NK Veteranen Delft KNDB 2026

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong »

Image
Image
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Andrew Tjon A Ong

Re: NK Veteranen Delft KNDB 2026

Speellocatie
Grotius College
Juniusstraat 8
2625 XZ Delft

Het gebouw is toegankelijk voor mensen met een rolstoel en er is een toilet voor mindervaliden.

(Speel)schema

Dag Datum Tijd Omschrijving
Maandag 20 april 11:00 Registratie deelnemers
12:00 Opening
13:00 Ronde 1
Dinsdag 21 april 09:30 Ronde 2
15:00 Ronde 3
Woensdag 22 april 10:30 Ronde 4
17:00 Rondvaart Delft
Donderdag 23 april 09:30 Ronde 5
15:00 Ronde 6
Vrijdag 24 april 10:30 Ronde 7
Zaterdag 25 april 10:30 Ronde 8
16:00 Prijsuitreiking
De tijden zijn richttijden, iedereen heeft recht op een half uur pauze tussen twee rondes op dezelfde dag.

Voorlopige deelnemerslijst:
A: 50+
B: 60+
C: 70+
D: 80+
Vro: Vrouwen

1  Edwin de Jager  MF 2188  A 
2  Peter Frans Koops  2050  A 
3  Harry Zandvliet  1976  A 
4  Alexander Zwanenburg  1865  A 
5  Roep Bhawanibhiek  MF 2062  B 
6  Roy Bidesi  1960  B 
7  Nerin Bisseswar  1775  B 
8  Dion van Bommel  1989  B 
9  Coen Bommel  CMF 2114  B 
10  Matthijs Broek  1827  B 
11  Harry Clasquin  MF 2050  B 
12  Bé Eggens  MF 2073  B 
13  Leo van Gelder  1693  B 
14  Primnath Goelab  1943  B 
15  Jan Willem Hoeve  2071  B 
16  Joost Hooijberg  CMF 2191  B 
17  Daaf Kasse  MF 2128  B 
18  Ruud Kloosterman  2132  B 
19  Teun de Kluyver  1717  B 
20  Anton Kosior  MF 2156  B 
21  Nico Mul  1979  B 
22  Henk Jan Out  1944  B 
23  Arie Schoneveld  1969  B 
24  Han Seinhorst  CMF 2122  B 
25  Teus Stam  1958  B 
26  Gert Stiekema  1889  B 
27  Theo Tesselaar  2111  B 
28  Andrew Tjon A Ong  MF 2196  B 
29  Henk Valk  1802  B 
30  Cock van Wijk  CMF 2116  B 
31  Jos de Wild  1951  B 
32  Ronald Wisse  1823  B
33  Emmanuel van Bavel      C 
34  Arie de Bruijn  2115  C 
35  Hedwig Callender  1693  C 
36  Bert Dollekamp  2075  C 
37  Piet van Eeden  1822  C 
38  Frans van Eenennaam  2020  C 
39  Guus Gase  1697  C 
40  Harold Jagram  1926  C 
41  Arie Janssen van Doorn  2082  C 
42  Hans Knobbe  1742  C 
43  Wim Koopman  1981  C 
44  Hans Kreder  2050  C 
45  Leo van der Laan  2036  C 
46  Nico Leemberg  1982  C 
47  Pertap Malahé  2115  C 
48  Jack Mondt  1968  C 
49  Jos Moorman  1844  C 
50  Wim van Mourik  1926  C 
51  Gerard Peroti  1913  C 
52  Berend Plijter  2038  C 
53  Bert Roest  1937  C 
54  Peter van der Stap  MF 2171  C 
55  Paul Teer  2054  C 
56  Frank Teer  MI 2167  C 
57  Pieter Wijn  CMF 2110  C 
58  Theo van Wissen  1833  C 
59  Willy Heeringa  2052  D 
60  Theo van den Hoek  2072  D 
61  Hans van der Laan  2013  D 
62  Dick den Ouden  1922  D 
63  Anton Schotanus  MF 2125  D 
64  Feiko Stoppels  1815  D 
65  Harry Vredeveldt  1793  D 
66  Hein van Winkel  1940  D 
67  Raphaël Zdoroviak  MF 2046  D 
68  Jeanet Stel  1823  Vro 

Toernooiwebsite: https://nkveteranen.kndb.nl/toernooi-informatie/
Andrew Tjon A Ong

Over een kleine twee weken is het zover! Dan begint het NK Veteranen in Delft. Het toernooi heeft een mooi deelnemersveld en er wordt gespeeld in een prachtige ruime accommodatie, het Grotius college in Delft. Er kunnen nog veel meer deelnemers bij!

