Nationale Clubcompetitie 2008/2009

Post Reply
Alex

Post by Alex »

ildjarn wrote:
Alex wrote:Dan meet het bestuur dus met 2 maten, Meurs DEZ en Hiltex niet en DVSB naar de hoofdklasse.
Vertaling: Regels mogen nooit veranderen.
Nee da's geen vertaling, maar een interpretatie.

Clubs/teams met een sponsor moeten zich bewust zijn van het risico als die sponsor er mee stopt. Dus wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Het is niet ondenkbeeldig dat DVSB bij een normaal competitieverloop op plaats 9 of 10 zal eindigen. Als de KNDB niet in zou grijpen, dan kan DVSB simpelweg afzien van een promotie-degradatiewedstrijd. De KNDB kan dus kiezen om nu al aan te geven dat DVSB aan het eind van het seizoen als twaalfde wordt geklasseerd, of om alles op zijn beloop te laten en een van de nummers twee van de hoofdklasse direct te laten promoveren.

Maar goed, dit is allemaal puur hypothetisch, want zoals als Hanco al terecht opmerkte spreek ik hem niet tegen. Zie ook het bericht op www.updb-dammen.nl . De spelers van het eerste team hoorden het nieuw afgelopen zaterdag, en de leden van DVSB die niet actief zijn op internet pas op maandag. De KNDB is zo vriendelijk geweest dit af te wachten, en zal hopelijk spoedig openheid van zaken geven.

GuidoB zal dus moeten accepteren dat de nummer 11 van de ereklasse niet direct zal degraderen. Het zou mooi zijn als Amsterdam '80 nog wat kan stunten. Met Van der Tak, Binenbaum, Tsjizjov, Tsjegolev en Marco Wiering moet Amsterdam '80 tegen PWG en in een promotie-degradatiewedstrijd toch wat potten kunnen breken. Dan kan volgend jaar de klassieker Hiltex - VST weer gespeeld worden.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:Het is niet ondenkbeeldig dat DVSB bij een normaal competitieverloop op plaats 9 of 10 zal eindigen. Als de KNDB niet in zou grijpen, dan kan DVSB simpelweg afzien van een promotie-degradatiewedstrijd. De KNDB kan dus kiezen om nu al aan te geven dat DVSB aan het eind van het seizoen als twaalfde wordt geklasseerd, of om alles op zijn beloop te laten en een van de nummers twee van de hoofdklasse direct te laten promoveren.

Maar goed, dit is allemaal puur hypothetisch, want zoals als Hanco al terecht opmerkte spreek ik hem niet tegen. Zie ook het bericht op www.updb-dammen.nl . De spelers van het eerste team hoorden het nieuw afgelopen zaterdag, en de leden van DVSB die niet actief zijn op internet pas op maandag. De KNDB is zo vriendelijk geweest dit af te wachten, en zal hopelijk spoedig openheid van zaken geven.

GuidoB zal dus moeten accepteren dat de nummer 11 van de ereklasse niet direct zal degraderen. Het zou mooi zijn als Amsterdam '80 nog wat kan stunten. Met Van der Tak, Binenbaum, Tsjizjov, Tsjegolev en Marco Wiering moet Amsterdam '80 tegen PWG en in een promotie-degradatiewedstrijd toch wat potten kunnen breken. Dan kan volgend jaar de klassieker Hiltex - VST weer gespeeld worden.
Niet ondenkbeeldig = denkbeeldig = slechts in fantasie mogelijk.
Heaven is no location, but a state of mind
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Kosmos wrote:
Bert Zwart wrote:Het is niet ondenkbeeldig dat DVSB bij een normaal competitieverloop op plaats 9 of 10 zal eindigen. Als de KNDB niet in zou grijpen, dan kan DVSB simpelweg afzien van een promotie-degradatiewedstrijd. De KNDB kan dus kiezen om nu al aan te geven dat DVSB aan het eind van het seizoen als twaalfde wordt geklasseerd, of om alles op zijn beloop te laten en een van de nummers twee van de hoofdklasse direct te laten promoveren.

http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/denkbeeldig

Dank, Kosmos. Een betere formulering is niet onwaarschijnlijk.

