Dat is vooral het gevolg van 47. ... 13-19?Bert Zwart wrote:vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Na 47. ... 8-12 heeft zwart (volgens Truus) veel meer tegenspel.
Wat vind je van de stand na 26 zetten? Gewoon puur optisch. Ik vind dat het lijkt dat zwart optisch een prima stand heeft.Bert Zwart wrote:Guest,
ik heb de partij nu viermaal nagespeeld maar kan niet ontdekken in welke fase zwart een optisch sterke positie heeft. Na de ruil 7-11x21 vind ik wit "optisch" gewoon beter staan.
hoe wit dat omzet in winst is heel mooi. vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Hoe sterk die Mitsjanski ook mag zijn, geniaal hij zeker niet. Dat mag je minzaam vinden, maar ik ben gewoon geen fan van zijn spel. Verder heb ik wel heel veel respect voor hem als dammer.Guest wrote:1. Bert, de info over het PK Utrecht kwam van dit forum!! Ik heb dus geen andere bronnen over jou aangeroerd en ik zal me keurig tot deze ene bron blijven beperken. Ziezo, daar zijn we dus ook weer uit. Ik accepteer dus niet dat ik wat dit betreft over de schreef ben gegaan.Bert Zwart wrote:Ja Guest,
de partij is mooi en getuigt van een uitstekende techniek (zeker de rustige terugrul 30-24x34) maar is niet briljant.
In het PK Utrecht dat gespeeld werd op donderdagavond heb ik verschillende partijen verloren door pure oververmoeidheid, wat voortkomt uit de aard van mijn werk en mijn niet geringe reistijd van mijn woonplaats naar mijn werkplaats.
Ik heb mijn lesje wel geleerd en beperk me in het vervolg tot toernooien als Den Haag, de enige gelegenheid dit jaar dat ik ergens uitgerust aan de start verscheen.
Mijn excuus dat ik hier priveomstandigheden in een discussie betrek die door jou graag onpersoonlijk word gehouden. Je ging echter zelf over de schreef en ik wilde me toch verdedigen.
Ik zou het op prijs stellen als je wat consequenter bent en mijn activiteiten buiten dit forum niet meer aanroert. Beschouw me maar als een onbekend persoon met de nickname Bert Zwart.
2. Goed te horen dat de partij een upgrade van je krijgt nu je ziet dat Jansen lijdend voorwerp was ("uitstekende techniek"). Ik blijf erbij dat Tjalling met deze partij een juweeltje op het web heeft gezet. Niet alleen de terugruil maar de gehele partijopzet en de lange consequente strategie is briljant. Om Gerard Jansen zo te verslaan in dit speltype is fantastisch. De vergelijking is ietwat vergezocht qua speltype, maar kijk eens wat diezelfde Gerard Jansen met Valneris deed in Zwartsluis...
3. Tot slot vind ik (maar dit is subjectief) het niet netjes dat een speler die op het PK Utrecht in de subtop eindigt, zich ietwat minzaam uitlaat over een fenomenaal strateeg als Mitsjanski. Als Tsjizjov nou zegt dat het puur een kwestie van techniek is om Jansen zo te walsen... Het is een kwestie van respect.
Nee, dat is precies het moment waarop wit de controle over veld 29 krijgt. Iedereen die twee zetten diep kan rekenen hoort dat te zien. Je had wat mij betreft dus geen slechter moment kunnen kiezen.Guest wrote:Wat vind je van de stand na 26 zetten? Gewoon puur optisch. Ik vind dat het lijkt dat zwart optisch een prima stand heeft.Bert Zwart wrote:Guest,
ik heb de partij nu viermaal nagespeeld maar kan niet ontdekken in welke fase zwart een optisch sterke positie heeft. Na de ruil 7-11x21 vind ik wit "optisch" gewoon beter staan.
hoe wit dat omzet in winst is heel mooi. vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Ik heb er zeker van kunnen genieten, maar smaken verschillen natuurlijk.Hanco Elenbaas wrote:Bert Zwart wrote: Met Tjalling en Guest ben ik het daarentegen, bij wijze van uitzondering, eens dat de winstpartij van Misjtsjanski uitzonderlijk mooi is. Ik snap niet waarom je er niet van genieten kunt!? Leg dat eens beter uit als je tijd hebt.
