek aan het FMJD-bestuur om aan te blijven. Dit werd bij acclamatie (volgens Italië dat achterin de zaal zat door alle aanwezige 25 landen) ondersteund. De vergadering stemde eveneens unaniem in met de verkiezing van mevrouw Chen Zelan uit China tot vice president van de FMJD.

Hierop werd de vergadering gesloten. Het FMJD bestuur is versterkt met een Chinese vice president.
Het voorstel tot statutenwijziging (op de kandidatuur van de Chinese vice president na het enige onderwerp dat echt van groot belang was) is - in weerwil tot eerder schriftelijk ontvangen reacties - niet besproken en daarom ook niet in stemming gebracht.

Het ligt voor de hand dat er verder gezocht gaat worden naar een aanvaardbare oplossing voor de organisatie van de FMJD. In een eerder stadium had de sectie 64 aangegeven, goed met het voorstel te kunnen leven. Zij hadden een serie amendementen ingediend die volledig door het FMJD bestuur zijn overgenomen in het voorstel dat het aan de EGA heeft voorgelegd. Penningmeester Frits Luteijn merkte in de vergadering verbaasd op dat het voorstel zo'n beetje voor 64 was geschreven en dat hij derhalve de weerstand vanuit met name Russische hoek niet goed kon plaatsen. In aanmerking nemend dat het bestuur van 64 een sterk Russisch accent heeft was het inderdaad opmerkelijk dat er in de vergadering met name vanuit Rusland veel weerstand kwam.

Het is jammer dat - behalve Wit-Rusland - geen land de moeite had genomen tevoren aan te geven (zoals meerdere malen schriftelijk door FMJD bestuur gevraagd) zijn mening en eventuele voorstellen tot amendement te geven. Het is ook jammer dat de EGA geweigerd heeft een discussie aan te gaan. Dat het FMJD-bestuur hier teleurgesteld over is kan ik zelf goed begrijpen. Ik hoop echter dat de FMJD dit onderwerp binnenkort wel weer met de federaties zal oppakken. Voordat er weer volle kracht vooruit gegaan wordt is het verstandig als de statutenknoop wordt ontward.

Het moge duidelijk zijn dat er voor het moment een aantal verhoudingen wat verstoord is. Zowel aan de progressieve als conservatieve kant van het voorstel zijn de temperaturen opgelopen. Iedereen is echter - soms wellicht met wat tegenzin - in gesprek met elkaar gebleven. Hopelijk blijkt Lille achteraf een mooie kans zoals een van de Russische afgevaardigden na afloop opmerkte.

Voor de zekerheid geef ik aan dat het mogelijk is dat ik in het vervolg van deze draad niet of laat reageer. Sommige dingen kunnen mensen beter rechtstreeks van elkaar horen dan op het internet lezen. Ik hoop slechts met bovenstaand verhaal een niet uitputtende indruk te geven en vooral ook hoop ik onnodige speculatie of misverstanden (EK) te voorkomen. In Lille zijn er door veel mensen veel gesprekken gevoerd ook en juist na de vergadering. Iedereen bedenkt nu waarom dit nu zo is gebeurd en of en hoe er nu een weg naar voren is. Waar een wil is, is een weg en aan het eind van de vergadering leek er toch meer wil te zijn dan aan het begin van de vergadering / rond de pauze het geval leek te zijn.

