meeste nieuwe jeugdleden naar Heerhugowaard
meeste nieuwe jeugdleden naar Heerhugowaard
Geweldig resultaat van Heerhugowaard en felicitaties met het binnenhalen van de meeste jeugdleden! Ook speciale aandacht voor Leen de Rooij als winnaar van het individuele klassement. Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen. We leven nu eenmaal in een snelle maatschappij waarin de nadruk ligt op effektiviteit en duidelijk meetbaar resultaat. Prima toepasbaar in de sport. Misschien nu ook een speciale actie om senioren te werven? Een andere tip is om ook eens te inventariseren waarom dammers soms juist de club verlaten. Daar leren we van. Kan iemand mij helpen mogelijke oorzaken te vinden?
Groet Sipke
Groet Sipke
Re: meeste nieuwe jeugdleden naar Heerhugowaard
De spelregelhervorming heeft naar mijn idee totaal geen invloed op de jeugd. Die houden zich nog helemaal niet bezig met remises. Ik geloof dat in onze jeuged onderlinge afgelopen jaar in 100 partijen 6 remises voorgekomen zijn. Nog nooit is een jeugdlid naar me toegekomen met de vraag hoe het toch kan dat er zoveel remises in ons spel voorkomen.Urker wrote:Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen.
Het remise spelen is niet relevant voor de jeugd. Het remise imago echter wel.Mark Hees wrote:De spelregelhervorming heeft naar mijn idee totaal geen invloed op de jeugd. Die houden zich nog helemaal niet bezig met remises. Ik geloof dat in onze jeuged onderlinge afgelopen jaar in 100 partijen 6 remises voorgekomen zijn. Nog nooit is een jeugdlid naar me toegekomen met de vraag hoe het toch kan dat er zoveel remises in ons spel voorkomen.Urker wrote:Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen.
Als we straks killerdammen/powerdammen/ganjadammen dan zal dit wellicht positief uitstralen naar de jeugd.
-
Je wel eens af gevraagd waarom 95% van de instroom aan jeugdleden op 15-jarige leeftijd niet meer damt?Mark Hees wrote:De spelregelhervorming heeft naar mijn idee totaal geen invloed op de jeugd. Die houden zich nog helemaal niet bezig met remises. Ik geloof dat in onze jeuged onderlinge afgelopen jaar in 100 partijen 6 remises voorgekomen zijn. Nog nooit is een jeugdlid naar me toegekomen met de vraag hoe het toch kan dat er zoveel remises in ons spel voorkomen.Urker wrote:Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen.
Heeft zeker ook met ons imago te maken. En er is wel degelijk een link tussen die remises en ons imago.
Over een discussie gesproken die al vaker gevoerd is. Bij ons is nog nooit een jeugdlid gestopt vanwege het remise imago. School en andere sporten is de voornaamste reden. Kinderen moeten keuzes maken. Als het om een andere sport gaat, zie je dat ze kiezen voor de sport waar ze de meeste successen halen. Als de school in het geding komt, zijn het vaak de ouders die de keuze voor de kinderen maken.Jaap van Galen wrote:Je wel eens af gevraagd waarom 95% van de instroom aan jeugdleden op 15-jarige leeftijd niet meer damt?Mark Hees wrote:De spelregelhervorming heeft naar mijn idee totaal geen invloed op de jeugd. Die houden zich nog helemaal niet bezig met remises. Ik geloof dat in onze jeuged onderlinge afgelopen jaar in 100 partijen 6 remises voorgekomen zijn. Nog nooit is een jeugdlid naar me toegekomen met de vraag hoe het toch kan dat er zoveel remises in ons spel voorkomen.Urker wrote:Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen.
Heeft zeker ook met ons imago te maken. En er is wel degelijk een link tussen die remises en ons imago.
-
Ik blijf vinden dat dit te gemakkelijk redeneren is, en schuld afschuiven. Beter is om de fout bij onszelf te zoeken, en iets proberen te doen.Mark Hees wrote: Over een discussie gesproken die al vaker gevoerd is. Bij ons is nog nooit een jeugdlid gestopt vanwege het remise imago. School en andere sporten is de voornaamste reden. Kinderen moeten keuzes maken. Als het om een andere sport gaat, zie je dat ze kiezen voor de sport waar ze de meeste successen halen. Als de school in het geding komt, zijn het vaak de ouders die de keuze voor de kinderen maken.
We kunnen natuurlijk de instroom bij jeugdleden van 100% naar 200% verhogen, maar waarom niet eens wat meer de nadruk op het proberen om i.p.v. 5% 10% van de jeugdleden over te houden, netto resultaat bij 15-jarigen is hetzelfde. Imago van een sport, voor kinderen, en ook hun ouderes, hangt samen met strijd, helden en winnaars. En wat als ze nou eens wat vaker helden en winnaars in de media zouden zien?
Waar shuif ik de schuld af? Ik geef aan wat de redenen zijn om bij ons te stoppen. Het heeft absoluut niets met het imago te maken. Tuurlijk houd ik liever een aantal 15 jarigen bij de club. Zij zijn toch meestal degenen die het beste zijn. Maar ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar bij ons werd er volop gepraat over de prestatie van Sijbrands met het blinddammen, en ik ben er zeker van dat het WK blinddammen komend seizoen besproken zal worden. Dus helden hebben ze zat.Jaap van Galen wrote:Ik blijf vinden dat dit te gemakkelijk redeneren is, en schuld afschuiven. Beter is om de fout bij onszelf te zoeken, en iets proberen te doen.Mark Hees wrote: Over een discussie gesproken die al vaker gevoerd is. Bij ons is nog nooit een jeugdlid gestopt vanwege het remise imago. School en andere sporten is de voornaamste reden. Kinderen moeten keuzes maken. Als het om een andere sport gaat, zie je dat ze kiezen voor de sport waar ze de meeste successen halen. Als de school in het geding komt, zijn het vaak de ouders die de keuze voor de kinderen maken.
