Wat beinvloedt het imago van het dammen?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Welk van onderstaande factoren heeft de grootste negatieve invloed op het imago van het dammen?

De KNDB en FMJD geven een lage prioriteit aan professionele beoefening van de damsport.
5
16%
De eindeloze reeks van remises in NK's en WK-matches.
14
44%
Het gebrek aan topspelers die in de schijnwerpers staan.
11
34%
De negatieve publiciteit rondom Jannes.
2
6%

Total votes: 32

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Een goed verhaal, damright! Zelf speel ik bij HDC Haarlem en DC IJmuiden. In het verleden was IJmuiden een min of meer professionele
club met een daarmee samenhangende hoogdrempeligheid. Hoewel
het niveau is gedaald, is de stap voor recreatiedammers in het verleden vaak te groot gebleken.
HDC Haarlem daarentegen heeft spelers van een zeer laag niveau tot
spelers van hoog niveau (Mark Deurloo, Varno Morseld). Nieuwe leden
blijken bij HDC door de aanwezigheid van dammers van zeer bescheiden
niveau veel makkelijker te worden opgenomen. En zij kunnen binnen de
vereniging - als zij daar de mogelijkheden toe hebben - behoorlijk ver
doorgroeien. Kortom voor professionele clubs kan het beste de vijand van het goede zijn. Heb jij ideeën voor professionele clubs of clubs in een
vergelijkbare situatie om het niveau van het ledenbestand te verbreden?
DeletedProfile

Post by DeletedProfile »

volg jij het schaken niet dan hanco?
ik weet dat, volgens mij zijn dat publieke geheimen als je iets van de schaakwereld afweet
dam'right

Post by dam'right »

Dat zal iets moeilijker liggen dan bij de "amateuristische" verenigingen
Marcel , maar het principe kan hetzelfde zijn denk ik. Het lijkt me , dat
iedere vereniging een aantal recreatiedammers herbergt. Ook een
Huissen of een Hiltex zal ongetwijfeld spelers hebben , die meer voor
hun plezier dan voor het resultaat spelen. En juist dat zijn de spelers, die
nieuwkomers kunnen binden: dat spreekt namelijk aan !!
De betere spelers moeten zich vooral niet ergeren aan het feit , dat deze
leden "het toch nooit leren" : zij zijn de o zo belangrijke schakel tussen
thuisdammers en clubdammers. Zonder hen is de afstand tussen beide
categorieen te groot.
Probeer dus zoveel als mogelijk nieuwkomers op te laten vangen door
de onderlaag , onder toeziend oog van betere spelers.
Waar je die nieuwkomers vandaan moet halen , ja , dat is weer een heel andere vraag.
kneeltje

Post by kneeltje »

dam'right wrote:.
Waar je die nieuwkomers vandaan moet halen , ja , dat is weer een heel andere vraag.
Daar is maar 1 antwoord op: Jeugd, jeugd en nog eens jeugd. Daarom mijn stelling:Verplicht elke vereniging die in de nationale ereklasse speelt om aan het eind van het volgend seizoen een jeugdafdeling van minimaal 10 kinderen te hebben. Elk team in de ereklasse heeft wel een of meerdere sponsors, gebruik die nu eens voor een lange termijn planning, en niet dat kortzichtige gedoe. Voor mijn part het jaar daarop invoeren in de hoofdklasse en zo doorvoeren over de hele nationale kompetitie. Wat denken jullie hiervan?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Dat is helemaal geen gek idee, maar ik denk niet dat het praktisch uitvoerbaar is.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Dat is helemaal geen gek idee, maar ik denk niet dat het praktisch uitvoerbaar is.
Waarom niet Bert?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

kneeltje wrote:Verplicht elke vereniging die in de nationale ereklasse speelt om aan het eind van het volgend seizoen een jeugdafdeling van minimaal 10 kinderen te hebben. .. Voor mijn part het jaar daarop invoeren in de hoofdklasse en zo doorvoeren over de hele nationale kompetitie.
Ik heb een nog beter idee: verplicht elk lid om tien nieuwe leden aan te brengen, dan zijn we in een klap een grote sportbond!
Vraagje

Post by Vraagje »

Wieger Wesselink wrote:
Eric Sanders wrote:Wat heeft het voor zin om aan dammers te vragen wat de oorzaak van het imago probleem is? Dammers dammen al. Voor hen is het imago dus geen overkomelijk probleem.
Volgens mij moet je dat aan mensen op de markt en in de kroeg vragen. Die dammen niet. En van hen zou ik de reden graag weten.
Het merkwaardige van de damsport is dat (bijna) niemand zich op latere leeftijd spontaan aanmeldt bij een club. En de overgrote meerderheid van de dammers haakt ergens tussen de 10 en 20 jaar af. Waarom doen zij dat? Is dat omdat ze dammen niet leuk vinden, of de clubavonden saai vinden, of omdat ze vinden dat ze het ten opzichte van hun vrienden niet kunnen maken? Dat zou ik wel eens willen weten.
In Gelderland zal een enquete worden gehouden omtrent de redenen waarom leden afhaken.

