Alex wrote:Eric van Dusseldorp wrote:Dieter wrote:
In een Nederlands toernooi zijn nederlanders geen buitenlanders, wel is hij zelf 1 maar de drie overige heeft hij niet bij elkaar gekregen helaas (voor hem).
Wat een vreemde regel. Dus de plek waar een toernooi wordt gehouden is bepalend of iemand ten opzichte van een speler een buitenlander is...
Hoog tijd voor de FMJD om deze regel te veranderen.
Vraag me af of het wel zo is. Ik kan me nl. een opmerking herinneren van Johan Demasure dat de meeste deelnemers aan THO voor "zijn jongens" (de nieuwe Nederlanders, zoals ze tijdens het EK gedoopt zijn..) buitenlander zijn. Lijkt me dat hij ook toernooi-technisch bedoelde.
@Dieter: waar heb je dat gelezen dan??
Op deze site staat het reglement en de berekenings tabellen. Helaas alleen in het Frans (beheers ik helaas niet) maar Henk Stoop heeft mij hierbij geholpen en het bleek er duidelijk te staan. Nederlanders zijn in Nederland geen buitenlanders voor buitenlanders dus
Wel is de betreffende buitenlander buitenlander voor zichzelf. In het geval er bijvoorbeeld 4 buitenlanders nodig zijn hoeft hij/zij er dus nog maar drie. Duidelijk? ik hoop het. Andersom. Ga je als Nederlander in Rusland dammen dan tellen alleen de niet-Russen als buitenlander, ik weet overigens dan niet hoe het zit met eigen landgenoten, want je kunt zelf wel buitenlander zijn maar daarom zijn je landgenoten het misschien nog niet.

snappen we het nog?
Al met al verschrikkelijk ingewikkeld en eigenlijk onzinnig naar mijn mening. Dat je bijvoorbeeld een aantal spelers met titel gehad moet hebben, een bepaald aantal punten, en een bepaald score in totaal, allemaal normaal en o.k. maar binnenland/buitenland is volgens mij een zinloze extra regel.
Als de vertaling die ik van Henk kreeg volgens kenners niet zou kloppen hoor ik het graag, nooit te oud om te leren toch