NK 2007 in Soest van 28 maart - 6 april 2007

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

rijmer wrote:eigenlijk ben ik wel voor de delftse telling.
laat ze het maar proberen en bewijzen dat ze significant meer sponsoren binnenhalen.
Zoals je weet, is het remiseprobleem in het DUWO Damfestival al jaren geleden op eenvoudige wijze opgelost. Vanuit mijn ervaring met grote sponsoren van dit festival kan ik je zeggen dat zij hier zeer tevreden over zijn en dat zij er bar weinig voor zouden voelen om een remisetoernooi te sponsoren.

Het budget in Delft gaat dit jaar wederom omhoog. Alleen al het prijzengeld van het open toernooi overtreft het prijzengeld van het NK in ruime mate. Het bewijs waarom jij vraagt (significant meer sponsoren indien met de Delftse telling wordt gespeeld) is dus in feite al geleverd.
Uiteraard met dien verstande dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de telling.
Rijmer wrote:Alleen wat als dat niet lukt? Gaan we dan weer terug naar het oude?
Het is dus al gelukt. Maar afgezien daarvan, teruggaan naar al die remises heeft geen 'plus'waarde.
Rijmer wrote:Daarnaast volgens mij is grotere meerderheid voor het oude spel.
Waarom moeten de vernieuwers dan continue zo sneren?
Het probleem speelt op topniveau. Het valt prima uit te leggen waarom we de telling daar moeten aanpassen. Bestuurders kunnen daarbij bovendien gebruik maken van de allerbesten onder de moderne topspelers (Thijssen, Tsjizjov, Georgiev etc.). Je moet dan wel durven besturen. Je laten leiden door een meerderheid die vooral op het eigen partijtje (naar binnen) is gericht en geen behoefte heeft aan verandering, is geen antwoord op het probleem.
Vraagje

Post by Vraagje »

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:Een verbod op damtraining is wellicht ook effectief?
Jaap doet juist heel veel aan damtraining geven Vraagje, dus wat je daarmee bedoelt is een raadsel.
    Lijkt me niet zo moeilijk, door geen damtraining meer te geven gaat het niveau aan de top uiteindelijk om laag, met minder remises tot gevolg.

Oh iemand was me al voor zie ik nu.
    De meest gehate dammer allertijden.
    Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Vraagje wrote:
    Hanco Elenbaas wrote:
    Vraagje wrote:Een verbod op damtraining is wellicht ook effectief?
    Jaap doet juist heel veel aan damtraining geven Vraagje, dus wat je daarmee bedoelt is een raadsel.
      Lijkt me niet zo moeilijk, door geen damtraining meer te geven gaat het niveau aan de top uiteindelijk om laag, met minder remises tot gevolg.

Oh iemand was me al voor zie ik nu.
      Een beetje flauw Erik.
      Jaap is ook best aardig, als je zijn Delftse gezeur even buiten beschouwing laat, en hij doet gelukkig veel aan jeugdopleiding en organiseren.
      Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma »

Hanco Elenbaas wrote:
      Eric van Dusseldorp wrote:
      Hanco Elenbaas wrote: In die tijd werd verkondigd door organisatoren en KNDB-bestuur dat het aan de vrijetijdskleding van de spelers lag, sportschoenen en dergelijke, dat het zo moeilijk was om sponsors aan te trekken. Image
      Misschien is het een idee om bij de opening en de sluiting stropdassen verplicht te stellen voor de spelers.

Davelaar heeft er nog wel een stuk of veertien van in zijn klerenkast en Wiesje wil ze vast wel stroppen.
      <center>Image</center>

Daar ben ik niet voor. Het KNDB-bestuur denkt daar tegenwoordig gelukkig ook anders over dan dat van de jaren tachtig.
      Stropdassen dragen is volgens mij net zo min een oplossing als de Delftse telling.
      Van mij hoeft niemand in 3-delig pak met stropdas. Maar spijkerbroek met t-shirt en afgetrapte gympen straalt geen professionaliteit uit. Als dammen niet je beroep is, prima, maar als je serieus genomen wilt worden, kan het geen kwaad om je wat zorgvuldiger te kleden. Van de dammers weet alleen Georgiev zich doorgaans niet als een complete sloeber te kleden.

Kijk maar es hoe onze schaakvrienden het doen:
      http://www.chessclub.com/activities/lin ... llery.html
      Wel mooi 216 duizend dollar prijzengeld.

