In Zeeland wordt wel een provinciaal kampioenschap gespeeld. Als ik het goed heb zijn er 5 pupillen van PWG die het onderling mogen uitvechten en daarnaast nog 3 aspiranten en 2 junioren. De junioren hebben al aangegeven niet te willen spelen omdat ze toch automatisch zijn geplaatst. Al met al kun je het dus amper nog een provinciaal kampioenschap noemen.WSDVRules wrote:Inmiddels zijn reeds een aantal provinciale jeugdkampioenschappen gespeeld of reeds begonnen. Tijd voor een tussenbalans. Een snelle berekening laat zien dat de animo van de jeugd (of de mogelijkheid) om deel te nemen aan provinciale kampioenschappen met bijna 50% is afgenomen. Op 310 deelnames vorig jaar tel ik er nu 152. Alleen in de provincie Friesland zien we een toename van het aantal deelnemers. Maar ja het Fries Kampioenschap is natuurlijk een echt kampioenschap!
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn (worden) in de provincies Brabant, Limburg, Zeeland en Groningen geen jeugdkampioenschappen gespeeld (als het anders is dan hoor ik het graag en dan kan het ook geen kwaad om de agenda's op de provinciale websites even bij te werken). Al met al kom ik tot de conclusie dat het vrijgekomen kader zich in ieder geval niet op de organisatie van provinciale kampioenschappen heeft gestort.
Definitieve cijfers volgen na het Gelderse Pupillenkampioenschap van 26 februari.
Of dit echt komt door de open inschrijving weet ik niet. Het jeugddammen loopt sowieso terug. Wel waren er vorig jaar nog meer pupillen volgens mij.