Een laatste indruk: het FMJD bestuur is een team van bouwers. Zij staan open voor samenwerking met iedereen. Zij zijn van goede wil en van goed vertrouwen en hebben de blik op de toekomst gericht. Ze zijn extern gericht, kijken als nodig verder dan de damwereld. Kritiek is welkom. Structureel alleen njet zonder een constructieve bijdrage gaat op een gegeven moment waarschijnlijk wel een beetje vervelen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ik zou het niet in De Telegraaf zetten maar intern op een forum kan wel: beste bobo's, stop met de snoepreisjes naar China, Brazilie ,Afrika en nu weer Lille. Er is al erg weinig geld te verdelen. Verder probeert iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. Om pas daarna te ontdekken dat het frame waar dat wiel in moet al lang is weggerot. Al 2x achtereen lukt bijvoorbeeld het uitbrengen van Het Damspel niet of nauwelijks. Bestuurders kunnen beter eerst eens naar dorpjes in Groningen, Zeeland,Gelderland en Limburg waar sommige clubs nog amper 10 leden hebben. Natuurlijk staat dat wel minder leuk op je c.v.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Het komt er op neer dat de 8x8 sectie en checkers een obscurantistische invloed hebben op de FMJD. De schaakbond heeft geen last van verdeeldheid, men speelt internationaal overal volgens dezelfde regels. Daardoor staat de schaaksport veel sterker dan de damsport.
Wat hebben 8x8 dambonden ons te bieden? Niks dan ellende blijkt. Het zou veel beetr zijn voor de damsport als iedereen 10x10 gaat spelen. Samenwerken met de 8x8-bonden staat de ontwikkeling van de verspreiding van het internationale damspel alleen maar in de weg. Men had nooit de 8x8 bonden toe moeten laten in de FMJD, vind ik. Je beschermt dan alleen maar bonden die je eigen ontwikkeling vertragen.
De FMJD heeft dus m.i. groot gelijk om die bonden minder macht te geven.
Heaven is no location, but a state of mind
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

1 aanvulling en dan ben ik voorlopig 'weg': de secties zijn speltechnisch 'verwant' aan elkaar. Het woord 'familie' werd in Lille dan ook te pas en te onpas gebruikt. 1 vertegenwoordiger uit een andere sectie nam dit woord in de mond terwijl het voor het eerst in 8 jaar was dat hij op een bijeenkomst van de FMJD werd gesignaleerd.

Maar er zit dus waarheid in dat woord familie. Het gaat in alle spelvarianten om een mooi spel dat mensen een leuke tijd bezorgt en tegelijkertijd belangrijke lessen kan leren. Van de 1 ligt het hart bij 10x10, van een ander weer bij 64. Dat hoeft elkaar niet te bijten en kan elkaar - als de afzonderlijke secties zich wat verder ontwikkelen - in de toekomst zelfs versterken.

Het lijkt voor alle spelvarianten nuttig (voor 10x10 misschien niet noodzakelijk) om onder 1 FMJD paraplu te blijven. Daar waar secties alleen willen optrekken moeten ze dat alleen kunnen en daar waar ze willen samenwerken zoals bijvoorbeeld bij World Mind Sports Games moeten ze elkaar kunnen vinden. Te allen tijde kunnen zij zich afficheren als onderdeel van de FMJD.

Dit was ook zo ongeveer de strekking van het statutenvoorstel. Als de EGA had ingestemd met een discussie, was nu duidelijk geweest waar de blijkbaar nog resterende pijnpunten precies lagen. Maar ook nu wordt er waarschijnlijk door allerlei mensen gepraat en geluisterd om tot begrip en daarmee een oplossingsrichting te komen. Uiteindelijk hoop ik dat de FMJD en haar leden na deze leerzame hobbel weer voorwaarts gaan.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ik heb begrepen uit de introductiebrief van Harry Otten voor wijziging van de statuten dat de andere secties 64 en checkers zo’n 15 jaar geleden lid zijn geworden van de FMJD. Waarom, vraag je je af als je oorspronkelijk een 10x10 bond bent/was?
Laat ik een kleine veronderstelling doen, want ik weet deze zaken niet echt zeker.
Voor het behouden van NOC/NSF status, behalen Olympische status en aansluiting bij GAISF (voorloper SportAccord) was een minimaal aantal landen benodigd, dat toen nog niet gehaald werd……
Sindsdien bestaat de FMJD uit bonden uitsluitend met 1 spelsoort (10x10 of checkers of 64) en ook uit bonden met meerdere spelsoorten (veelal 10x10 en 64).
Ook zijn de statuten toen gewijzigd. Gewoon nog op te vragen via fmjd.org. Laat ik bepaalde stukken eruit halen:

