KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Algemeen Dagblad, 14 februari 2005

Meurs Denk en Zet landskampioen

Al in de voorlaatste ronde van de damcompetitie is koploper Meurs Denk en Zet landskampioen geworden. De Culemborgers wonnen de op papier zware wedstrijd tegen Hiltex met 11-9. Dat was genoeg voor de titel omdat dat beide achtervolgers, Van Stigt Thans en Tomahaôk, hun wedstrijd verrassend verloren. Voor Meurs, het team van bondsvoorzitter Haitze Meurs, is het de tweede landstitel in drie jaar. De wedstrijd Meurs-Hiltex was anders dan verwacht eigenlijk niet spannend. De bezoekers kwamen zaterdag met twee invallers uit hun derde team naar Culemborg , een stunt van de zijde van Hiltex was dan ook bij voorbaat al uitgesloten. Zeker omdat Denk en Zet met 18 uit 10 het enige ongeslagen team in de ereklasse is. De titel is dan ook meer dan verdiend.

Vooral de aankoop van grootmeester Auke Scholma, topscorer in de ereklasse, bleek dit jaar een gouden greep.

Het Westlandse Tomahaôk droomde zaterdag nog van een eerste landstitel, maar zag die hoop in rook opgaan door een 8-12 nederlaag tegen het Limburgse CEMA/De Vaste Zet. Ook het Schiedamse Van Stigt Thans zag de titelkansen vervliegen door een fikse 7-13 nederlaag tegen het Drentse Hijken DT. Het gehavende Van Stigt Thans speelde de slechtste wedstrijd van het seizoen en leed vier nederlagen.
Anton Janssen wrote:De Gelderlander, 14 februari 2005

Tweede landstitel voor Denk en Zet

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Niemand rekende erop. Toch gebeurde het zaterdagmiddag. De dammers van Denk en Zet uit Culemborg grepen in de voorlaatste speelronde voor de tweede keer in de clubhistorie (na 2003) de landstitel.

Image
Het drietal Tjeerd Harmsma (links), Jeroen van den Akker (midden, op voorgrond) en Jan Peter Patist (rechts) speelde een belangrijke rol in de wedstrijd tegen Amsterdam. Van den Akker en Patist wonnen, maar de remise van Harmsma was wellicht nog belangrijker voor het eindresultaat. - Foto: Raphaël Drent.

Rond de klok van zes uur kwamen de verlossende telefoontjes binnen in Culemborg nadat de thuisclub zelf met 11-9 had gewonnen van Hiltex. Achtervolgers Schiedam en Westland maakten echter een misstap, zodat de nog altijd ongeslagen Culemborgers op slag onbereikbaar waren.

Voor de wedstrijd bleek dat Peter Hoogteijling en Henk Klarenbeek ontbraken in de opstelling bij Hiltex. Beide van DES Lunteren afkomstige spelers waren naar de begrafenis van DES-voorzitter Jan Crum.

Teamleider Tjeerd Harmsma: "De afwezigheid van dit tweetal en het inzetten van twee vervangers uit het derde was een keuze van Hiltex. Je zult nooit weten hoe het duel mét Hoogteijling en Klarenbeek was verlopen."

Harmsma had een beslissend aandeel in de 11-9 zege. "Tegenstander Kees Thijssen, de nationale kampioen, kwam sterk opzetten. De weg die de grootmeester in het eindspel koos, leek kansrijk. Een finesse van mijn kant verzekerde mij van remise."

Speler/trainer Jeroen van den Akker duidde op de impact van het resultaat van Harmsma. "Thijssen baalde vreselijk en reageerde zijn teleurstelling buiten de speelzaal af."

"Ik hoorde hem vanuit de analyseruimte. Zijn reactie was treffend. Amsterdam geloofde daarna niet meer in de kansen. In de nog lopende vier partijen hielden wij onze voorsprong vast."

Van den Akker: "Dit succes komt voor een belangrijk deel voort uit de samenstelling van ons tiental. We hebben verschillende jonge en fanatieke spelers. Zij willen altijd winnen, zijn leergierig op de training en dammen in een stimulerende omgeving."