Hieronder de deelnemerslijst tot heden:

1  Andrew Tjon A Ong  MF 2203  B 
2  Edwin de Jager  MF 2188  A 
3  Joost Hooijberg  CMF 2177  B 
4  Frank Teer  MI 2174  C 
5  Anton Kosior  MF 2147  B 
6  Peter van der Stap  MF 2140  C 
7  Daaf Kasse  MF 2136  B 
8  Ruud Kloosterman  2136  B 
9  Pertap Malahé  2123  C 
10  Arie de Bruijn  2121  C 
11  Cock van Wijk  CMF 2118  B 
12  Pieter Wijn  CMF 2116  C 
13  Theo Tesselaar  2109  B 
14  Anton Schotanus  MF 2100  D 
15  Han Seinhorst  CMF 2092  B 
16  Coen Bommel  CMF 2091  B 
17  Arie Janssen van Doorn  2088  C 
18  Bert Dollekamp  2081  C 
19  Jan Willem Hoeve  2080  B 
20  Bé Eggens  MF 2079  B 
21  Roep Bhawanibhiek  MF 2070  B 
22  Theo van den Hoek  2069  D 
23  Harry Clasquin  MF 2054  B 
24  Paul Teer  2053  C 
25  Peter Frans Koops  2052  A 
26  Willy Heeringa  2052  D 
27  Hans Kreder  2049  C 
28  Raphaël Zdoroviak  MF 2042  D 
29  Leo van der Laan  2039  C 
30  Berend Plijter  2036  C 
31  Dion van Bommel  2021  B 
32  Frans van Eenennaam  2020  C 
33  Hans van der Laan  2004  D 
34  Wim Koopman  1990  C 
35  Ardjoen Sheoratan  1982  B 
36  Nico Leemberg  1982  C 
37  Roy Bidesi  1973  B 
38  Nico Mul  1972  B 
39  Harry Zandvliet  1971  A 
40  Jan Ongolesono  1970  B 
41  Jack Mondt  1968  C 
42  Teus Stam  1965  B 
43  Lucien Farzan  1964  C 
44  Jos de Wild  1960  B 
45  Arie Schoneveld  1957  B 
46  Primnath Goelab  1953  B 
47  Henk Jan Out  1951  B 
48  Hein van Winkel  1940  D 
49  Wim van Mourik  1935  C 
50  Bert Roest  1932  C 
51  Harold Jagram  1925  C 
52  Dick den Ouden  1922  D 
53  Gert Stiekema  1915  B 
54  Gerard Peroti  1908  C 
55  Alexander Zwanenburg  1865  A 
56  Jos Moorman  1844  C 
57  Piet van Eeden  1832  C 
58  Ronald Wisse  1822  B 
59  Theo van Wissen  1821  C
60  Feiko Stoppels  1821  D 
61  Matthijs Broek  1820  B 
62  Jeanet Stel  1814  Vro 
63  Henk Valk  1802  B 
64  Nerin Bisseswar  1790  B 
65  Hans Knobbe  1728  C 
66  Teun de Kluyver  1720  B 
67  Guus Gase  1697  C 
68  Hedwig Callender  1690  C 
69  Leo van Gelder  1680  B 
70  Emmanuel van Bavel      C 
Andrew Tjon A Ong

Bron: https://nkveteranen.kndb.nl/dammende-ve ... n-draaien/

EERSTE ZET BURGEMEESTER PECHTOLD
20 april 2026

‘NK veteranen in Delft, iets om trots op te zijn’

“Naarmate wij ouder worden wordt het steeds belangrijker dat we krachtoefeningen blijven doen. Om ons lijf fit te houden. Maar juist ook die bovenkamer van ons moet in beweging blijven. Jullie hebben dat als geen ander begrepen”. Een compliment van burgemeester Alexander Pechtold van Delft tijdens zijn openingstoespraak voor het Nederlands damkampioenschap voor veteranen voor de organiserende stichting The Hague Open. De stichting is al sinds 2000 met grote en kleine evenementen actief in deze regio en inmiddels alweer voor de derde keer te gast in de aula van het Grotius College. “Iets om trots op te zijn”, oordeelde Pechtold die wel enige uitleg over de spelregels nodig had.
De burgemeester heeft – direct of indirect – al enige ervaring met de damsport. Zo zijn de eerste vijftien edities van dit toernooi gespeeld in
Wageningen, een stad waarvan hij jarenlang burgemeester is geweest. Daar werd hij In 2015 benaderd door Harry Otten, oud-voorzitter van de werelddambond FMJD, om een stel Afrikaanse dammers aan een visum te helpen voor het WK in Emmen. De poging had succes. Pechtold: ”Van mijn vader heb ik geleerd: kennis is macht, kennissen zijn machtiger”.
Hij verklapte dat dit evenement zijn ‘eerste afspraak was, nog voordat hij de ambtsketen om zijn nek had’. Een uitvloeisel van de relatie van de zoon van Pechtold met de kleindochter van de Brabantse dammer Pieter Wijn.
De D66-coryfee, die een fraai geïllustreerd boekwerk over de historie van het damspel van KNDB-voorzitter Frans de Jonge kreeg, deed na enige instructies correct de eerste zet voor titelverdediger Peter van der Stap. Het werd uiteraard een centrumopening, gedachtig zijn politieke kleur.

