Provinciale kampioenschappen jeugd

Martijn Rentmeester
Real name: Martijn Rentmeester

Re: Provinciale kampioenschappen jeugd

Post by Martijn Rentmeester »

WSDVRules wrote:Inmiddels zijn reeds een aantal provinciale jeugdkampioenschappen gespeeld of reeds begonnen. Tijd voor een tussenbalans. Een snelle berekening laat zien dat de animo van de jeugd (of de mogelijkheid) om deel te nemen aan provinciale kampioenschappen met bijna 50% is afgenomen. Op 310 deelnames vorig jaar tel ik er nu 152. Alleen in de provincie Friesland zien we een toename van het aantal deelnemers. Maar ja het Fries Kampioenschap is natuurlijk een echt kampioenschap!
Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn (worden) in de provincies Brabant, Limburg, Zeeland en Groningen geen jeugdkampioenschappen gespeeld (als het anders is dan hoor ik het graag en dan kan het ook geen kwaad om de agenda's op de provinciale websites even bij te werken). Al met al kom ik tot de conclusie dat het vrijgekomen kader zich in ieder geval niet op de organisatie van provinciale kampioenschappen heeft gestort.
Definitieve cijfers volgen na het Gelderse Pupillenkampioenschap van 26 februari.
In Zeeland wordt wel een provinciaal kampioenschap gespeeld. Als ik het goed heb zijn er 5 pupillen van PWG die het onderling mogen uitvechten en daarnaast nog 3 aspiranten en 2 junioren. De junioren hebben al aangegeven niet te willen spelen omdat ze toch automatisch zijn geplaatst. Al met al kun je het dus amper nog een provinciaal kampioenschap noemen.

Of dit echt komt door de open inschrijving weet ik niet. Het jeugddammen loopt sowieso terug. Wel waren er vorig jaar nog meer pupillen volgens mij.
Last edited by Martijn Rentmeester on Sun Jan 16, 2011 15:48, edited 1 time in total.
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Brabantse Jeugdkampioenschappen zijn vandaag begonnen als ik het goed heb begrepen, dus die worden wel gehouden. Uitslagen zullen ongetwijfeld door Cor Kuijstermans op de site van TDV worden geplaatst. Bij de junioren zijn slechts 2 deelnemers (hoewel dat geen uitzondering is in Brabant), bij de pupillen en aspiranten weet ik het deelnemersaantal niet.
blondegod

Post by blondegod »

Jeugdkampioenschappen van Friesland

welpen
1 Tamar Visser Aldtsjerk 9 8- 1- 0 17
2 Luuk Terpstra Opeinde 9 7- 1- 1 15
3 Jesse Wagenaar Ureterp 9 6- 1- 2 13

pupillen
1 Jesse de Boer Sneek 13 10- 2- 1 22
2 Dennis Bakker Opeinde 13 10- 2- 1 22
3 Henk Pol Buitenpost 13 10- 2- 1 22

aspiranten
1 Harmen Jonker Oudega 6 6- 0- 0 12
2 Wopke de Vries Drachten 6 5- 0- 1 10
3 Jorrit Brolsma Aldeboarn 6 4- 0- 2 8

junioren
1 Iskander Al Sarayfi Drachten 3 2- 1- 0 5
2 Jeroen Cremers* Drachten 3 1- 1- 1 3
3 Joel Meindertsma Harlingen 3 0- 3- 0 3
Alex

Post by Alex »

De ZHDB-kampioenschappen zijn in volle gang. Ze lijken echter erg op de ex-DMH-kampioenschappen, de ex-WHDB-deelnemers zijn op 1 hand te tellen (de welpen spelen pas in februari). Ik heb het idee dat ze een meerdaags toernooi niet zo erg zien zitten, ze gaan liever voetballen., korfballen of andere sporten doen. Blijkbaar hebben de ex-DMH-ers daar geen last van.
Alex

Post by Alex »

De prijswinnaars van de Zuid-Hollandse Dambond:

Welpen:
1. Berke Yigitturk - DC Den Haag, DC VELO, 11 - 22 (!)
2. Jeffrey Jansen - Samen Sterk, 11 - 20
3. Kirsty Wahjuwibowo - DC Den Haag, 11 - 17

Pupillen:
1. Arie v.d. Knaap - Kijk Uit Zegveld, 13 - 24
2. Marco de Leeuw - RDC, Samen Sterk, 13 - 23
3. Wouter Morssink - Samen Sterk, 13 - 22

Aspiranten:
1. Thomas v.d. Klis - Samen Sterk, ADC, 10 - 13
2. Mariska Veer - DEZ Reeuwijk, 10 - 7

Junioren:
1. Steven den Hollander - RDC, 10 - 18
2. Ali Fthalla - Samen Sterk, ADC, 10 - 14
3. Kariem Droog - DEZ Reeuwijk, 10 - 12
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Verslag van Teus de Mik, coördinator Jeugdzaken van de Utrechtse Provinciale Dam Bond (UPDB). De foto's zijn van Suresh Gajadien.