"Toen bleek dat Amsterdam twee invallers had, hebben wij kopman Evgueni Vatoetin een andere opdracht gegeven. Hij was grieperig en had de training gemist. Hij kwam met Jean-Marc Ndjofang vlot remise overeen."

Ook Jan Peter Patist, één van de zes bij Denk en Zet opgeleide dammers, deelde met een winstpartij in de feestvreugde. "Ik speel dit seizoen wisselvallig, maar de winst op Johan Wiering vergoedt alles. Achteraf was mijn winst pure noodzaak."

"Ik beantwoordde een slagzet van de oud-NK speler met een tegencombinatie en nam ten koste van twee schijven een winnende doorbraak naar dam. Deze winst was een belangrijke bijdrage aan het teamresultaat."

Denk en Zet is voor Hiltex een gevreesde tegenstander. In het seizoen 1999/2000 verloor de Culemborgse debutant nog van de Amsterdammers. Daarna waren ze steeds sterker. In 2003 werd het in het eerste barrageduel om de landstitel nog gelijk. In de tweede barrage kreeg de zesvoudig landskampioen klop.

Van de Akker, Vatoetin, Harmsma, Messemaker, Patist en Van den Bosch spelen al zes jaar voor Denk en Zet in de ereklasse. Uit eigen gelederen werden Derkx (derde seizoen), De Voogd (tweede jaar) en Pim Meurs (debutant) ingepast. Auke Scholma, met Van den Akker topscorer met zestien punten uit tien partijen, kwam deze jaargang naar Culemborg.

In het kampioensduel kwamen Vatoetin en Messemaker (met Hein Meijer) remise overeen, waarmee twee Amsterdamse kanonnen waren afgestopt. Van den Akker had weinig moeite met invaller Frank Pasman. Van den Bosch kwam tegen Cock van Leeuwen tot een puntendeling. Dat gebeurde ook bij Scholma, die op tactische finesses van Johan Bastiaannet stuitte.

De remise van Harmsma tegen Thijssen was het breekpunt. Denk en Zet rook de winst, al zag het er in de partijen van Boudewijn Derkx en Pim Meurs niet best uit. Dik de Voogd won na het veroveren van een schijf op Gerrit Tigchelaar. Patist zorgde met zijn zege voor de beslissing: 11-7. Derkx had van Michiel Kloosterziel verloren. Meurs haakte af tegen Paul Oudshoorn.

Denk en Zet is nog steeds ongeslagen. Alleen Tilburg (ronde 2) en Hengelo (ronde 6) hielden de kampioen op een gelijkspel.
Marcia Jansen wrote:De Gelderlander, 14 februari 2005

Zesendertig uur reizen voor één zet

Door MARCIA JANSEN

De Wit- Evgueni Vatoetin voorspelde na derde competitiewedstrijd al dat zijn club Denk en Zet dit seizoen goede kans maakte op de landstitel. Maar dat zaterdag al het kampioenschap werd binnengesleept, was ook voor hem een verrassing.

Image
Jewgeni Watoetin in het ADG-toernooi, oktober 2004

Rus Evgueni Vatoetin maakt sinds 1999 deel uit van het eerste team van Denk en Zet uit Culemborg. Hij speelt een niet onbelangrijke rol volgens Henk Stoop, dammend bestuurslid van de Culemborgse club. "Hij verliest zelden of nooit", vertelt Stoop terwijl de club een feestje houdt om de landstitel te vieren.

"Evgueni heeft oog voor details. Hij weet exact waar hij naar toewerkt en begint met rustige standen. Heel on-Nederlands. Nederlanders willen spanning vanaf de eerste zet. Tegenstanders denken vaak dat ze remise spelen, maar Evgueni trekt dan alsnog de partij naar zich toe. Hij ziet vaak meer dan de gemiddelde Nederlander."

Vatoetin, die in de elf jaar dat hij in Nederland competitie speelt goed Nederlands heeft geleerd, hoort het rustig aan. De Wit-Rus beaamt dat hij weinig verliest, vier partijen slechts in elf seizoenen. Toch was zijn aandeel in de 11-9 winst op tegenstander Hiltex klein.

"Ik heb één zet gedaan en vervolgens remise aangeboden", legt de 42-jarige Wit-Rus uit. "Teamcaptain Jeroen van den Akker had me dat gevraagd omdat mijn tegenstander, Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen, de meeste punten achter zijn naam had staan. Als ik niet zou verliezen, was dat gunstig voor het team."