Image

Eerste ronde
Daarna begonnen de 74 deelnemers aan de negentiende editie van dit evenement. Het eerste uit en tevens de eerste verrassing was Jack Mondt die op de achttiende zet een misgreep van Theo van den Hoek met schijf- en later partijwinst afstrafte. Berend Plijter kon al na anderhalf uur in Delft op excursie. Met een Coup Philippe werd de stelling van Alex Kruyshoop opgeblazen. Ook Bé Eggens had een gemakkelijke middag. Met een doorbraakcombinatie doorkruiste Big Bé de plannen van debutant Emmanuel van Bavel. Intussen was Teun de Kluyver heel blij met zijn combinatieve remise vanuit een verloren stelling tegen Bert Roest.
Van de oud-winnaars liet niemand een steek vallen. Titelverdediger Peter van der Stap (‘Ik nam bewust de gok’) toonde zich in een zeer boeiende partij te sterk voor Teus Stam, die een daverende damcombinatie om de oren kreeg maar het (veel) beter had kunnen doen. Anton Schotanus walste over Primnath Goelab heen. Daaf Kasse werd de punten in de schoot geworpen toen Wim van Mourik hara-kiri pleegde. Frank Teer won van Eddy Fuzally die een tijdelijk offer in schijfverlies zag eindigen en Andrew Tjon A Ong – de speler met de hoogste rating – duwde Jos de Wild langzaam maar zeker de afgrond in.

Aanwinst
Een aanwinst voor dit gezelschap is Alfons Ottink. De nationale subtopper van weleer – op het laatste moment nog ingeschreven – maakte op basis van techniek, geduld en vlijt uiteindelijk in het eindspel tegen de taaie Jan Ongolesono zijn terreinvoordeel te gelde, al moet het ‘ergens’ nog wel remise zijn geweest..
Jeanet Stel verdiende met een royale remise tegen Bert Dollekamp een diepblauwe eervolle vermelding. Zij is de enige vrouw in dit gezelschap, ondanks alle pogingen van de organisatie het aantal vrouwen – net als vorig jaar – op minimaal vijf te krijgen. In dat geval staat er ook een Nederlandse titel op het spel.
Andrew Tjon A Ong

Bron: https://nkveteranen.kndb.nl/liefhebber- ... van-doorn/

LIEFHEBBER ARIE JANSSEN VAN DOORN
21 april 2026

‘Ik kijk altijd naar NK veteranen uit’

Voor Arie Janssen van Doorn is het nooit een punt. Het NK veteranen staat elk jaar rood omcirkeld in zijn agenda. ‘Ik kijk er altijd naar uit net zoals mijn vrouw Jeanet, die altijd meegaat en dan haar eigen programma heeft. Ik doe nu dan ook al voor de achttiende keer mee. Alleen vorig jaar lukte het niet in verband met ziekte van mijn vrouw”.
De 75-jarige Wageninger is een echte liefhebber maar vindt ook het sociale aspect belangrijk. “We hebben het altijd gezellig met elkaar. Het is een jaarlijks weerzien van oude bekenden”.
Als kind werd er thuis al fanatiek gedamd door zijn vader, broers Wim en Johan en zus Steinie. “Er was in die tijd ook weinig andere afleiding”. Ook in de schooldamcompetitie kon hij zich uitleven maar lid worden van WSDV mocht nog niet. “Ik moest van mijn ouders eerst de mulo afmaken. Dammen zou voor te veel afleiding zorgen”.
Pas op zijn zestiende ging hij zijn krachten in clubverband meten, wat hem goed afging. “Ik kon gelijk aardig meekomen. Het lukte hem zelfs een keer clubicoon ir. Geert van Dijk (Nederlands kampioen en vice-wereldkampioen) in het clubkampioenschap de titel af te snoepen. “Ik heb maar één keer een punt tegen hem gehaald toen hij in een zetje liep en met remise nog goed wegkwam”.
Arie die ook nog heeft gevoetbald, is een echte WSDV’er maar damde toch twee jaar bij het een klasse hoger spelende Bennekom waar hij ook clubkampioen werd. “Ik heb wel met Bennekom afgesproken dat ik na twee jaar weer naar Wageningen zou teruggaan en heb dat ook gedaan”.

