KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Tim Krabbé was een van de presentatoren van de Teleaccursus Dammen rond de match Sijbrands - Andreiko.

Hier is het door jou bedoelde stukje, van Tim's schaaksite, 9 november 1999:

33. 9 November: A beautiful and tragic game

Image
Ton Sijbrands, 7 November 1999

Last Saturday, the Dutch ex-Worldchampion of international draughts, Ton Sijbrands (49), beat his own blind simul world record, pushing it from 18 to 20. Typically Tonâ€â€
Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL »

Thanks Hanco !!

I red Tim KRABBE opinion about TON SIJBRANDS with a lot of emotions.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!
Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL »

The American site described by A. PRESMAN in International topics proposed a pretty page here :

http://checkersusa.com/checkers/PlayersGallery.htm

You can insert your photo if you want.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
Ben, op deze foto zie je goed hoe zelfs halfgoden als Andreiko
verbleekten in aanwezigheid van Ton Sijbrands.
Suikertoernooi 1971, met op de achtergrond Cees Pippel.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 6 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas »

‘Dammeester‘ Gerritsen doet eindzet aan school
door Loes Hartholt

6 JULI 2004 - HEINO - ‘Leerlingen die voor het eerst bij Gerritsen in de klas kwamen hadden in eerste instantie vaak een verkeerde verwachting. ‘Tja, ik zie er een beetje streng uit, dat realiseer ik me. Maar zodra mijn leerlingen me wat beter leerden kennen, kwamen ze erachter dat ik reuze meeviel‘, glimlacht de uit Rolde afkomstige 61 - jarige schoolmeester die overigens aangeeft wél graag ‘duidelijke grenzen te stellen.‘.

Image
(Foto Ab Hakeboom)

‘Mijn ouders hadden een pluimveebedrijf en hebben altijd keihard gewerkt. Geen van de kinderen voelde er dan ook voor om dat over te nemen; ook ik niet. Het onderwijs leek me wel wat, dus ging ik naar de Pedagogische Academie in Assen. Daarna brak de dienstplicht aan. Door in Vlaardingen een baan op een basisschool te aanvaarden, mocht ik ? en dat was wel fijn - een half jaartje eerder uit dienst.‘

Na vier jaar Vlaardingen hield Gerritsen het in het Zuid-Hollandse voor gezien. ‘Mijn vrouw en ik woonden op een flatje en gingen de ruimte, de vrijheid en het groen zo ontzettend missen.‘ Uiteindelijk accepteerde Gerritsen in 1971 een baan op christelijke basisschool de Gouden Emmer in Heino, waar het gezin zich al snel helemaal thuis ging voelen. Gerritsen heeft altijd lesgegeven aan de bovenbouw. ‘Dat had nu eenmaal mijn voorkeur. Die iets oudere leerlingen kun je toch al die leuke vakken leren, zoals rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. De creatieve vakken met al dat geknutsel hebben me eerlijk gezegd nooit zo gelegen! Het is juist dat ‘‘uitleggen‘‘ dat ik als erg leuk heb ervaren.‘

Naast onvergetelijke schoolreisjes herinnert Gerritsen zich de verhuizing van de school goed. De vroegere christelijke basisschool bevond zich aan de Dorpsstraat, op de plek waar nu het voormalige gemeentehuis staat.

Volgens enkele collega‘s blonk de leerkracht vooral uit op technisch-organisatorisch gebied. ‘Als geen ander kon Frits roosters in elkaar zetten, plannen en formeren. Als wij er niet meer uitkwamen wist Frits altijd wel weer de meest handige oplossing te bedenken.‘

Het gaat wellicht om hetzelfde inzicht dat Gerritsen zo goed te pas komt bij het dammen. Vorig jaar schopte het getalenteerde lid van damclub DOS het (alweer) tot damkampioen van Heino. Wie bij Gerritsen in de klas heeft gezeten herinnert zich ongetwijfeld de passie voor de damsport. Jarenlang was de meester dan ook ‘de grote motor‘ achter het Heinose schooldammen.

