Meurs Denk en Zet landskampioen
Al in de voorlaatste ronde van de damcompetitie is koploper Meurs Denk en Zet landskampioen geworden. De Culemborgers wonnen de op papier zware wedstrijd tegen Hiltex met 11-9. Dat was genoeg voor de titel omdat dat beide achtervolgers, Van Stigt Thans en Tomahaôk, hun wedstrijd verrassend verloren. Voor Meurs, het team van bondsvoorzitter Haitze Meurs, is het de tweede landstitel in drie jaar. De wedstrijd Meurs-Hiltex was anders dan verwacht eigenlijk niet spannend. De bezoekers kwamen zaterdag met twee invallers uit hun derde team naar Culemborg , een stunt van de zijde van Hiltex was dan ook bij voorbaat al uitgesloten. Zeker omdat Denk en Zet met 18 uit 10 het enige ongeslagen team in de ereklasse is. De titel is dan ook meer dan verdiend.
Vooral de aankoop van grootmeester Auke Scholma, topscorer in de ereklasse, bleek dit jaar een gouden greep.
Het Westlandse Tomahaôk droomde zaterdag nog van een eerste landstitel, maar zag die hoop in rook opgaan door een 8-12 nederlaag tegen het Limburgse CEMA/De Vaste Zet. Ook het Schiedamse Van Stigt Thans zag de titelkansen vervliegen door een fikse 7-13 nederlaag tegen het Drentse Hijken DT. Het gehavende Van Stigt Thans speelde de slechtste wedstrijd van het seizoen en leed vier nederlagen.
Anton Janssen wrote:De Gelderlander, 14 februari 2005
Tweede landstitel voor Denk en Zet
Door ANTON JANSSEN
CULEMBORG - Niemand rekende erop. Toch gebeurde het zaterdagmiddag. De dammers van Denk en Zet uit Culemborg grepen in de voorlaatste speelronde voor de tweede keer in de clubhistorie (na 2003) de landstitel.
Het drietal Tjeerd Harmsma (links), Jeroen van den Akker (midden, op voorgrond) en Jan Peter Patist (rechts) speelde een belangrijke rol in de wedstrijd tegen Amsterdam. Van den Akker en Patist wonnen, maar de remise van Harmsma was wellicht nog belangrijker voor het eindresultaat. - Foto: Raphaël Drent.
Rond de klok van zes uur kwamen de verlossende telefoontjes binnen in Culemborg nadat de thuisclub zelf met 11-9 had gewonnen van Hiltex. Achtervolgers Schiedam en Westland maakten echter een misstap, zodat de nog altijd ongeslagen Culemborgers op slag onbereikbaar waren.
Voor de wedstrijd bleek dat Peter Hoogteijling en Henk Klarenbeek ontbraken in de opstelling bij Hiltex. Beide van DES Lunteren afkomstige spelers waren naar de begrafenis van DES-voorzitter Jan Crum.
Teamleider Tjeerd Harmsma: "De afwezigheid van dit tweetal en het inzetten van twee vervangers uit het derde was een keuze van Hiltex. Je zult nooit weten hoe het duel mét Hoogteijling en Klarenbeek was verlopen."
Harmsma had een beslissend aandeel in de 11-9 zege. "Tegenstander Kees Thijssen, de nationale kampioen, kwam sterk opzetten. De weg die de grootmeester in het eindspel koos, leek kansrijk. Een finesse van mijn kant verzekerde mij van remise."
Speler/trainer Jeroen van den Akker duidde op de impact van het resultaat van Harmsma. "Thijssen baalde vreselijk en reageerde zijn teleurstelling buiten de speelzaal af."
"Ik hoorde hem vanuit de analyseruimte. Zijn reactie was treffend. Amsterdam geloofde daarna niet meer in de kansen. In de nog lopende vier partijen hielden wij onze voorsprong vast."
Van den Akker: "Dit succes komt voor een belangrijk deel voort uit de samenstelling van ons tiental. We hebben verschillende jonge en fanatieke spelers. Zij willen altijd winnen, zijn leergierig op de training en dammen in een stimulerende omgeving."
"Toen bleek dat Amsterdam twee invallers had, hebben wij kopman Evgueni Vatoetin een andere opdracht gegeven. Hij was grieperig en had de training gemist. Hij kwam met Jean-Marc Ndjofang vlot remise overeen."
Ook Jan Peter Patist, één van de zes bij Denk en Zet opgeleide dammers, deelde met een winstpartij in de feestvreugde. "Ik speel dit seizoen wisselvallig, maar de winst op Johan Wiering vergoedt alles. Achteraf was mijn winst pure noodzaak."
"Ik beantwoordde een slagzet van de oud-NK speler met een tegencombinatie en nam ten koste van twee schijven een winnende doorbraak naar dam. Deze winst was een belangrijke bijdrage aan het teamresultaat."
Denk en Zet is voor Hiltex een gevreesde tegenstander. In het seizoen 1999/2000 verloor de Culemborgse debutant nog van de Amsterdammers. Daarna waren ze steeds sterker. In 2003 werd het in het eerste barrageduel om de landstitel nog gelijk. In de tweede barrage kreeg de zesvoudig landskampioen klop.
Van de Akker, Vatoetin, Harmsma, Messemaker, Patist en Van den Bosch spelen al zes jaar voor Denk en Zet in de ereklasse. Uit eigen gelederen werden Derkx (derde seizoen), De Voogd (tweede jaar) en Pim Meurs (debutant) ingepast. Auke Scholma, met Van den Akker topscorer met zestien punten uit tien partijen, kwam deze jaargang naar Culemborg.