Ereklasse

Afgelopen seizoenen speelde hij in de hoofdklasse met WSDV 2 waarmee hij de titel pakte en naar de ereklasse promoveerde. ”Een unieke prestatie van ons team. Nee, ik kijk niet tegen de ereklasse met al die grootmeesters op. Ik vind dat juist een bonus en een enorme uitdaging. Dat ik normaal gesprokenweinig punten zal pakken, ach…..”.
Hij hielp Henk Kleinrensink aanvankelijk met hand- en spandiensten en later als mede-organisator voor het toen nog ONK veteranen dat vijftien jaar in Wageningen een groot succes was. “Na de coronaperiode moesten we ermee stoppen, zaten met 84 man in De Doorbraak op elkaar geperst. Het gebouw was er niet meer voor geschikt. Het bestuur heeft het nog elders geprobeerd maar dat bleek financieel niet haalbaar. Mooi dat de stichting The Hague Open het nu heeft voortgezet”, stelt Arie die ook een trouwe deelnemer is aan het EK en WK veteranen.
“Daardoor speel je ook nog eens in landen waar je normaal niet zo gauw komt zoals Bulgarije, Wit-Rusland en Letland”, aldus de Wageninger die als veteraan op NK,EK en WK nooit de titel heeft veroverd maar wel diverse bekers, medailles en diploma’s in zijn prijzenkast heeft staan. “En ik heb het toernooi in Lent een keer gewonnen”.
Hij blijft het spelletje leuk vinden. “Ik ontdek elke keer opnieuw dat het niet saai is. De scherpte is wel minder geworden maar daar staat mijn routine tegenover. Trouwens het is zoals Van Dijk destijds al zei: een goede zet kost net zoveel tijd als een slechte”.

Tweede en derde ronde
In de eerste dubbele ronde konden in de aula van het Grotius College niet alleen een aantal mooie, principiële partijen worden genoteerd maar werd er af en toe ook flink geblunderd. Zo overzag Gert Stiekema tegen zijn clubgenoot Bonne Douma op de elfde zet een ‘kleintje’ zoals wijlen Evert Bronstring het placht te noemen, wat hem twee schijven kostte. En thuisspeler Willy Heeringa moest een moment van onoplettendheid duur bekopen waarvan Jeanet Stel gretig profiteerde. Zij viel ‘s middags wel van haar roze wolk af toen haar defensie tegen Paul Teer net niet toereikend bleek.
Bovenin speelden de zes spelers met de maximale score tegen elkaar. Edwin de Jager ontdeed zich soepel van zowel Jan Willem Hoeve als Arie de Bruijn, die een remisecombinatie miste en langzaam maar zeker werd gewurgd. De Jager leidt nu samen met Frank Teer de dans. De Brabantse oud-kampioen maakte met een doorbraak Leo van der Laan een illusie armer en riep vervolgens Berend Plijter met een forse aanvalspartij tot de orde. Alfons Ottink en Daaf Kasse gingen van kop af door elkaar in evenwicht te houden. Dat gebeurde in een spannende partij waarin de beste kansen voor Ottink leken maar hij het juist was die naar de remise moest afwikkelen. ‘s Ochtends had hij op basis van een betere techniek Be Eggens verslagen terwijl Kasse stijlvol Fons Huijbreghts opknoopte.

Dubbeldekker
Ook Peter van der Stap volgt op één punt. Hij miste volgens de computer na een damcombinatie een kansrijker plan. Nu kon Paul Teer de dubbeldekker voor gelijkspel afnemen met remise als resultaat. In de derde ronde strafte de titelverdediger een dubieuze partijopzet van zijn tegenstander hardhandig af. Peter Frans Koops kon met een bord vol schijven opgeven.
Ook Anton Schotanus trok bij. De Friese veteraan kwam een tempo tekort voor de winst op Frans van Eenennaam maar maakte Harry Zandvliet op klaarlichte dag een schijf afhandig. Anton Kosior kon net niet winnen van Arie Janssen van Doorn maar wist vanuit het niets op z’n Kosiors toch nog Harry Clasquin (‘Ik wist dat het zou kunnen gebeuren, net als vorig jaar. Ik sprak mezelf nog toe maar toch gebeurde het’) te verschalken.
Mede-titelfavoriet Andrew Tjon A Ong moest tegen Coen Bommel na een interessante partij zijn tweede remise incasseren. Tegen Arie Janssen van Doorn werd het eveneens een gelijkwaardige puntendeling. Bommel voegde zich via Bert Roest bij de achtervolgers. Dat deden ook Han Seinhorst die in een ouderwetse ‘Keller’ door Bert Dollekamp werd weggespeeld maar van een vorm van damblindheid van zijn opponent profiteerde en Ruud Kloosterman die de partij tegen Wim Koopman liet kantelen.