Applicants granted membership must have fulfilled any of the following conditions:
1.3.1. The Federation must belong to a country or a territory that is a member of the International Olympic Committee. (http://www.olympic.org/uk/organisation/noc/index_uk.asp)
The FMJD has as its aims:
1.4.1. The creation of, help for and development of any type of national draughts federations and
continental confederations.
1.4.2. The development of the game in all countries.
1.4.3. The unification of regulations for international competitions between all member federations of the FMJD in the various variants of the game.
1.4.4. To publish the regulations of world championships, qualifying tournaments, world title matches and
all other official FMJD competitions.
1.4.5. To publish the regulations for official titles.
1.4.6. To organise championships, congresses, conferences, and publicity promotions.
1.4.7. To distribute draughts publicity internationally.
1.4.8. To elevate the level of draughts culture and knowledge on a scientific, creative and cultural basis among devotees of draughts, in all genres of draughts activities, also to ameliorate the friendship between peoples.
1.4.9. To promote all activities stimulating the Draughts game.
1.4.10. The FMJD is organised in sections, managing the major versions of the Draughts game (100 squares, 64 squares, Checkers…)

1.6. Every national federation that meets the above standards will be admitted to the FMJD. This admission has to
be approved by the General Assembly. In every section, only one federation can be admitted. This
admission will be confirmed by the General Assembly. The FMJD will support members to have recognition
by their Government, National Olympic Committee or other official institutions.
Sections can have organization allowance.

Na deze move (andere secties opnemen in de FMJD) is er een ding niet echt veranderd. De structuur van de FMJD. Het hoofdbestuur bleef voornamelijk uit 10x10 bestuurders bestaan. Weliswaar werden er van de sectie 64 en checkers twee leden in het bestuur gezet, maar dat lijkt me meer ceremonieel….
Maar duidelijk uit de statuten blijkt dan wel dat ze als hoofdbestuur FMJD nu verantwoordelijk werden voor alle secties (lusten en lasten). De lusten mogelijke erkenning GAISF/Olympisch en behouden subsidie NOC/NSF. De lasten: ook het bestuur regelen en organisatie van de andere secties. Waarom niet een grootschaliger reorganisatie van het bestuur en organisatie (meer invloed van checkers en 64, zodat in het bestuur ook daarvoor meer geregeld werd)?
Een tweetal veronderstellingen:
a). 10x10 wilde de grootste invloed houden en ook de Nederlandse bond wilde een stevige stem in het kapittel houden, omdat ze (waarschijnlijk) ook het meeste geld inbrachten.
b) de secties 64 en checkers wilden een flinke zelfstandigheid houden en geen inmenging van anderen (lees: 10x10 bestuurders).
En dat is mogelijk de grootste fout die destijds is gemaakt.

En waarom nu plotseling de move terug?
Natuurlijk er spelen meningsverschillen tussen verschillende secties en er zijn twee Russische bonden, die elkaar naar het leven staan. En de grote meerderheid van 10x10 in het bestuur draagt ook niet bij tot de zogenaamde unity.

Maar laat ik eens een veel kwaadaardiger veronderstelling neerzetten:
Sinds vorig jaar is bekend geworden, dat niet het aantal aangesloten landen bij de werelddambond bepalend is voor de NOC/NSF subsidie (10x10), maar het aantal landen dat daadwerkelijk meedoet aan de cyclus voor het wereldkampioenschap. Hee, plotseling vervalt de noodzaak van landen van de andere secties, maar moeten we ervoor zorgen dat heel veel landen meedoen aan EK en andere plaatsingswedstrijden . Tja, en wij Nederlanders doen alleen 10x10. De KNDB (Marcel) begint met een enorme lobby om ook Turken, Cyprioten, Engelsen, Kroaten, Bulgaren (zijn die landen allemaal betalende leden van de FMJD.....?) in Emmen aan de start te krijgen. Daarnaast krijgt het 10x10 (met flink wat Nederlanders) hoofdbestuur het idee om dan maar afscheid te nemen van checkers en 64. De statuten moeten aangepast en 10x10 moet echt weer de hoofdmoot worden van de FMJD. Die secties mogen nog associated members of partners worden, maar we kunnen nu met een gerust hart van de rompslomp af.

