Reden voor het verlaten van spellocatie

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Reden voor het verlaten van spellocatie

Post by A.Presman »

Gezien in
deze topic wordt over meerdere aspecten gesproken wil ik dat even splitsen.

Hier praten wij over de volgende onderdeel.
Frans de Jonge wrote: Volgens artikel 16.1e van het Spel- en wedstrijdreglement heeft Tjalling het volgens de regels gedaan: aan de arbiter toestemming gevraagd om het speelgebouw te mogen verlaten. De arbiter mag toestemming verlenen. Ook om hoe gek het ook klinkt om buiten te gaan pinnen.
Is het niet te makkelijk? Het is niet zomaar verboden om spellocatie te verlaten.
Dit is geen kwestie van wantrouw iemand persoonlijk.
Wat is de redelijke reden en welke maatregelen kunnen daarnaast worden genomen om mogelijkheid van misbruik te voorkomoen?
Jeepee

Post by Jeepee »

Het niet mogen verlaten van de speelzaal wordt niet altijd nageleefd.
tevens is het zo dat ik me een partij tussen Johan Pronk-dhr Frankrijker bij een thuiswedstrijd van Damclub Scheveningen, J Pronk biedt remise aan de tegenstander gaat naar de wc en na 10 minuten komt ie terug en neemt remise aan. ( die partij is later ongeldig verklaard omdat deze speler geen kndb lid was) Maar het is mogelijk dat mensen met een mobieltje in de wc gaat zitten. De meeste mobieltjes kunnen ook op internet. Dus het is heel makkelijk om tegenwoordig vals te spelen.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Reden voor het verlaten van spellocatie

Post by Jan Pieter »

A.Presman wrote:Volgens artikel 16.1e van het Spel- en wedstrijdreglement heeft Tjalling het volgens de regels gedaan: aan de arbiter toestemming gevraagd om het speelgebouw te mogen verlaten. De arbiter mag toestemming verlenen. Ook om hoe gek het ook klinkt om buiten te gaan pinnen.

Is het niet te makkelijk? Het is niet zomaar verboden om spellocatie te verlaten.
De bedoeling van dit artikel is duidelijk, zeker in samenhang met andere artikelen waarin staat dat je met niemand mag overleggen, dat je geen gebruik van hulpmiddelen mag maken etc: je mag het speellokaal in principe niet verlaten.
Maar er kunnen altijd bijzondere gevallen zijn en bovendien heb je de rokers waarvoor een oplossing gevonden moet worden. Vandaar dat er geen totaal verbod in het reglement is opgenomen, maar dat de beslissing bij de arbiter wordt gelegd. Dat die het verzoek van Tjalling had moeten afwijzen, spreekt voor zich.
wellnesswrotter

speelZAAL

Post by wellnesswrotter »

Je mag de speelZAAL al niet eens verlaten zonder toestemming. Laat staan het gebouw.
blondegod

Post by blondegod »

Je mag het speellokaal (gebouw) verlaten mits (!) je toestemming hebt van de arbiter....... wat is daar zo moeilijk aan? Of het wel of niet een goede reden is beslist wederom de arbiter, daar heeft Jantje of Pietje niks mee nodig. Mochten ze wel denken dat ze er wat over te zeggen hebben dienen ze maar een protest in....simpel.

Ik snap eigenlijk niet precies wat je wilt weten Alexander. Net als in het andere topic is het een beetje vragen naar de bekende weg. De arbiter is baas..... daar komt het gewoon op neer.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

blondegod wrote:Je mag het speellokaal (gebouw) verlaten mits (!) je toestemming hebt van de arbiter....... wat is daar zo moeilijk aan? Of het wel of niet een goede reden is beslist wederom de arbiter, daar heeft Jantje of Pietje niks mee nodig. Mochten ze wel denken dat ze er wat over te zeggen hebben dienen ze maar een protest in....simpel.

Ik snap eigenlijk niet precies wat je wilt weten Alexander. Net als in het andere topic is het een beetje vragen naar de bekende weg. De arbiter is baas..... daar komt het gewoon op neer.
Dat idee van Alexander om iemand van de tegenpartij mee te sturen als een speler wiens partij nog niet beëindigd is het gebouw moet verlaten, is zo gek niet, zeker als je onderstaande van wellnesswrotter leest. Je zou haast reglementair willen verplichten dat spelers hun mobieltjes inleveren vóór een wedstrijd. De overleden scheidsrechter Jan Heijtel, die zijn pappenheimers kende, heeft in de jaren zeventig en tachtig verschillende keren spelers betrapt op het gezamenlijk op de wc analyseren van dampartijen.
wellnesswrotter wrote:Mijn programmaatje op een Windows Mobile kan alle directe combinaties detecteren in een paar seconden. Dus als je je telefoon gewoon op STIL zet en op de w.c. het standje even opzet dan weet je in ieder geval wat er combinatief te halen valt.