Image
Stand bovenin:
1 en 2; De Jager en Teer 6;
3 t/m 11. Bommel, Kasse,
Kloosterman, Kosior, Ottink, Schotanus, Seinhorst, Paul Teer en Van der Stap 5.
Andrew Tjon A Ong

Bron:https://nkveteranen.kndb.nl/debutant-em ... van-bavel/

DEBUTANT EMMANUEL VAN BAVEL
Gepubliceerd 22 april 2026 · Geüpdatet 23 april 2026

‘Dankzij Ad Smulders ben ik herintreder geworden’
Clubgenoot Leo van Gelder wist hem over te halen waardoor hij op zijn
zeventigste zijn toernooidebuut maakt. Hoge verwachtingen heeft hij niet maar Brabander Emmanuel van Bavel (virtuele rating 904) hoopt wel in een van zijn partijen ‘voor een kleine verrassing’ te kunnen zorgen.

Stel jezelf even voor.
Ik ben 70 jaar en woon in Tilburg met mijn vrouw, een dochter van een Molukse KNIL-militair (dat Molukkers ook goed kunnen dammen bewijst David Riupassa). Ik heb psychologie gestudeerd. Als werkloos academicus heb ik daarna een omscholing naar de IT gedaan.
Vanaf begin 2025 ben ik lid van Dammend Tilburg. Voor de provinciale clubcompetitie speel ik in het tweede viertal van Dammend Tilburg en voor de nationale clubcompetitie in het tweede achttal van Damcombinatie Tilburg – Eindhoven.
Naast dammen heb ik als hobby elektrisch gitaar spelen. Tenslotte ben ik vrijwilliger bij Notre Dame in Tilburg, een woonzorgcentrum
voor zusters FDNSC en paters en broeders MSC.

Image

Wanneer ben je gaan dammen en waardoor?
In mijn kindertijd heb ik thuis wel gedamd, als spelletje met broertjes en zusjes. Serieuzer werd het toen ik op de middelbare school zat en Teleac een cursus dammen op televisie uitzond met Ton Sijbrands. Het cursusboek uit 1970 heb ik nog steeds.

Hoe verliep je damloopbaan? Doe je ook thuis ook aan dammen?

Het zal in 1975 geweest zijn dat ik lid ben geworden van damclub DAVO in Tilburg. In die tijd heb ik ook enkele damboeken aangeschaft om me wat meer in de theorie te verdiepen, bijvoorbeeld Beter Dammen van Ton Sijbrands en Philip de Schaap en Prisma-damboek van R.C. Keller. Ik heb ook nog een Saitek damcomputer gehad. Mijn lidmaatschap duurde slechts een jaar of twee. Daarna heb ik tientallen jaren niet meer in clubverband gedamd.
Enkele jaren geleden ontmoette ik toevallig Ad Smulders, erelid van Dammend Tilburg, die ik nog kende van mijn tijd bij DAVO. Ik ben een aantal keer bij hem geweest om op zijn kamer een dampartij te spelen. Ook heb ik hem een keer meegenomen naar de clubavond van Dammend Tilburg. Dat heeft er toe geleid dat ik lid geworden ben van Dammend Tilburg. Ad is in november overleden.
Na mijn ‘herintreding’; heb ik Turbo Dambase aangeschaft en een aantal damboeken van Kats, Sijbrands, Baljakin en Getmanski. Nu moet ik nog proberen om me de inhoud van die boeken eigen te maken.
Daarnaast kijk ik graag naar YouTube-video’s over dammen, zoals de masterclasses van Ton Sijbrands en Ester van Muijen over de Roozenburg-opening. Clubgenoot Ad de Hoon geeft af en toe ook een soort masterclass bij hem thuis en die volg ik ook.
Verder speel ik wel eens een partijtje op de smartphone met de app Draughts 10×10 of lidraughts.