Als ik de brief van Irina Pashkevitch lees, zijn veel nationale bonden niet in het voortraject geconsulteerd. Ik quote:

"CD FMJD did not consult with the national federations, and also decided to make a new
Status on CD for GA 2012 , without coordinating it even with the vice-presidents FMJD (noot: andere secties) that was demonstrated in their letters."
Daarnaast schijnt er een brief te zijn van Hugh Devlin (checkers organisatie), die het naar het schijnt ook niet eens is met de gang van zaken. Die brief valt evenwel niet bij de stukken te vinden.

En Marcel schrijft dat het FMJD-bestuur geschoffeerd is en dat er tijd was voor discussie: “Let wel, het ging om het starten van de discussie dan wel het dialoog. Niet over het voor of tegen het voorstel stemmen. Dat de vergadering weigerde het (bestuurs)voorstel (inclusief overgenomen amendementen van sectie 64) te bespreken werd door het bestuur begrijpelijkerwijs als een schoffering / motie van wantrouwen gezien,"

Wat lees ik in de introductiebrief van Harry Otten:
“During the Special General Assembly a discussion over specific items can only be very
brief. We will vote over each specific item as mentioned above and in the end first
for the new Statutes and then for the new Bye-Laws as a whole”

Flinke tegenstrijdigheden.

Echter, het appeltje-eitje ging zoals Alexander Presman al eerder memoreerde niet door.

Enfin, bij mij bekruipt het gevoel dat er een Nederlands standpunt neergezet is, dat flink wat kwaad bloed gezet heeft bij andere bonden/varianten. En niet recht doet aan de eerste zin op de FMJD-webpagina: FMJD (World Draughts Federation) is the international sport body uniting national draughts federations. FMJD is a member of the SportAccord and strives for Olympic recognition. Our strength is in the unity of draughts.

Marcel kun je bovengenoemde veronderstellingen ontzenuwen…
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Hoi Piet,

Als gewoonlijk op persoonlijke titel:

Dat zijn nogal wat negatieve aannames om te ontzenuwen. Wat denken wij dammers soms donker , dat zou best een tikkeltje positiever en met meer vertrouwen in de medemens mogen! Ik probeer mijn bijdrage aan laatste.info te doseren en ben na deze bijdrage een tijdje 'weg'.