SCHOOLDAMMEN

‘Dat schooldammen organiseerde ik eens per week. Drie kwartier lang legde ik van alles uit en liet de kinderen oefenpartijtjes of onderlinge competitie spelen. Momenteel spelen er 47 kinderen van onze school mee met het schooldammen.‘ Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Gouden Emmer behoorlijk naam maakte in de damsport. De prijzenkast op de school puilt vooral uit van de damprijzen: van 1980 tot 1990 haalde de school maar liefst vijf keer het Overijssels schooldamkampioenschap binnen.

Een collega beaamt: ‘Frits leerde de kinderen van álles over het dammen. Er werd niet zómaar een potje gedamd hoor, het dammen had echt een meerwaarde.‘ Behalve het schooldammen heeft Gerritsen ook bergen werk verricht binnen de sportcommissie van de Heinose basisscholen.

Hoe (trotse opa) Gerritsen straks zijn tijd gaat invullen? ‘Ach, ik zie wel. Een beetje tuinieren, bridgen en klussen voor de kinderen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het me straks allemaal zal bevallen!‘

Het afscheid van meester Frits Gerritsen wordt donderdag samen met de leerlingen uitgebreid gevierd met een gezellige dag. Oud-leerlingen, ouders en andere belangstellenden zijn van harte welkom op de afscheidsreceptie die op school van 15.30 uur tot 17.30 uur gehouden wordt.
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 6 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers, dromers en gastgezinnen
In Westerhaar begint vandaag de finaleronde van het Nederlands kampioenschap dammen voor junioren. De deelnemers blijven tien dagen in het dorp en logeren bij gastgezinnen. Geesje en Gerrit Heijink vangen de jeugdige dammers sinds jaar en dag op.

SIBCULO - ‘Kom’t er weer van die dromers?’, vroeg haar winkelhulp Marthe toen het NK dammen voor junioren weer eens ter sprake kwam. Bloemiste Geesje Heijink schiet in de lach. ‘Dromerig zijn ze vaak wel. Sommige van die jonge dammers zijn niet te peilen. het lijkt wel alsof ze de hele dag alleen aan dammen denken. Maar gezellig is het wel.’

Een kleine vijftien jaar staan Geesje Heijink en haar man Gerrit klaar om ten tijde van het juniorenkampioenschap dammen in Westerhaar als gastouders te fungeren. Tien dagen lang logeren dan meestal twee deelnemers aan het NK op het adres aan de Tachtig Bunderweg, op het platteland even buiten Westerhaar. ‘De dagen vliegen voorbij’, zegt ze.

Ze vindt het leuk om kinderen in huis te hebben. ‘Ik heb graag mensen om me heen. Ik kom uit een groot gezin in Westerhaar. Tien kinderen hadden we bij mij thuis. Mijn man komt uit een gezin van vijf kinderen. Dat is tegenwoordig ook al groot.’

Zelf bleven Gerrit en Geesje kinderloos. Vijfentwintig jaar geleden begonnen ze in de zomermaanden kinderen uit Berlijn te ontvangen. ‘Dan doen we nog steeds. Het zijn kinderen uit arme gezinnen die je graag een vakantie in Nederland gunt.’

De jeugddammers die ze twee keer per jaar in huis hebben - in het voorjaar tijdens de halve finale en rond deze tijd met de finale - komen niet voor de frisse lucht. Die komen om te slapen, voor een ontbijt, een lunchpakket en het avondeten. ‘Verder zie je ze weinig. Maar als ze hier zijn is het meestal gezellig. We hebben hele leuke, spontane jongens te gast gehad.’

Met de damsport heeft ze overigens weinig. ‘Ik dam wel eens een partijtje met de kinderen die hier logeren. Maar vijf tot zes uur achter een bord zitten, zoals die jongens doen? Dat kan ik me niet voorstellen.’

Het contact met de damvereniging Denk en Zet Witte van Moort, die het NK junioren elk jaar organiseert, werd dan ook gelegd via een zwager die lid is. Dat was in een periode dat een paar deelnemers zich te buiten waren gegaan aan de bar. Veel gezinnen in Westerhaar waren daardoor nogal huiverig de jonge dammers in huis te nemen.

