Wat vastgesteld? Wie vastgesteld? Waar vastgesteld? Hoe vastgesteld?Henk de Witt wrote: (...) Daar komt bij dat al jaren geleden in een discussie waar Vengaboy aan deelnam is vastgesteld (vetgemaakt door EvD) dat het Overijsselse systeem ongeschikt is voor het terugdringen van remises bij het topdammen.(...)
Volgens mij is er helemaal niets vastgesteld rond de Vengaboytelling. Of heb ik wat gemist? Kun je me dan op weg helpen?
Waaruit blijkt dat? Een theoretisch model? Praktijkvoorbeelden? Leg eens uit...Henk de Witt wrote: Integendeel, het aantal remises neemt er explosief door toe.
Maar je hebt het snelddammen wel ingevoerd in de nieuwste Delftse telling. Als na een uitputtende, langzame partij de stand 6-4 of 5-5 is wordt er gesneldamd. Toch? Of zit ik nu te klieren?Henk de Witt wrote: Ik hou erg van sneldammen en van tijd tot tijd ook van langzaam dammen. Aan sneldammen na een (uitputtende) langzame partij heb ik echter een bloedhekel.
In zijn algemeenheid: de Vengaboytelling heeft twee belangrijke kenmerken gemeen met de nieuwste Delftse telling.
1. Het gelijke spel is uitgebannen. Nooit meer 1-1 (of 2-2, 5-5 of wat dan ook) in de scorelijst.
2. Barrage door middel van sneldammen is een mogelijkheid om een beslissing te forceren.
Maar er is ook een verschil. Waar de Vengaboytelling eigenlijk heel basic is en gemakkelijk uit te leggen, is de nieuwste Delftse telling een potpourri van van alles en nog wat. Beetje schijven tellen, beetje sneldammen; voor een buitenstaander een ondoorgrondelijke ratjetoe.
En omdat bij de Vengaboytelling de spelregels ook nog ongewijzigd blijven is voor mij de keus tussen de twee snel gemaakt.