vergaderingen 10 januari 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Peter de Hek

Post by Peter de Hek »

Guest wrote: M.a.w.: PR en aantal remises zijn afhankelijke grootheden, Dieter!!
Waarde Guest,

Ik sluit absoluut niet uit dat je hier gelijk in hebt, maar ... Voorlopig poneer jij echter een stelling (die gevoelsmatig waar zou kunnen zijn) zonder echt met harde feiten te komen. Bij deze wil ik je nogmaals uitnodigen om met overtuigend bewijs te komen.

Wat mij betreft staat het als een paal boven water dat elke mogelijkheid tot PR aangegrepen dient te worden (ook voordat al jouw problemen met de remisemarge opgelost zijn).
Jaap van Galen

Re: vergaderingen 10 januari 2004

Post by Jaap van Galen »

Dieter wrote:
Mark Hees wrote:
Dieter wrote:Opmerkelijk was wel nog Jaap van Galen die aangaf dat in gelderland geen steun was voor DT maar dat hij zelf toch voor wilde stemmen. Dat durfde hij echter weer niet aan en dus zou hij blanco stemmen. M.i. het voorbeeld van een bondsraadlid dat fout bezig is. En dan te weten dat van Galen geen lid meer is van de Gelderse dambond maar dat statutair de Gelderse pronivcie van Galen niet van de plaats kan halen om hem door een meer betrouwbare vertegenwoordiger te vervangen.
Dieter,

Mijn standpunt is altijd geweest dat er iets aan het remise-probleem moet worden gedaan, ik beschouw het als misschien wel het grootste probleem van onze sport. Als je mijn vele bijdragen op Damweb erop naleest zul je zien dat de oplossing wat mij betreft niet automatisch DT hoeft te zijn, in principe heeft dit zelfs niet eens mijn voorkeur. Wel is de DT in elk geval eens een serieuze poging om die naar mijn mening voor de damsport dodelijke remisemarge terug te dringen. Ik ben er van overtuigd dat er een relatie is tussen de uitstraling van het dammen en de remisemarge en met de uitstraling ook met het aantal leden. Zinnen zoals die van jou, "laten we ons nu eens met de echt belangrijke zaken gaan bezighouden", beschouw ik als ontkenning van de problematiek en als bijdragen in de langzame dood van onze sport.
Mijn standpunt kennende, hebben er in Gelderland, waar toch wel degelijk een vrij serieuze verkiezing is gehouden, circa twee keer zoveel mensen op mij gestemd dan het totale aantal damleden in Limburg. Die verkiezing is op persoonlijke titel, en daar hebben alle provincies, ook Limburg, mee ingestemd. Gegeven de weerstand tegen DT weerspiegeld in de enquete heb ik uiteindelijk besloten me van stemming, die overigens niet is geweest, te onthouden. Onbetrouwbaar, tja als jij dat zegt....

Dieter, hoe lang ben je nou voorzitter in Limburg, en hoe heeft het ledental in Limburg zich ontwikkeld, en welke initiatieven voor eens stijging heb je al ontwikkeld? Voorzitters waar ik vertrouwen in zou wilen stellen zorgen toch in elk geval voor een stijging, want dat is het enige echte belangrijke waar we ons mee bezig moeten houden! Het antwoord weet ik niet, ik hoop dat je me positief kunt verrassen.

Het stelselmatig neertrappen van mede-dammers die ook het beste voorhebben met de damsport, maar toevallig anders denken dan jij, vind ik een wat trieste bezigheid.

Overigens, ook nog gemeld afgelopen zaterdag, het aantal leden is weer met 3% gedaald het afgelopen jaar, we hebben er nog zo'n 7500 over.
Hoe veel jaar duurt het nog voordat een meerderheid van 80 van de nog resterende 100 KNDB-leden, allen vertegenwoordigd in hun jaarlijkse bondsraad besluit alles bij het oude te houden...........
Dieter

Post by Dieter »

