Blonde 1800
Als je het bord omdraait wint wit ook leuk.

Kent iemand een ander voorbeeld van een kameleon?
Juist ja!AnDa wrote:Je bedoelt zoiets als:
Wit: 16, 28 en 37
Zwart: 25
en/of
Wit: 14, 23 en 35
Zwart: 26
Ik? Hier dreigt AnDa's grootse entree bedorven te worden. Welkom AnDa, fraaie bijdrage.Kosmos wrote:Juist ja!AnDa wrote:Je bedoelt zoiets als:
Wit: 16, 28 en 37
Zwart: 25
en/of
Wit: 14, 23 en 35
Zwart: 26
Ik wist wel dat ik op je rekenen kon, Steenslag!
Zelf bedacht neem ik aan?
Het bordomdraaiertje is niet helemaal scherp (kan damhalen op 3 of 4), maar wel erg knap dat je zo snel iets bedacht hebt!
Mooi idee, die kameleonnetjes. Wat mij betreft moet wel als eis worden gesteld dat het in beide gevallen scherp uit is. Ik heb er een van Herman van Meggelen die toevallig aan deze eis voldoet. Jullie kunnen er verder alles over lezen in het boekske 'Kring voor Damproblematiek 1941-1981'.Kosmos wrote:Een kameleon is een eindspelcompositie die ook (scherp) wint als je het bord omdraait.
Geachte AnDa, wilt U bekendmaken wie U bent?AnDa wrote:Inderdaad, een grootse entree!!! (ahum...)
Weliswaar zonder fraaie diagrammen, maar zoals te zien is, heb ik me gisteren pas geregistreerd, moet nog uitzoeken hoe e.e.a. werkt.
En dan wordt deze fraaie binnenkomer me meteen afhandig gemaakt, welcome in ...
Dank voor de waardering Steenslag!
Maar ik moet bekennen: beter goed gejat dan...
Zie pag. 45 van het boekwerkje 'Dammen van A tot Z' van Gerrit de Winkel.
Beste Compositie, op welke wijze kan ik in het bezit komen van genoemd 'boekske'?composite wrote:Mooi idee, die kameleonnetjes. Wat mij betreft moet wel als eis worden gesteld dat het in beide gevallen scherp uit is. Ik heb er een van Herman van Meggelen die toevallig aan deze eis voldoet. Jullie kunnen er verder alles over lezen in het boekske 'Kring voor Damproblematiek 1941-1981'.Kosmos wrote:Een kameleon is een eindspelcompositie die ook (scherp) wint als je het bord omdraait.
Ongetwijfeld te bestellen bij l'Esprit, maar je kunt ook wachten tot ik het stuk van Van Meggelen in dat boek op mijn website heb geplaatst (en als ik me kwaad maak, zet ik zelfs het hele boek erop ).Kosmos wrote: Beste Compositie, op welke wijze kan ik in het bezit komen van genoemd 'boekske'?