Persoonlijk kampioenschap pupillen en welpen UPDB

Op zaterdag 12 februari 2011 werd in Bunschoten het persoonlijk kampioenschap van de UPDB voor pupillen en welpen verspeeld.
Er deden 8 pupillen en 10 welpen aan mee die in een groep Zwitsers speelden.
Aan de kop was het steeds spannend, bij de pupillen tussen Wensley Gajadien en Lucas Veldhuizen, en bij de welpen tussen Justin Beekhuis en Bram Bekkers.
Omdat de uitslag bij de pupillen exact gelijk was, werd een beslissingswedstrijd gespeeld, die door Lucas gewonnen werd.
Al met al een fijne damdag, waar vrijuit gespeeld kon worden. Immers, een plaatsing voor de landelijke halve finale stond niet op het spel, met ingang van 2011 is daar een vrije inschrijving voor.
Nog enkele forto’s van de prijswinnaars ter illustratie.

Image
Lucas Veldhuizen (M) Pupillenkampioen na barrage met Wensley Gajadien (R) De 3e prijs ging naar naar Bart Bouw (L)
Image
De winnaars van bij welpen: Pim Peek (3e), Justin Beekhuis (kampioen) en Bram Bekkers (2e)
Image
De prijswinnaars
Image
Image
De gedetailleerde uitslagen
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Volgens mij was het pupillenkampioenschap van Gelderland gisteren het laatste provinciale jeugdkampioenschap. Tijd voor een tussenbalans om even te kijken wat het nieuwe beleid de provincies heeft opgeleverd.
In totaal 90 deelnames minder op een totaal van 387 vorig jaar. Dat betekent 23% minder deelnemers. Per provincie varieerde het en waren er zelfs drie provincies (Friesland, Noord Holland en Zuid-Holland Zuid) die meer jeugdspelers in de provinciale titelstrijd mochten verwelkomen:

Totaal -23%
Friesland 25%
Noord Holland 22%
ZHZ 9%

Noord Brabant -4%
Overijssel -11%
ZHDB -14%
Drenthe -15%
Zeeland -17%
Utrecht -32%
Gelderland -48%
Groningen -100%
Limburg -100%

In Groningen en Limburg werden geen jeugdkampioenschappen gehouden (ik heb niks kunnen vinden).
De teruggang was het grootst bij de pupillen (-31%) en gelukkig het kleinst bij de welpen (-12%).

Het wachten is op de aantallen voor de halve finales. Ik heb tot nu toe slechts 32 junioren (+8) en 56 pupillen (-8, waar blijven de Limburgers die zo in de weg werden gezeten door Jitse Slumpt?) gezien. Deze aantallen zijn nog wat geflatteerd omdat er aspiranten tussen de junioren zitten.

Enfin, ik heb mijn conclusies al getrokken.
kneeltje

Post by kneeltje »

Die had je al veel eerder getrokken, Hans. Ik heb je diezelfde conclusie al horen uitspreken aan de bar in het Koelhuis bij de pupillenfinale vorig jaar. Deze conclusie is dus bepaald niet gebaseerd op de cijfers.

Gelukkig werk je niet bij het CBS. In Limburg is het pk nog niet gespeeld en voor zover mij bekend in Groningen ook nog niet. Die 2x 100% halen het gemiddelde wel erg naar beneden. Als we de pk's in deze 2 provincies niet meerekenen komen we op een daling van 8,5 %. Afgezet tegen de algemene ledendaling van bijna 5 % per jaar valt het nog enorm mee aangezien de ledenwerfactie nog moet beginnen. Achter de schermen wordt nu (eindelijk, dat ben ik met je eens) hard gewerkt om het eea te bewerkstelligen.

En om nu te concluderen dat de terugloop van deelname aan provinciale pk's als enige oorzaak de verandering van de opzet landelijk heeft gaat ook wel erg ver.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

kneeltje wrote:
Die had je al veel eerder getrokken, Hans. Ik heb je diezelfde conclusie al horen uitspreken aan de bar in het Koelhuis bij de pupillenfinale vorig jaar. Deze conclusie is dus bepaald niet gebaseerd op de cijfers.

Gelukkig werk je niet bij het CBS. In Limburg is het pk nog niet gespeeld en voor zover mij bekend in Groningen ook nog niet. Die 2x 100% halen het gemiddelde wel erg naar beneden. Als we de pk's in deze 2 provincies niet meerekenen komen we op een daling van 8,5 %. Afgezet tegen de algemene ledendaling van bijna 5 % per jaar valt het nog enorm mee aangezien de ledenwerfactie nog moet beginnen. Achter de schermen wordt nu (eindelijk, dat ben ik met je eens) hard gewerkt om het eea te bewerkstelligen.

En om nu te concluderen dat de terugloop van deelname aan provinciale pk's als enige oorzaak de verandering van de opzet landelijk heeft gaat ook wel erg ver.
Kees, gelukkig kan ik wel rekenen. Sterker nog ik verdien er mijn geld mee. Procenten per provincie kun je niet middelen. In Limburg en Groningen deden vorig jaar 9 en 16 spelers mee. Als die aantallen worden gehaald, daalt het percentage overall van het hierboven vermeldde 23% naar 17%. Rekenen is lastig. Dit valt dus niet enorm mee. Ben alleen bang dat je dat door je oogkleppen niet zult zien.
Post Reply