Interland Nederland - Belgie

Fred van Amersfoort

Re: Interland Nederland - Belgie

Post by Fred van Amersfoort »

Cynisme/sarcasme gebruik ik als stijlmiddel om zaken die ik merkwaadig vind te benoemen. Niet om per definitie negatief te willen zijn. Het is jammer dat het niet iedereen gegeven is de kern achter een berichtje te zoeken. Wat vind ik bijvoorbeeld merkwaardig?
Een WK,NK, een interland.....je moet niet te veel rotzooien met die begrippen. PLaatsing/selectie moet iets zeggen over speelkracht, niet over regionale belangen,financien. Mijn vorm van humor trekt misschien geen volle zalen, sommige sneuneuzen hier voelen zich wel erg snel beledigd. Ik denk dat ik ook maar een petje koop en die fout op mijn hoofd zet, misschien is het dan wel grappig.
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Piet Bouma wrote:Van de site 100 jaar KNDB:

Jubileumkalender
Nog plaats te vinden jubileumactiviteiten

December

9 - Overhandiging eerste exemplaar jubileumboek in het bondsbureau KNDB te Veenendaal
17 - Interland Nederland - België in cafe Parasol, Markt 30, Schaesberg, tel. 045-5322731/06-30752173. Aanvang: 12:00 uur.

De KNDB heeft de deelnemers uitgenodigd zo heb ik begrepen. Zal de technisch directeur of bondscoach wel geweest zijn. De Limburgse dambond heeft niet eens officieel doorgekregen wie er namens Nederland meededen.
Men heeft waarschijnlijk de keus gemaakt talentvolle jeugdspelers uit het hele land toe te voegen aan couleur locale.
De KNDB benoemt het zelf als een Interland, bepaalt zelf de selectie en bepaalt dus ook de importantie.
Ze hadden ook ca. 10 GMI's de wei in kunnen sturen.
Er zou aanvankelijk ook een interland Nederland - Suriname plaatsvinden in Den Haag. (een paar weken geleden zou dat zijn geweest) Helaas is deze interland niet doorgegaan, omdat er problemen waren. Hier zou met hetzelfde concept worden gespeeld: een groot aantal deelnemers uit de Randstad, aangevuld met enkele talenten.
VibeMan

Post by VibeMan »

Fred van Amersfoort wrote:Cynisme/sarcasme gebruik ik als stijlmiddel om zaken die ik merkwaadig vind te benoemen. Niet om per definitie negatief te willen zijn. Het is jammer dat het niet iedereen gegeven is de kern achter een berichtje te zoeken. Wat vind ik bijvoorbeeld merkwaardig?
Een WK,NK, een interland.....je moet niet te veel rotzooien met die begrippen. PLaatsing/selectie moet iets zeggen over speelkracht, niet over regionale belangen,financien. Mijn vorm van humor trekt misschien geen volle zalen, sommige sneuneuzen hier voelen zich wel erg snel beledigd. Ik denk dat ik ook maar een petje koop en die fout op mijn hoofd zet, misschien is het dan wel grappig.

Fredje,

Wel iets aardiger zijn voor je oud clubgenoot! :roll:
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Volgend jaar komt er ook een interland Nederland-Rusland.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Fred van Amersfoort wrote:Cynisme/sarcasme gebruik ik als stijlmiddel om zaken die ik merkwaadig vind te benoemen. Niet om per definitie negatief te willen zijn. Het is jammer dat het niet iedereen gegeven is de kern achter een berichtje te zoeken. Wat vind ik bijvoorbeeld merkwaardig?
Fred, het is vaak welhaast een orgastisch genoegen met schaterlach als ultieme climax om je originele plastische prikkelende invalshoeken te lezen. Maar het is parels voor de zwijnen in Spruitjesdam.
Flow with the Go
Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts »

Komt het restant van de partijen ook op toernooibase? :)
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Bert Aalberts wrote:Komt het restant van de partijen ook op toernooibase? :)
Nou je wordt op je wenken bediend. Heb net een half uurtje geleden alle partijen van Dieter van Gortel binnengekregen. Ze staan in Toernooibase.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Persbericht KNDB
Schaesberg – De daminterland tussen Nederland en België maakte zaterdag aan beide zijden onvermoede krachten los. De Belgen namen al vrij snel een voorsprong van zes punten, leidden vlak voor het einde zelfs met 15-11 maar in het zesde speeluur wist Oranje op het nippertje nog langszij te komen. En daar kon iedereen uiteindelijk wel vrede mee hebben.