In het kampioensduel kwamen Vatoetin en Messemaker (met Hein Meijer) remise overeen, waarmee twee Amsterdamse kanonnen waren afgestopt. Van den Akker had weinig moeite met invaller Frank Pasman. Van den Bosch kwam tegen Cock van Leeuwen tot een puntendeling. Dat gebeurde ook bij Scholma, die op tactische finesses van Johan Bastiaannet stuitte.
De remise van Harmsma tegen Thijssen was het breekpunt. Denk en Zet rook de winst, al zag het er in de partijen van Boudewijn Derkx en Pim Meurs niet best uit. Dik de Voogd won na het veroveren van een schijf op Gerrit Tigchelaar. Patist zorgde met zijn zege voor de beslissing: 11-7. Derkx had van Michiel Kloosterziel verloren. Meurs haakte af tegen Paul Oudshoorn.
Denk en Zet is nog steeds ongeslagen. Alleen Tilburg (ronde 2) en Hengelo (ronde 6) hielden de kampioen op een gelijkspel.
Marcia Jansen wrote:De Gelderlander, 14 februari 2005
Zesendertig uur reizen voor één zet
Door MARCIA JANSEN
De Wit- Evgueni Vatoetin voorspelde na derde competitiewedstrijd al dat zijn club Denk en Zet dit seizoen goede kans maakte op de landstitel. Maar dat zaterdag al het kampioenschap werd binnengesleept, was ook voor hem een verrassing.
Jewgeni Watoetin in het ADG-toernooi, oktober 2004
Rus Evgueni Vatoetin maakt sinds 1999 deel uit van het eerste team van Denk en Zet uit Culemborg. Hij speelt een niet onbelangrijke rol volgens Henk Stoop, dammend bestuurslid van de Culemborgse club. "Hij verliest zelden of nooit", vertelt Stoop terwijl de club een feestje houdt om de landstitel te vieren.
"Evgueni heeft oog voor details. Hij weet exact waar hij naar toewerkt en begint met rustige standen. Heel on-Nederlands. Nederlanders willen spanning vanaf de eerste zet. Tegenstanders denken vaak dat ze remise spelen, maar Evgueni trekt dan alsnog de partij naar zich toe. Hij ziet vaak meer dan de gemiddelde Nederlander."
Vatoetin, die in de elf jaar dat hij in Nederland competitie speelt goed Nederlands heeft geleerd, hoort het rustig aan. De Wit-Rus beaamt dat hij weinig verliest, vier partijen slechts in elf seizoenen. Toch was zijn aandeel in de 11-9 winst op tegenstander Hiltex klein.
"Ik heb één zet gedaan en vervolgens remise aangeboden", legt de 42-jarige Wit-Rus uit. "Teamcaptain Jeroen van den Akker had me dat gevraagd omdat mijn tegenstander, Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen, de meeste punten achter zijn naam had staan. Als ik niet zou verliezen, was dat gunstig voor het team."
"Normaal zou ik dat niet snel doen", vervolgt Vatoetin. "Maar het was vrijdag nog onzeker of ik zou kunnen spelen. Ik ben ziek naar Nederland gekomen en heb in de nacht van vrijdag op zaterdag nauwelijks geslapen. Vandaag voelde ik me al wel beter, maar het was de vraag of ik genoeg kracht had om vier uur te spelen. Uiteindelijk leek dit ons de beste oplossing. Wel jammer, want in oktober heb ik in Amersfoort nog van Ndjofang gewonnen."
Vatoetin voorspelde na de winst van Denk en Zet op landskampioen Huissen al dat zijn team dit seizoen wel eens een gooi naar de titel zou kon doen. Toch kwam het kampioenschap ook voor de ervaren Vatoetin onverwachts.
"Dat één tegenstander vandaag zou verliezen, leek me niet onwaarschijnlijk. Dat ze allebei tegen een nederlaag aanliepen, had ik niet verwacht."
"Op papier hadden we niet het sterkste team, maar we hebben het dit seizoen heel goed gedaan. We hebben ook wel een beetje geluk gehad. Hiltex kwam vandaag met twee mindere invallers. We hadden bovendien een gunstige loting."
De Wit-Rus had vorig seizoen nog gezelschap van zijn landgenoot Alexander Boulatov in het Culemborgse team. "Maar hij kreeg geen visum om in Nederland te spelen", vertelt Vatoetin. "Ik had ook problemen aan het begin van het seizoen. Ik heb zelfs de eerste competitiewedstrijd gemist, omdat mijn visum niet op tijd was. Heel frustrerend."
Vatoetin hoopt volgend jaar weer competitie te spelen voor Denk en Zet. Hij speelt er niet alleen in het eerste team. Hij geeft op zondag ook damles en -training aan de jeugd en een aantal spelers van het eerste en tweede team. Vatoetin logeert dan bij sponsor Haitze Meurs in Beusichem.
Eens in de twee weken, zo'n negen keer per seizoen, pendelt hij op een neer tussen Minsk en Culemborg. "Ik heb één seizoen samen met Alexander Boulatov met een auto op en neer gereden, maar daar waren we veel tijd mee kwijt. Vooral aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen moesten we erg lang wachten. Nu reis ik per trein van Minsk naar Warschau en dan met de bus van Warschau naar Utrecht."
Een reis van zo'n 36 uur. "Dat heb ik er wel voor over. Ik verdien mijn geld met dammen. Samen met het inkomen van mijn vrouw kunnen we daar net van rondkomen. Ik vind het leuk in Nederland te dammen. De competitie is te vergelijken met de ijshockeycompetitie in Canada. Er is geen sterkere."