Jaap ik twijfel geen moment aan je goede bedoelingen om de damsport er bovenop te helpen. Dat jij de remise als oorzaak ziet en ik niet betekend alleen maar dat we van mening verschillen maar we willen alle twee dat de dambond een gezonde toekomst tegemoet gaat. Wat ik betreur maar ook niet meer dan dat is dat je in de BR vergadering een vurige voorstander van DT bent zonder steun van de achterban en wetende dat ook de damtop anders heeft gekozen. Was het dan niet verstandiger geweest om ook samen met de anderen naar nieuwe wegen te zoeken in plaats van de hakken in het zand zetten?
Ik geloof niet dat ik waar dan ook mensen heb neegetrapt zoals jij het noemt omdat ze anders denken over deze zaken. In tegenstelling tot de voorstanders van DT heb ik mij altijd geprobeerd zakelijk op te stellen en dat was soms best lastig moet ik toegeven. Ben ik toch ergens over de schreef gegaan laat het me dan even weten. Ik zal op slag mijn excuses aanbieden.
De PLDB tenslotte is een kleine damprovincie (altijd al geweest) maar ook in Limburg loopt het ledental verder terug. Ik heb medio 2003 de taak op mij genomen de zaak gezond te maken. Het is natuurlijk nog te kort om al meetbare resultaten te laten zien en het zal ook niet gemakkelijk worden om opnieuw groei in Limburg te realiseren maar ik ga ervoor en ik werk er aan. Laten we over drie jaar de balans opmaken. En als het dan voldoening geeft mogen de toekijkers aan de zijlijn mij natuurlijk afschieten. Ik geef geen garantie voor succes en dat kan ook niet want daar heb ik alle Limburgse dammers voor nodig maar ik zal er in elk geval hard voor werken.
Koops

Post by Koops »

Dieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Waarom een kansloze zaak? Bij Barend & Van Dorp heb ik Rob Clerc wel eens gezien en zelfs Hein Meijer. Dan zou er toch ook wel belangstelling kunnen bestaan voor onze eerste dameswereldkampioene?
Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat er in de media geen belangstelling is voor dammen, dan houdt natuurlijk alles op...
Helemaal mee eens Eric, Als we ons dan toch een imago probleem aanpraten dan moeten we er wel zelf iets aan wilen doen. Zonder goede PR geen imago verbetering. Dammers moeten een gezicht krijgen bij de niet dammers, alleen zo gaat er over dammen gepraat worden en komen we verder. 1000 x waardevoller dan een paar remises meer of minder op een NK zou ik denken.
Ja, als er verder helemaal niets te doen is en zelfs de komkommers nog niet rijp zijn ja. Maar actief er voor zorgen dat er op een gewenste datum de gewenste persoon op TV komt valt nog bepaald niet mee. Het is misschien simpel om te roepen dat niets mogelijk is, maar het getuigt ook wel van een bepaald simplisme om te denken dat alles zo maar mogelijk is. We hoeven alleen maar iemand aan te stellen die het allemaal gaat regelen en dan komt het zo maar voor elkaar. Zo werkt dat dus niet. Als je iemand een TV-programma in wil krijgen moet je of gewoon dom geluk hebben of echt keihard werken. Ik zeg niet dat het helemaal kan, ik zeg alleen dat het een dusdanige hoeveelheid tijd en energie kost dat het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat iemand dat voor elkaar gaat krijgen.
Maar nogmaals, nu de DT-discussie is overgewaaid zijn er misschien mensen die tijd over hebben.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

In het verslag op de KNDB-site staat iets wat me niet bevalt:

Het plan om met ingang van het NK 2004 bij de strijd om de nationale titel een puntenoverwinning in te voeren, is voor een jaar uitgesteld. Gedurende die periode zal met de FMJD worden overlegd of men ook daar deze vernieuwing kan accepteren.

Ook daar? Dus: de KNDB heeft de DT eigenlijk al geaccepteerd en nu vragen we alleen nog of jullie het er mee eens zijn.

Is dit echt zo bepaald op de vergadering?
Dieter

Post by Dieter »

Eric van Dusseldorp wrote:In het verslag op de KNDB-site staat iets wat me niet bevalt:

Het plan om met ingang van het NK 2004 bij de strijd om de nationale titel een puntenoverwinning in te voeren, is voor een jaar uitgesteld. Gedurende die periode zal met de FMJD worden overlegd of men ook daar deze vernieuwing kan accepteren.

Ook daar? Dus: de KNDB heeft de DT eigenlijk al geaccepteerd en nu vragen we alleen nog of jullie het er mee eens zijn.

