Ik heb begrepen uit de introductiebrief van Harry Otten voor wijziging van de statuten dat de andere secties 64 en checkers zo’n 15 jaar geleden lid zijn geworden van de FMJD. Waarom, vraag je je af als je oorspronkelijk een 10x10 bond bent/was?
Laat ik een kleine veronderstelling doen, want ik weet deze zaken niet echt zeker.
Voor het behouden van NOC/NSF status, behalen Olympische status en aansluiting bij GAISF (voorloper SportAccord) was een minimaal aantal landen benodigd, dat toen nog niet gehaald werd……
Sindsdien bestaat de FMJD uit bonden uitsluitend met 1 spelsoort (10x10 of checkers of 64) en ook uit bonden met meerdere spelsoorten (veelal 10x10 en 64).
Ook zijn de statuten toen gewijzigd. Gewoon nog op te vragen via fmjd.org. Laat ik bepaalde stukken eruit halen:
Applicants granted membership must have fulfilled any of the following conditions:
1.3.1. The Federation must belong to a country or a territory that is
a member of the International Olympic Committee. (
http://www.olympic.org/uk/organisation/noc/index_uk.asp)
The FMJD has as its aims:
1.4.1. The creation of, help for and development of any type of national draughts federations and
continental confederations.
1.4.2. The development of the game in all countries.
1.4.3. The unification of regulations for international competitions between all member federations of the FMJD
in the various variants of the game.
1.4.4. To publish the regulations of world championships, qualifying tournaments, world title matches and
all other official FMJD competitions.
1.4.5. To publish the regulations for official titles.
1.4.6. To organise championships, congresses, conferences, and publicity promotions.
1.4.7. To distribute draughts publicity internationally.
1.4.8. To elevate the level of draughts culture and knowledge on a scientific, creative and cultural basis among devotees of draughts, in all genres of draughts activities, also to ameliorate the friendship between peoples.
1.4.9. To promote all activities stimulating the Draughts game.
1.4.10. The FMJD is organised in sections, managing
the major versions of the Draughts game (100 squares, 64 squares, Checkers…)
1.6. Every national federation that meets the above standards will be admitted to the FMJD. This admission has to
be approved by the General Assembly. In every section,
only one federation can be admitted. This
admission will be confirmed by the General Assembly. The FMJD will support members to have recognition
by their Government, National Olympic Committee or other official institutions.
Sections can have organization allowance.
Na deze move (andere secties opnemen in de FMJD) is er een ding niet echt veranderd. De structuur van de FMJD. Het hoofdbestuur bleef voornamelijk uit 10x10 bestuurders bestaan. Weliswaar werden er van de sectie 64 en checkers twee leden in het bestuur gezet, maar dat lijkt me meer ceremonieel….
Maar duidelijk uit de statuten blijkt dan wel dat ze als hoofdbestuur FMJD nu verantwoordelijk werden voor alle secties (lusten en lasten). De lusten mogelijke erkenning GAISF/Olympisch en behouden subsidie NOC/NSF. De lasten: ook het bestuur regelen en organisatie van de andere secties. Waarom niet een grootschaliger reorganisatie van het bestuur en organisatie (meer invloed van checkers en 64, zodat in het bestuur ook daarvoor meer geregeld werd)?
Een tweetal veronderstellingen:
a). 10x10 wilde de grootste invloed houden en ook de Nederlandse bond wilde een stevige stem in het kapittel houden, omdat ze (waarschijnlijk) ook het meeste geld inbrachten.
b) de secties 64 en checkers wilden een flinke zelfstandigheid houden en geen inmenging van anderen (lees: 10x10 bestuurders).
En dat is mogelijk de grootste fout die destijds is gemaakt.
En waarom nu plotseling de move terug?
Natuurlijk er spelen meningsverschillen tussen verschillende secties en er zijn twee Russische bonden, die elkaar naar het leven staan. En de grote meerderheid van 10x10 in het bestuur draagt ook niet bij tot de zogenaamde unity.
Maar laat ik eens een veel kwaadaardiger veronderstelling neerzetten:
Sinds vorig jaar is bekend geworden, dat niet het aantal aangesloten landen bij de werelddambond bepalend is voor de NOC/NSF subsidie (10x10), maar het aantal landen dat daadwerkelijk meedoet aan de cyclus voor het wereldkampioenschap. Hee, plotseling vervalt de noodzaak van landen van de andere secties, maar moeten we ervoor zorgen dat heel veel landen meedoen aan EK en andere plaatsingswedstrijden . Tja, en wij Nederlanders doen alleen 10x10. De KNDB (Marcel) begint met een enorme lobby om ook Turken, Cyprioten, Engelsen, Kroaten, Bulgaren (zijn die landen allemaal betalende leden van de FMJD.....?) in Emmen aan de start te krijgen. Daarnaast krijgt het 10x10 (met flink wat Nederlanders) hoofdbestuur het idee om dan maar afscheid te nemen van checkers en 64. De statuten moeten aangepast en 10x10 moet echt weer de hoofdmoot worden van de FMJD. Die secties mogen nog associated members of partners worden, maar we kunnen nu met een gerust hart van de rompslomp af.
Als ik de brief van Irina Pashkevitch lees, zijn veel nationale bonden niet in het voortraject geconsulteerd. Ik quote:
"CD FMJD did not consult with the national federations, and also decided to make a new
Status on CD for GA 2012 , without coordinating it even with the vice-presidents FMJD (noot: andere secties) that was demonstrated in their letters."
Daarnaast schijnt er een brief te zijn van Hugh Devlin (checkers organisatie), die het naar het schijnt ook niet eens is met de gang van zaken. Die brief valt evenwel niet bij de stukken te vinden.
En Marcel schrijft dat het FMJD-bestuur geschoffeerd is en dat er tijd was voor discussie: “Let wel, het ging om het starten van de discussie dan wel het dialoog. Niet over het voor of tegen het voorstel stemmen. Dat de vergadering weigerde het (bestuurs)voorstel (inclusief overgenomen amendementen van sectie 64) te bespreken werd door het bestuur begrijpelijkerwijs als een schoffering / motie van wantrouwen gezien,"
Wat lees ik in de introductiebrief van Harry Otten:
“During the Special General Assembly a discussion over specific items can only be very
brief. We will vote over each specific item as mentioned above and in the end first
for the new Statutes and then for the new Bye-Laws as a whole”
Flinke tegenstrijdigheden.
Echter, het appeltje-eitje ging zoals Alexander Presman al eerder memoreerde niet door.
Enfin, bij mij bekruipt het gevoel dat er een Nederlands standpunt neergezet is, dat flink wat kwaad bloed gezet heeft bij andere bonden/varianten. En niet recht doet aan de eerste zin op de FMJD-webpagina: FMJD (World Draughts Federation) is the international sport body uniting national draughts federations. FMJD is a member of the SportAccord and strives for Olympic recognition. Our strength is in the unity of draughts.
Marcel kun je bovengenoemde veronderstellingen ontzenuwen…
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!