Als jij op zet 15 aanstuurt op deze stand bij zet 26 dan taxeer je de stand na 26 zetten als probleemloos. (Dat is het verschil tussen optisch en analytisch).Bert Zwart wrote:
Nee, dat is precies het moment waarop wit de controle over veld 29 krijgt. Iedereen die twee zetten diep kan rekenen hoort dat te zien. Je had wat mij betreft dus geen slechter moment kunnen kiezen.
Guest wrote:Als jij op zet 15 aanstuurt op deze stand bij zet 26 dan taxeer je de stand na 26 zetten als probleemloos. (Dat is het verschil tussen optisch en analytisch).Bert Zwart wrote:
Nee, dat is precies het moment waarop wit de controle over veld 29 krijgt. Iedereen die twee zetten diep kan rekenen hoort dat te zien. Je had wat mij betreft dus geen slechter moment kunnen kiezen.
Fantastisch, ik zeg ook niet dat je een slechte dammer bent. Ik zeg alleen dat ik wat meer respect voor Mitsjanski op zijn plaats zou vinden. Ik vind hem namelijk wel geniaal. Ook zonder je wat mindere PK Utrecht had ik dat gevonden.Bert Zwart wrote:Wat meer respect voor een dammer die op 20 jarige leeftijd het NK haalde, daarna voorrang gaf aan studie en een wetenschappelijke carriere, en (jaren later) in zijn eerste toernooi waarop hij zich serieus voorbereid op de vierde plaats eindigt tenmidden van de grootmeesters, is toch wel op zijn plaats.
Dat ben ik met je eens. Het spijt me dat ik een andere indruk gegeven heb en hoop dat inmiddels weggenomen te hebben. Toen ik de partij naspeelde heb ik me niet genoeg gerealiseerd dat de tegenstander niemand minder dan Gerard Jansen was. Het is natuurlijk heel knap om met zo'n partij uit 1 stuk van Gerard te winnen.Guest wrote: Ik vind dat een Nederlandse subtopper respect behoort te hebben voor NM. Ga jezelf nooit te goed vinden voor voldoende hoeveelheden respect.
Schwarzman vind ik ook nog beter.Bert Zwart wrote:Hanco Elenbaas wrote:Ik heb er zeker van kunnen genieten, maar smaken verschillen natuurlijk.Bert Zwart wrote: Met Tjalling en Guest ben ik het daarentegen, bij wijze van uitzondering, eens dat de winstpartij van Misjtsjanski uitzonderlijk mooi is. Ik snap niet waarom je er niet van genieten kunt!? Leg dat eens beter uit als je tijd hebt.
Zelfs binnen dit speltype vind ik Schwarzman - Bezwersjenko al mooier.
Zou je die van Paul ook nog ergens kunnen vinden? En... eh... laat ze anders ook even hier zien als dat niet al teveel moeite kost.Hanco Elenbaas wrote:
Ton is er nooit meer op teruggekomen, toen Paul hem onthulde dat het niet Nikolai was die won, maar Paul...
Die partij Schwarzman - Bezwersjenko zal ik opzoeken!
Pfoehh, die tijd ontbreekt me momenteel Guest, misschien een van de komende dagen! Hopelijk vind je zelf, of iemand anders, anders wel tijd voor een dergelijke actie.Guest wrote:Zou je die van Paul ook nog ergens kunnen vinden? En... eh... laat ze anders ook even hier zien als dat niet al teveel moeite kost.Hanco Elenbaas wrote:
Ton is er nooit meer op teruggekomen, toen Paul hem onthulde dat het niet Nikolai was die won, maar Paul...
Die partij Schwarzman - Bezwersjenko zal ik opzoeken!