De wedstrijd werd in Schaesberg (gem. Landgraaf) gespeeld in verband met het eeuwfeest van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) en het 75-jarig bestaan van de Provinciaal Limburgse Dambond (PLDB). De voorzitter van de Belgische dambond, Alex Libbrecht, liet na afloop weten er wel oren naar te hebben om volgend jaar de return te organiseren.

Nederland vaardigt ten gevolge van met het krachtsverschil tussen beide landen al sinds jaar en dag een soort B-team af. Technisch directeur Johan Krajenbrink koos dit keer voor een – voornamelijk – Limburgse mix van jonge talenten en routiniers. De meeste Belgische spelers komen ook uit in de Nederlandse clubcompetitie.

Na het spelen van de Brabançonne en het Wilhelmus, en de eerste zet van KNDB-preses Johan Haijtink aan het eerste bord bij oud-wereldkampioene Olga Kamyshleeva en de Belgische titelhouder Bernard Lemmens, liep Nederland al snel achter de feiten aan. De veel lager ingeschaalde Eric Conrad verraste Peter Schellekens met een mooie combinatie en Erwin Heunen moest zich gewonnen geven aan Marc de Meulenaere. Tot overmaat van ramp overzag jeugdspeler Wouter Morssink in (vrijwel) gewonnen stand eens een zetje van Freddy Egels. Inmiddels waren ook drie partijen in remise geëindigd, waaronder die tussen de Limburgse kampioen Gijs Schoenmakers (vervanger van Brion Koullen) en Yves VandeBerg.

Inhaalrace

Bij een stand van 6-12 zette Oranje dan toch z'n inhaalrace in. De eerste winstpartij kwam van Tom Swelsen. De jeugdige Heerlenaar won op de klok van Valere Hermans, die op dat moment ook had kunnen opgeven. Dankzij een sterk gespeeld eindspel van Koos van Amerongen tegen Jimmy Depaepe werd de achterstand gereduceerd tot 10-12. Met nog vier partijen aan de gang ging het zesde speeluur in. De strijd leek gestreden toen Jitse Slump in remisestand op het verkeerde veld een tweede dam haalde en Anthon Hanssens met een ultieme finesse een fraai slotmotief op het bord toverde. Captain Willy Maertzdorf had aanzienlijk voordeel maar Hein de Cokere bleef binnen de remisemarge.

De zaal van café Parasol puilde uit toen de interland toch nog een onverwachte wending kreeg. Eerst maakte Tim Vermeulen het keurig uit nadat Bert Deneef niet de reddingbrengende variant (anti-Scouppe) onderkende. Randy Cardozo werd ten slotte de gevierde held. De speler van De Ridder joeg Kenny le Roy aan z'n lans door een zes-om-drie-eindspel met veel geduld, vlijt en techniek tot een winnende vier-om-twee te herleiden. En kon de internationale arbiter Cor Verdel (Haarlem) als eindstand 15-15 op het wedstrijdformulier noteren.

De Limburgse organisator Dieter van Gortel toonde zich een zeer tevreden man. 'Het was een bijzonder geslaagde ontmoeting met zeer veel belangstelling, in een sfeervolle ambiance en amicale verhoudingen waarin iedereen het naar de zin had en met een juiste uitslag'.

