In totaal 21(!) teams (dus een kleine 100 dammers/damsters) deden hier aan mee.
Vraagje: is er in andere provincies ook zoveel deelname (opvallend: de PFDB heeft maar 27 aspiranten en junioren) en speelt men daar ook doordeweeks?

Foto: G.J. Terpstra
Misschien is een provinciaal kampioenschap te hoog gegrepen, dan moet je in een klein gebied in 1 klap veel op dit gebied actieve clubs hebben zoals in Friesland. Maar met in iedere provincie 1 of 2 clubs die een plaatselijk (bijvoorbeeld Den Haag en Haarlem) kampioenschap organiseren en van daaruit 1 of 2 'finalisten' moet een behoorlijk kampioenschap van Nederland zijn te krijgen. Volgens mij werkt de jeugdcommissie van de KNDB keihard aan dat laatste en komt het aan op lokale organisaties voor het plaatselijk schooldamkampioenschap.Alex wrote:De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Volgens mij is de grootste truc - die Wim Meijer bedacht heeft - om het kampioenschap op een doordeweekse dag te organiseren.Alex wrote:De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Plaatselijk BO schooldammen kan prima op de vrije woensdagmiddag, plaatselijk VO schooldammen wordt lastig, die hebben immers geen vrije woensdagmiddag meer. Er gaan geluiden op om de vrije woensdagmiddag in het BO af te schaffen en elke schoolag even lang te laten duren (dus de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag korter dan nu en de woensdag langer) en dan wordt het ook lastiger om een sportactiviteit te plannen.Piet Bouma wrote:Volgens mij is de grootste truc - die Wim Meijer bedacht heeft - om het kampioenschap op een doordeweekse dag te organiseren.Alex wrote:De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Het wordt dan een buitenschoolse activiteit (tenminste als een school dat zo benoemd), die leerlingen (uiteraard) leuker vinden dan het normale lesrooster.
Dus niet op zaterdag (vaak natuurlijk al vol met andere activiteiten in deze de doelgroep) maar gewoon op een normale schooldag. Er zullen toch wel vier a vijf mensen te vinden zijn, die op zo'n dag de boel willen organiseren.....
Het topic gaat over het voortgezet onderwijs Joop oh sorry Koos.Koos van Amerongen wrote:In IJsselstein wordt het schooldamkampioenschap al jaren op een woensdagmiddag gespeeld.
Op de basisschool is iedereen dan vrij...
Om de vraag van Frits te beantwoorden:
Aan de voorronde(!) van de schooldamkampioenschap van IJsselstein (!) voor alleen groep 4/5/6 (!) deden 22 teams (viertallen). Aan het provinciaal kampioenschap doen minder teams mee, simpelweg omdat een beperkt aantal teams zich kunnen plaatsen.
Landelijk schijnt er dacht ik te weinig belangstelling bestaan....Koos van Amerongen wrote:Oeps, verkeerd gelezen...
Inderdaad geen provinciaal kampioenschap voor middelbare scholieren.
Heb ik wel een vraag aan Piet:
Hoe kan het zo zijn dat er twee jaar zijn geweest (ik meen 2009 en 2010) waarin er géén NK Schooldammen VO is gehouden vanwege te weinig deelname, terwijl er alleen in Friesland al veel belangstelling is?