Ik had overigens een wat constructievere houding van je verwacht. Jij bent toch wel een beetje de L.E.J. Brouwer onder de damtrainers!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:
Kosmos wrote:

http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/denkbeeldig

Dank, Kosmos. Een betere formulering is niet onwaarschijnlijk.

Ik had overigens een wat constructievere houding van je verwacht. Jij bent toch wel een beetje de L.E.J. Brouwer onder de damtrainers!
Dat beschouw ik dan - na een ras kijkje in wiki - als een compliment, Bert!
Sorry, dat regeltjesgedoe boeit me niks. Maar van bewustzijnsvelden, snarentheorie, 10 dimensies, ontroerende muziek en sappige damstanden en gelukkig nog heel veel meer, daar gaat mijn hart van openstaan!
Heaven is no location, but a state of mind
Alex

Post by Alex »

Inmiddels staat te lezen dat de KNDB besloten heeft het verzoek van DVSB te honoreren. Hopelijk kan de Bondsraad hier nog wat tegen doen.
Anders zit er voor DVSB niks anders op dan 11e of 12e te worden, bij 9e of 10e zullen ze zich moeten terugtrekken uit de play-offs.
Minpuntje voor de KNDB...
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Hoogste tijd dat de KNDB net als bij het voetbal met een licentie gaat werken. Hierin kun je als criteria opnemen een goedgekeurde begroting en bijvoorbeeld een maximum stellen aan buitenlandse spelers. Verder dien je vooraf vast te leggen wat er met de gehele club dient te gebeuren als een club niet meer aan de sportieve verplichtingen kan voldoen. Mijn voorstel zou zijn om alle teams van die club dan een jaar uit de kompetitie te nemen. Immers, de betaalde spelers prostitueren volgend seizoen bij een andere club tot ook daar de sponsor stopt. Een ereklasse team zou alleen speelgerechtigd moeten zijn als er aantoonbaar 3 jaar voldoende middelen zijn.
henk stoop

Post by henk stoop »

Uit de bondraad vergadering van juni 2008.
Voorstel 1 Terugtrekken teams uit KNDB competitie
Ingediend door: KNDB bestuur
Consequenties voor bondsfinanciën: Geen.
Toelichting
Naar aanleiding van perikelen rond enkele verenigingen dit seizoen en vorig seizoen hierbij het voorstel artikel 51.6 van het SWR te wijzigen. Dit voorkomt ingewikkelde constructies met het splitsen en later weer samenvoegen van verenigingen. Het is alleen van betekenis wanneer een vereniging met drie of meer teams in de nationale competitie uitkomt.
Voorstel
Het artikel ziet er nu als volgt uit:
51.6 Elk team komt uit in dezelfde klasse waarin het in de vorige competitie uitkwam, tenzij het door promotie het recht heeft verkregen in een hogere, of door degradatie de plicht heeft in een lagere klasse uit te komen.
Elke vereniging waarvan één of meer teams gerechtigd zijn in een klasse van de landelijke competitie uit te komen, heeft de plicht daadwerkelijk met die teams aan de competitie deel te nemen, tenzij dat gezien het ledenaantal van de vereniging onmogelijk is. In dat geval zal het niet-deelnemende team steeds het laagste van de betreffende teams zijn.
Het voorstel is de laatste zin als volgt te wijzigen:
In dat geval zal tenminste het hoogst spelende team in die klasse dienen te blijven spelen waarop het volgens de vorige competitie recht heeft.