Wel eens wat gewonnen? Waar ben je het meest trots op?
De grootse prestatie tijdens mijn beperkte damcarrière is geweest dat ik in 1977 kampioen van groep B van DAVO ben geworden.
Daarvan heb ik een metalen prijsje en een diploma van de Koninklijke Nederlandse Dambond.

Wel eens wat bijzonders/leuks meegemaakt?
Ik heb een keer in en simultaan tegen Harm Wiersma gespeeld. Hoewel ik al snel uit was vond ik het een bijzondere ervaring om tegen zo’n grootheid te spelen.

Wat is voor jou de aantrekkingskracht van dammen?
Dat is dat je, terwijl je alle combinatieve valkuilen moet zien te ontwijken, probeert om positioneel voordeel te behalen en dat je dat voordeel langzaam maar zeker moet weten uit te bouwen zodat het groot genoeg wordt om je tegenstander op de knieën te dwingen. Daarnaast kan ik standen op het dambord esthetisch mooi vinden. Partijen met flankaanvallen spreken mij meer aan dan klassieke partijen.

Vierde ronde
De topper in de vierde ronde tussen Frank Teer en Edwin de Jager leverde geen vuurwerk op. Beide koplopers speelden met de handrem op waardoor de partij in ruim een uur rustig naar remise kabbelde. Hert duo kreeg gezelschap van Daaf Kasse die een sterke partij speelde tegen Coen Bommel, die altijd wel wil dammen. Zijn aanvalslust leverde hem wel een kromme stand op waar de Zeeuwse oud-winnaar bekwaam van profiteerde. Hij brak door naar dam en rondde de klus onberispelijk af.
Het leidende drietal wordt op de hielen gezeten door een pelotonnetje van elf spelers. Anton Schotanus en Alfons Ottink maakten er samen een mooie partij van met interessante positiewisselingen. Ottink zat aan de goede kant van het bord maar Schotanus bleef binnen de remiseperken. Anton Kosior en Ruud Kloosterman hielden elkaar klassiek in evenwicht. Kosior wikkelde af naar een eindspel met een schijf meer dat echter potremise was. Peter van der Stap en Han Seinhorst trokken in het late middenspel nog even de trucendoos open maar het veel stelde het allemaal niet voor.
Paul Teer handhaafde zich bovenin. Joost Hooijberg had ook dit keer de betere positie maar zijn tempovoordeel bleek door de goede defensie van zijn opponent niet toereikend voor de winst.

Image

Finesse

Ook Andrew Tjon A Ong meldde zich weer in de bovenste regionen. Hij nam de oude vos Raphaël Zdroviak met een bekende maar altijd toch weer verrassende finesse al snel te grazen. Cock van Wijk liet tegen Anthony Keijzer de kansen keren en Theo van den Hoek kreeg in het eindspel Hans Kreder nog te pakken.
Onderin staan nu alleen Leo van Gelder en Hans Knobbe nog op nul. Zij verloren respectievelijk van Matthijs Broek en Henk Jan Out die daarmee hun eerste punten veroverden.
Andrew Tjon A Ong

Bron:https://nkveteranen.kndb.nl/liefhebber-jan-ongolesono/

LIEFHEBBER JAN ONGOLESONO
23 april 2026

‘Als je eenmaal door dammen wordt geraakt, kom je er nooit meer vanaf’
Jan Ongolesono (rating 1033) kent als dammer niet al te veel hoogtepunten maar is wel een groot liefhebber, altijd al geweest. Eerst in Suriname en later in Utrecht en omstreken blies de 65-plusser vaak met aanstekelijke plezier zijn partijtje mee.

Image

Mijn roots liggen in Suriname. Daar ben ik met dammen begonnen doordat ik in de winkel van mijn vader regelmatig klanten zag dammen onder het genot van een Djogo oftewel een liter Parbo-bier. En de toppers Leo en Waldo Aliar woonden in Suriname bij mij om de hoek.

Hoe verliep je damloopbaan? Doe je ook thuis aan dammen?

Ik heb een 1000+-rating maar doe eigenlijk weinig tot bijna niets aan studie, buiten de trainingen op Lidraughts. Verder speel ik met mijn damvriend en dorpsgenoot Lucien Farzan die ik in Suriname ook al kende en waar wij ook al samen speelden, niet op competitie-niveau maar recreatief. In de jaren tachtig kwam ik Lucien in Utrecht weer tegen nadat wij uit Suriname waren vertrokken en elkaar uit het oog waren verloren. Hij vertelde mij dat hij bij Damclub Maarssen was gaan dammen en nodigde mij uit om ook lid te worden.