"Normaal zou ik dat niet snel doen", vervolgt Vatoetin. "Maar het was vrijdag nog onzeker of ik zou kunnen spelen. Ik ben ziek naar Nederland gekomen en heb in de nacht van vrijdag op zaterdag nauwelijks geslapen. Vandaag voelde ik me al wel beter, maar het was de vraag of ik genoeg kracht had om vier uur te spelen. Uiteindelijk leek dit ons de beste oplossing. Wel jammer, want in oktober heb ik in Amersfoort nog van Ndjofang gewonnen."

Vatoetin voorspelde na de winst van Denk en Zet op landskampioen Huissen al dat zijn team dit seizoen wel eens een gooi naar de titel zou kon doen. Toch kwam het kampioenschap ook voor de ervaren Vatoetin onverwachts.

"Dat één tegenstander vandaag zou verliezen, leek me niet onwaarschijnlijk. Dat ze allebei tegen een nederlaag aanliepen, had ik niet verwacht."

"Op papier hadden we niet het sterkste team, maar we hebben het dit seizoen heel goed gedaan. We hebben ook wel een beetje geluk gehad. Hiltex kwam vandaag met twee mindere invallers. We hadden bovendien een gunstige loting."

De Wit-Rus had vorig seizoen nog gezelschap van zijn landgenoot Alexander Boulatov in het Culemborgse team. "Maar hij kreeg geen visum om in Nederland te spelen", vertelt Vatoetin. "Ik had ook problemen aan het begin van het seizoen. Ik heb zelfs de eerste competitiewedstrijd gemist, omdat mijn visum niet op tijd was. Heel frustrerend."

Vatoetin hoopt volgend jaar weer competitie te spelen voor Denk en Zet. Hij speelt er niet alleen in het eerste team. Hij geeft op zondag ook damles en -training aan de jeugd en een aantal spelers van het eerste en tweede team. Vatoetin logeert dan bij sponsor Haitze Meurs in Beusichem.

Eens in de twee weken, zo'n negen keer per seizoen, pendelt hij op een neer tussen Minsk en Culemborg. "Ik heb één seizoen samen met Alexander Boulatov met een auto op en neer gereden, maar daar waren we veel tijd mee kwijt. Vooral aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen moesten we erg lang wachten. Nu reis ik per trein van Minsk naar Warschau en dan met de bus van Warschau naar Utrecht."

Een reis van zo'n 36 uur. "Dat heb ik er wel voor over. Ik verdien mijn geld met dammen. Samen met het inkomen van mijn vrouw kunnen we daar net van rondkomen. Ik vind het leuk in Nederland te dammen. De competitie is te vergelijken met de ijshockeycompetitie in Canada. Er is geen sterkere."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 16 februari 2005

Leimena heeft geen zin in nóg een protest

Door POUW JONGBLOED

TIEL - Laurens Leimena kijkt voortaan wel twee keer of zijn mobieltje 'uit' staat in de speelzaal. Een rinkelende telefoon is een vervelende manier om na bijna zes uur een dampartij te verliezen.

Image
Laurens Leimena (in wit shirt)
bezig Douwe de Jong op te rollen
in Nijmegen Open 2004

Een rinkelend mobieltje in de speelzaal komt dammers duur te staan. De 'ontvanger' van de oproep verliest zijn partij. Zo zijn de reglementen.

Daar heeft Laurens Leimena (52) niet zoveel moeite mee. "Onlangs ging in de ereklasse de telefoon van de Senegalees Samb af. Hij verloor daardoor zijn partij. Dan praten we wel over het hoogste niveau."

Terug naar zaterdagmiddag. Omstreeks zes uur na bijna zes uur schuiven rinkelde de mobiele telefoon van de Tielse speler van eersteklasser WSDV. "Normaal staat het toestel op de trilfunctie. Ik bel altijd even naar huis als ik klaar ben. Ik ben diabetes-patiënt. Deze partij duurde erg lang en mijn vrouw werd een beetje ongerust, dus belde ze mij."