Uit de conceptnotulen van de vergadering:
Voorstel 1: Terugtrekken teams bondscompetitie
Smeenk zegt dat de huidige regeling m.b.t. het terugtrekken van een team in twee gevallen tot problemen heeft geleid. De verenigingen hebben kunstgrepen toegepast om onder de regeling uit te komen.
Van den Hoek zegt dat in het oorspronkelijke reglement stond dat ‘een team in dezelfde klasse dient uit te komen als waarin het het vorige seizoen heeft gespeeld, tenzij dit vanwege het ledental niet mogelijk is’. Hij voelt ervoor om de beslissing aan het bestuur over te laten in welke overmacht situaties een vereniging een team uit de competitie terug mag trekken.
Masselink heeft namens de Reglementscommissie voorgesteld om de laatste regel van artikel 51.6d te vervangen door ‘In dat geval kan nooit het hoogste team worden teruggetrokken’.
Van den Hoek vindt het principe dat een team stapsgewijs omhoog en omlaag gaat,
gehandhaafd dient te blijven.
Van der Wal merkt op dat er zich situaties voor kunnen doen dat er anders gehandeld dient te worden. Hij stelt voor om de laatste zin van artikel 51.6b aldus te wijzigen: ‘In dat geval zal het terug te trekken team bij voorkeur steeds het laagste van de betreffende teams zijn’.
Smeenk wenst geen verdere versoepeling van de regeling dan het voorstel zoals het er nu ligt.
Versteeg brengt het voorstel in stemming met de wijziging dat de laatste zin van artikel 51.6d luidt: ‘In dat geval zal het terug te trekken team nooit het hoogste van de betreffende teams zijn’.
Met inbegrip van deze aanpassing wordt het voorstel met algehele stemmen aangenomen.
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Fred van Amersfoort wrote:Hoogste tijd dat de KNDB net als bij het voetbal met een licentie gaat werken. Hierin kun je als criteria opnemen een goedgekeurde begroting en bijvoorbeeld een maximum stellen aan buitenlandse spelers. Verder dien je vooraf vast te leggen wat er met de gehele club dient te gebeuren als een club niet meer aan de sportieve verplichtingen kan voldoen. Mijn voorstel zou zijn om alle teams van die club dan een jaar uit de kompetitie te nemen. Immers, de betaalde spelers prostitueren volgend seizoen bij een andere club tot ook daar de sponsor stopt. Een ereklasse team zou alleen speelgerechtigd moeten zijn als er aantoonbaar 3 jaar voldoende middelen zijn.
De hele club uit competitie halen gaat me wat ver.
Zou je niet kunnen volstaan met dat hoogste team?

Hoe moet je het gat opvullen?
Ik zou zeggen:
1. bij degradatie (of promotie) een reglementaire nul; en dus opvulling door een van de clubs die betrokken zijn in de betreffende nacompetitie-groep.
2. indien niet betrokken in de nacompetitie het gat niet direct opvullen, maar pas een jaar later d.m.v. versterkte promotie-regeling.
De regels voor de promotie/degradatie van het lopende seizoen liggen vast en die moet je niet tijdens het seizoen veranderen.

Het lijkt mij beter met een team minder te spelen, dan met een team, dat niet altijd alle borden kan bezetten.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred van Amersfoort wrote: Immers, de betaalde spelers prostitueren volgend seizoen bij een andere club tot ook daar de sponsor stopt.
Dus, Allard van Tongeren en al die andere damsponsors zijn souteneurs? Waar die 'prostitués' van jou het voor een paar grijpstuivers doen, brengt een minder aantrekkelijke als Fred van Amersfoort zelfs geld mee als Allard 'm wil nemen, een stuk nobeler natuurlijk.
groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer »

Fred van Amersfoort wrote:Hoogste tijd dat de KNDB net als bij het voetbal met een licentie gaat werken. Hierin kun je als criteria opnemen een goedgekeurde begroting en bijvoorbeeld een maximum stellen aan buitenlandse spelers. Verder dien je vooraf vast te leggen wat er met de gehele club dient te gebeuren als een club niet meer aan de sportieve verplichtingen kan voldoen. Mijn voorstel zou zijn om alle teams van die club dan een jaar uit de kompetitie te nemen. Immers, de betaalde spelers prostitueren volgend seizoen bij een andere club tot ook daar de sponsor stopt. Een ereklasse team zou alleen speelgerechtigd moeten zijn als er aantoonbaar 3 jaar voldoende middelen zijn.
En dan het nietsvermoedende team dat al jaren in de 2e klasse speelt laten opdraaien voor wat er met het 1e team gebeurt?? Dat voorstel lijkt me dus aardig krankzinnig.

