Nationale Bekercompetitie 2008

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Dankzij Paul Visser en Ben Smeenk staan alle uitslagen inmiddels op Toernooibase.
Ben Smeenk wrote: Iedereen is morgen overigens welkom in Delft om de loting bij te wonen
10.30 (tijdens de koffie).
Vanaf 2e ronde is de loting in Huissen na afloop van de betreffende ronde.
Dieter,

Ik zou deze kans niet voorbij laten gaan. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
(Adres van loting is op aanvraag beschikbaar)
Dieter

Post by Dieter »

Piet Bouma wrote:Dankzij Paul Visser en Ben Smeenk staan alle uitslagen inmiddels op Toernooibase.
Ben Smeenk wrote: Iedereen is morgen overigens welkom in Delft om de loting bij te wonen
10.30 (tijdens de koffie).
Vanaf 2e ronde is de loting in Huissen na afloop van de betreffende ronde.
Dieter,

Ik zou deze kans niet voorbij laten gaan. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
(Adres van loting is op aanvraag beschikbaar)
Delft?? denk je dat ik daar zonder lijfwacht zomaar over straat kan lopen Piet? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Loting, 2e ronde, 24 mei 2008:

1 Angarde Informatica - Het Noorden
2 OG Utrecht - CEMA/De Vaste Zet
3 DEZ Culemborg - Roderland
4 Heijmans Excelsior - RDC Rijnsburg
5 DUO - DC IJmuiden
6 Franeker - Van Stigt Thans 1
7 DES Lunteren - Denk en Zet HG
8 Huizum - Witte van Moort 2
Maartuhhh

Post by Maartuhhh »

Krijgen de 3 teams die zich hebben teruggetrokken nog een sanctie van de kndb?
blondegod

Post by blondegod »

Maartuhhh wrote:Krijgen de 3 teams die zich hebben teruggetrokken nog een sanctie van de kndb?
Ze mogen volgend jaar iig niet weer meedoen.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:Loting, 2e ronde, 24 mei 2008:

2 OG Utrecht - CEMA/De Vaste Zet
6 Franeker - Van Stigt Thans 1
Volgens mij is Dieter wel degelijk in Delft geweest (waarschijnlijk verkleed) om in eigen persoon de lootjes te ' trekken'. Ik bedoel als je deze loting ziet dan snap je meteen dat Dieter de boel heeft gemanipuleerd.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:Ach, misschien mag ik nu ook lid worden van de 3 om 1 academie... Image
Ik heb het boeiende eindspel Bouma - Houwelink eens aan een grondig onderzoek onderworpen en ik ben diep onder de indruk van de virtuositeit waarmede broeder Bouma de ene valstrik na de andere weet te spannen, zijn tegenstander niet slechts speldenprikjes uitdelend, maar tot wanhoop drijvend, een wanhoop die zulke groteske vormen aannam dat zijn waarde opponent van pure spanning pardoes in het ravijn sprong dat door Piet was gepresenteerd als ware het een gespreid bedje.

Voor de draad met dit geniaal gevoerde eindspel! Komt uw tuinen uit en pak het bord er maar fijn bij ware damminnaars!

Image

Onze held Piet Bouma, bedenker van puntentellingen met honderdsten achter de komma, betoont zich een groot vechtjas door niet te berusten in een laffe remise. Neen, naar dam met de strijdtroepen!

55.14 - 10!

De opponent van vechtjas Bouma, de 1147 gerateerde heer Houwelink, toont zich goed op de hoogte van de literatuur omtrent de 3-om-1 materie, de beroemde cursus van Kosmos in Het Damspel, het beste wat er op het gebied van Eindspel ooit geschreven is.
Wat doet Houwelink namelijk met de overtollige schijf op 2?
Houwelink offert dit stuk zo spoedig als maar mogelijk! Zeer correct! Wat bereikt de heer Houwelink met deze van kennis getuigende actie? Juist, onze vechtjas Bouma krijgt nog maar 16 streken inclusief damvangst om de partij uit te maken.

55... 2 - 7!! 56.1 x 45 47 - 38

Nu gaan de 16 zetten in. Dat valt nog niet mee voor zwart natuurlijk. 16 Zetten lang voetangels, klemmen, list en bedrog, slangen, distels, klippen en ijsbergen omzeilen, stressssssssss!

Image

Piet heeft als een volleerd acrobaat naar deze positie toegespeeld. Hier komt de grote goocheltruc van Bouma:

63.12-8!!?

Wat lijkt er nu logischer, meer voor de hand liggen dan om tussen schijf en dam te lopen met 22 - 13? Een ogenblikkelijke remise lijkt de lonkende beloning te zijn. Houwelink onderzocht de positie echter nauwgezet op eventuele valstrikken en kwam tot de slotsom dat aspirant-lid van de 3-om-1- Academie Bouma hier een diabolische valstrik had gespannen. 22 - 13 wordt afgestraft door het bikkelharde 29 - 24 13 x 2 24 - 35!! +. Goede kans dat Hein Meijer erin gelopen was!
Niet echter strijder Houwelink. Hij strijdt dapper door.