Is dit echt zo bepaald op de vergadering?
Dit is zeer zeker geen weergave van wat er op de vergadering is afgesproken. Als het bestuur de gemaakte afspraken zo interpreteerd dan vrees ik het ergste voor de toekomst. Op die manier blijft de DT spoken in de organisatie en zal het veel verdere ontwikkelingen tegenhouden.
De afspraak is duidelijk dat de DT niet in steming kwam en terug is gegeven aan het bestuur dat eventueel op een later tijdstip als de tijd daar rijp voor zou kunnen zijn opnieuw e.e.a. op zal kunnen nemen. Er is beslist niet afgesproken dat dit het een uitstel voor een jaar zou zijn. Wel zou het bestuur met de FMJD in overleg treden over het vermeende remiseprobleem, maar dat is iets heel anders.
Guest

Post by Guest »

Eric van Dusseldorp wrote:In het verslag op de KNDB-site staat iets wat me niet bevalt:

Ik lees slechts het woord puntenoverwinning. Dit is iets heel anders dan sowieso de Delftse Telling zoals Dieter en Eric in hun reacties suggereren. Ik interpreteer de KNDB tekst als volgt:
- De KNDB blijft geinteresseerd in mogelijkheden om de puntentelling te differentieren (i.e. sneldammen om een half punt, hoelahoepen om de overwinning enz.)
- De KNDB wil dit het komende jaar verder onderzoeken
- De KNDB wil dit afstemmen met de FMJD

Tot slot: dit lijkt mij allemaal uitstekend. Verder vind ik al deze punten binnen de beslisbevoegdheid van het bestuur vallen. Geen vergadering met provincie voorzitters voor nodig.

Eric heeft wel gelijk dat het niet als besluit van de vergadering kan worden opgeschreven als dat niet feitelijk heeft plaatsgevonden.
Guest

Post by Guest »

Peter de Hek wrote: Ik sluit absoluut niet uit dat je hier gelijk in hebt, maar ... Voorlopig poneer jij echter een stelling (die gevoelsmatig waar zou kunnen zijn) zonder echt met harde feiten te komen. Bij deze wil ik je nogmaals uitnodigen om met overtuigend bewijs te komen.
Waarde Peter,

In een vorige thread heb ik al een keer gemeld dat ik dit niet wetenschappelijk kan bewijzen. Wel heb ik toen aangegeven welke assumpties nodig zijn om hier in te geloven. Die zijn vrij eenvoudig en de koppeling van remises en imago ligt daar zo mee voor de hand dat het nauwelijks loont om dit hard te bewijzen.

Overigens: ik kwam het volgende persberichtje tegen over een sport waarbij alleen maar win- en verlies momenten zijn. Op geen enkel moment is er remise mogelijk. Zelfs zonder Nederlandse held zaten we blijkbaar allemaal aan de buis. Waarom? Omdat de darters zulke gespierde kerels zijn? Omdat gevarieerd is? Omdat er een mooi landschap te zien is? Omdat er technische combinaties te zien zijn? Omdat er lichamelijk hoogstandjes worden geleverd?. Nee hoor, alleen maar omdat elk pijltje raak (winst) of mis (verlies) is.

SBS6 zond het officieuze wereldkampioenschap darts in het Britse Frimley Green uit. De Nederlandse kanshebber op de titel, Hagenaar Raymond van Barneveld, ging zaterdag in de halve finale ten onder. Daar keken gemiddeld 1.380.000 mensen naar. De finale zondag werd door gemiddeld 1.625.000 mensen bekeken.
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:
Peter de Hek wrote: Ik sluit absoluut niet uit dat je hier gelijk in hebt, maar ... Voorlopig poneer jij echter een stelling (die gevoelsmatig waar zou kunnen zijn) zonder echt met harde feiten te komen. Bij deze wil ik je nogmaals uitnodigen om met overtuigend bewijs te komen.
Waarde Peter,

In een vorige thread heb ik al een keer gemeld dat ik dit niet wetenschappelijk kan bewijzen. Wel heb ik toen aangegeven welke assumpties nodig zijn om hier in te geloven. Die zijn vrij eenvoudig en de koppeling van remises en imago ligt daar zo mee voor de hand dat het nauwelijks loont om dit hard te bewijzen.

Overigens: ik kwam het volgende persberichtje tegen over een sport waarbij alleen maar win- en verlies momenten zijn. Op geen enkel moment is er remise mogelijk. Zelfs zonder Nederlandse held zaten we blijkbaar allemaal aan de buis. Waarom? Omdat de darters zulke gespierde kerels zijn? Omdat gevarieerd is? Omdat er een mooi landschap te zien is? Omdat er technische combinaties te zien zijn? Omdat er lichamelijk hoogstandjes worden geleverd?. Nee hoor, alleen maar omdat elk pijltje raak (winst) of mis (verlies) is.

