Schooldammen Voortgezet Onderwijs

Post Reply
Piet Bouma

Schooldammen Voortgezet Onderwijs

Post by Piet Bouma »

Op vrijdag 16 maart werd in Friesland het kampioenschap voor Voortgezet Onderwijs gehouden (Bovenbouw en Onderbouw). Een verslag is te vinden op http://www.pfdb.nl
In totaal 21(!) teams (dus een kleine 100 dammers/damsters) deden hier aan mee.
Vraagje: is er in andere provincies ook zoveel deelname (opvallend: de PFDB heeft maar 27 aspiranten en junioren) en speelt men daar ook doordeweeks?

Image

Foto: G.J. Terpstra
Last edited by Piet Bouma on Sun Mar 18, 2012 22:12, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Marcel Kosters

Re: Schooldammen Voortgezet Onderwijs

Post by Marcel Kosters »

Inspirerend om te zien Piet! In Noord Holland is volgens mij op dit moment alleen Heerhugowaard actief in het Voortgezet Onderwijs. Daarnaar kijkend en nu naar Friesland lijkt het een kwestie te zijn van 'gewoon' organiseren. We moeten in Haarlem ook maar eens zien of het lukt om naast BO ook VO kampioenschap te organiseren.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Alex

Post by Alex »

De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Alex wrote:De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Misschien is een provinciaal kampioenschap te hoog gegrepen, dan moet je in een klein gebied in 1 klap veel op dit gebied actieve clubs hebben zoals in Friesland. Maar met in iedere provincie 1 of 2 clubs die een plaatselijk (bijvoorbeeld Den Haag en Haarlem) kampioenschap organiseren en van daaruit 1 of 2 'finalisten' moet een behoorlijk kampioenschap van Nederland zijn te krijgen. Volgens mij werkt de jeugdcommissie van de KNDB keihard aan dat laatste en komt het aan op lokale organisaties voor het plaatselijk schooldamkampioenschap.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alex wrote:De ZHDB wilde december jl. (op een zaterdag, op een doordeweekse dag krijg je niet genoeg kader) een kampioenschap voor drietallen organiseren en ondanks dat deze bond een fusie is van de WHDB en de DMH was er niet voldoende animo.
Volgens mij is de grootste truc - die Wim Meijer bedacht heeft - om het kampioenschap op een doordeweekse dag te organiseren.
Het wordt dan een buitenschoolse activiteit (tenminste als een school dat zo benoemd), die leerlingen (uiteraard) leuker vinden dan het normale lesrooster.
Dus niet op zaterdag (vaak natuurlijk al vol met andere activiteiten in deze de doelgroep) maar gewoon op een normale schooldag. Er zullen toch wel vier a vijf mensen te vinden zijn, die op zo'n dag de boel willen organiseren.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Piet Bouma wrote:
Volgens mij is de grootste truc - die Wim Meijer bedacht heeft - om het kampioenschap op een doordeweekse dag te organiseren.
Het wordt dan een buitenschoolse activiteit (tenminste als een school dat zo benoemd), die leerlingen (uiteraard) leuker vinden dan het normale lesrooster.
Dus niet op zaterdag (vaak natuurlijk al vol met andere activiteiten in deze de doelgroep) maar gewoon op een normale schooldag. Er zullen toch wel vier a vijf mensen te vinden zijn, die op zo'n dag de boel willen organiseren.....
Plaatselijk BO schooldammen kan prima op de vrije woensdagmiddag, plaatselijk VO schooldammen wordt lastig, die hebben immers geen vrije woensdagmiddag meer. Er gaan geluiden op om de vrije woensdagmiddag in het BO af te schaffen en elke schoolag even lang te laten duren (dus de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag korter dan nu en de woensdag langer) en dan wordt het ook lastiger om een sportactiviteit te plannen.
Of plannen de Friese scholen elke week een andere sportactiveit in het rooster in??
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

In IJsselstein wordt het schooldamkampioenschap al jaren op een woensdagmiddag gespeeld.
Op de basisschool is iedereen dan vrij...

Om de vraag van Frits te beantwoorden:
Aan de voorronde(!) van de schooldamkampioenschap van IJsselstein (!) voor alleen groep 4/5/6 (!) deden 22 teams (viertallen). Aan het provinciaal kampioenschap doen minder teams mee, simpelweg omdat een beperkt aantal teams zich kunnen plaatsen.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Koos van Amerongen wrote:In IJsselstein wordt het schooldamkampioenschap al jaren op een woensdagmiddag gespeeld.
Op de basisschool is iedereen dan vrij...

Om de vraag van Frits te beantwoorden:
Aan de voorronde(!) van de schooldamkampioenschap van IJsselstein (!) voor alleen groep 4/5/6 (!) deden 22 teams (viertallen). Aan het provinciaal kampioenschap doen minder teams mee, simpelweg omdat een beperkt aantal teams zich kunnen plaatsen.
Het topic gaat over het voortgezet onderwijs Joop oh sorry Koos. :D
Dat is een doelgroep die veel moeilijker te pakken is.
Dus wat speelt er in de provincie Utrecht bij het voortgezet onderwijs?
Of is er geen provinciaal kampioenschap?
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Oeps, verkeerd gelezen...
Inderdaad geen provinciaal kampioenschap voor middelbare scholieren.

Heb ik wel een vraag aan Piet:
Hoe kan het zo zijn dat er twee jaar zijn geweest (ik meen 2009 en 2010) waarin er géén NK Schooldammen VO is gehouden vanwege te weinig deelname, terwijl er alleen in Friesland al veel belangstelling is?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Koos van Amerongen wrote:Oeps, verkeerd gelezen...
Inderdaad geen provinciaal kampioenschap voor middelbare scholieren.

Heb ik wel een vraag aan Piet:
Hoe kan het zo zijn dat er twee jaar zijn geweest (ik meen 2009 en 2010) waarin er géén NK Schooldammen VO is gehouden vanwege te weinig deelname, terwijl er alleen in Friesland al veel belangstelling is?
Landelijk schijnt er dacht ik te weinig belangstelling bestaan....
En dat zou best eens kunnen omdat het op een zaterdag georganiseerd wordt.
Ook hierboven al geplaatst:

"Volgens mij is de grootste truc - die Wim Meijer bedacht heeft - om het kampioenschap op een doordeweekse dag te organiseren.
Dus niet op zaterdag (vaak natuurlijk al vol met andere activiteiten in deze doelgroep) maar gewoon op een normale schooldag."

Ik heb begrepen dat Wim dat in het verleden ook bij Jochem Zweerink (destijds landelijk bij de KNDB verantwoordelijk hiervoor?....) onder de aandacht heeft gebracht. Of er iets mee is gedaan weet ik niet. Maar het experimenteren met een kampioenschap voor voortgezet onderwijs (ook provinciaal) op een vrijdag, tja dat zou best eens in meer animo kunnen resulteren.
Ben nog steeds benieuwd of er in andere provincies nog kampioenschappen zijn en of dat doordeweeks gespeeld wordt?
Post Reply