De tegenstanders van Samen Sterk uit Hazerswoude waarschuwden de arbiter, die het voorval niet had opgemerkt. De klok werd stilgezet; Leimena verloor en degradatiekandidaat WSDV kon een ogenschijnlijk veroverd punt op zijn buik schrijven.

Leimena, in de bondscompetitie speler van VTD uit Tiel, begrijpt de handelwijze van zijn tegenstander niet. "We speelden al bijna zes uur. De partij was in evenwicht, koerste af op remise. Als zijn mobieltje was afgegaan, had ik de winst niet opgeëist. Nee, echt niet. Dat is mij te min."

De Betuwse dammer speelt voor zijn lol. "Ik ben geen profdammer, er zijn geen grote geldsommen mee gemoeid. Met WSDV spelen wij op een aardig niveau. Ik ben en blijf een recreatieve dammer, die heel graag wint. Met die instelling zit ik achter de tafel. Winnen ten koste van alles, dat is iets heel anders."

Bij WSDV werd het idee geopperd 'de zaak Leimena' aan te vechten bij de tuchtcommissie. "Sommige clubgenoten zeiden: 'je kunt zeggen dat het niet jouw mobieltje was'. Als mijn tegenstander via een protest wil winnen, vind ik dat spijtig. Ik heb geen zin mezelf van zulke praktijken te bedienen."

Leimena wil 'lekker dammen, verder geen gezeur'. Nog één keer blikt hij terug. "Ik speelde mijn tegenstander aanvankelijk weg. Om half zes had ik allang klaar moeten zijn. Ik liet de winst al eerder in de partij liggen. Dat verwijt ik mezelf eigenlijk nog het meest."
Vraagje

Post by Vraagje »

Artikel: Leimena heeft geen zin in nóg een protest:
Leimena wil 'lekker dammen, verder geen gezeur'. Nog één keer blikt hij terug. "Ik speelde mijn tegenstander aanvankelijk weg. Om half zes had ik allang klaar moeten zijn. Ik liet de winst al eerder in de partij liggen. Dat verwijt ik mezelf eigenlijk nog het meest."

Artikel: Gerardo IJssel houdt makkelijk stand tegen Ton Sijbrands:
‘Richard Treur stond lang kansrijk, miste meerdere malen winst en stond op het punt remise aan te bieden’, aldus woordvoerder Doeves. Op dat moment ging de gsm van de tegenstander af.

De meest gehate dammer allertijden.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Vraagje wrote:Artikel: Leimena heeft geen zin in nóg een protest:

‘Richard Treur stond lang kansrijk, miste meerdere malen winst en stond op het punt remise aan te bieden’, aldus woordvoerder Doeves. Op dat moment ging de gsm van de tegenstander af.

Snel afschaffen die regel van een nul voor een overgaande mobiel, voordat het gejudas gewoonte wordt. Wat is er zo erg aan het afgaan van een mobieltje? Ik heb zelf niet eens zo'n ding, maar als de telefoon van mijn tegenstander afgaat neem ik aan dat het een vergissing is en geen bewuste actie om te storen.

Er zijn veel ergere dingen waar helemaal geen sanctie op staat:
- Het terugnemen van een zet
- Je klok indrukken zonder te zetten
- Met dezelfde hand spelen en de klok indrukken
- Voorzeggen
- Intimidatie

In Brunssum hebben ze een veel sympathiekere regel. Telefoon gaat af? Boete betalen en de pot gaat naar een goed doel. Moeten ze bij de kndb ook doen.
Meurs is het met me eens!
Het is ook duidelijk geen opzettelijke actie. Neem dit geval van Leimena, schrijnend, het plezier in dammen wordt verknald voor zo'n man. Jammer is dat.

Ik zou als de telefoon van de tegenstander afgaat niet die gore punten willen hebben (of ik moet wel een vreselijke hekel aan mijn tegenstander hebben), ik zou me kapot schamen!
Vraagje

Post by Vraagje »

Kosmos wrote:
Vraagje wrote:Artikel: Leimena heeft geen zin in nóg een protest:

Snel afschaffen die regel van een nul voor een overgaande mobiel, voordat het gejudas gewoonte wordt. Wat is er zo erg aan het afgaan van een mobieltje? Ik heb zelf niet eens zo'n ding, maar als de telefoon van mijn tegenstander afgaat neem ik aan dat het een vergissing is en geen bewuste actie om te storen.