- je schetst de ontstaansgeschiedenis van het samenkomen van de varianten rond GAISF / SportAccord volgens mij correct. De rol van de KNDB ken ik daar niet in, ik was er niet bij. Wel weet ik dat FMJD president Wouter van Beek bergen heeft verzet. Ik vermoed dat NOC*NSF geen rol in die ontwikkeling heeft gespeeld. Bij gelegenheid vraag ik eens na.
- de KNDB heeft niets te maken gehad met het ontstaan van het FMJD-initiatief tot modernisering van FMJD-statuten. Dit FMJD-initiatief heeft ook niets te maken met NOC-criteria die op de KNDB van toepassing zijn. Voor de KNDB is er naar aanleiding van die NOC-criteria geen reden om aan de FMJD-statuten te willen sleutelen.
- Na verloop van tijd is de KNDB door de FMJD af en toe om een mening over de modernisering van statuten gevraagd. KNDB begrijpt de overlast en daarmee frustratie die de FMJD graag met modernisering statuten wil wegnemen. Tegelijkertijd - los van en ondanks die gewijzigde NOC criteria - zou de KNDB het mooi vinden als het principe van 1 spelfamilie niet volledig overboord wordt gegooid, gewoon omdat het familie-principe mooi is. Het belangrijkste is echter wel dat er een voor het FMJD-bestuur werkbare situatie ontstaat.
- er is geen sprake van kwaadaardigheid
- er is geen sprake van een verborgen agenda vanuit de KNDB
- het FMJD-bestuur denkt niet Nederlands maar mondiaal. De FMJD is er niet voor Nederlands maar voor algemeen belang. Het voorstel dat is neergelegd is dus niet Nederlands. Die suggestie is misschien een beetje beledigend voor de Nederlandse FMJD-bestuurders die zich onafhankelijk opstellen en zich inspannen voor het FMJD-belang.
- mijn inzet en interesse voor internationale ontwikkeling zijn wat ouder dan de nieuwe NOC-criteria van vorig jaar. Het is waar dat er sinds deze nieuwe criteria bij de KNDB extra draagvlak is gekomen voor ondersteuning van internationaal dammen. Hier zijn dus 2 ontwikkelingen (NOC criteria en mijn motivatie) die bij elkaar komen en die elkaar versterken, maar dat is lijkt me niet geheimzinnig of kwaadaardig. Ik denk dat het mooi is en dat dammen erbij wint.
- alle landen en secties zijn meerdere malen aangeschreven met het verzoek om input op het statutenvoorstel. Slechts 1 land (Belarus) nam de moeite om te reageren. Wellicht dacht het FMJD bestuur dat landen die in een half jaar niet de moeite nemen voor het zenden van een e-mailtje geen behoefte hadden aan een lange discussie ter vergadering. De waarde / het niveau van zo'n discussie - zonder tevoren al per mail gewisseld en voorbereid te hebben - is misschien ook beperkt. Voor de duidelijkheid, dit is mijn aanname, het kan ook anders liggen.
- het is moeilijk om binnen een kleine mondiale organisatie als de FMJD buiten de tweejaarlijkse bijeenkomsten op goede wijze bijeenkomsten / overleg te organiseren. E-mail is een beetje het aangewezen medium
- Ik ben met iedereen eens dat goed luisteren naar iedereen / andere landen en overleggen ontzettend belangrijk is. Het is jammer dat de bij de FMJD aangesloten landen het afgelopen half jaar zo weinig aan de FMJD hebben gegeven om naar te luisteren en dat zij deze lijn op de EGA hebben doorgetrokken, door te weigeren de discussie te starten. De FMJD moet dus op zoek naar een manier om toch inhoudelijk met deze landen in contact te komen en blijven. Dat het voor het FMJD-bestuur dat zich zoals gezegd uit de naad werkt voor al die landen tezamen daarmee een nogal eenzijdig verhaal is en blijft (nooit een land dat met iets constructiefs komt) is wel jammer.
- Het kritisch vermogen van Nederlanders (zie ook jouw aannames Piet) op landgenoten is vrij goed ontwikkeld en ook die landgenoten beschikken over zelfkritisch vermogen. Zo langzamerhand echter zou het mooi zijn om toch vooral ook die andere landen aan te sporen eens kritisch naar (het gebrek aan) eigen handelen te kijken en te vragen om een keer met iets constructiefs te komen! Dat laatste (kom dan eens met je wensen en gedachten en een concreet constructief voorstel!) is dan ook precies wat FMJD president Otten bij het sluiten van de EGA aan de vergadering meegaf.
- Het voorstel van Belarus (dat niet zo'n constructief trackrecord heeft binnen de FMJD) om een commissie in te stellen van 3 vertegenwoordigers uit 10x10, drie vertegenwoordigers uit checkers en drie vertegenwoordigers uit 8x8 om van voren af aan te beginnen klinkt de onschuldige lezer misschien als constructief in de oren maar is het niet. Een dergelijke commissie is het perfecte vehikel om ieder initiatief de nek om te draaien / dood the doen bloeden en in de politiek een veelgebruikt instrument. Het bleek in het recente verleden al niet mogelijk om een kascontrolecommissie van drie leden (waarvan Belarus er 1 was) afkomstig uit 1 sectie fatsoenlijk te laten draaien. De vergadering heeft dit voorstel (gezegd moet worden: het was een voorstel) nipt afgestemd. Zelf zou ik denken: er ligt een doorwrochten bestuursvoorstel met door het bestuur geaccordeerde amendementen van (het Russische) 64: een geschikte kapstok om eerst en eindelijk maar eens over te praten. Nou ja, we zullen zien.

Vriendelijke groet,
Marcel
Post Reply