Rein
      Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Rein Halbersma wrote:Van mij hoeft niemand in 3-delig pak met stropdas. Maar spijkerbroek met t-shirt en afgetrapte gympen straalt geen professionaliteit uit. Als dammen niet je beroep is, prima, maar als je serieus genomen wilt worden, kan het geen kwaad om je wat zorgvuldiger te kleden. Van de dammers weet alleen Georgiev zich doorgaans niet als een complete sloeber te kleden.

Kijk maar es hoe onze schaakvrienden het doen:
      http://www.chessclub.com/activities/lin ... llery.html
      Wel mooi 216 duizend dollar prijzengeld.

Rein
      En zo doet de wereldtop in ons spel het. Geen sponsor meer voor te vinden. Zelfs een damliefhebber als Mari van Ballegooijen (door Quote op 70 miljoen euro geschat) heeft er geen stuiver voor over...:
      <center>
      Image
      Image
      Image
      Image
      Image
      Image
      Image
      Image
      DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

Henk de Witt wrote:
      rijmer wrote:eigenlijk ben ik wel voor de delftse telling.
      laat ze het maar proberen en bewijzen dat ze significant meer sponsoren binnenhalen.
      Zoals je weet, is het remiseprobleem in het DUWO Damfestival al jaren geleden op eenvoudige wijze opgelost. Vanuit mijn ervaring met grote sponsoren van dit festival kan ik je zeggen dat zij hier zeer tevreden over zijn en dat zij er bar weinig voor zouden voelen om een remisetoernooi te sponsoren.

Het budget in Delft gaat dit jaar wederom omhoog. Alleen al het prijzengeld van het open toernooi overtreft het prijzengeld van het NK in ruime mate. Het bewijs waarom jij vraagt (significant meer sponsoren indien met de Delftse telling wordt gespeeld) is dus in feite al geleverd.
      Uiteraard met dien verstande dat er veel meer bij komt kijken dan alleen de telling.
      Rijmer wrote:Alleen wat als dat niet lukt? Gaan we dan weer terug naar het oude?
      Het is dus al gelukt. Maar afgezien daarvan, teruggaan naar al die remises heeft geen 'plus'waarde.
      Rijmer wrote:Daarnaast volgens mij is grotere meerderheid voor het oude spel.
      Waarom moeten de vernieuwers dan continue zo sneren?
      Het probleem speelt op topniveau. Het valt prima uit te leggen waarom we de telling daar moeten aanpassen. Bestuurders kunnen daarbij bovendien gebruik maken van de allerbesten onder de moderne topspelers (Thijssen, Tsjizjov, Georgiev etc.). Je moet dan wel durven besturen. Je laten leiden door een meerderheid die vooral op het eigen partijtje (naar binnen) is gericht en geen behoefte heeft aan verandering, is geen antwoord op het probleem.
      Jou toernooi als significant stellen lijkt me iets te ver gaan.
      Jou stelling dat ze niet een remise-toernooi willen sponsoren, moeilijk na te gaan. Je kan ze natuurlijk ook veel in de mond leggen.
      Des ondanks vind ik je fesitval fantastisch en een voorbeeld!

Ik ben alleen niet voor de dictatuur van het proletariaat...
      Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Het vreemde slot in de partij Provoost-Schuitema (13e ronde) is vervangen door het juiste verloop.
      Schuitema had wel een plusje kunnen claimen.
      Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Rijmer wrote:Jou toernooi als significant stellen lijkt me iets te ver gaan.
      Jou stelling dat ze niet een remise-toernooi willen sponsoren, moeilijk na te gaan. Je kan ze natuurlijk ook veel in de mond leggen.
      Des ondanks vind ik je festival fantastisch en een voorbeeld!
      Inderdaad, ik zou de sponsors van alles in de mond kunnen leggen. Maar probeer je eens in te leven in een sponsor die zelf geen dammer is.

Er is al veel en vaak gewaarschuwd dat de sponsoring van het NK op termijn in gevaar zou komen als het zou doorgaan met al die remises.
      We zijn nu daadwerkelijk in de gevarenzone of op zijn minst toch de armoedezone beland.
      Rijmer wrote:Ik ben alleen niet voor de dictatuur van het proletariaat...
      Deze begreep ik aanvankelijk niet, maar ik vermoed dat het slaat op mijn opmerking dat een bestuurder niet klakkeloos achter een meerderheid moet aanlopen. Als dat zo is gebruik je met deze zwaar beladen term iets te zwaar geschut Reinier.
      DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

Henk de Witt wrote:
      Rijmer wrote:Jou toernooi als significant stellen lijkt me iets te ver gaan.
      Des ondanks vind ik je festival fantastisch en een voorbeeld!
      Inderdaad, ik zou de sponsors van alles in de mond kunnen leggen. Maar probeer je eens in te leven in een sponsor die zelf geen dammer is.