Er zijn veel ergere dingen waar helemaal geen sanctie op staat:
- Het terugnemen van een zet
- Je klok indrukken zonder te zetten
- Met dezelfde hand spelen en de klok indrukken
- Voorzeggen
- Intimidatie

In Brunssum hebben ze een veel sympathiekere regel. Telefoon gaat af? Boete betalen en de pot gaat naar een goed doel. Moeten ze bij de kndb ook doen.
Meurs is het met me eens!
Het is ook duidelijk geen opzettelijke actie. Neem dit geval van Leimena, schrijnend, het plezier in dammen wordt verknald voor zo'n man. Jammer is dat.

Ik zou als de telefoon van de tegenstander afgaat niet die gore punten willen hebben (of ik moet wel een vreselijke hekel aan mijn tegenstander hebben), ik zou me kapot schamen!
Ik bedoelde eigenlijk dat ik het opmerkelijk vind dat beide spelers elkaar wegspeelden. (Zo naar jezelf schrijven zie je overigens wel vaker in krantenberichten.)
De meest gehate dammer allertijden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Haagsche Courant, 16 februari 2005

Belangrijke zege voor Delftse dammers

DELFT | Damclub DOS boekte in de wedstrijd tegen bezoeker DVSB uit Baarn een afgetekende overwinning met 13-7. Een derde degradatiekandidaat, Wageningen, verloor nipt met 9-11 van Samen Sterk uit Hazerswoude. Door dit resultaat zijn de Delftse dammers met nog één wedstrijd te gaan bijna veilig in de eerste klasse. In de laatste wedstrijd, uit tegen Samen Sterk, op 26 februari hebben de Delftenaren genoeg aan een gelijkspel. Zelfs een nederlaag hoeft geen rampzalige gevolgen te hebben, tenzij Wageningen op de slotdag voor een verrassing zorgt.
De Gelderlander, 14 februari 2005

WSDV zet duel voort achter de bondstafel
Door onze sportredactie

WAGENINGEN - WSDV zet het duel tegen Samen Sterk voort bij de arbitragecommissie. De Wageningse dammers verloren zaterdag in de tiende competitieronde met klein verschil (9 - 11), maar vechten via de rechtspraak twee beslissingen van de arbiter aan. Een gunstige uitspraak kan de degradatiezorgen wegnemen.

De dammers van WSDV bezetten momenteel de tiende plaats in de eerste klasse B. De Wageningers moeten, het protest ten spijt, in elk geval in de slotronde winnen van Leiden om een degradatieduel te ontlopen. Verder moet Delft ook nog van Samen Sterk verliezen.

Dat Hazerswoudse ensemble won zaterdag in Wageningen van WSDV. Het venijn zat daarbij in de staart. Bij de 8-8 tussenstand waren er twee incidenten. Het begon bij Evert Evers. Zijn tegenstandster Linda Schnieders nam volgens de lezing van WSDV een dam enkele keren van haar bord en liet die weer los, waaronder één keer op een fataal veld. Het verzoek van de WSDV-speler om in te grijpen werd door de arbiter niet gehonoreerd.

Bij Laurens Leimena was het afgaan van een mobiele telefoon inzet van een meningsverschil. Enkele dammers van Samen Sterk stelden dat de telefoon van Leimena afging. De arbiter, die dit niet zelf had waargenomen, verklaarde de partij daarop verloren voor de onthutste Leimena.

De stand kwam daarmee op 9-11. Aan Wageningse kant kwamen Derk Kleinrensink, Mark Sanders en Ap van Ingen namelijk tot winst. Geert van Dijk, Evert Evers en Jaap Vink speelden remise. Verlies was er voor Arie Janssen van Doorn, Henk Kleinrensink, Cor Langeveld én voor Leimena. Maar dat laatste resultaat is dus omstreden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 17 februari 2005

Hagenpoort en Wilkeshuis winnen

door KAREL VAN DELFT

17 FEBRUARI 2005 - DEVENTER - Team 1 van de Cees Wilkeshuisschool heeft de finale van het 37e Deventer schooldamkampioenschap gewonnen. Team 1 van de Hagenpoort won de 35e editie van het schoolschaken.

