INTERVIEW MET GUEST

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Bert Zwart wrote:vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Dat is vooral het gevolg van 47. ... 13-19?
Na 47. ... 8-12 heeft zwart (volgens Truus) veel meer tegenspel.
Guest

Post by Guest »

Bert Zwart wrote:Guest,

ik heb de partij nu viermaal nagespeeld maar kan niet ontdekken in welke fase zwart een optisch sterke positie heeft. Na de ruil 7-11x21 vind ik wit "optisch" gewoon beter staan.

hoe wit dat omzet in winst is heel mooi. vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Wat vind je van de stand na 26 zetten? Gewoon puur optisch. Ik vind dat het lijkt dat zwart optisch een prima stand heeft.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Guest wrote:
Bert Zwart wrote:Ja Guest,
de partij is mooi en getuigt van een uitstekende techniek (zeker de rustige terugrul 30-24x34) maar is niet briljant.

In het PK Utrecht dat gespeeld werd op donderdagavond heb ik verschillende partijen verloren door pure oververmoeidheid, wat voortkomt uit de aard van mijn werk en mijn niet geringe reistijd van mijn woonplaats naar mijn werkplaats.

Ik heb mijn lesje wel geleerd en beperk me in het vervolg tot toernooien als Den Haag, de enige gelegenheid dit jaar dat ik ergens uitgerust aan de start verscheen.

Mijn excuus dat ik hier priveomstandigheden in een discussie betrek die door jou graag onpersoonlijk word gehouden. Je ging echter zelf over de schreef en ik wilde me toch verdedigen.

Ik zou het op prijs stellen als je wat consequenter bent en mijn activiteiten buiten dit forum niet meer aanroert. Beschouw me maar als een onbekend persoon met de nickname Bert Zwart.
1. Bert, de info over het PK Utrecht kwam van dit forum!! Ik heb dus geen andere bronnen over jou aangeroerd en ik zal me keurig tot deze ene bron blijven beperken. Ziezo, daar zijn we dus ook weer uit. Ik accepteer dus niet dat ik wat dit betreft over de schreef ben gegaan.

2. Goed te horen dat de partij een upgrade van je krijgt nu je ziet dat Jansen lijdend voorwerp was ("uitstekende techniek"). Ik blijf erbij dat Tjalling met deze partij een juweeltje op het web heeft gezet. Niet alleen de terugruil maar de gehele partijopzet en de lange consequente strategie is briljant. Om Gerard Jansen zo te verslaan in dit speltype is fantastisch. De vergelijking is ietwat vergezocht qua speltype, maar kijk eens wat diezelfde Gerard Jansen met Valneris deed in Zwartsluis...

3. Tot slot vind ik (maar dit is subjectief) het niet netjes dat een speler die op het PK Utrecht in de subtop eindigt, zich ietwat minzaam uitlaat over een fenomenaal strateeg als Mitsjanski. Als Tsjizjov nou zegt dat het puur een kwestie van techniek is om Jansen zo te walsen... Het is een kwestie van respect.
Hoe sterk die Mitsjanski ook mag zijn, geniaal hij zeker niet. Dat mag je minzaam vinden, maar ik ben gewoon geen fan van zijn spel. Verder heb ik wel heel veel respect voor hem als dammer.

Ik begrijp dat je aanneemt dat ik mijn eigen naam als nickname heb. Dat kon je inderdaad opmaken uit eerdere postings op dit forum. Toch vind ik dat je niet consequent bent omdat je jezelf niet blootgeeft.

Je volhardt zelfs in het gebruik van mijn klassering in het PK Utrecht, hierbij volledig voorbijgaand aan mijn verklaring.

Wat meer respect voor een dammer die op 20 jarige leeftijd het NK haalde, daarna voorrang gaf aan studie en een wetenschappelijke carriere, en (jaren later) in zijn eerste toernooi waarop hij zich serieus voorbereid op de vierde plaats eindigt tenmidden van de grootmeesters, is toch wel op zijn plaats.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Guest wrote:
Bert Zwart wrote:Guest,

ik heb de partij nu viermaal nagespeeld maar kan niet ontdekken in welke fase zwart een optisch sterke positie heeft. Na de ruil 7-11x21 vind ik wit "optisch" gewoon beter staan.

hoe wit dat omzet in winst is heel mooi. vooral het feit dat Gerard geeneens een eindspel weet te bereiken.
Wat vind je van de stand na 26 zetten? Gewoon puur optisch. Ik vind dat het lijkt dat zwart optisch een prima stand heeft.
Nee, dat is precies het moment waarop wit de controle over veld 29 krijgt. Iedereen die twee zetten diep kan rekenen hoort dat te zien. Je had wat mij betreft dus geen slechter moment kunnen kiezen.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote: Met Tjalling en Guest ben ik het daarentegen, bij wijze van uitzondering, eens dat de winstpartij van Misjtsjanski uitzonderlijk mooi is. Ik snap niet waarom je er niet van genieten kunt!? Leg dat eens beter uit als je tijd hebt.
Ik heb er zeker van kunnen genieten, maar smaken verschillen natuurlijk.
Zelfs binnen dit speltype vind ik Schwarzman - Bezwersjenko al mooier.
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote: Een beetje meer respect van de kant van Guest is op zijn plaats voor Bert.
Vooruit, ik zal mijn best doen.

Mijn punt was dat een beetje meer respect van Bert voor Mitsjanski op zijn plaats zou zijn.
Guest

Post by Guest »

Bert Zwart wrote:
Nee, dat is precies het moment waarop wit de controle over veld 29 krijgt. Iedereen die twee zetten diep kan rekenen hoort dat te zien. Je had wat mij betreft dus geen slechter moment kunnen kiezen.
Als jij op zet 15 aanstuurt op deze stand bij zet 26 dan taxeer je de stand na 26 zetten als probleemloos. (Dat is het verschil tussen optisch en analytisch).
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Guest wrote:
Bert Zwart wrote:
Als jij op zet 15 aanstuurt op deze stand bij zet 26 dan taxeer je de stand na 26 zetten als probleemloos. (Dat is het verschil tussen optisch en analytisch).