Technisch kunnen we ook al programma's maken die via internet de beste zet uitrekent. Dan heb je aan een web-enabled-mobile genoeg om Flits/Truus/Kingsrow sterkte zetten terug te krijgen!

Technisch is er al teveel mogelijk dus!
PZC, maandag 29 september 2008 | 08:36

Peter Schunselaar begint te gniffelen. "Wij Zeeuwen zijn zo braaf. Dat merkte ik wel toen ik buiten de provincie ging dammen. Dan kom je in een heel andere wereld. De wereldkampioen, Ton Sijbrands, die stond in '74 gewoon te overleggen met een clubgenoot!"
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Het overleggen op het toilet is weinig origineel. Koeperman leek daar zelfs simultaan te spelen. Bij mijn vorige club had ik ook wel eens adviseurs. Zo herinner ik mij dat de captain bij de lastige uitwedstrijd te Vierhouten regelmatig een hoestbui had. Meestal op het moment dat er een combinatie in de stand zat. Anderen schoppen per ongeluk tegen je stoel. Een andere adviseur stond mij in IJmuiden ter zijde bij de stand 9-9. Ligt er plotseling 15 cent naast mijn bord maar dat zag ik helemaal niet. Later kreeg ik een pak shag met in het vloeitje geschreven 15-20. Ik schaamde me dood.Gelukkig was het een waardeloos advies zodat ik maar wat anders gespeeld heb.
blondegod

Post by blondegod »

Al met al dus ook weer naar de bekende weg vragen..... als je wilt valsspelen kan dat! Of dat nu met een bordje op de wc is of met een mobieltje, dat maakt ook niet uit...... het kan "gewoon" .

Dit lijkt me allemaal niet nieuw.... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

blondegod wrote:Al met al dus ook weer naar de bekende weg vragen..... als je wilt valsspelen kan dat! Of dat nu met een bordje op de wc is of met een mobieltje, dat maakt ook niet uit...... het kan "gewoon" .

Dit lijkt me allemaal niet nieuw.... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Dus, omdat het niet nieuw is, moet je er maar beter niks aan doen om het zoveel mogelijk te voorkomen? [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
blondegod

Post by blondegod »

Hanco Elenbaas wrote:
blondegod wrote: Dus, omdat het niet nieuw is, moet je er maar beter niks aan doen om het zoveel mogelijk te voorkomen?
Wat ik bedoel te zeggen is dat je er toch weinig aan kunt doen. Je mobiel inleveren zal ook weinig helpen (je zorgt er gewoon voor dat je nog een hebt)

Neen, als je wilt valsspelen dan kan dat (en probeer dat maar 'ns te voorkomen)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Fred van Amersfoort wrote:Het overleggen op het toilet is weinig origineel. Koeperman leek daar zelfs simultaan te spelen. Bij mijn vorige club had ik ook wel eens adviseurs. Zo herinner ik mij dat de captain bij de lastige uitwedstrijd te Vierhouten regelmatig een hoestbui had. Meestal op het moment dat er een combinatie in de stand zat. Anderen schoppen per ongeluk tegen je stoel. Een andere adviseur stond mij in IJmuiden ter zijde bij de stand 9-9. Ligt er plotseling 15 cent naast mijn bord maar dat zag ik helemaal niet. Later kreeg ik een pak shag met in het vloeitje geschreven 15-20. Ik schaamde me dood.Gelukkig was het een waardeloos advies zodat ik maar wat anders gespeeld heb.
Stiekem toch dat ruiltje terug genomen zeker?
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

blondegod wrote:Je mag het speellokaal (gebouw) verlaten mits (!) je toestemming hebt van de arbiter....... wat is daar zo moeilijk aan? Of het wel of niet een goede reden is beslist wederom de arbiter, daar heeft Jantje of Pietje niks mee nodig. Mochten ze wel denken dat ze er wat over te zeggen hebben dienen ze maar een protest in....simpel.

Het is duidelijk dat Alexander het oordeel van zowel arbiters als rechters in dit land niet respecteert.
Een dergelijke houding verdient geen enkel applaus!
Wat ook geen enkel aplaus verdient is dat onze webmaster nadat hij enorm heeft gezwijnd, toch gaat lopen klagen. Is een mens dan nooit tevreden? Wil hij soms nog meer dan twee punten ontvangen na een zeer matige partij? Soms geloof je je ogen niet als je leest hoe trots mensen hun eigen wantrouwen, grenzend aan paranoia, verwoorden.