SBS6 zond het officieuze wereldkampioenschap darts in het Britse Frimley Green uit. De Nederlandse kanshebber op de titel, Hagenaar Raymond van Barneveld, ging zaterdag in de halve finale ten onder. Daar keken gemiddeld 1.380.000 mensen naar. De finale zondag werd door gemiddeld 1.625.000 mensen bekeken.
Ik begrijp even niet wat je daar mee wil aantonen Guest. Misschien een goed idee om vooraf aan een toernooi te darten en dat bij gelijkeindigen te laten meetellen in de uitslag? Even zonder gekheid, Darten als kijkspel met dammen vergelijken is niet eerlijk voor ons dammers. maar het gaat heus niet alleen om winst en verlies. toevallig kent Darts geen remise anders had Barney misschien nog eens op herhaling gemogen tegen Fordham, met vast nog meer kijkers. Het gaat hier om het kijkspel en als er een match kussen twee darts toppers gespeeld zou worden in 20 opeenvolgende dagen was de lol er ook snel vanaf denk je ook niet. Snelheid, sensatie, kleurrijke figuren, en een omvangrijk show element zijn de basis van het succes in top darten.
Zondag waren er ook toernooien op lager niveau voor Darts. Gemiddeld zijn er dan ook alleen de spelers, en enkele familieleden ter ondersteuning vergelijk het maar gewoon met Dammen in Nijmegen of Brunssum. Het is niet allemaal goud wat blinkt, maar door die top presentatie heeft de Dartsbond wel een explosieve groei doorgemaakt op de lagere niveau's.
Guest

Post by Guest »

Dieter wrote:Snelheid, sensatie, kleurrijke figuren, en een omvangrijk show element zijn de basis van het succes in top darten.
Zondag waren er ook toernooien op lager niveau voor Darts. Gemiddeld zijn er dan ook alleen de spelers, en enkele familieleden ter ondersteuning vergelijk het maar gewoon met Dammen in Nijmegen of Brunssum. Het is niet allemaal goud wat blinkt, maar door die top presentatie heeft de Dartsbond wel een explosieve groei doorgemaakt op de lagere niveau's.
Dieter, over veel algemene zaken zijn we het dus eens!!:
- De top is cruciaal en zet de toon en bepaalt daarmee de potentie ide je hebt om leden te werven
- Snelheid, sensatie, kleurrijke figuren, en een omvangrijk show element zijn eveneens belangrijk als je uitstraling wil hebben als sport

Dat is mooi, maar nu even naar het dammen:
- Snelheid hebben we niet bij het dammen (is natuurlijk wel te regelen maar zal op nog meer weerstand stuiten bij juist de top dan de DT!!!)
- Sensatie hebben we al helemaal niet bij de top: 1-1. Wel spannende pot hoor, daar niet van. Was een moeilijk 4 om 3 eindspel dat 4 uur duurde.
- Showelement introduceren gaat dus wat lastig.... En echt kleurrijk wordt je ook niet van de uitslag 1-1 na 6 uur zwoegen zonder echte beloning.

Mijn vraag aan jou: hoe krijg je snelheid, sensatie en showelement voor elkaar bij het topdammen als je de huidige remisemarge niet aanpast??
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Dieter wrote: - De verkiezing zoals ze gegaan is blijft natuurlijk niet rechtgeldig maar het bestuur heeft ervoor gekozen hier in de vergadering helemaal geen aadacht aan te schenken. Ook maakte notaris v.d. Zee daar geen opmerking over. De bonden waren behalve Limburg allen vertegenwoordigd door hun bondsraadleden en die hadden uiteraard ook geen behoefte hun eigen positie aan de kaak te stellen. Ik denk niet dat er nog iemand is die op deze gang van zaken de bondraad zou willen onderuithalen maar het zou denk ik wel kunnen ja.
- Wat Nadine betreft kan ik kort zijn. Ja.
- Na het DT besluit zijn alle andere besluiten er sneller door gehamerd dan ik mee kon schrijven, geen verdere discussie's dus.
Dit is niet helemaal een correcte weergave van de werkelijkheid. Behalve Limburg waren ook Zuid Holland Zuid (Van Drunen) en West-Holland (Smit) niet door de bondsraadleden, maar door de voorzitters vertegenwoordigd. Verder presenteerde de voorzitter van Overijssel de resultaten van een telefonische enquete onder de verenigingen die aantoonde dat een ruime meerderheid voor de statuten wijziging wilde stemmen.