Er is al veel en vaak gewaarschuwd dat de sponsoring van het NK op termijn in gevaar zou komen als het zou doorgaan met al die remises.
      We zijn nu daadwerkelijk in de gevarenzone of op zijn minst toch de armoedezone beland.
      Rijmer wrote:Ik ben alleen niet voor de dictatuur van het proletariaat...
      Deze begreep ik aanvankelijk niet, maar ik vermoed dat het slaat op mijn opmerking dat een bestuurder niet klakkeloos achter een meerderheid moet aanlopen. Als dat zo is gebruik je met deze zwaar beladen term iets te zwaar geschut Reinier.
      Nee daar doelde ik niet op.
      Het gaat erover dat in de oude sovjet iedereen gelijk was, maar toch was daar de toplaag.
      Deze bepaalde wat het gepeupel wilde.
      Dat gevoel heb ik bij de argumenten die VOOR delfts worden aangevoerd.

Maar blijf vooral wel doorvechten, ik ben niet geheel tegen vernieuwing, vernieuwers horen tegen muren en gesloten deuren aan te lopen. En zware kritiek te verduren te krijgen, nu je lange adem nog ...[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
      Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

rijmer wrote:.....Het gaat erover dat in de oude sovjet iedereen gelijk was, maar toch was daar de toplaag.
      Deze bepaalde wat het gepeupel wilde.
      Dat gevoel heb ik bij de argumenten die VOOR delfts worden aangevoerd.
      Dat gevoel lijkt mij vooral ingegeven door beeldvorming, gecreëerd door een kleine groep fanatieke tegenstanders. Of misschien moet ik zeggen fanatieke voorstanders van de remise. Deze mensen, ik kan het niet ontkennen, zijn behoorlijk succesvol geweest met hun strategie. Maar zo gaat het meestal met vernieuwingen. De eerste mensen die beweerden dat de aarde niet plat was, hadden het ook niet zo gemakkelijk. De brandstapel lonkte.
      Ik kan je wel verzekeren dat het in persoonlijke gesprekken meestal eenvoudig is om mensen te overtuigen van de noodzaak om de puntentelling aan te passen.
      Het allerbeste argument is echter het zelf spelen met de nieuwe telling. Dan ontdekken mensen dat er van al die vooroordelen niets overblijft. Okee, de eerste puntennederlaag doet pijn. 'Het was toch eigenlijk remise?' Maar de eerste puntenoverwinning smaakt zoet. De rest is gewenning.
      Rijmer wrote:Maar blijf vooral wel doorvechten, ik ben niet geheel tegen vernieuwing, vernieuwers horen tegen muren en gesloten deuren aan te lopen. En zware kritiek te verduren te krijgen, nu je lange adem nog ...
      De kritiek heb ik altijd als vederlicht ervaren. Vanaf het moment dat ik actief begon de puntenoverwinning te promoten heb ik tegenstanders altijd en overal uitgedaagd om met tegenargumenten te komen. Inmiddels kan ik ze dromen. Ik ben niet onder de indruk.
      Nooit zal ik het symposium in 1995 in Leeuwarden vergeten. Het ging om verbetering van het imago van de damsport, sommigen maakten zich daar toen al zorgen over. Het remiseprobleem was echter taboe, daar mocht niet over gesproken worden. Nee, in plaats daarvan moesten we op zoek naar nieuwe sponsors, naar nieuwe leden. Alsof er geen verband bestond tussen remises en imagoprobleem.
      We zijn nu in 2007 aanbeland. Het toernooi waar de nieuwe telling wordt toegepast groeit al zeven jaar achtereen. Zonder last van valse bescheidenheid afficheren we het inmiddels als grootste damevenement ter wereld. Ik hoef dus niet meer te vechten, beter kan ik mijn energie steken in de organisatie van dit evenement.
      De remisetoernooien krijgen het steeds moeilijker. In feite zijn de problemen nog enigszins verhuld omdat de laatste jaren deze toernooien in toenemende mate zijn mede-gesponsord door vermogende dammers cq damliefhebbers.

Jaap van Galen heeft het probleem terecht verbreed tot 'met de tijd meegaan'. Wie dat niet doet wordt uiteindelijk door de tijd ingehaald.
      Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan ten Brink heeft met Flits wat NK-partijen bestudeerd:
      http://www.damclubhiltex.nl/applets/toe ... litsen.htm
      “The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
      - Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
      Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Pers, woensdag 4 april 2007 14:02

Denksport NK Dammen

Steen voor steen je slag slaan in Soest

Door: Geert Jan Hahn

Image

In rustgevend bosrijk gebied vindt tot en met vrijdag een emotionele 90e uitvoering van het NK Dammen plaats. Sfeerimpressie van een wedstrijddag: ‘Jij speelt bijna vals.’