Geesje en Gerrit Heijink wisten niet wat voor vlees ze in de kuip kregen en besloten het voor een keertje te proberen. Maar hun eerste gast bleek een hele geschikte jongen, Marco Wiering. En een goede dammer, want hij werd meteen Nederlands kampioen.

Met de feestjes van de jonge dammers viel het bovendien wel mee. Gees: ‘Nou ja, er is wel eens wat gebeurd. Eén keer kwam er een jongen ‘s avonds laat binnen die helemaal onder de modder zat. Bleek dat hij in de sloot was gereden.’

En dat was nog wel gebeurd met haar eigen fiets, want die stelt ze telkens beschikbaar als er weer jongens logeren. Ze maalt er niet om. ‘Het is maar een fiets.’
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 6 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Denk en Zet pakt beker
Door onze medewerker

CULEMBORG - De Jan van der Zwan Cup, de bekertrofee van de Gelderse Dambond, komt terug in de prijzenkast van de Culemborgse damvereniging Denk en Zet. De Culemborgers wonnen de cup eerder in 1998, 1999, 2000 en 2002. Ze onttroonden met hun 5 - 3 overwinning tegenstander DUO, de club ontstaan door de fusie van DC Vorden en DVD Doetinchem.

DAMMEN

Gelderse bekerfinale

Denk en Zet-DUO 5-3

Denk en Zet dat al zeker was van deelname aan de landelijke bekercompetitie in 2005, zag het duel tegen DUO met enige zorg tegemoet. De Culemborgers moesten het in de bekerfinale stellen zonder belangrijke krachten Jeroen van den Akker en Kees van den Bosch, die een toernooi in Estland spelen. Het viertal bestond nu uit John van den Borst, Tjeerd Harmsma en de net uit Tallinn teruggekeerde jeugdspelers Boudewijn Derkx en Pim Meurs. Het was een meevaller dat bij DUO grootmeester Wieger Wesselink ontbrak.

In de boeiende bekerfinale viel slechts één winstpartij te noteren: Derkx bleef aan bord een Mike Voskamp de baas. Die winstpartij was de eerste uitslag. Voskamp was duidelijk niet bij de les, hij koos een afwikkeling waarmee hij een ruil dacht te nemen. Het bleek echter een regelrechte rekenfout, want Derkx stevende met een schijf meer probleemloos op winst af.

Daarmee kwam de druk bij Dammers uit Oost (DUO) te liggen. De drie Achterhoekers stonden voor de taak de achterstand weg te werken. Aan bord 2 lukte dat niet. John van den Borst kwam na anderhalf uur spelen remise overeen met de jeugdige Wouter Ludwig.

Aan de borden drie (Tjeerd Harmsma-Henk Grotenhuis ten Harkel) en vier (Pim Meurs-Gerrit Wassink) werd meer strijd geleverd.

Harmsma leek in een nadelige positie te belanden maar herstelde zich tijdig. De Culemborgse captain forceerde ten koste van twee schijven een doorbraak naar de damlijn en verzekerde zich daarmee van de deling van de punten.

Ook Meurs deelde de punten, maar aan het tekenen van de vrede ging een bloedstollend tijdnoodgevecht vooraf. In een stelling met voor beide spelers een dam en vier schijven moesten de zetten in rap tempo worden uitgevoerd om tijdsoverschrijding te voorkomen. Met voor Meurs én Wassink nog slechts enkele seconden op de digitale klok kwamen de spelers remise overeen.

Na afloop van de finale reikte Erik van de Weerdhof, competitieleider van de Gelderse Dambond, de beker uit. Het bleef bij de beker voor de eerste prijs, want tot hilariteit van de cupwinnaars was de wisselbeker in Vorden achtergebleven. Die bleek nog bij DC Vorden in de kast te staan. De DUO-captain bleek de trofee gewoonweg vergeten te zijn.