De kampioenen kregen niets cadeau, gistermiddag in het Stadhuis. Terwijl bij het dammen De Hoven beslag legde op de derde plaats ten koste van Panta Rhei, speelden twee teams van de Wilkeshuisschool om de titel. De wedstrijd eindigde onbeslist en werd overgespeeld. Team 1, met Truong Nguyen, Danny Nap, Sadaf Zamani, Hedwig Beumer en Ylaisa Roelvink, trok ten slotte de zege (8-2) naar zich toe.

De vier schaakfinalisten speelden een halve competitie. Daarin moest Montessori Groenewold het opnemen tegen drie teams van de Hagenpoortschool. Vier van de zes wedstrijden eindigden onbeslist. Hagenpoort 1 werd kampioen. Het team bestond uit Ward Kiers, Frank Peeters, Sepp Ecklinghausen en Hessel Hoogland. In de laatste partij overzag Jeroen Kerdijk van Montessori Groenewold winst door mat in één zet. HIj verloor vervolgens door zijn dame weg te geven. ‘Ik zat even niet na te denken.’

Terwijl bij de dammers zeven meisjes aantraden, was Lotte Baart het enige schakende meisje. ‘Ik heb vier broers. Ik let daar niet op. Schaken vind ik leuk. Vooral winnen.’ Hagenpoort 2 werd tweede, Montessori Groenwold derde en Hagenpoort 3 vierde. Truong Nguyen werd individueel Deventer damkampioen en Ward Kiers schaakkampioen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Twentsche Courant Tubantia van 14-02-2005

Denk en Zet zonder verliespartijen

Witte van Moort/Denk en Zet won zaterdag met 15-5 van ADG. Een prettige overwinning maar vooral ook omdat de ploeg daarmee streekgenoot Twente’s Eerste achterhaalde.

‘We hebben nu evenveel punten, maar op bordpunten staan we er beter voor’, wist teamleider Peter Hoopman. ‘En dat is natuurlijk wel lekker. We willen graag de beste ploeg van Twente zijn.’

Image
Gilles Salomé

Geen enkele speler verloor in de thuiswedstrijd tegen ADG. En dat was niet onverwacht. ‘Tegen die ploeg weet je dat het vanzelf komt, als je rustig je kansen afwacht.’ En dat gebeurde. Jan van Amstel van de Amersfoortse bezoekers hield knap Edwin Twiest op remise. De zeges van Denk en Zet kwamen op naam van Podolski, Fijn van Draat, Kolk, Barkel en Salomé. Die laatste zege was opmerkelijk, want Gil Salomé speelde een jaar geen competitieduel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad van het Noorden, 9 februari 2005

NK dammen in Groningen hangt aan een zijden draad

Harm Vonk

Groningen - Het NK dammen in Groningen hangt aan een zijden draad. De organisatie van het toernooi heeft na een lange zoektocht nog altijd geen hoofdsponsor gevonden. Het NK wordt gespeeld van 3 tot en met 16 april. "Het water staat ons tot aan de lippen", aldus organisatievoorzitter Maarten Kolsloot. De geraamde begroting van het totale toernooi komt uit op vijftigduizend euro.

Topsport Noord Nederland is belast met het zoeken van geldschieters, maar de stichting is er voorlopig niet in geslaagd voldoende middelen los te weken van sponsors. "Ons comité is superenthousiast, maar wat geld betreft valt het nog niet mee", aldus Kolsloot, die op korte termijn duidelijkheid moet hebben. "Het liefst binnen nu en een week. Anders kan het gebeuren dat het NK niet in Groningen wordt gehouden."

Kolsloot wil de damsport door de NK-finale uit het verdomhoekje halen. "We willen het anders dan anders: dus geen wereldvreemde figuren in achterafzaaltjes. Dit NK moet revolutionair worden." De finale moet dan ook meer worden dan veertien spelers die dammen om de nationale titel, vindt Kolsloot. "Groningen wordt in de markt gezet als kennisstad, dus denksport pas daar heel goed in. Bovendien willen we het met schaken en Fries dammen breder trekken."