Image

Strijder Houwelink heeft zich tot nu toe uitstekend van zijn niet te onderschatten verdedigende taak gekweten. Maar nu ging het bergafwaarts met onze noeste strijder Houwelink. Hij paste namelijk
de heterodoxe wet van Wesselink toe: De dam zo centraal mogelijk op het bord houden. Niet vluchten naar trictracvelden als 11 dus, neen:

66... 22 - 18!?

Helaas vergat strijder Houwelink dat er een clausule was opgenomen in de ketterse wet van WW. (zie voor meer info www.WWW.nl). Die clausule hield in dat je zo centraal mogelijk geposteerd moet staan mits er geen schaar ofzo inzit. Althans deze wet werd op het forum verspreid, terwijl nu blijkt waarom de WWW niet in de canon van de 3-om-1 Academie is opgenomen. Een wet met mits erin wordt altijd foutief toegepast mits men dom genoeg is de mits-clausule te vergeten blijkt al uit het Evangelie van de Kosmos.
Zelf houd ik de regel aan dat je gewoon naar de trictrac uit moet wijken en dan maar mazzel hebben dat er niks in zit.

In ieder geval kon Bouma de trucendoos wagenwijd openzetten:

67.3 - 9!! 18 x 4 68.41 - 36

Met een heuse kwadrantopsluiting! Geniaal. Een meer overtuigende sollicitatie naar het aspirant-lidmaatschap van de 3-om-1 Academie kan ik me niet wensen. In weerwil van de huidge, lange wachtlijsten, bent U toegelaten tot Onze Academie en zult indien u het eerste studiejaar slaagt voor al uw tentamens volwaardig lid worden van de 3-om-1 Academie.
Voorpost

Post by Voorpost »

Zojuist mijn partij tegen Toine Brouwers aan een eerste kritische beschouwing onderworpen. Na 22 zetten ontstond de volgende diagramstand.

Image

Witspelers als Lemstra en Hage gaan hier volgens Turbo Dambase verder met 23.34-30. Ik speelde hier echter 23.34-29 23x34 24.39x30 omdat ik vreesde dat zwart anders een stormloop op 27 kan beginnen. In de partij kan ik een stormloop op 27 pareren met een juist getimed 33-28.

Brouwers vervolgde nu met 24...18-23. Ik hoopte hier echter op een vervolg als 24...2-7 25.44-40 7-12 26.47-41 17-22 27.36-31!? Na een vervolg als 10-15 28.33-29 12-17 kan wit met 29.38-33 (zie diagram)

Image

in een zetje lopen:

29...18-23 30.29x18 14-20 31.25x14 9x20 32.18x9 3x14 33.27x18 21-27 34.32x3 11-17 35.3x21 16x49. Het afspel na 36.18-12 49-16 is echter nog niet helemaal duidelijk.

Vervolgen we de partij: 25.44-39 8-12 26.39-34 23-28 27.32x23 21x41 28.46x37 13-19 29.33-29? 19x28 30.38-32

Image

30...16-21? Terwijl ik mij in de zon vermaakte met de gevolgen van 27.36-31!? deed Flits zijn dankbare werk. Zwart mist een combinatie met 30...17-22! 31.32x23 12-18 32.23x12 14-20 33.25x5 22-28 34.5x32 11-17 35.12x21 16x49!

Na 30...16-21 31.32x23 12-18 32.23x12 17x8 33.37-32 11-17 34.32-28 17-22 35.28x17 21x12 36.36-31 26x37 37.42x31 stond ik maar liefst 14 tempi voor, maar omdat zwart 'mooi' staat leverde dit geen echte winstkansen op.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Kosmos wrote: Image

Strijder Houwelink heeft zich tot nu toe uitstekend van zijn niet te onderschatten verdedigende taak gekweten. Maar nu ging het bergafwaarts met onze noeste strijder Houwelink. Hij paste namelijk
de heterodoxe wet van Wesselink toe: De dam zo centraal mogelijk op het bord houden. Niet vluchten naar trictracvelden als 11 dus, neen:

66... 22 - 18!?

Helaas vergat strijder Houwelink dat er een clausule was opgenomen in de ketterse wet van WW. (zie voor meer info www.WWW.nl). Die clausule hield in dat je zo centraal mogelijk geposteerd moet staan mits er geen schaar ofzo inzit. Althans deze wet werd op het forum verspreid, terwijl nu blijkt waarom de WWW niet in de canon van de 3-om-1 Academie is opgenomen. Een wet met mits erin wordt altijd foutief toegepast mits men dom genoeg is de mits-clausule te vergeten blijkt al uit het Evangelie van de Kosmos.
Zelf houd ik de regel aan dat je gewoon naar de trictrac uit moet wijken en dan maar mazzel hebben dat er niks in zit.
De wet van Wesselink bestond meen ik uit drie onderdelen: je dam zo centraal mogelijk opstellen, niet in 1 zet diepe damvangsten trappen, en vermijden om in een kwadrant te gaan staan met een vijandelijke dam. Omdat er een witte dam op 15 staat had Houweling dus nooit en te nimmer op veld 18 mogen gaan staan Image. Hij had hier slechts keuze uit 22-11 en 22-44.
Kosmos

Post by Kosmos »

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote: Image

66... 22 - 18!?

