Piet Bouma wrote:Ach, misschien mag ik nu ook lid worden van de 3 om 1 academie...
Ik heb het boeiende eindspel Bouma - Houwelink eens aan een grondig onderzoek onderworpen en ik ben diep onder de indruk van de virtuositeit waarmede broeder Bouma de ene valstrik na de andere weet te spannen, zijn tegenstander niet slechts speldenprikjes uitdelend, maar tot wanhoop drijvend, een wanhoop die zulke groteske vormen aannam dat zijn waarde opponent van pure spanning pardoes in het ravijn sprong dat door Piet was gepresenteerd als ware het een gespreid bedje.
Voor de draad met dit geniaal gevoerde eindspel! Komt uw tuinen uit en pak het bord er maar fijn bij ware damminnaars!
Onze held Piet Bouma, bedenker van puntentellingen met honderdsten achter de komma, betoont zich een groot vechtjas door niet te berusten in een laffe remise. Neen, naar dam met de strijdtroepen!
55.14 - 10!
De opponent van vechtjas Bouma, de 1147 gerateerde heer Houwelink, toont zich goed op de hoogte van de literatuur omtrent de 3-om-1 materie, de beroemde cursus van Kosmos in Het Damspel, het beste wat er op het gebied van Eindspel ooit geschreven is.
Wat doet Houwelink namelijk met de overtollige schijf op 2?
Houwelink offert dit stuk zo spoedig als maar mogelijk! Zeer correct! Wat bereikt de heer Houwelink met deze van kennis getuigende actie? Juist, onze vechtjas Bouma krijgt nog maar 16 streken inclusief damvangst om de partij uit te maken.
55... 2 - 7!! 56.1 x 45 47 - 38
Nu gaan de 16 zetten in. Dat valt nog niet mee voor zwart natuurlijk. 16 Zetten lang voetangels, klemmen, list en bedrog, slangen, distels, klippen en ijsbergen omzeilen, stressssssssss!
Piet heeft als een volleerd acrobaat naar deze positie toegespeeld. Hier komt de grote goocheltruc van Bouma:
63.12-8!!?
Wat lijkt er nu logischer, meer voor de hand liggen dan om tussen schijf en dam te lopen met 22 - 13? Een ogenblikkelijke remise lijkt de lonkende beloning te zijn. Houwelink onderzocht de positie echter nauwgezet op eventuele valstrikken en kwam tot de slotsom dat aspirant-lid van de 3-om-1- Academie Bouma hier een diabolische valstrik had gespannen. 22 - 13 wordt afgestraft door het bikkelharde 29 - 24 13 x 2 24 - 35!! +. Goede kans dat Hein Meijer erin gelopen was!
Niet echter strijder Houwelink. Hij strijdt dapper door.
Strijder Houwelink heeft zich tot nu toe uitstekend van zijn niet te onderschatten verdedigende taak gekweten. Maar nu ging het bergafwaarts met onze noeste strijder Houwelink. Hij paste namelijk
de heterodoxe wet van Wesselink toe: De dam zo centraal mogelijk op het bord houden. Niet vluchten naar trictracvelden als 11 dus, neen:
66... 22 - 18!?
Helaas vergat strijder Houwelink dat er een clausule was opgenomen in de ketterse wet van WW. (zie voor meer info
www.WWW.nl). Die clausule hield in dat je zo centraal mogelijk geposteerd moet staan
mits er geen schaar ofzo inzit. Althans deze wet werd op het forum verspreid, terwijl nu blijkt waarom de WWW niet in de canon van de 3-om-1 Academie is opgenomen. Een wet met mits erin wordt altijd foutief toegepast mits men dom genoeg is de mits-clausule te vergeten blijkt al uit het Evangelie van de Kosmos.
Zelf houd ik de regel aan dat je gewoon naar de trictrac uit moet wijken en dan maar mazzel hebben dat er niks in zit.
In ieder geval kon Bouma de trucendoos wagenwijd openzetten:
67.3 - 9!! 18 x 4 68.41 - 36
Met een heuse kwadrantopsluiting! Geniaal. Een meer overtuigende sollicitatie naar het aspirant-lidmaatschap van de 3-om-1 Academie kan ik me niet wensen. In weerwil van de huidge, lange wachtlijsten, bent U toegelaten tot Onze Academie en zult indien u het eerste studiejaar slaagt voor al uw tentamens volwaardig lid worden van de 3-om-1 Academie.