We kunnen natuurlijk de instroom bij jeugdleden van 100% naar 200% verhogen, maar waarom niet eens wat meer de nadruk op het proberen om i.p.v. 5% 10% van de jeugdleden over te houden, netto resultaat bij 15-jarigen is hetzelfde. Imago van een sport, voor kinderen, en ook hun ouderes, hangt samen met strijd, helden en winnaars. En wat als ze nou eens wat vaker helden en winnaars in de media zouden zien?
Overigens merk ik bij kinderen niet dat ze dammen een suf imago vinden hebben. Ik krijg elk jaar ongeveer 40-50 aanmeldingen voor een paar introductie lessen. Geloof niet dat ze dat doen omdat ze vinden dat dammen zo'n suffig imago heeft.
-
Sijbrands is nou net de enige positieve uitzondering. En dat ging over blinddammen, en een simultaan waarin hij flink wat won (denk je echt dat de media ook nog zo geinterresseerd zouden zijn als daar altijd 90% remises zouden vallen?) Ook ik ben regelmatig door niet-dammers op de prestatie van Sijbrands aangesproken. Vrijwel nooit ben ik de afgelopen jaren aangesproken over het NK of over het WK.Mark Hees wrote:bij ons werd er volop gepraat over de prestatie van Sijbrands met het blinddammen, en ik ben er zeker van dat het WK blinddammen komend seizoen besproken zal worden. Dus helden hebben ze zat.
Ik zou juist zo graag niet alleen met blinddammen, maar met gewoon dammen, b.v. een WK-match tussen Thijssen en Georgiev zien. Flink veel aandacht, en wie weet een nieuwe held. Maar dan moet er wel gewonnen worden.
-
Het heeft inderdaad (deels) met het imago te maken; dammen is niet cool, hoor je wel.Jaap van Galen wrote:Je wel eens af gevraagd waarom 95% van de instroom aan jeugdleden op 15-jarige leeftijd niet meer damt?Mark Hees wrote:De spelregelhervorming heeft naar mijn idee totaal geen invloed op de jeugd. Die houden zich nog helemaal niet bezig met remises. Ik geloof dat in onze jeuged onderlinge afgelopen jaar in 100 partijen 6 remises voorgekomen zijn. Nog nooit is een jeugdlid naar me toegekomen met de vraag hoe het toch kan dat er zoveel remises in ons spel voorkomen.Urker wrote:Dammen met de jeugd heeft de toekomst, zeker als de spelregelhervorming ooit zijn intrede gaat doen.
Al heeft Laura juist heel positieve reacties gekregen toen ze "bekende" te dammen: cool, zeg!
Maar het mago wordt niet zozeer bepaald door de remises; dammen is gewoon niet vet.
Hoe zou het met de 15-jarigen verlopen in Hoornaar en Hoogblokland? Daar leeft het dammen op de basisschool heel sterk. Wat gebeurt er daar als de kids naar de middelbare school gaan? Zijn er nog spelers over van de voorgaande lichtingen en wat was hun reden om te blijven/stoppen?
- Eric Sanders
Camp, Cool, Vet.... Zou ik nu al te oud zijn om me met de jeugd bezig te houden..... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Eric Sanders wrote:Dammen is camp.
Beter zit er niet in, dus dat moeten we uitbuiten.
Beetje koketteren met je nerderigheid.
Ik lees in een reaktie van Klareveld dat niet de remise op zich het probleem is maar juist het imago dat door de vele remises het imago slecht is. Helemaal mee eens. Maar zou het ook zo zijn zoals Van Galen oppert dat daardoor jonge dammers eerder stoppen? Is dat onderzocht en zijn er cijfers voor Jaap of is het beleving? Een andere ervaring die ik heb is dat juist pas aangesloten huisdammers snel afhaken omdat zij weinig tegenstand kunnen bieden. Ik zou geneigd zijn te denken dat we naast het invoeren van demotiedammen en andere puntentelling ook iets moeten met de clubavonden. Hoe maak je die aantrekkelijk?
-
Wat betreft imago en stoppen: ik ken geen cijfers, slechts de beleving die ik hoor als ik dat vraag aan stoppende en nog dammende met name oudere jeugdledenUrker wrote:Ik lees in een reaktie van Klareveld dat niet de remise op zich het probleem is maar juist het imago dat door de vele remises het imago slecht is. Helemaal mee eens. Maar zou het ook zo zijn zoals Van Galen oppert dat daardoor jonge dammers eerder stoppen? Is dat onderzocht en zijn er cijfers voor Jaap of is het beleving? Een andere ervaring die ik heb is dat juist pas aangesloten huisdammers snel afhaken omdat zij weinig tegenstand kunnen bieden. Ik zou geneigd zijn te denken dat we naast het invoeren van demotiedammen en andere puntentelling ook iets moeten met de clubavonden. Hoe maak je die aantrekkelijk?
over die clubavond zie
www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=357&highlight=clubavond
en mijn volgende nog steeds actuele beschouwing van de clubavond:
- Attachments
-
- Een avondje uit.doc
- (22 KiB) Downloaded 336 times