De wet van Wesselink bestond meen ik uit drie onderdelen: je dam zo centraal mogelijk opstellen, niet in 1 zet diepe damvangsten trappen, en vermijden om in een kwadrant te gaan staan met een vijandelijke dam. Omdat er een witte dam op 15 staat had Houweling dus nooit en te nimmer op veld 18 mogen gaan staan Image. Hij had hier slechts keuze uit 22-11 en 22-44.
Kwadranten komen pas in het tweede studiejaar aan de orde, dr Wesselink!
Toch is je wet voor gevorderde studenten interessant. We overwegen om je een gastdocentschap aan te bieden voor studenten in het laatste studiejaar.
Kosmos

Post by Kosmos »

Beetje een ondankbare houding neemt aspirant-lid Bouma aan. Er kan niet eens een bedankje af, terwijl ik een ode aan zijn eindspeltechniek heb opgedragen en bovendien heb ik zijn prachtidee om het NK zo veel mogelijk te verzwakken teneinde de remisemarge te maskeren, omarmd!
Het lidmaatschapo moet nog maar eens heroverwogen worden; ik stel een ballotage voor. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Kosmos wrote:Beetje een ondankbare houding neemt aspirant-lid Bouma aan. Er kan niet eens een bedankje af, terwijl ik een ode aan zijn eindspeltechniek heb opgedragen en bovendien heb ik zijn prachtidee om het NK zo veel mogelijk te verzwakken teneinde de remisemarge te maskeren, omarmd!
Het lidmaatschapo moet nog maar eens heroverwogen worden; ik stel een ballotage voor.
Och ik struikelde wat over deze zinsnede
Kosmos wrote: In weerwil van de huidge, lange wachtlijsten, bent U toegelaten tot Onze Academie en zult indien u het eerste studiejaar slaagt voor al uw tentamens volwaardig lid worden van de 3-om-1 Academie.
Na zo'n geniale eindspeloverwinning is een volwaardig lidmaatschap nog niet eens toegestaan.....
Kosmos

Post by Kosmos »

Piet Bouma wrote:
Kosmos wrote:Beetje een ondankbare houding neemt aspirant-lid Bouma aan. Er kan niet eens een bedankje af, terwijl ik een ode aan zijn eindspeltechniek heb opgedragen en bovendien heb ik zijn prachtidee om het NK zo veel mogelijk te verzwakken teneinde de remisemarge te maskeren, omarmd!
Het lidmaatschapo moet nog maar eens heroverwogen worden; ik stel een ballotage voor.
Och ik struikelde wat over deze zinsnede
Kosmos wrote: In weerwil van de huidge, lange wachtlijsten, bent U toegelaten tot Onze Academie en zult indien u het eerste studiejaar slaagt voor al uw tentamens volwaardig lid worden van de 3-om-1 Academie.
Na zo'n geniale eindspeloverwinning is een volwaardig lidmaatschap nog niet eens toegestaan.....
We zijn streng, Piet. Dat klopt.
Zie het van de zonnige kant, Piet! Hoe strenger de toelatingseisen des te trotser kun jij zijn als je eenmaal afgestudeerd bent aan de Academie!
De 3-om-1 Academie is voor de absolute crême de la crême (2 dakjes, mooi he?) van de eindspelkenners. Mocht je eenmaal getooid gaan met de 3-om-1 Academie-speld dan zal niemand het ooit nog in zijn hoofd halen jou te bespotten, Piet, of anderszins te weinig hoffelijk behandelen!
Bereid je voor op het dameliteschap, waarde kameraad! Het zal u sieren.
GuidoB

Post by GuidoB »

De eerste uitslag in de 2e ronde is al bekend. Franeker - Van Stigt Thans 1 0-8. Franeker zag het niet zitten om naar Huissen af te reizen en heeft zich de moeite bespaard. Dat wordt nog wat in de ereklasse.
Nagelslag

Post by Nagelslag »

Intussen in 'Het Koelhuis' te Huissen

Huizum - Witte van Moort-2

1. Anton Schotanus staat lekker tegen Danny Slotboom.
2. Rein van der Pal schijf voor tegen Peter Hoopman.
3. Erwin Heslinga gladjes naar remise tegen Hin Wong (1e uit).
4. Piet Bouma schijf voor tegen Irene Stegeman.
Post Reply