Bekerfinale Gelderse Dambond

Denk en Zet-DUO 5-3

Boudewijn Derkx-Mike Voskamp 1-1, John van den Borst-Wouter Ludwig 1-1, Tjeerd Harmsma-Henk Grotenhuis ten Harkel 1-1, Pim Meurs-Gerrit Wassink 1-1.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 6 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas »

De nieuwste snoeprage: lolly's met insecten
GRONINGEN | Uitgekeken op de traditionele spekkies, zuurstok en veterdrop? Dan is er nu een doorzichtige wodkalolly met een echte schorpioen erin.

Image
Een lolly met in het hart een schorpioen.
(foto Karel Zwaneveld)

Twee ondernemers uit het Groningse Bedum hebben het bedacht: snoep met insecten. De doelgroep – jongeren – vindt het 'cool', vooral als weggevertje, maar de dierenbescherming kan er niet om lachen.
Jongeren die het snoepgoed voor het eerst onder ogen krijgen, slaan soms een gilletje. Dan is het lachen geblazen en roepen ze er steeds meer bekenden bij.
Lolly's waarin echte wormen, schorpioenen en mieren zitten. Zonder alcohol, zonder suiker. Dat durft een enkele scholier gerust te eten. Als ze het eenmaal geproefd hebben gaat de zoetigheid van mond tot mond. Maakt ze niks uit. Of ze er zelf geld voor over hebben? Mwah, om het als cadeautje weg te geven. Het trekt in ieder geval lekker veel aandacht, dat vreemde snoepgoed. En aandacht is geld waard.

Ruud Hermans (19) uit Ten Boer trekt als eerste de stoute schoenen aan. Hij waagt zich aan een wodkalolly van 5,95 euro waarin een echte schorpioen zit. "Lekker. Gewoon een lollysmaak", zegt hij. "Het proeft als schelp." Dan durft Ira Ennema (21) uit Groningen ook. Hij kiest de tequilalolly met een worm erin. "Mmm, smaakt naar siroop en een beetje naar tequila. Grappig."
De dierenbescherming kan niets ondernemen tegen de lolly's. "Natuurlijk staan wij uiterst kritisch tegenover vermaak ten koste van dieren, maar in dit geval hebben wij geen juridische mogelijkheden. Wij kunnen de mensen alleen oproepen hun gezonde verstand te gebruiken en dit snoep gewoon niet te kopen", zegt een woordvoerster. | GPD
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Hanco Elenbaas wrote:Interview met Ton Sijbrands uit het stripweekblad PEP, februari 1970

Sijbrands kent zijn kansen en mogelijkheden. Hij kent ook Wiersma, het Friese supertalent.
"In interviews zeg ik altijd dat we op hetzelfde niveau spelen. Maar in feite wijzen de resultaten uit dat ik iets sterker ben"

Hoe sterk bewees hij ondermeer op 13 mei 2003 in Zwartsluis in de belachelijke partij tegen Schwarzman:
http://www.wkdammen2003.nl/partijen/ronde10.htm
13 mei 2003 was de dag dat Wiersma 50 werd.

Toen Sijbrands bovengenoemde uitspraak deed was hij 20 jaar en degene die hij als minder sterk beschreef pas 16.
Vraagje

Post by Vraagje »

Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Interview met Ton Sijbrands uit het stripweekblad PEP, februari 1970

Sijbrands kent zijn kansen en mogelijkheden. Hij kent ook Wiersma, het Friese supertalent.
"In interviews zeg ik altijd dat we op hetzelfde niveau spelen. Maar in feite wijzen de resultaten uit dat ik iets sterker ben"

Hoe sterk bewees hij ondermeer op 13 mei 2003 in Zwartsluis in de belachelijke partij tegen Schwarzman:

Toen Sijbrands bovengenoemde uitspraak deed was hij 20 jaar en degene die hij als minder sterk beschreef pas 16.
Toch denk ik dat jij er uitermate tevreden mee zou zijn als je op zo'n manier remise zou spelen tegen Schwarzman, ik zou dat in elk geval wel zijn.