Zelf denk ik dat de volgende redenen zijn om af te haken voor 10-20 jarigen:
- druk met school/naar brugklas
- dammen niet stoer genoeg
- alleen tegen oude mannetjes spelen op de club.

Wat ik me ook nog herinner van toen ik een jaar of 13 was, was dat we een clubje van een man of 5 hadden bij Veenendaal die elke week tegen elkaar speelden. Dat motiveert natuurlijk ook niet echt. Ik denk dat als je eenmaal een club hebt, je dat dan ook makkelijker houdt. Zelf vond ik toernooitjes op zaterdag altijd de krenten in de pap, misschien kan zoiets helpen.

Ook van belang is mogelijk training. In principe is het mooie van dammen dat er allerlei verschillende systemen mogelijk zijn en dat je er steeds meer leren kan.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Piet Bouma wrote:
Waarom niet Bert?
Hoi Piet,
ik kan me herinneren dat jij ooit eens een soortgelijk voorstel gedaan hebt op een andere forum.

Clubs zijn toch autonoom?
Het lijkt me daarom heel moeilijk om het te verplichten,
maar misschien ben ik te pessimistisch/onderschat ik de mogelijkheden.

als we naar de ereklasse kijken, dan heeft een flink aantal van de clubs al een jeugdafdeling (al weet ik dat niet zeker). maar met uitzondering van huissen, meurs en in mindere mate witte van moort zijn die afdelingen weinig succesvol.

Bij mijn eigen vereniging, DVSB, wordt de clubavond bezocht door mensen waarvan de meesten het goed naar de zin hebben, zelfs als ze pakweg vier schijven achter staan, puur recreatief dus. Daarnaast twee jeugdafdelingen (in soest en in baarn) met in totaal altijd wel zo'n 20 jeugdspelers. helaas vrijwel allemaal welp/pupil. het verloop is heel groot.

ik denk dat veel kinderen van die leeftijd een fysieke sport naast het dammen beoefenen. wanneer men naar de middelbare school gaat dan moet men meer hiuswerk maken en stopt het dammen. wellicht kun je zoiets ondervangen door goed contact te hebben met ouders.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Vraagje wrote: In Gelderland zal een enquete worden gehouden omtrent de redenen waarom leden afhaken.
Kun je iets meer vertellen, Erik? Wie doet dat in opdracht van wie? Wat gaat men precies vragen?
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Soms krijg ik de indruk dat dammers zelf niet eens van dammen houden:

- wie een toernooi organiseert moet mensen bijna smeken om mee te doen. In het beste geval hoor je: hmm, ja, vooruit, noteer mij maar. Zelden een spoortje enthousiasme.

- clubavonden worden bijzonder slecht bezocht

- individuele kampioenschappen trekken amper deelnemers. Dat heeft niet alleen met reisafstanden te maken. Aan het kampioenschap van Amsterdam doen doorgaans een stuk of 6 spelers mee.

- als een club wordt opgeheven (diverse malen gezien in omgeving Amsterdam) dan zoeken 2 van de laatste plm. 8 leden een andere club en de andere 6 zie je niet meer terug. Alsof ze altijd al met dammen wilden stoppen, maar de club niet in de steek wilden laten.

- als er bij een groot toernooi enige tientallen bezoekers komen (vrienden en familieleden van de deelnemers, en officials niet meegeteld) is het veel.

Verbazingwekkend dat de buitenwereld niet enthousiast wordt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote:Soms krijg ik de indruk dat dammers zelf niet eens van dammen houden:

- wie een toernooi organiseert moet mensen bijna smeken om mee te doen. In het beste geval hoor je: hmm, ja, vooruit, noteer mij maar. Zelden een spoortje enthousiasme.

- individuele kampioenschappen trekken amper deelnemers. Dat heeft niet alleen met reisafstanden te maken. Aan het kampioenschap van Amsterdam doen doorgaans een stuk of 6 spelers mee.

- als een club wordt opgeheven (diverse malen gezien in omgeving Amsterdam) dan zoeken 2 van de laatste plm. 8 leden een andere club en de andere 6 zie je niet meer terug. Alsof ze altijd al met dammen wilden stoppen, maar de club niet in de steek wilden laten.

- als er bij een groot toernooi enige tientallen bezoekers komen (vrienden en familieleden van de deelnemers, en officials niet meegeteld) is het veel.

Nounounou, niet zo pessimistisch!
Het Paastoernooi heeft de laatste jaren een volle bak, sommigen moeten geweigerd worden omdat er geen plaats meer is.
Tijdens het Bijlmertoernooi zag ik dit jaar meer publiek dan ooit.
Het Kampioenschap van Amsterdam is pas ingestort van 25 deelnemers naar 8 deelnemers in 2003, vanwege het waanzinnige dronkemansidee om het maar op clubavonden te houden in plaats van op de traditionele zaterdag en zondag.
Hiltex/Amsterdam '80 zal misschien naar een ander clublokaal moeten uitkijken. Het zaaltje barst op de clubavond op vrijdag uit haar voegen.