Waar speel je?
Damclub Maarssen bestaat niet meer, ik ben nu lid van de Damclub UDG- Vriendenkring uit Utrecht en landelijke speel ik voor Ons Genoegen Utrecht. Misschien raad je het al, ook hier ben ik samen met mijn damvriend Lucien Farzan actief, maar ook met Toys Sheoratan. De naam Sheoratan zal bij de damliefhebbers bekend voorkomen, zo niet, zie de partij Sijbrands – Sheoratan.

Wel eens wat gewonnen?
Of ik ook ooit eens in de prijzen ben gevallen, ook dat is op Toernooibase na te gaan. Zo ben ik ooit eens kampioen van Utrecht in de eerste klasse geweest en daar ben ik best wel trots op.

Wat is de aantrekkingskracht van dammen, wat vind je de leukste partijen?
Dammen is een denksport waar je, als je er door geraakt wordt, nooit meer vanaf komt. De leukste partijen zijn als alles loopt zoals jij het wil dat het gaat lopen of dat je de tegenstander afstraft voor de tactische fouten.

Nog wel eens iets bijzonders meegemaakt?
Om een anekdote te delen heb ik weer de hulp van mijn vriend nodig. In dit verband verwijs ik de lezer naar Toernooibase voor een partij van Lucien Farzan – Jan Ongolesono uit 1986. Dit om te laten zien hoe mooi dammen kan zijn.

Waarom doe je mee aan dit NK en wat verwacht je?
Ik ben al eerder van de partij geweest, vorig jaar nog. Ik doe in Delft mee omdat het een leuk en gezellig toernooi is waar je veel damvrienden
tegenkomt die je tijdens de nationale clubcompetitie weinig ziet. Dorpsgenoten Andrew Tjon A Ong en – uiteraard – Lucien Farzan zijn ook
van de partij en dat inspireert me om mee te doen.
Mijn doel? Wel vorig jaar heb ik tot de achtste ronde het bergklassement aangevoerd maar door verlies in de laatste partij greep ik net naast de eindzege. Dat resultaat wil ik nu proberen te overtreffen.

Ronde 5
In de ochtendronde wisten Cock van Wijk en Anton Kosior zich bij de drie koplopers te voegen. Kosior brak in een goede positiepartij door de
rechtervleugel van Theo van den Hoek en Van Wijk kreeg in een romantisch spelsysteem zijn gelijk tegen Han Seinhorst. Het leidende kwintet werd op de voet gevolgd door elf spelers. Onder hen de oud-kampioenen Frank Teer en Andrew Tjon A Ong. Zij tekenden binnen mum van tijd de vrede. Ongebruikelijk voor twee spelers die van mooie partijen houden. Teer: “Twee partijen op één dag is gezien mijn gezondheid te veel. Vandaar”. Tjon A Ong, alweer achter zijn (dam)boekenstand: “Hier kan ik wel vrede mee hebben. Ik heb het al druk genoeg”.

Ook de topper tussen Edwin de Jager en Daaf Kasse (‘It takes two to tango’) leidde bij de toeschouwers niet tot een grote mate van opwinding. Paul Teer-Ottink, Hoeve-Schotanus en Kloosterman-Van der Stap eindigden eveneens in een gelijkwaardige remise maar daarin werd wel, zij het soms met mate, ‘vol gas’ gegeven.
Bij de achtervolgers keerde Berend Plijter weer terug waaraan Coen Bommel zijn medewerking verleende. Bé Eggen is erbij wat ten koste van Bert Roest ging en Bert Dollekamp kreeg loon naar werken tegen Roep Bhawanibhiek.
Arie Janssen van Doorn en Arie Schoneveld speelden ‘de partij van de dag’. Na een principiële strijd tussen aanval en verdediging brak de WSDV’er winnend door naar dam. Onderin gaf Hans Knobbe de rode lantaarn aan Leo van Gelder die als enige nu nog op zijn eerste punt wacht.

Zesde ronde
Willy Heeringa kreeg net als twee jaar geleden weer support van zijn kroost. De Delftse thuisspeler werd dit keer aangemoedigd in de vorm van een groot spandoek dat door zijn dochter Bionda voor de ramen werd gehangen. Met als tekst: ‘Yo Willy slaan!!!!’ Het hielp want pappa wist Han Seinhorst probleemloos op remise te houden.
Na zes ronden hebben de vier koplopers in het Grotius College gezelschap gekregen van vier spelers. De toppers tussen Anton Kosior en Edwin de Jager en Frank Teer en Daaf Kasse eindigden in remise maar het had er alle schijn van dat Teer en De Jager zouden gaan winnen. Teer kwam na een zeer boeiende ‘tweede helft’ één tempo tekort voor de winst en hetzelfde overkwam De Jager die Kosior peentjes deed zweten.
Het leidende kwartet werd door vier spelers achterhaald. Andrew Tjon A Ong boekte heel charmant zijn tweede dagzege. In een dun standje werd Bé Eggens fraai weggecombineerd. Ook Arie Janssen van Doorn kon een ‘dubbel ’laten noteren. Anton Schotanus wilde te veel en groef zijn eigen graf waar bekwaam van werd geprofiteerd. Peter van der Stap kreeg hulp van Cock van Wijk die een schijf verblunderde. Alfons Ottink had tegen Jan Willem Hoeve succes met zijn halfopenklassiek dat in een verwoestende aanval uitmondde.