Gantwarg beschuldigde Pieter Hildering van financiele fraude. De beschuldiging bleek vals.
Zulks is strafbaar (misschien niet in Wit-Rusland, maar in de beschaafde wereld wel) Maar zonder argumenten wordt de rechter geschoffeerd. Hij had Gantwarg vrij moeten pleiten, want het is een vriendje van onze Alexander. Prachtig staaltje anarchistisch denken.
Heaven is no location, but a state of mind
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ik lees de vragen van Presman toch anders dan dat Kosmos het leest. Ik denk dat Presman het slechts in algemene zin bedoeld heeft: hoe om te gaan met het verlaten van de speelzaal. Hij zal niet bedoeld hebben dat Kosmos vals speelt, dat zou ook een onsportieve beschuldiging zijn in dit geval. Presman ken ik juist als sportief en korrekt in de omgang. En over Kosmos kan ik veel beweren maar absoluut geen vals spel. Kortom een misverstand. Presman heeft dus slechts een voorbeeldsituatie genomen om een op zich wel relevante discussie te starten. Stel even theoretisch dat het niet om Kosmos ging maar dat Pietershove tijdens de partij langere tijd onvindbaar is. En zou de arbiter Pietershove ook toestemming hebben gegeven de zaal te verlaten? Daarom een vraagje aan Kosmos: stel je staat remiseachtig tegen Pietershove en die mag van de arbiter naar buiten voor de aanschaf van kruidenwortel voor het behandelen van een ontstoken lachspier. Uiteraard gaat ook hij eerst even pinnen met zijn geheime maar zelf bedachte code (1234). Moeten wij blij zijn met de wandeling van Lou? [/i]
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Fred van Amersfoort wrote:stel je staat remiseachtig tegen Pietershove en die mag van de arbiter naar buiten voor de aanschaf van kruidenwortel voor het behandelen van een ontstoken lachspier. Uiteraard gaat ook hij eerst even pinnen met zijn geheime maar zelf bedachte code (1234). Moeten wij blij zijn met de wandeling van Lou? [/i]
Laten we het nog iets concreter maken: stel dat Gera Hol geen remise had geaccepteerd en Tanja Chub had met onderstaande stand op het bord gevraagd of ze even mocht pinnen, zou je dat toestaan als arbiter?

En nog maar even voor de duidelijkheid: ik twijfel absoluut niet aan je goede trouw, maar vind het wel een tikje naief dat je het probleem niet ziet in je wandelingetje. Ook het verwijt dat Presman geen respect heeft voor rechters komt niet sterk over. Ik meen toch niet dat jij het type bent dat zich altijd zonder morren heeft neergelegd bij het oordeel van de autoriteiten.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12269397273.png[/img]
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Kosmos wrote: Het is duidelijk dat Alexander het oordeel van zowel arbiters als rechters in dit land niet respecteert.
Een dergelijke houding verdient geen enkel applaus!
Wat ook geen enkel aplaus verdient is dat onze webmaster nadat hij enorm heeft gezwijnd, toch gaat lopen klagen. Is een mens dan nooit tevreden? Wil hij soms nog meer dan twee punten ontvangen na een zeer matige partij? Soms geloof je je ogen niet als je leest hoe trots mensen hun eigen wantrouwen, grenzend aan paranoia, verwoorden.

Gantwarg beschuldigde Pieter Hildering van financiele fraude. De beschuldiging bleek vals.
Zulks is strafbaar (misschien niet in Wit-Rusland, maar in de beschaafde wereld wel) Maar zonder argumenten wordt de rechter geschoffeerd. Hij had Gantwarg vrij moeten pleiten, want het is een vriendje van onze Alexander. Prachtig staaltje anarchistisch denken.
In jouw laatste post heb je me beschuldigd in alles en nog iets.
In een klap paranoia, anarchisme, vriendjespolitiek, disrespect voor rechtssysteem, onsportiviteit enz. enz.
Het vereist ook nog een bepaalde schrijftalent (en dat heb je!) om in zo weinig woorden zo veel shit in een bull gooien.

Maar besef je dat je daarmee "mijn imago serieus hebt geschaad"? Middels publicatie op het Forum.
Dat geeft me nu de mogelijkheid om enkele duizenden euro van je via de rechter opeisen.
PH's geld zal niet voldoende zijn om alle rekeningen betalen alleen voor jouw en Hanco indien iedereen zoiets gaat doen.
En als dat nog op grotere schaal wordt toegepast dan de gevolgen zijn niet overzien.

Het is niet verkeerd om ook de rechterlijke beslissingen kritisch te bekijken. Of dat correct is en wat kunnen de gevolgen daarvan zijn.
Of het gaat om scherpe woord op Internet of om tijdens partij weglopende om lachwekkende reden speler.
En het gaat hier niet om actors maar juist om acts.
Dat hebben hier bijna alle lezers begrepen.
Post Reply