Nee, met zwart zou ik me dan juist grote zorgen maken wegens de volgende optische kenmerken:
- afwezigheid van de formatie 7-12-18
- het open gat op 13 wat je wel moet opvullen vanuit 4.
- de ideale structuur van de witte schijven.
Guest

Post by Guest »

Bert Zwart wrote:Wat meer respect voor een dammer die op 20 jarige leeftijd het NK haalde, daarna voorrang gaf aan studie en een wetenschappelijke carriere, en (jaren later) in zijn eerste toernooi waarop hij zich serieus voorbereid op de vierde plaats eindigt tenmidden van de grootmeesters, is toch wel op zijn plaats.
Fantastisch, ik zeg ook niet dat je een slechte dammer bent. Ik zeg alleen dat ik wat meer respect voor Mitsjanski op zijn plaats zou vinden. Ik vind hem namelijk wel geniaal. Ook zonder je wat mindere PK Utrecht had ik dat gevonden.

Ik vind dat een Nederlandse subtopper respect behoort te hebben voor NM. Ga jezelf nooit te goed vinden voor voldoende hoeveelheden respect.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Ik zou bijna gaan denken dat guest Ron Heusdens is.

Ik heb Ron ooit tweemaal achter elkaar geveegd in dit speltype. De eerste partij had ik zelf een schijf op 36. In de tweede partij waren de rollen omgedraaid en speelde ik met wit tegen die schijf.

Overigens heb ik meer respect voor Ron dan deze anekdote doet vermoeden. Ron was toen niet op zijn best en ik denk dan ook niet dat het me nog een keer zal lukken. De zet 3530 van ron tegen boezjinski bezorgde me kippenvel (en daar gaat het mij om bij het zien van een partij).
Fenomenaal.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Guest wrote: Ik vind dat een Nederlandse subtopper respect behoort te hebben voor NM. Ga jezelf nooit te goed vinden voor voldoende hoeveelheden respect.
Dat ben ik met je eens. Het spijt me dat ik een andere indruk gegeven heb en hoop dat inmiddels weggenomen te hebben. Toen ik de partij naspeelde heb ik me niet genoeg gerealiseerd dat de tegenstander niemand minder dan Gerard Jansen was. Het is natuurlijk heel knap om met zo'n partij uit 1 stuk van Gerard te winnen.

Ik heb respect voor de kwaliteiten van iedere dammer. Ook voor de fraaie manier waarop Ben Meeren Sven Winkel wegspeelde, om maar eens wat op te noemen. Ook de forcing van 1000- speler Leeuwarder Jan Terpstra in Nijmegen 1997 is heel mooi. Jan won daar een prijs mee.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Bert Zwart wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Bert Zwart wrote: Met Tjalling en Guest ben ik het daarentegen, bij wijze van uitzondering, eens dat de winstpartij van Misjtsjanski uitzonderlijk mooi is. Ik snap niet waarom je er niet van genieten kunt!? Leg dat eens beter uit als je tijd hebt.
Ik heb er zeker van kunnen genieten, maar smaken verschillen natuurlijk.
Zelfs binnen dit speltype vind ik Schwarzman - Bezwersjenko al mooier.
Schwarzman vind ik ook nog beter.
Maar Misjtsjanski vind ik bijna net zo geweldig.
Misjtsjanski heeft in de jaren '80 bij een ongeluk heel grote persoonlijke schade opgelopen en is mede daardoor nooit doorgebroken als de verwachte wereldkampioen, zoals Dibman en Tsjizjov.
Maar Misjtsjanski heeft vele fantastische creaties op zijn naam staan, waaronder deze door Tjalling gebrachte overwinning op de grote Gérard.
Een leuk verhaal wat betreft Misjtsjanski is trouwens dat Ton Sijbrands ooit in de Volkskrant een partij behandelde tussen Nikolai en Paul Oudshoorn.
Ton Sijbrands, een groot fan van Misjtsjanski, had een schitterende overwinning van Paul Oudshoorn op Misjtsjanski in zijn rubriek in de Volkskrant behandeld met verwisselde kleuren! Ton dacht dus dat Misjtsjanski de partij had gewonnen en dichtte bepaalde zetten en strategie-hoogtepunten in het spel van Misjtsjanski allerlei '!!' toe, dubbele uitroeptekens. In feite werd het spel van Paul Oudshoorn, in de ogen van Ton dus Misjtsjanski, op die wijze bekroond.
Ton is er nooit meer op teruggekomen, toen Paul hem onthulde dat het niet Nikolai was die won, maar Paul...

Die partij Schwarzman - Bezwersjenko zal ik opzoeken!
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote:
Ton is er nooit meer op teruggekomen, toen Paul hem onthulde dat het niet Nikolai was die won, maar Paul...

Zou je die van Paul ook nog ergens kunnen vinden? En... eh... laat ze anders ook even hier zien als dat niet al teveel moeite kost.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:

Zou je die van Paul ook nog ergens kunnen vinden? En... eh... laat ze anders ook even hier zien als dat niet al teveel moeite kost.
Pfoehh, die tijd ontbreekt me momenteel Guest, misschien een van de komende dagen! Hopelijk vind je zelf, of iemand anders, anders wel tijd voor een dergelijke actie.
Insomnia

kosmies

Post by Insomnia »

Guest

tsja ..... [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img] puur kosmisch
Post Reply