Op het programma staat onder anderen het 'bierfustdammen' op de Grote Markt: dammen met bierfusten als schijven. Daarnaast staat ook de aanval op het wereldrecord dam- en schaaksimultaan gepland; stadjer Erik Hoeksema probeert het record van Jannes van der Wal te verbeteren. Van der Wal kwam op 23 juni 1996 in Stadskanaal tot een winstpercentage van 93. Van de 85 partijen won de in datzelfde jaar overleden denksporter 76 en speelde vijfmaal remise.

Rijke damtraditie

Hoofdklasser 'Het Noorden' uit Groningen heeft zich kandidaat gesteld voor het NK om het 100-jarig bestaan extra kleur te geven. De vereniging is samen met Huizum de oudste damclub in Noord-Nederland. De provincie Groningen heeft een rijke damtraditie, maar de stad was sinds 1905 nog nooit gastheer van het NK voor senioren. Tweemaal werd het wereldkampioenschap gehouden, in 1986 en 1990.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, 17 februari 2005

Meurs Denk en Zet kampioen van Nederland

CULEMBORG - De dammers van Meurs Denk en Zet hebben één ronde voor het einde van de competitie al de landstitel in de wacht weten te slepen. De 10e competitieronde leverde voor de Culemborgse dammers niet alleen een nipte 11-9 overwinning op het Amsterdamse Hiltex op, belangrijker was dat beide concurrenten verloren.

Voor Meurs Denk en Zet is het de tweede landstitel in drie jaar. Sinds de promotie in 1999 van de Culemborgers naar de ereklasse hebben ze steeds bovenin mee gestreden. Hierbij heeft altijd voorop gestaan dat het team voor een groot deel bestaat uit spelers uit eigen opleiding. In de basis van het kampioensteam staan liefst zes spelers die van jongs af aan hun damopleiding in Culemborg hebben genoten. Daarmee is Meurs Denk en Zet op dit moment de vereniging op het hoogste niveau met het grootste aantal spelers uit eigen opleiding. De tweede landstitel is daarom een compliment voor de gehele vereniging.
In de wedstrijd tegen Hiltex kwam Meurs Denk en Zet enigszins gelukkig aan de punten. Hiltex begon de wedstrijd verzwakt omdat twee spelers naar een begrafenis waren. Omdat Hiltex 2 nog in de degradatiezone zat kwamen beide invallers uit het 3e team van de Amsterdamse club. Verder kwamen niet alle uitslagen logisch tot stand.

Evgeni Vatoetin begon met een snelle remise tegen collega grootmeester Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen. Vatoetin had een lichte griep en ging daarom de strijd uit de weg (1-1). Bas Messemaker liet het tweede punt op het scorebord noteren. Na veel ruilen was al snel de muziek uit de stand (2-2). Jeroen van den Akker was de eerste die won. Met een verrassende kaatsingszet wist hij een schijf voor te komen tegen een invaller. Hij zette dit probleemloos om in partijwinst (4-2). Kees van den Bosch kwam met een aanval goed uit de opening. Nadat de aanval was afgebroken hield hij een goede laveerstand, maar meer dan remise zat er niet in (5-3). Na de remise van Auke Scholma bleef het verschil twee punten, waarna Tjeerd Harmsma het opnam tegen Nederlands kampioen Kees Thijssen. Harmsma kwam verloren te staan, maar wist met een finesse op de laatste zet voor de tijdcontrole nog een remise te vinden. Thijssen liet zijn ongenoegen over dit resultaat duidelijk blijken door de nodige oerkreten te slaken die de rust in de speelzaal verstoorden (7-5). Een nederlaag van Boudewijn Derkx zorgde vervolgens voor een stand van 7-7.

Dik de Voogd kwam tegen de tweede invaller al goed uit de opening door resoluut het centrum te pakken. Nadat Dik ook nog een schijf wist te winnen was partijwinst een kwestie van techniek (9-7). Jan Peter Patist mocht zich na afloop terecht de matchwinnaar noemen. Hij versloeg NK deelnemer Johan Wiering met een prachtige omsingeling. Met veel tactische dreigingen kon Patist doorbreken naar dam. Het overblijvende eindspel leverde na de tijdnoodfase weinig problemen meer op (11-7).

