Ajax-fan wrote:Als het programmaboekje je niet interesseert waarom maak je je hiervoor er dan zo druk over? Weet je nog wel wat je nu eigenlijk zelf vind, of vind je het gewoon leuk om te zeuren? Daarnaast gaat het je om de indeling en zeg je van mijn part plaats iemand het op internet. Dat is toch gebeurd. Staat hierboven. En hoeveel werk dat is, dat kun je zelf beoordelen aangezien je het er zelf opgezet hebt. Volgens mij is de indeling dit jaar gewoon ruim van te voren bekend hoor, heb het idee dat het wel eens erger is geweest, dus snap totaal je commentaar niet. Je kan ook wel zeuren om het zeuren hoor...
Ik bedoelde ook meer de belangrijkste informatie. (groepsindelingen, programma en wedstrijdvoorwaarden)
De KNDB heeft nog steeds niets naar buiten gebracht (niet naar de deelnemers tenminste). Dus officieel weet ik nog helemaal niets. Dat gaat ben ik bang volgende week pas gebeuren. Anderhalve week van tevoren. Voor zo'n belangrijk toernooi als dit veel te laat naar mijn mening.
Daarom zet ik het er ook neer, Ajax-fan. Het is een retorische vraag, cynisch geformuleerd (of is dit een dubbelop). Het kost dus een kwartiertje hooguit. De wedstrijdvoorwaarden zijn ook al op papier dus een bestandje is voldoende. Is ook zo gepiept.
Het grote probleem van het oude systeem was de oneerlijkheid. (plaatsen per provincie)
Hoe kun je nu als dambond 'de kwaliteit van een provincie' beoordelen? Volkomen onnutig.
Om deze 'kwaliteit' te bepalen moet je geen mensen van de KNDB beslissingen laten maken (hoeveel plaatsen per provincie?) maar moet je de personen in kwestie erom laten dammen.
Koos van Amerongen wrote:Het grote probleem van het oude systeem was de oneerlijkheid. (plaatsen per provincie)
Hoe kun je nu als dambond 'de kwaliteit van een provincie' beoordelen? Volkomen onnutig.
Om deze 'kwaliteit' te bepalen moet je geen mensen van de KNDB beslissingen laten maken (hoeveel plaatsen per provincie?) maar moet je de personen in kwestie erom laten dammen.
Oke, doe dit dan in een kwartfinale. En geef alle nummers 1 van de 13 damprovincies rechtstreekse toegang voor HF.. De rest dus open inschrijving kwartfinale. Wat vind je hiervan? Dan behoud je de plaatsing vanuit de provincie; iedereen heeft gelijke kansen ook als een provincie erg sterk is; de halve finale blijft mooi (een hele week met andere dammers optrekken.)
Koos van Amerongen wrote:Het grote probleem van het oude systeem was de oneerlijkheid. (plaatsen per provincie)
Oke, doe dit dan in een kwartfinale. En geef alle nummers 1 van de 13 damprovincies rechtstreekse toegang voor HF.. De rest dus open inschrijving kwartfinale. Wat vind je hiervan? Dan behoud je de plaatsing vanuit de provincie; iedereen heeft gelijke kansen ook als een provincie erg sterk is; de halve finale blijft mooi (een hele week met andere dammers optrekken.)
Dit lijkt me een mooi compromis.
Apart is wel dat ook deze discussie plaatsvindt na de besluitvorming in de Bondsraad. Alleen bondsraadslid D. van Gortel heeft volgens mij bezwaren geopperd.
Ik zou iedere dammer (zelfs jeugddammer) toch adviseren de stukken van de bondsraad te lezen, wanneer ze gepubliceerd worden.
Dan kun je bij bondsraadsleden aan de bel trekken als je het er niet mee eens bent.
En voordat jullie bij mij aan de bel trekken. Al sinds 2008 zit ik er niet meer in.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
In Toernooibase zijn dankzij het bondsbureau alle gegevens van de halve finales Aspiranten en Junioren en ook de gegevens van het ONS Dubbel NK Pupillen (omdat het een Zwitsers toernooi is, natuurlijk geen wedstrijdprogramma) beschikbaar.
Programmaboekjes zijn als .pdf te downloaden.
Organiserende verenigingen, die graag een account willen hebben in Toernooibase om de uitslagen in te voeren: stuur een mailtje! (van veel verenigingen hebben al mensen een account). Partijen en pasfoto’s (ook om te vernieuwen met een recentere) kunnen ingevoerd worden.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Voor degenen die afgaan op geluiden vanuit de KNDB en niet lezen in het programmaboekje: er wordt gespeeld met het volgende speeltempo: 2 uur voor 50 zetten met vervolgens telkens 1 uur voor 25 zetten.
Een aantal mensen van de KNDB liet doorschemeren dat er gespeeld zou worden met een Fischer-systeem (80 minuten + 1 minuut per gespeelde zet per speler per partij), maar dit is dus onzin!!
Jij vindt alles gauw onzin geloof ik. De wijziging in speeltijd stond wel op het program, maar aangezien volgend jaar de speeltijd toch weer veranderd wordt hebben we het zo gelaten.
kneeltje wrote:Jij vindt alles gauw onzin geloof ik. De wijziging in speeltijd stond wel op het program, maar aangezien volgend jaar de speeltijd toch weer veranderd wordt hebben we het zo gelaten.