Stress aan damtafel 1. De partij tussen Michiel Kroesbergen en de genaturaliseerde Ivoriaan Leopold Sekongo is in de laatste fase aanbeland. Na een schijf te hebben verschoven besluit Sekongo even een kleine pauze in te lassen. Bij terugkomst is tegenstander Kroesbergen echter verdwenen van zijn stoel. En die was toch echt aan zet.

Sekongo wendt zich tot Evert van Dasselaar, hoofdscheidsrechter van dienst. Het verlaten van z’n tafel terwijl hij aan de beurt is, kost Kroesbergen zelf kostbare speeltijd. En daar had de Groningse student al niet zo veel meer van over. Maar het lijkt erop dat Kroesbergen op het klokje had gedrukt terwijl Sekongo weg was, waardoor die juist wordt gedupeerd.

Zoektocht

Samen met Van Dasselaar verlaat Sekongo de wedstrijdruimte. Na minutenlang geparadeerd te hebben door het organiserende StayOkay-speellokaal, gelegen op een rustieke doch schier onvindbare locatie in de Soester bossen, keert de flamboyante Ivoriaan weer terug. Hij besluit via de nooduitgang een kijkje te nemen bij het grasveld. En jawel, daar leunt Kroesbergen tegen een muurtje, een luchtje scheppend en nicotine inhalerend.

Sekongo knikt ‘gevonden’ naar de arbiter. De slagen kunnen weer geslagen worden.

Uit de organisatiekamer klinkt intussen luid gejubel. De zeven partijtussenstanden worden elke dag live bijgehouden op het internet door ijverige damliefhebbers. Zojuist heeft de toernooisite haar 120e aanwezige bezoeker mogen verwelkomen. Wiesje Kroesbergen-Abbenhuis houdt de internetplaats vandaag actueel. Wit zet 31-26, zwart valt aan met 19-23, waarop wit weer met 28 slaat, valt te lezen. Scorebordjournalistiek, zou Co Adriaanse zeggen.

Valsspelen

Om half vijf druppelen de eerste spelers rustig naar buiten. Op twee na. Peter Schuitema en een woedende Alexander Baljakin stuiven de organisatieruimte binnen. Hun wedstrijd is net geëindigd in remise, en daar is de geboren Wit-Rus uitermate ontevreden over. ‘Jij speelt niet om te winnen’, bijt hij Schuitema toe. ‘Jij blijft maar schijven ruimen en op remise spelen. Dat is bijna valsspelen.’

De verbrouwereerde Schuitema probeert zich te verdedigen. ‘Jij bent tweehonderd keer beter dan ik’, voert hij aan als excuus. Schuitema’s gebruikelijke aanvallende speelstijl heeft hij voor deze partij terzijde geschoven. Het maximaal haalbare resultaat tegen de ervaren Baljakin is een gelijkspel. Een defensieve tactiek is een logisch gevolg.

Baljakin kan zich niet in de uitleg van Schuitema vinden. Dit puntverlies kan hem een topklassering kosten. Hoofdschuddend loopt hij de ruimte uit. Letterlijk van slag.
      Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Bizar misverstand om Evert Davelaar 'Van Dasselaar' te noemen. Jan van Dasselaar was een prominent DVSB-lid, maar inmiddels al zo'n tien jaar dood.

Hoe komen dit soort fouten toch in de wereld?
      Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Eric van Dusseldorp wrote:Bizar misverstand om Evert Davelaar 'Van Dasselaar' te noemen. Jan van Dasselaar was een prominent DVSB-lid, maar inmiddels al zo'n tien jaar dood.

Door fouten van mensen. Zo was er recentelijk iemand bij een teamwedstrijd die dacht dat een speler van de tegenpartij in slaap gevallen was.
      Kosmos
      Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Peter van Heun wrote:
      Eric van Dusseldorp wrote:Bizar misverstand om Evert Davelaar 'Van Dasselaar' te noemen. Jan van Dasselaar was een prominent DVSB-lid, maar inmiddels al zo'n tien jaar dood.

Door fouten van mensen. Zo was er recentelijk iemand bij een teamwedstrijd die dacht dat een speler van de tegenpartij in slaap gevallen was.
      Was er ook niet iemand die abusievelijk Verpoest als smokkelaar brandmerkte?
      Heaven is no location, but a state of mind
      Post Reply