Ik had deze van je verwacht Eric. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] Maar hoewel ik een bruggenbouwer pur sang ben zoals je weet, moet ik je nu teleurstellen. Het ging mij om de wijze waarop de heer Haijtink privé-opvattingen in de pers weet te brengen, daarbij suggererend dat deze opvattingen afkomstig zijn van mensen met gezag en prestige. In het ene geval wetenschappers, in het andere geval topdammers. Curieus. Want wetenschappers anno 2008 zullen zijn opvattingen over de hersenen van de vrouw als achterlijk beschouwen, de sterkste topdammers zullen zijn opvattingen over de puntentelling als achterhaald beschouwen.Eric van Dusseldorp wrote:Ik dacht dat dit topic over de hersenen van de vrouw ging.
Maar Henk de Witt heeft alweer een bruggetje naar de Delftse telling gevonden... [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Leo Mous wrote:Jouw leven is een groot verhaal van ‘’laissez fair et laissez passer’’. Dat moet haast allemaal wel te maken hebben met een bevredigend sexleven. Bofkont!
Grappig, die bruggetjes van de hersenen van de vrouw naar mijn persoonlijke seksleven. Zeker nu ik een seksloze oude man ben. Een heerlijke toestand overigens, wat een rust. Men komt nog eens toe aan het organiseren van een damfestivalletje. Maar ooit heb ik gebloeid en erotiek was toen mijn core business. En zo hoort het toch ook, men bloeit toch niet voor niets? Gisteren zag ik het bericht over de voormalige presidentskandidaat John Edwards. Na eerdere ontkenningen is het weer zover, jawel een affaire, de zoveelste in de reeks van vooraanstaande politici. Wat een gedoe allemaal weer. Ik begrijp het probleem wel, het vrije huwelijk waarin de echtgenoten elkaar meerdere sexpartners gunnen is verdomde moeilijk, het vereist een levenskunst die de vermogens van de doorsneemens te boven gaat. Nog afgezien van ongelijke behoeften en het corset van de conventies. En een leven zonder vaste partner kunnen de meeste mensen zich ook niet voorstellen. Ooit besloot ik om mijn (mannelijke) seksualiteit, het verlangen naar een rijk geschakeerd sexleven, onder ogen te zien. Dat hield ook in dat ik daarover in elke beginnende relatie eerlijk was. Nu staat een verlangen nog niet gelijk aan het onmiddellijk bevredigen daarvan, er is ook zoiets nobels als zelfbeheersing nietwaar, maar mijn eerlijkheid was dermate bedreigend dat er vrij snel een einde kwam aan de relaties. Toch was dat voor mij geen reden om de koers te verleggen. Ik zag teveel gefrustreerd gedoe, krampachtigheid en leugens om me heen. Zo’n soort leven trok me niet. Later, ik was nog niet geheel seksloos maar wel de bloeitijd voorbij, kwam ik tot het inzicht dat ik, genetisch zo u wilt, ongeschikt ben voor een vaste relatie. En dat gaat veel verder dan sex. Als na een leuk avondje uit de dame in kwestie mijn hand wilde zien en meende uit de lijnen van mijn hand allerlei karaktereigenschappen te kunnen afleiden dan was het voor mij al weer duidelijk. Een avondje uit prima, maar leven met iemand die in onzin gelooft zag ik toch niet zitten. Idem dito als iemand een paar dagen bleef slapen en onverhoeds vroeg waarom ik mijn boodschappen altijd bij het buurtsupermarktje aan de overkant deed, dat de jam bij de supermarkt 100 meter verderop goedkoper was. En zo merkte ik dat er altijd wel wat was. Er is niets mis met mensen die uitzoeken waar de jam een dubbeltje goedkoper is, maar mijn ding is het niet en erotisch vind ik het ook niet. Maar dat is een allerindividueelste beleving. Misschien is goedkope jam te combineren met een spannend sexleven, maar ik heb zo mijn twijfels. Het is wel zo dat wanneer vroeger mensen met mij spraken over hun huwelijksproblemen ik mijn best deed te helpen met het zoeken van oplossingen, terwijl ik nu na een paar zinnen meestal het advies geef: Het lijkt me beter dat jullie gaan scheiden.Kosmos wrote:Jij neukt te weinig, Henk, dat is de enige houdbare conclusie als we Leo mogen geloven! Meer neuken, Calcoppo, en je zult je nooit meer druk maken om zaken als integriteit, visie of goed bestuur.
Goed, na deze persoonlijke ontboezemingen terug naar jullie discussie, Leo en Kosmos. Ik ben het meer met Leo eens wat betreft de verschillen tussen man en vrouw.
Leo verabsoluteert m.i. wel een beetje de sexdrive. Die is groot, maar de drive om te eten en drinken moet je ook niet onderschatten. In onze tijd vertaalt zich dat in de strijd om grondstoffen, de familie is via clan en stam uitgegroeid tot staat of een groep van staten. Bij het jagen op groot wild door de primitieve mens en het voeren van oorlog komt strategie te pas. En strategie is evolutionair gezien vooral een mannenzaak. En daar hebben we een bruggetje naar dammen en schaken.