Verder geef je aan dat de betaalde spelers toch wel van club A naar club B zullen verhuizen. Niet dat deze betaalde spelers iets kunnen doen aan het stoppen van een sponsor, maar deze spelers lijken me dan toch nog ietsjes meer verantwoordelijk dan het team dat al jaren in de 2e klasse speelt waarvan geen enkele speler in dat team ook maar iets te maken heeft met de sponsor. Als je dus iemand wilt straffen moet je de betaalde spelers pakken, maar zoals ik al aangeef kunnen deze spelers er doorgaans ook HELEMAAL NIETS aan doen. Dat is dus 0% invloed en ik kan je verzekeren dat 0% niet veel is. Als we niemand hiervoor straffen zijn we al een heel eind wat mij betreft.

Over Soest..
Soest vindt kennelijk dat het de kwaliteiten niet heeft om fatsoenlijk mee te kunnen draaien in de ereklasse. Dan kan je het wat mij betreft beter een divisie lager laten spelen, want om alles met 16-4 en 15-5 te verliezen is ook weer zoiets.
Fred van Amersfoort

Heren, heren rustig toch. Ik probeerde slechts de discussie op gang te brengen. In werkelijkheid vind ik betaalde spelers prima als er daarnaast een opbouwvisie voor de gehele club aan gekoppeld is. Natuurlijk moet je niet een hele club straffen maar de ereklasse moet wel een eer blijven en nu loop je het gevaar op kompetitievervalsing. Ik begrijp overigens niet welke DVSB speler zo kostbaar moet zijn. En Hanco, lieverd van me, vergis ik me of heb jij vlak voor het verbod op paddos nog even flink ingekocht? Kunnen we niet wat delen?
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Jameson wrote:Op de website www.dcdordrecht.nl zijn de partijen bijgewerkt t/m ronde 6. Ook de tweedeklasse is nu bijgewerkt t/m ronde 4
Op de website van Witte van Moort zijn de analyses van het eerste team ook bijgewerkt t/m afgelopen zaterdag
GuidoB

Post by GuidoB »

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat damclub Van Stigt Thans bij de KNDB een verzoek heeft ingediend om Van Stigt Thans 2 volgend seizoen te laten uitkomen in de ereklasse. De motivatie is niet zozeer dat Van Stigt Thans het plan heeft veel van de spelers van DVSB over te nemen, maar dat de spelers van het tweede team erg graag een jaartje in de ereklasse willen spelen. Een en ander kan eenvoudig worden gerealiseerd door Van Stigt Thans aan het eind van de competitie bovenaan de ranglijst te plaatsen.

Ik kan me niet voorstellen dat onze voorzitter (een ervaren en strategisch kundig bestuurder met een uitstekend netwerk) met dit nieuws naar buiten zou komen voordat het is geregeld met de KNDB. Bert Zwart zal dus moeten accepteren dat de nummer 1 van de hoofdklasse B niet direct zal promoveren.
Fred van Amersfoort

Dit moet een grap zijn van Guido. Een dergelijk verzoek is overigens bij voorbaat kansloos . Apeldoorn heeft ooit eens gevraagd om te mogen uitkomen in de 1e klasse distrikt Noord nadat De Dammaat was opgeheven. Maar nee, de vierde klasse van de kolenbond was het hoogst haalbare. Daar hadden de dammaten geen zin in en zeker 10 dammers hebben nadien nooit meer ander hout aangeraakt dan klushout van de Gamma. Het zou de KNDB overigens sieren om bij een vrijgekomen plaats in de ereklasse deze als kado te overhandigen aan Apeldoorn, met een mooi strikje erom heen en een excuusbrief mbt de onterechte schorsing van Goedemoed destijds. Wellicht de grootste gerechterlijke dwaling naast de gijzeling van Milosevic in Scheveningen.
Post Reply