Gezien het feit dat Sijbrands 1e werd in dat NK en Wiersma tweede lijkt het me een terechte constatering dat hij in de toenmalige verhoudingen ietsje sterker was.

Ik vind het erg laf om zo anoniem een groot sportman af te kraken. Bovendien DE man die er tenminste nog voor zorgt dat onze sport positief in het nieuws komt. Eén blindsimultaan roept meer bewondering op dan dat kan worden afgebroken door 100 van dergelijke remise partijen.
De meest gehate dammer allertijden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Ben Anoniem wrote:

Ton zei niet dat Harm minder talentvol is dan hij. Dat hij werkelijk sterker was in die tijd blijkt uit de partijen die ze toen speelden.
Tijdens het laatste Bijlmertoernooi kwam ik op een avond Harm Wiersma tegen bij de bar. "Een miljoen euro voor die match met Sijbrands kun je wel vergeten" zei ik. Wiersma werd giftig en beet me toe: "Jammer dat jij het geld niet hebt om het te financieren!" Mijn gezicht betrok en de diplomaat Wiersma ging meteen verzachtend verder met "Ik denk dat ik het financieel wel rond zou kunnen krijgen. Ik heb alleen de instemming van Ton nodig, dan kan ik er verder mee aan de slag."
Iets verderop stond Sijbrands van een biertje te genieten.
Niet veel later nam Wiersma Sijbrands apart.
Ze hebben een minuut of 10, 15 in een hoek van de bar staan praten. Het gezicht van Ton stond op onweer.
"En?" vroeg ik toen Harm terugkwam en Ton naar huis was met zijn vriendin. "Ton wil het niet", zei Harm beteuterd.

Zolang Ton die match niet wil spelen, zal ik op Harm stemmen als grootste dammer aller tijden, maakt niet uit wat Ton als reden aanvoert.
Die match zou natuurlijk nog beter 30 jaar geleden zijn gespeeld, maar ik denk dat het nog steeds niet te laat is.
In alle opzichten zou die match het dammen veel goeds brengen. Het geld dat Ton en Harm ermee verdienen zal gedeeltelijk weer terugvloeien naar de damwereld.
Ik hoop dat Ton zich snel bedenkt!

Misschien is Aleksej wel nog groter dan Ton en Harm.
composite

Post by composite »

Hanco Elenbaas wrote:
Ben Anoniem wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop dat Ton zich snel bedenkt!'
Laten we eerlijk zijn Hanco, van een voormalig ambassadeur van de Kabouterpartij mogen we alleen maar kleine boodschapjes verwachten. Ik heb op dit forum al eerder aangegeven geen fan te zijn van Sijbrands. Het wordt tijd voor een flinke brok ontmythologisering.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop dat Ton zich snel bedenkt!'
Laten we eerlijk zijn Hanco, van een voormalig ambassadeur van de Kabouterpartij mogen we alleen maar kleine boodschapjes verwachten. Ik heb op dit forum al eerder aangegeven geen fan te zijn van Sijbrands. Het wordt tijd voor een flinke brok ontmythologisering.
Onze jonge vriend Christian van der Schaaf (geboren in november 1960) heeft het in één regel ijzersterk uitgedrukt: "We hebben allemaal dammen geleerd van Ton Sijbrands!"
composite

Post by composite »

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Onze jonge vriend Christian van der Schaaf (geboren in november 1960) heeft het in één regel ijzersterk uitgedrukt: "We hebben allemaal dammen geleerd van Ton Sijbrands!"
Lulkoek.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Ben Anoniem wrote: Laten we eerlijk zijn Hanco, van een voormalig ambassadeur van de Kabouterpartij mogen we alleen maar kleine boodschapjes verwachten. Ik heb op dit forum al eerder aangegeven geen fan te zijn van Sijbrands. Het wordt tijd voor een flinke brok ontmythologisering.
Als je nog lid bent van Heijmans dan zou ik maar uitkijken met dit soort uitspraken.

Dammingh schreef ooit in het clubblad van Huizum dat Sijbrands bang is te verliezen en die werd een paar jaar later niet toegelaten als lid van ADG.
Post Reply