Dat voor Lombokdammen op 30 november weinig belangstelling bestaat in Amsterdam en omgeving had ik je kunnen voorspellen.
Men damt hier liever traditioneel en betreurt het zeer dat alle tijd die moet worden geïnvesteerd in de organisatie van een damtoernooi nu verloren gaat aan een ander spel dan ons damspel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

rijmer wrote: Kijk eens naar de schaakwereld (die is toch veel populairder) daar zijn en van Wely en Timman veel negatiever in het nieuws. Van Wely zou te weinig als topsporter bezig zijn. Timman bezoekt hoeren en heeft grootheidswaanzin. Daarnaast was Timman nog een vreselijke zuiper die zelfs tijdens titeltoernooien rustig dronken werd.
.....
volg jij het schaken niet dan hanco?
ik weet dat, volgens mij zijn dat publieke geheimen als je iets van de schaakwereld afweet
Al een jaar of 35 volg ik het schaken, maar dergelijke sappige verhalen ben ik helaas nooit eerder tegengekomen in de rubrieken van Max Pam, Gert Ligterink of Lex Jongsma.
Het is bij sommige kranten blijkbaar de hoogste tijd voor verjonging.
Dieter

Post by Dieter »

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:Soms krijg ik de indruk dat dammers zelf niet eens van dammen houden:

Nounounou, niet zo pessimistisch!
Het Paastoernooi heeft de laatste jaren een volle bak, sommigen moeten geweigerd worden omdat er geen plaats meer is.
Tijdens het Bijlmertoernooi zag ik dit jaar meer publiek dan ooit.
Het Kampioenschap van Amsterdam is pas ingestort van 25 deelnemers naar 8 deelnemers in 2003, vanwege het waanzinnige dronkemansidee om het maar op clubavonden te houden in plaats van op de traditionele zaterdag en zondag.
Hiltex/Amsterdam '80 zal misschien naar een ander clublokaal moeten uitkijken. Het zaaltje barst op de clubavond op vrijdag uit haar voegen.

Dat voor Lombokdammen op 30 november weinig belangstelling bestaat in Amsterdam en omgeving had ik je kunnen voorspellen.
Men damt hier liever traditioneel en betreurt het zeer dat alle tijd die moet worden geïnvesteerd in de organisatie van een damtoernooi nu verloren gaat aan een ander spel dan ons damspel.
De zomertoernooien doen het ook geweldig en in de clubcompetitie spelen meer dammers dan ooit. Dat sommige clubavonden niet lopen, en er zijn zelfs clubs die geen clubavond meer hebben, is wel zorgelijk maar misschien ook wel het gevolg van verplaatsing van de andacht. en oefenen dat kan veel beter dan vroeger thuis, achter de computer. zeker bij clubs waar altijd minder dan 10 man samenkomen is de motivatie op den duur wel verdwenen. Gevolg is natuurlijk wel dat het gebrek aan een goede clubavond ook de instroom van nieuwe leden bemoeilijkt, want hoe moeten ze nu die vereniging vinden??
Hanco, persoonlijke wedstrijden door de week spelen is de doodsteek van zo'n kampioenschap, wie dat bedenkt moet uit zijn ambt ontheven worden (grapje) sommige bestuurders leren nooit van de voorbeelden die er legio zijn.
JP, varianten dammen heeft geen vrienden (of niet veel) dat zou toch een teken moeten zijn, en ik geloof ook niet dat jij het zou willen verruilen voor ons echte spel.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Dieter wrote:JP, varianten dammen heeft geen vrienden (of niet veel) dat zou toch een teken moeten zijn, en ik geloof ook niet dat jij het zou willen verruilen voor ons echte spel.
Ik had het helaas niet over experidammen, maar over dammen.
Ik denk bijv. aan het sneldamkampioenschap van Amsterdam, dat wordt gespeeld op de zaterdag tussen kerst en nieuwjaar. Een nagenoeg ideale datum, maar desondanks max. 10 deelnemers.
Ik denk aan de onderlinge van VAD (en andere clubs), die niet meer bestaat. En de onderlinge van Hiltex, die volgens Hanco uit zijn voegen barst, maar die volgens de website van Hiltex gemiddeld 15 spelers trekt, wat me eerlijk gezegd nog meevalt.
Het succes van het Paastoernooi is betrekkelijk. Het is een instituut in de damwereld, heeft geen concurrentie sinds het toernooi in Berlijn niet meer bestaat, en past desondanks nog steeds in de kelder van de 2 Klaveren. En de zomertoernooien een succes? Zo'n 5% van de dammers doet er aan mee, en dat zijn inderdaad liefhebbers, de laatsten der Mohikanen, die voor mijn gevoel naar de zomertoernooien uitwijken omdat de meeste andere competities en kampioenschappen zijn doodgebloed.
Ik kan niet anders dan concluderen dat zelfs onder dammers het enthousiasme om te dammen maar zeer beperkt is.
Post Reply