Judo en dammen

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Judo en dammen

Post by Eric van Dusseldorp »

Ik kijk naar de Olympische Spelen, judo, en zie dat er steeds 'strafjes wegens passiviteit' worden uitgedeeld. Deze strafjes, en anders wel de vlaggetjes na afloop van de verlenging, beslissen meestal het duel.
Want ook judo heeft het probleem dat er aan de top weinig echte beslissingen vallen.
Is dat niks voor een dampartij, een strafje wegens passiviteit?
En/of vlaggetjes voor het mooiste spel?
:wink:
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Re: Judo en dammen

Post by Tijn »

Typisch. Na de laatste ronde van het Nijmegen Open keken enkele spelers ook in de kantine naar judo. Toen opperde ik ook al dat idee. Strak plan om mensen nog maar 1x in een toernooi passief te laten spelen :-)! Alleen, wie beoordeelt dat...
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Eindelijk eens een slecht plan ;-)

Wanneer is iemand passief?

Als ik ga omsingelen, ben ik dan bang, ben ik passief of ben ik juist aktief, omdat je weet dat je bijzonder op je hoede moet zijn omdat elke opbouwfout je een erg slechte stand kan opleveren. (dan is de aanvaller dus passief (!?) )

Als ik gesloten klassiek speel, dan hou je dat heel lang vol; krijgt dan degene die het speltype voltooid (dus een 18-23 of 20-24 waardoor het speltype (al dan niet tijdelijk) is beklonken)?

als je een hekstelling hebt, ruil je vaak een beetje de centrumschijven van de tegenstande eraf; is dat aktief? misschien wel, maar als blijkt dat de tegenstander toch altijd weer een evt verbreking kan verkrijgen, was het gespeelde plan dan niet te passief van wit en zou men standaard gewoon minimaal 30 zetten vooruit moeten kunnen denken voordat men dit mag spelen?

In het kader van slechte ideeen; misschien moeten er maar hekstellingsdiploma's worden gemaakt; iemand die met succes consequent kan verhinderen dat de tegenstander uit het hek kan, krijgt een diploma en kan dan door het leven als aktief hekspeler!!.....

Maar in alle ernst.... dat idee is toch niet echt serieus eric?....
Eric van Dusseldorp

Edwin Twiest wrote:Eindelijk eens een slecht plan ;-)

Als ik ga omsingelen, ben ik dan bang, ben ik passief of ben ik juist aktief, omdat je weet dat je bijzonder op je hoede moet zijn omdat elke opbouwfout je een erg slechte stand kan opleveren. (dan is de aanvaller dus passief (!?) )

Als ik gesloten klassiek speel, dan hou je dat heel lang vol; krijgt dan degene die het speltype voltooid (dus een 18-23 of 20-24 waardoor het speltype (al dan niet tijdelijk) is beklonken)?

als je een hekstelling hebt, ruil je vaak een beetje de centrumschijven van de tegenstande eraf; is dat aktief? misschien wel, maar als blijkt dat de tegenstander toch altijd weer een evt verbreking kan verkrijgen, was het gespeelde plan dan niet te passief van wit en zou men standaard gewoon minimaal 30 zetten vooruit moeten kunnen denken voordat men dit mag spelen?

In het kader van slechte ideeen; misschien moeten er maar hekstellingsdiploma's worden gemaakt; iemand die met succes consequent kan verhinderen dat de tegenstander uit het hek kan, krijgt een diploma en kan dan door het leven als aktief hekspeler!!.....

Je hebt de knipoog toch wel gezien, Edwin?
Ach, het heeft ook wel iets grappigs. Niet echt serieus, maar ook weer niet helemaal onserieus.
Ik ben benieuwd naar andere reacties.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Eric van Dusseldorp wrote:

Ach, het heeft ook wel iets grappigs. Niet echt serieus, maar ook weer niet helemaal onserieus.
Zonnesteek in Thailand opgelopen Eric? :(
Nooit een slechter plan gelezen.
Dammen een jurysport laten worden?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Eric van Dusseldorp

Piet Bouma wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:

Zonnesteek in Thailand opgelopen Eric? :(
Nooit een slechter plan gelezen.
Dammen een jurysport laten worden?
Wat een negatieve reactie.
Hier zit kennelijk zo veel wrok achter.
Iemand nog een leuke of grappige reactie?
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

he Piet,

heb je die knipoog niet gezien dan? :lol:
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Evert Bronstring opperde ook eens het idee om dampartijen te laten jureren.
Hij wilde zelf graag in de jury zitten, ik geloof dat hij een eenmansjury prefereerde.
Evert opperde dit idee tijdens de eerste halve finale waaraan ik ooit meedeed. Ik vond het wel grappig.
Heaven is no location, but a state of mind
Nescio

Post by Nescio »

Bij het WK blinddammen in 2005 is er gespeeld met een jurybeoordeling. Na iedere ronde bepaalden juryvoorzitter Andreas Kuyken en de speler die in die ronde vrij was wie er per ronde punten kregen voor attractiviteit, strijdlust en inventiviteit. Wanneer de spelers het er niet mee eens waren, konden ze tweemaal in het toernooi de verdeling van de bonuspunten aanvechten bij de jury. Dit moest dan worden aangetoond aan de hand van fragmenten met de ideeen erachter en gemotiveerd aanduiden waarom ze die punten meer verdienden dan degene die het toegewezen had gekregen.

Het ging dus eigenlijk niet om strafpunten, maar om bonuspunten. Als er ooit al eens iets van jurybeoordeling zou komen, dan geloof ik eerder in belonen dan straffen. Al is ook dat altijd aan subjectiviteit onderhevig.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn »

Als ik mij niet vergis had de FMJD ooit een klassement voor de meest aanvallende/strijdlustige speler!? Wellicht weet iemand hier meer van.
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

Moet je tegen een hele goeie, moet je actief spelen ook nog :P.

neen, heb altijd ene hekel aan jury's. meningen.
Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Eric van Dusseldorp wrote:Ik kijk naar de Olympische Spelen, judo, en zie dat er steeds 'strafjes wegens passiviteit' worden uitgedeeld. Deze strafjes, en anders wel de vlaggetjes na afloop van de verlenging, beslissen meestal het duel.
Want ook judo heeft het probleem dat er aan de top weinig echte beslissingen vallen.
Is dat niks voor een dampartij, een strafje wegens passiviteit?
En/of vlaggetjes voor het mooiste spel?
:wink:
De meneer van het Linares schaaktoernooi gaf wel eens boetes aan wie te snel remise overeenkwam.
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Iets anders van het judo lenen is ook een idee.

Begin met een knockout systeem.
Dan, wanneer je nu de 10-0, 9-1, 8-2, enz. uitslagen een leuke Japanse naam geeft.
10-0 is ippon
9-1 is waza-ari & yuko
8-2 is waza-ari
7-3 is yuko
6-4 is Koka (inmiddels afgeschaft in judo)
5-5 is sudden death met golden score

Sudden death houdt in 1 pot sneldammen voor wie er door gaat naar de volgende ronde.
Eindigt de partij in iets anders dan 5-5, dan wint de speler in sudden death met ippon/waza-ari enz. Eindigt de sudden death opnieuw in 5-5 dan mogen 3 juryleden middels vlaggetjes bepalen wie in de 2 potten samengenomen de meeste strijd heeft geleverd.

Verslag (zeer grofweg) in de krant.
Schwarzman en Georgiev speelde een spannende partij. Schwarzman plaatste al snel een succesvolle waza-ari en leek de overhand te hebben. Georgiev verdedigde goed en met een yuko bleef hij dichtbij. Uiteindelijk scoorde Georgiev nog een Yuko (2x yuko is waza-ari) en de wedstrijd ging over in sudden death. Georgiev nam hierin heel veel risico, maar het bleef gelijkwaardig. De tijd begon te dringen maar enkel Georgiev leek nog te hopen op een directe score. Die bleef uit. De juryleden moesten over de uitkomst van de wedstrijd beslissen en met 2-1 vlaggetjes kozen zij voor de vechtlust van Georgiev in de sudden death.

Ik ben voor! :D
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Post Reply