Image
Jan Peter Patist

De nederlaag van Pim Meurs was in de laatste partij van de dag slechts relevant voor de statistieken. Door een mindere zet in tijdnood kwam Meurs in een nadelig eindspel, dat hij helaas niet binnen de remisegrenzen kon houden (11-9).

Voor zaterdag 26 februari staat de slotwedstrijd op het programma. Meurs Denk en Zet speelt dan in Schiedam tegen de nummer twee Van Stigt Thans.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 18 december 2005

Kampioenschap kan dammers van TDV nauwelijks ontgaan

Vrijdag 18 februari 2005 - Tilburg - Het Tilburgse TDV heeft in de Brabantse hoofdklasse het titelgevecht met PSV in haar voordeel beslist. In het Boulevard Café won de thuisclub met het kleinst mogelijke verschil: 9-7.

Met nog één ronde voor de boeg kan het kampioenschap de Tilburgers nauwelijks ontgaan. Theo van den Hoek, Frans Bax, Anton van Berkel, en Johan van Berkel wonnen hun partijen. Wim Weijters en Hans van Berkel remiseerden Robert d’Abreu en Kees van Bakel verloren. DC Oisterwijk won met 11-5 van D’Amateurs uit Sint-Michielsgestel. Over twee weken vindt de slotronde van de competitie plaats.
AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel »

Hanco Elenbaas wrote:Brabants Dagblad, 18 december 2005

Kampioenschap kan dammers van TDV nauwelijks ontgaan

Vrijdag 18 februari 2005 - Tilburg - Het Tilburgse TDV heeft in de Brabantse hoofdklasse het titelgevecht met PSV in haar voordeel beslist. In het Boulevard Café won de thuisclub met het kleinst mogelijke verschil: 9-7.

Met nog één ronde voor de boeg kan het kampioenschap de Tilburgers nauwelijks ontgaan. Theo van den Hoek, Frans Bax, Anton van Berkel, en Johan van Berkel wonnen hun partijen. Wim Weijters en Hans van Berkel remiseerden Robert d’Abreu en Kees van Bakel verloren. DC Oisterwijk won met 11-5 van D’Amateurs uit Sint-Michielsgestel. Over twee weken vindt de slotronde van de competitie plaats.
Ik verbaas me er altijd weer over hoe een (eind)redacteur de ingezonden stukjes van Chris Korsten zodanig weet in te korten en samen te vatten dat er geen touw meer aan vast te knopen is, tenzij je zelf aanwezig bent geweest. Kees van Bakel heeft remise (er staat verlies) en dat mijn broer en mijn vader voor tegenstander PSV speelden komt ook niet bepaald duidelijk uit het stuk naar voren.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AntonvBerkel wrote: Ik verbaas me er altijd weer over hoe een (eind)redacteur de ingezonden stukjes van Chris Korsten zodanig weet in te korten en samen te vatten dat er geen touw meer aan vast te knopen is, tenzij je zelf aanwezig bent geweest.
Eén briefje naar de sportredaktie van het Brabants Dagblad kan dat probleem in een vloek en een zucht uit de wereld helpen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 19 februari 2005
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 20 februari 2005

Finalisten vrijwel zeker bekend

Image

PAPENDAL, zondag
De zevende ronde van de halve finales van het Nederlands damkampioenschap heeft inmiddels twee finalisten opgeleverd. Oud-Nederlands kampioen (2001) Martin Dolfing won opnieuw en heeft een fabelachtige score van 13 punten uit zeven partijen, waardoor zijn kwalificatie zeker is.

Image
Martin Dolfing

Ook denksportvirtuoos Ron Heusdens bleef in de lift zitten, omdat de concurrentie niet scoort. Zelfs bij twee nederlagen in de resterende duels is hij nog zeker van de finale. Voormalig Europees kampioen Gérard Jansen zal zich vandaag als derde finalist ongetwijfeld kwalificeren. Hij heeft aan remise tegen Tanja Chub voldoende.

In de eerste kwalificatiegroep zal de finaleplaats vrijwel zeker in het voordeel uitvallen voor Jasper Lemmen en internationaal grootmeester Auke Scholma. Hier is Sven Winkel nog de voornaamste concurrent. Voor de finale zijn Kees Thijssen, Alexander Baljakin, Rob Clerc en Hans Jansen reeds geplaatst.
Post Reply