Nederland-België 15-15:
1. Olga Kamyushleeva – Bernard Lemmens 1-1 (5)
2. Paul Nitsch – Patrick Casaril 1-1 (7)
3. Gijs Schoenmakers – Yves Vandeberg 1-1 (4)
4. Erwin Heunen – Marc de Meulenare 0-2 (3)
5. Willy Maertzdorf – Hein de Cokere 1-1 (13)
6. Peter Schellekens – Eric Conrad 0-2 (1)
7. Koos van Amerongen – Jimmy Depaepe 2-0 (11)
8. Randy Cardozo – Kenny le Roy 2-0 (15)
9. Tom Swelsen – Valaere Hermans 2-0 (10)
10. Jan van der Star – Janes de Vries 1-1 (8)
11. Jitse Slump – Anthon Hanssens 0-2 (12)
12 .Tim Vermeulen – Bert Deneef 2-0 (14)
13. Mitchel Mensinga – Michel Trouet 1-1 (9)
14. Wouter Morssink – Freddy Egels 0-2 (6)
15. Folkert Jansen – Eddy Janssen 1-1 (2)
Last edited by Gerard de Groot on Sun Dec 18, 2011 15:58, edited 1 time in total.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Image

Fotograaf: J. Hannen.

Nog een paar op Toernooibase.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Gerard de Groot wrote:Persbericht KNDB
Schaesberg – De daminterland tussen Nederland en België maakte zaterdag aan beide zijden onvermoede krachten los. De Belgen namen al vrij snel een voorsprong van zes punten, leidden vlak voor het einde zelfs met 15-11 maar in het zesde speeluur wist Oranje op het nippertje nog langszij te komen. En daar kon iedereen uiteindelijk wel vrede mee hebben.

De wedstrijd werd in Schaesberg (gem. Landgraaf) gespeeld in verband met het eeuwfeest van de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) en het 75-jarig bestaan van de Provinciaal Limburgse Dambond (PLDB). De voorzitter van de Belgische dambond, Alex Libbrecht, liet na afloop weten er wel oren naar te hebben om volgend jaar de return te organiseren.

Nederland vaardigt ten gevolge van met het krachtsverschil tussen beide landen al sinds jaar en dag een soort B-team af. Technisch directeur Johan Krajenbrink koos dit keer voor een – voornamelijk – Limburgse mix van jonge talenten en routiniers. De meeste Belgische spelers komen ook uit in de Nederlandse clubcompetitie.

Na het spelen van de Brabançonne en het Wilhelmus, en de eerste zet van KNDB-preses Johan Haijtink aan het eerste bord bij oud-wereldkampioene Olga Kamyshleeva en de Belgische titelhouder Bernard Lemmens, liep Nederland al snel achter de feiten aan. De veel lager ingeschaalde Eric Conrad verraste Peter Schellekens met een mooie combinatie en Erwin Heunen moest zich gewonnen geven aan Marc de Meulenaere. Tot overmaat van ramp overzag jeugdspeler Wouter Morssink in (vrijwel) gewonnen stand eens een zetje van Freddy Egels. Inmiddels waren ook drie partijen in remise geëindigd, waaronder die tussen de Limburgse kampioen Gijs Schoenmakers (vervanger van Brion Koullen) en Yves VandeBerg.

Inhaalrace

Bij een stand van 6-12 zette Oranje dan toch z'n inhaalrace in. De eerste winstpartij kwam van Tom Swelsen. De jeugdige Heerlenaar won op de klok van Valere Hermans, die op dat moment ook had kunnen opgeven. Dankzij een sterk gespeeld eindspel van Koos van Amerongen tegen Jimmy Depaepe werd de achterstand gereduceerd tot 10-12. Met nog vier partijen aan de gang ging het zesde speeluur in. De strijd leek gestreden toen Jitse Slump in remisestand op het verkeerde veld een tweede dam haalde en Anthon Hanssens met een ultieme finesse een fraai slotmotief op het bord toverde. Captain Willy Maertzdorf had aanzienlijk voordeel maar Hein de Cokere bleef binnen de remisemarge.