Limburg stemde als enige tegen, maar verzuimde daarbij een concreet alternatief te presenteren in de vorm van een tekstvoorstel. Daarnaast werd geheel niet duidelijk hoe de Limburgse achterban over de statuten dacht. Op het afgelopen voorzitteroverleg begin december in Limburg is namelijk niet besloten tegen de statuten te stemmen. Het leek daardoor meer op een solo-actie van de Limburgse voorzitter. Door deze twee omissies is het natuurlijk ondoenlijk de andere provincies te overtuigen van de noodzaak tegen de statuten te stemmen.

Het tegenstemmen van Limburg lijkt dan ook meer ingegeven door een gebrek aan vertrouwen in de bondsraad.
peper

Post by peper »

Koops wrote:Net alsof er bij de TV iemand zit te wachten op de wereldkampioene dammen. Een zeer verkeerde vooronderstelling. Het gaat er niet zozeer om dat niemand weet hoe het moet (bellen en lobbyen en bellen en lobbyen etc. ) maar ik zou mijn energie niet willen steken in een dergelijke kansloze zaak. Maar goed, nu de lobbyisten tegen de DT dan hun zaak hebben weten te winnen, hebben zij mischien tijd over?
opzouten Koops...
Guest

Post by Guest »

peper wrote: opzouten Koops...
Goed bezig. Lekker opbouwend. Alexander: kan dit soort bull-shit weg?
Dieter

Post by Dieter »

Guest wrote:
Dieter wrote:Snelheid, sensatie, kleurrijke figuren, en een omvangrijk show element zijn de basis van het succes in top darten.
Dieter, over veel algemene zaken zijn we het dus eens!!:
- De top is cruciaal en zet de toon en bepaalt daarmee de potentie ide je hebt om leden te werven
- Snelheid, sensatie, kleurrijke figuren, en een omvangrijk show element zijn eveneens belangrijk als je uitstraling wil hebben als sport

Dat is mooi, maar nu even naar het dammen:
- Snelheid hebben we niet bij het dammen (is natuurlijk wel te regelen maar zal op nog meer weerstand stuiten bij juist de top dan de DT!!!)
- Sensatie hebben we al helemaal niet bij de top: 1-1. Wel spannende pot hoor, daar niet van. Was een moeilijk 4 om 3 eindspel dat 4 uur duurde.
- Showelement introduceren gaat dus wat lastig.... En echt kleurrijk wordt je ook niet van de uitslag 1-1 na 6 uur zwoegen zonder echte beloning.

Mijn vraag aan jou: hoe krijg je snelheid, sensatie en showelement voor elkaar bij het topdammen als je de huidige remisemarge niet aanpast??
Tjonge wat een vasthoudend type die Guest dat moet ik je nageven. Sensatie, showelement enz. heeft helemaal niets te maken met 1-1 of wat voor uitslag ook. Als die zaken hebben niets met de remise te maken. Ik gaf al aan dat het vergelijk Darten met dammen wel erg gemeen is voor dammers. In betrekkelijke mate kunnen we echter wel degelijk snelheid, showelement en sensatie in dammen brengen maar of we dat willen moeten we eerst eens uitzoeken. ALs het zo zou zijn dan zouden we de volgende stap kunnen zetten.
Nogmaals Darts voor de kleine jongens stelt in ambiance en kijkspel ook helemaal niets voor hoor, de top heeft grote offers moeten brengen voor het succes, ze mogen nog geen bier meer drinken op het podium.
Guest

Post by Guest »

Dieter wrote:Sensatie, showelement enz. heeft helemaal niets te maken met 1-1 of wat voor uitslag ook. Als die zaken hebben niets met de remise te maken.
Dieter, al die langdradige remises maken het onmogelijk om snelheid, sensatie en showelement in de damsport te verwerken.

Als je het daarmee echt heel stellig oneens bent dan hoor ik graag hoe jij, met al die remises, deze elementen zou introduceren. Remise is zo ongeveer het tegenovergestelde van sensatie.

En, zeg nou niet dat je eerst wil onderzoeken of dat wel gewenst is want op zo'n manier blijf je eeuwig onderzoeker. En ik kan je ook al op een briefje geven dat bijvoorbeeld Sijbrands zal huiveren bij de gedachten. Echter, om leden te winnen is en als sport te overleven zou het zinvol zijn om dit soort elementen in onze sport te introduceren. Maar hoe?
Post Reply