‘Dammeester‘ Gerritsen doet eindzet aan school
door Loes Hartholt
6 JULI 2004 - HEINO - ‘Leerlingen die voor het eerst bij Gerritsen in de klas kwamen hadden in eerste instantie vaak een verkeerde verwachting. ‘Tja, ik zie er een beetje streng uit, dat realiseer ik me. Maar zodra mijn leerlingen me wat beter leerden kennen, kwamen ze erachter dat ik reuze meeviel‘, glimlacht de uit Rolde afkomstige 61 - jarige schoolmeester die overigens aangeeft wél graag ‘duidelijke grenzen te stellen.‘.
(Foto Ab Hakeboom)
‘Mijn ouders hadden een pluimveebedrijf en hebben altijd keihard gewerkt. Geen van de kinderen voelde er dan ook voor om dat over te nemen; ook ik niet. Het onderwijs leek me wel wat, dus ging ik naar de Pedagogische Academie in Assen. Daarna brak de dienstplicht aan. Door in Vlaardingen een baan op een basisschool te aanvaarden, mocht ik ? en dat was wel fijn - een half jaartje eerder uit dienst.‘
Na vier jaar Vlaardingen hield Gerritsen het in het Zuid-Hollandse voor gezien. ‘Mijn vrouw en ik woonden op een flatje en gingen de ruimte, de vrijheid en het groen zo ontzettend missen.‘ Uiteindelijk accepteerde Gerritsen in 1971 een baan op christelijke basisschool de Gouden Emmer in Heino, waar het gezin zich al snel helemaal thuis ging voelen. Gerritsen heeft altijd lesgegeven aan de bovenbouw. ‘Dat had nu eenmaal mijn voorkeur. Die iets oudere leerlingen kun je toch al die leuke vakken leren, zoals rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis. De creatieve vakken met al dat geknutsel hebben me eerlijk gezegd nooit zo gelegen! Het is juist dat ‘‘uitleggen‘‘ dat ik als erg leuk heb ervaren.‘
Naast onvergetelijke schoolreisjes herinnert Gerritsen zich de verhuizing van de school goed. De vroegere christelijke basisschool bevond zich aan de Dorpsstraat, op de plek waar nu het voormalige gemeentehuis staat.
Volgens enkele collega‘s blonk de leerkracht vooral uit op technisch-organisatorisch gebied. ‘Als geen ander kon Frits roosters in elkaar zetten, plannen en formeren. Als wij er niet meer uitkwamen wist Frits altijd wel weer de meest handige oplossing te bedenken.‘
Het gaat wellicht om hetzelfde inzicht dat Gerritsen zo goed te pas komt bij het dammen. Vorig jaar schopte het getalenteerde lid van damclub DOS het (alweer) tot damkampioen van Heino. Wie bij Gerritsen in de klas heeft gezeten herinnert zich ongetwijfeld de passie voor de damsport. Jarenlang was de meester dan ook ‘de grote motor‘ achter het Heinose schooldammen.
SCHOOLDAMMEN
‘Dat schooldammen organiseerde ik eens per week. Drie kwartier lang legde ik van alles uit en liet de kinderen oefenpartijtjes of onderlinge competitie spelen. Momenteel spelen er 47 kinderen van onze school mee met het schooldammen.‘ Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Gouden Emmer behoorlijk naam maakte in de damsport. De prijzenkast op de school puilt vooral uit van de damprijzen: van 1980 tot 1990 haalde de school maar liefst vijf keer het Overijssels schooldamkampioenschap binnen.
Een collega beaamt: ‘Frits leerde de kinderen van álles over het dammen. Er werd niet zómaar een potje gedamd hoor, het dammen had echt een meerwaarde.‘ Behalve het schooldammen heeft Gerritsen ook bergen werk verricht binnen de sportcommissie van de Heinose basisscholen.
Hoe (trotse opa) Gerritsen straks zijn tijd gaat invullen? ‘Ach, ik zie wel. Een beetje tuinieren, bridgen en klussen voor de kinderen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het me straks allemaal zal bevallen!‘
Het afscheid van meester Frits Gerritsen wordt donderdag samen met de leerlingen uitgebreid gevierd met een gezellige dag. Oud-leerlingen, ouders en andere belangstellenden zijn van harte welkom op de afscheidsreceptie die op school van 15.30 uur tot 17.30 uur gehouden wordt.