De zaal van café Parasol puilde uit toen de interland toch nog een onverwachte wending kreeg. Eerst maakte Tim Vermeulen het keurig uit nadat Bert Deneef niet de reddingbrengende variant (anti-Scouppe) onderkende. Randy Cardozo werd ten slotte de gevierde held. De speler van De Ridder joeg Kenny le Roy aan z'n lans door een zes-om-drie-eindspel met veel geduld, vlijt en techniek tot een winnende vier-om-twee te herleiden. En kon de internationale arbiter Cor Verdel (Haarlem) als eindstand 15-15 op het wedstrijdformulier noteren.

De Limburgse organisator Dieter van Gortel toonde zich een zeer tevreden man. 'Het was een bijzonder geslaagde ontmoeting met zeer veel belangstelling, in een sfeervolle ambiance en amicale verhoudingen waarin iedereen het naar de zin had en met een juiste uitslag'.

Nederland-België 15-15:
01. Olga Kamyushleeva – Bernard Lemmens 1-1 (5)
02. Paul Nitsch – Patrick Casaril 1-1 (7)
03. Gijs Schoenmakers – Yves Vandeberg 1-1 (4)
04. Erwin Heunen – Marc de Meulenare 0-2 (3)
05. Willy Maertzdorf – Hein de Cokere 1-1 (13)
06. Peter Schellekens – Eric Conrad 0-2 (1)
07. Koos van Amerongen – Jimmy Depaepe 2-0 (11)
08. Randy Cardozo – Kenny le Roy 2-0 (10)
12 .Tim Vermeulen – Bert Deneef 0-2 (6)
Lekker knullig dat persbericht. Ten eerste zijn slechts 14 uitslagen te zien (Swelsen - Hermans 2-0 mist), ten tweede is de uitslag van de bord 12 verkeerd weergegeven (0-2 moet 2-0 zijn). Je zou toch denken dat vóór het uitzenden van een persbericht op z'n minst wordt nageteld of de uitslag wel optelt tot 15-15 in plaats van (zoals nu) 11-17.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts »

ZevenInEenKlap wrote:
Gerard de Groot wrote:Persbericht KNDB

Inhaalrace

Nederland-België 15-15:
01. Olga Kamyushleeva – Bernard Lemmens 1-1 (5)
02. Paul Nitsch – Patrick Casaril 1-1 (7)
03. Gijs Schoenmakers – Yves Vandeberg 1-1 (4)
04. Erwin Heunen – Marc de Meulenare 0-2 (3)
05. Willy Maertzdorf – Hein de Cokere 1-1 (13)
06. Peter Schellekens – Eric Conrad 0-2 (1)
07. Koos van Amerongen – Jimmy Depaepe 2-0 (11)
08. Randy Cardozo – Kenny le Roy 2-0 (10)
12 .Tim Vermeulen – Bert Deneef 0-2 (6)
Lekker knullig dat persbericht. Ten eerste zijn slechts 14 uitslagen te zien (Swelsen - Hermans 2-0 mist), ten tweede is de uitslag van de bord 12 verkeerd weergegeven (0-2 moet 2-0 zijn). Je zou toch denken dat vóór het uitzenden van een persbericht op z'n minst wordt nageteld of de uitslag wel optelt tot 15-15 in plaats van (zoals nu) 11-17.
De stukjes bij de partijen Van Amerongen-Depaepe en Deneef-Vermeulen moeten denk ik met elkaar verwisseld worden. Bij die laatste partij is in de verste verte geen anti-scouppe te bespeuren.
Koos van Amerongen

Post by Koos van Amerongen »

Bert, ik dacht eerst zelf ook dat ik in een anti-Scouppje was beland, maar dat is helemaal niet waar.
Anti-scouppe is namelijk met de schijven z4w15 op z36 w47, dus precies aan de andere kant van het bord.
Dit eindspel wint 'gewoon'. Wel dacht ik eerst dat een opstelling met: zwarte dam op lange lijn, schijf op 4, witte schijven op 25,20 en dammen op 24/35 niet zou winnen (4-9!), maar wit heeft twee dammen. Als 24 een schijf zou zijn, dan pas was het remise.
Kortom: er is helemaal geen anti-Scouppe te bekennen, zowel bij mij als Bert niet...
Post Reply