11 juli 2026. Denis Shatalin (8 oktober 1985)
Vreselijk nieuws: vandaag is Denis Vladimirovich Shatalin , meervoudig kampioen Russisch en dammen van de Krim, na een ernstig ziektebed overleden op 41-jarige leeftijd .
Een geweldige kameraad, een sterke meester, een fantastische trainer.
Afgelopen herfst opende ik nog een reeks korte schetsen, "Het goud van de Krim", met een verjaardagsgroet voor Denis . "Het leven begint pas echt op je veertigste", schreef ik, maar...
Zalige nagedachtenis!
Vladimir Vavilov
Krimgoud. Denis Shatalin
Auteur: Vladimir Vavilov
Op je veertigste begint het leven pas echt.
"Wees niet verdrietig. Alles komt goed, geloof me.
Het leven begint pas echt als je veertig bent, dat weet ik nu zeker . "
Film "Moskou gelooft niet in tranen"
In januari 1998 nam de opmerkelijke coach Valentin Vasilyevich Poznyak (1939-2022) uit Evpatoria drie jongens van 11-12 jaar mee naar Simferopol om deel te nemen aan het Krimkampioenschap in 100-vaks dammen: Seryozha Belosheev, Yura Pogozhev en Denis Shatalin.
Belosheev was destijds de meest briljante en zelfverzekerde speler. Voor de eerste ronde speelde ik twee makkelijke partijen tegen hem: ik verloor de eerste, maar won de tweede – mijn enige overwinning op Belosheev smiley.
Vijf jaar later bracht de loting me voor het eerst samen in het Krimkampioenschap tegen Pogozhev en Shatalin. Zij waren nog geen meesters, in tegenstelling tot Belosheev, die snel vooruitgang boekte en streefde naar de grootmeestertitel, maar beiden speelden al in de bovenste helft van het Zwitserse toernooi. Ik kreeg in beide partijen winnende posities, maar ik liet Pogozhev remise spelen, en tegen Denis bedacht ik een "spectaculair offer" dat uiteindelijk slechts een offer uit een hopeloze positie bleek te zijn – en zo ontmoetten we elkaar in het echt.
In de jaren 2000 vond er een generatiewissel plaats in het dammen op de Krim, gekenmerkt door de toenemende dominantie van de Yevpatoria-school.
Toen ik in 2010 weer deelnam aan de nationale kampioenschappen, was Denis er altijd op gebrand om te winnen: nadat hij onze onderlinge wedstrijden tegen Bobylev en mij had gewonnen, behaalde hij respectievelijk zilver en brons.
Overigens is het vermeldenswaard dat Denis zich aan de bestuurstafel altijd onberispelijk gedraagt en daarbuiten ook zeer vriendelijk is.
Shatalin heeft de afgelopen vijftien jaar waarschijnlijk meer gouden medailles en bekers gewonnen op toernooien in de Krim dan alle anderen bij elkaar. Hij is nu uitgegroeid tot de onbetwiste leider van de damspelers van de republiek (naast Belosjeev natuurlijk, maar dat is een ander niveau – op nationaal en wereldniveau), en heeft zowel de Russische als de internationale damkampioenschappen in de Krim gewonnen, waarbij hij slechts af en toe een prijsplaats behaalt. Hij presteert ook goed in nationale competities, zowel individueel als met het Krimteam.
Nadat hij het trainersstokje had overgenomen van Valentin Vasiljevitsj Poznjak, is Denis Vladimirovitsj uitgegroeid tot een van de beste coaches van de Krim.
De meervoudig Krimkampioen, die op 8 oktober jarig is, heeft zich de laatste tijd af en toe laten horen over vermoeidheid, de noodzaak om plaats te maken voor jongere spelers, enzovoort. "Denis, dat is onzin: het leven begint pas op je veertigste!"
Gezondheid, voorspoed, dankbare studenten, prachtige wedstrijden en toernooisucces!

Vavilov – Shatalin, 2022

V. Vavilov, D. Shatalin, N. Leonov, 2018
bron:
https://64-100.com/zoloto-kryma-denis-shatalin-shashki