Ebbo de Jong treedt af als KNDB-voorzitter

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Meesters, geen onderknuppels of knechten

Post by Hanco Elenbaas »

steenslag wrote:
Casper van der Tak wrote: Onzin! Managers moeten in hun bedrijf ook draagvlak creeren voor fusies and andere ingrijpende veranderingen. Management bij dictaat werkt niet, en zeker niet in Nederland.
Ja, dat draagvlak wordt als volgt geconstrueerd - ik spreek hier uit ervaring, ik heb al heel wat reorganisaties overleefd. Het ultieme argument , altijd gebracht door een onderknuppel, luidt: "als je niet mee wil met de nieuwe organisatie, dan is er ook geen plek voor je in de nieuwe organisatie." Iedereen weet dat, dus iedereen is voor de nieuwe organisatie. Heel effectief. Maar in een vereniging werkt dit argument niet.
De KNDB kan het volgens mij beter voor het eerst een tijdje zonder knechten of onderknuppels of schoolmeesters in het bestuur doen, Siep, en het voor de verandering eens proberen met Meesters als Ton de Haas, Gerard Kolsloot, Haitze Meurs, Hans van den Heuvel, Aart Walraven of Herman Spanjer.
Casper van der Tak

Re: Managers get away from me

Post by Casper van der Tak »

steenslag wrote:
Casper van der Tak wrote: (Quotes verwijderd)
Onzin! Managers moeten in hun bedrijf ook draagvlak creeren voor fusies and andere ingrijpende veranderingen. Management bij dictaat werkt niet, en zeker niet in Nederland.
Ja, dat draagvlak wordt als volgt geconstrueerd - ik spreek hier uit ervaring, ik heb al heel wat reorganisaties overleefd. Het ultieme argument , altijd gebracht door een onderknuppel, luidt: "als je niet mee wil met de nieuwe organisatie, dan is er ook geen plek voor je in de nieuwe organisatie." Iedereen weet dat, dus iedereen is voor de nieuwe organisatie. Heel effectief. Maar in een vereniging werkt dit argument niet.
Dat is niet mijn ervaring. Lijken me gewoon slechte managers indie organisaties waarvoor je gewerkt hebt. Een goede manager pakt dit anders aan. Ik stel voor dat we een goede manager aantrekken als voorzitter van de KNDB (nooit te beroerd om een open deur in te trappen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ), en neem aan dat dit ook oorspronkelijk bedoeld is.
Dominique

Post by Dominique »

Casper van der Tak wrote:
steenslag wrote:
Onzin! Managers moeten in hun bedrijf ook draagvlak creeren voor fusies and andere ingrijpende veranderingen. Management bij dictaat werkt niet, en zeker niet in Nederland.
Dat is niet mijn ervaring. Lijken me gewoon slechte managers indie organisaties waarvoor je gewerkt hebt. Een goede manager pakt dit anders aan. Ik stel voor dat we een goede manager aantrekken als voorzitter van de KNDB (nooit te beroerd om een open deur in te trappen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] ), en neem aan dat dit ook oorspronkelijk bedoeld is.
Een goede manager wordt helemaal gek van de langzame besluitvormingsprocessen binnen een dergelijk orgaan. Neem nu alleen de notulen al van de ALV en BR die op de site van de KNDB staan. Allerlei gesteggel over die heeft dat gezegd en die dat. Gewoon een actiepuntenlijst van maken. Helaas blijven er dan geen notulen meer over... Er zijn wel actiepunten hoor. Maar die worden met name geformuleerd om subsidie binnen te halen....... [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

Ik ben zelf ook een manager (een hele goede moet ik bekennen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] )en ik heb mezelf heilig voorgenomen nooit meer zitting te nemen in een bestuur (totdat ik weer eens gevraagd word, me vereerd voel en toch maar toezeg). Veel nutteloze vergadertijd, weinig actie.
Zet er maar een ambtenaar neer; die voelt zich in een dergelijke functie wel thuis.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dominique wrote:Zet er maar een ambtenaar neer; die voelt zich in een dergelijke functie wel thuis.
Dan blijft over Aart Walraven, die jarenlange ervaring heeft met ambtenaren aan het werk krijgen.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Casper van der Tak wrote:
steenslag wrote:
Inderdaad! Het enige wat we nu nog moeten bepalen is wat we onder een goede manager verstaan. Ik ken een aardig boekje van Anselm Grün dat daar over gaat:

http://www.managementboek.nl/zibb/boeke ... ferrerID=1
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Gewoon een actiepuntenlijst van maken. Helaas blijven er dan geen notulen meer over... Er zijn wel actiepunten hoor. Maar die worden met name geformuleerd om subsidie binnen te halen....... [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Dat heeft Ebbo zelf gezegd dat het beleidsplan er was voor subsidie binnenhalen, maar niet om uit te voeren. Kras dan maar op ja.
Heaven is no location, but a state of mind
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Kortse zittijd voorzitter

Post by Kosmos »

Eén troost voor Ebbo is dat hij niet de kortst zittende voorzitter is.
Gisteravond vertelde Anton Schotanus mij dat de burgemeerster van Valkenburg een tijdje voorzitter is geweest. De naam van de man ben ik kwijt.
Met veel tamtam binnengekomen en na een paar woorden van kritiek stilletjes weer vertrokken.
Volgens Schotanus is de man later aan lager wal geraakt.
Ik vroeg: "Aan de heroïne geraakt?"
Anton: "Getrouwd en wel en toen in het homo-circuit terechtgekomen..."
Heaven is no location, but a state of mind
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

Dambond zoekt nieuwe voorzitter

DOORN (ANP) - De vorig jaar tot voorzitter van de Nederlandse

dambond gekozen Ebbo de Jong legt die functie eind juni neer. De in

het verzekeringswezen werkzame oud-Hagenaar, die de damsport

professioneler wilde maken, ziet door de aanvaarding van een nieuwe

functie in het zuiden van het land geen kans voldoende invulling te

geven aan zijn werk bij de dambond.

,,Dat is slecht voor de damsport'', aldus de 57-jarige De Jong.

De Bondsraad van de KNDB zal eind juni een nieuwe voorzitter moeten

kiezen.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Begrijp ik het trouwens goed dat Wouter van Beek transfervrij is [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]? Is dat niet een idee?
steenslag

Post by steenslag »

Image
Geblesseerd aan de linkervoet?
Post Reply