Kneeltje, nu vat je het compleet verkeerd op.. de aanname dat de speeltijd 80+1(fischer) is, is complete onzin! (ofterwijl, verkeerde aanname)
Maar wat je nu zegt vind ik wel een beetje vreemd. Een doel van jullie is om in ieder geval de finale met dezelfde speeltijd te laten spelen als de EK's en WK's. (hier ben ik het helemaal mee eens.) -> aangezien de halve finales nu nog op een fatsoenlijke manier gespeeld worden is het toch ook mogelijk om al vanaf de halve finale het Fischer-systeem te gebruiken en dus ook in de finale?? Een gemiste kans.
kneeltje wrote:Jij vindt alles gauw onzin geloof ik. De wijziging in speeltijd stond wel op het program, maar aangezien volgend jaar de speeltijd toch weer veranderd wordt hebben we het zo gelaten.
Kneeltje, nu vat je het compleet verkeerd op.. de aanname dat de speeltijd 80+1(fischer) is, is complete onzin! (ofterwijl, verkeerde aanname)
Maar wat je nu zegt vind ik wel een beetje vreemd. Een doel van jullie is om in ieder geval de finale met dezelfde speeltijd te laten spelen als de EK's en WK's. (hier ben ik het helemaal mee eens.) -> aangezien de halve finales nu nog op een fatsoenlijke manier gespeeld worden is het toch ook mogelijk om al vanaf de halve finale het Fischer-systeem te gebruiken en dus ook in de finale?? Een gemiste kans.
Tsja Michel, nu ben ik het toch met Kneeltje eens... Het hanteren van het speeltempo 80+1 is een expiriment. Wat heeft het voor'n zin om te experimenteren met iets dat daarna niet meer gebruikt wordt?
Koos van Amerongen wrote:
Tsja Michel, nu ben ik het toch met Kneeltje eens... Het hanteren van het speeltempo 80+1 is een expiriment. Wat heeft het voor'n zin om te experimenteren met iets dat daarna niet meer gebruikt wordt?
Welk experiment?? Het is toch voor de internationale prestaties van onze talenten goed om zoveel mogelijk onder dezelfde condities te spelen als bij het EK/WK?? Ongeacht of het eenmalig is of voor in de eeuwigheid.
Wat vindt men er trouwens van om de organisaties van de finale NK aspiranten en finale NK junioren verplicht te stellen elektronische borden te gebruiken, ter bevordering van de populariteit van de damsport?
(uiteraard krijgen de organisaties de borden wel gratis tot hun beschikking)
Vervolgens kreeg Marco Vermin, directeur van de sponsor van dit toernooi, het woord. Hij feliciteerde de spelers met het behalen van een plaats in de Halve Finale....
Volgend jaar kunnen de spelers hier niet meer trots op zijn en de felicitaties zijn dus verleden tijd dan. Ik raad een ieder -die voorstander is van de ingeslagen route- aan om het gequote stuk eens goed tot zich te laten doordringen.
Erg leuk trouwens, dit soort rondeverslagen! Dat maakt het toernooi een stuk kleurrijker!
groenteboer wrote:Wat vindt men er trouwens van om de organisaties van de finale NK aspiranten en finale NK junioren verplicht te stellen elektronische borden te gebruiken, ter bevordering van de populariteit van de damsport?
(uiteraard krijgen de organisaties de borden wel gratis tot hun beschikking)
Ik ben voorstander.
Het zou een heel goede zaak zijn.
En breidt dit gelijk ook uit met finale NK sneldammen en rapiddammen.
Daarnaast ook een workshop voor geinteresseerde toernooiorganisatoren georganiseerd door KNDB met een uitleg over de werking van de electronische borden, hoe alle programma's werken etc.
Een toptoernooi als Nijmegen, Brunssum etc. moet ook live te zien zijn op Internet!
Andrew Tjon A Ong wrote:
Je zit in een zware poule groenteboer!
Hoeveel gaan er door naar de finale en hoe schat je jouw kansen in?
Drie per poule neem ik aan. Is altijd nog zo geweest. Het programmaboekje is nog niet binnen (zoals gewoonlijk weer erg traag) dus meer details heb ik niet. Het is inderdaad een vrij pittige poule, maar normaal gesproken moet het lukken.
Eitje toch?
Opvallend hoe goed de Friese afvaardiging het gedaan heeft, ondanks de lage rating (hoewel dat bij jeugd natuurlijk niet alles zegt). Jeroen Cremers makkelijk door naar de juniorenfinale, en Wopke de Vries die bij de aspiranten een monsterscore van 12 uit 7 haalt en boven Martijn de Leeuw eindigt.
Gefeliciteerd!
Wel jammer trouwens dat geen van de meisjes de finale gehaald heeft. Drie van de zes eindigden op een vierde plaats...
Even een praktische vraag. Ik zie op Toernooibase dat in poule C een barrage is geweest tussen Michiel Torn en Derk-Jan Riesthuis, gewonnen door Derk-Jan. Als ik de wedstrijdvoorwaarden goed begrijp, was er geen barrage nodig geweest. Want Michiel zou geplaatst moeten zijn op basis van aantal winstpartijen (want plusjes en minnetjes zijn gelijk). Wie weet hoe het zit?