Image

Bizar
Van de grote achtervolgende groep (10) was de remise tussen Paul Teer en Berend Plijter bizar. Teer was door een simpele 1-om-2 een schijf
voorgekomen en had er na een offer van zijn tegenstander nog een schijf bij. Maar toen was het wel geforceerd remise. Joost Hooijberg boekte na een aantal net-niet-gevallen weer eens een winstpartij. Harry Clasquin moest een damcombinatie toelaten na een interessante partij waarin beide spelers kansen lieten liggen. Ruud Kloosterman en Bert Dollekamp hielden elkaar in evenwicht. Nieuwkomers in dit gezelschap zijn Frans van Eennenaam, die Theo Tesselaar vloerde, Arie de Bruijn die Wim Koopman al snel een dam in de maag splitste en Peter Frans Koops die Bonne Douma in de fout zag gaan. Theo van den Hoek is er weer bij na een technische winst op Jan
Ongolesono.

Image

Naast dammen is er ook tijd voor plezier, op woensdag ging een aantal mee met een rondvaartboot door de grachten van Delft.
Andrew Tjon A Ong

Bron:https://nkveteranen.kndb.nl/nico-mul-wi ... opkrikken/

NICO MUL WIL ZIJN RATING OPKRIKKEN
24 april 2026

‘Ik ben als dammer gevaarlijk, vooral voor mezelf’
Je kunt van Nico Mul zeggen wat je wilt maar niet dat de 69-jarige Voorhouter (rating 901) aan zelfoverschatting lijdt. Hij beantwoordde de acht vragen met milde zelfspot en zelfkennis: ‘Ik wil ooit een partij spelen waarin ik begrijp wat ik aan het doen ben’.

Stel jezelf even voor.
Ik kom uit een damfamilie. Mijn opa damde en twee zoons van hem ook. Mijn vader is in zijn jeugd ooit jeugdkampioen van Haarlem en omstreken geweest. Ik had ook nog een neef die damde, de bekende Evert Bronstring. Mijn vader en ik waren ongeveer even goed. Als Evert in de buurt een simultaan gaf, gingen we daar samen altijd naartoe. We speelden beide steevast remise tegen hem. Toch wel bijzonder. We gingen in ieder geval dan met een rookworst naar huis.
Mijn maatschappelijke carrière bestond uit twaalf ambachten en dertien ongelukken. Een van die ambachten is psycholoog. Momenteel ben ik bezig met een project dat tot doel heeft te onderzoeken wat kennis van menselijk gedrag kan toevoegen aan AI- systemen en andersom. Daar ben ik nog wel een paar jaartjes zoet mee.

Image

Ik ben met zestien jaar begonnen bij Damclub Lisse. De eerste partij die ik daar speelde was tegen de clubkampioen. Die partij won ik. In de Lissesche Courant werd geschreven over een “Nieuw jong talent”. Dat laatste klopt niet meer, want ik ben én niet nieuw meer, maar wel 69 en al een tijdje met pensioen. Na Lisse heb ik nog kort gespeeld bij Damclub Heemstede. Daarna ben ik lid geworden van de Rijnsburgse Dam Club waar ik nog steeds speel.

Hoe verliep je damloopbaan?

Mijn damloopbaan is een beetje als een achtbaan zonder veiligheidsgordel: soms hoog, vaak omlaag en altijd spannend. Laat ik het zo zeggen: ik ben als dammer gevaarlijk,… vooral voor mezelf.

Wel eens wat gewonnen? Waar ben je het meest trots op?

Zeker! Ik heb ooit een partij gewonnen… per ongeluk. Mijn tegenstander maakte een fout en ik dacht: “Dit was vast de bedoeling.” Waar ik het meest trots op ben? Dat ik soms een combinatie zie vóórdat ik hem weggeef.

Heb je nog een grote wens wat dammen betreft?
Ja: een partij winnen zonder achteraf te ontdekken dat het een blunderfestival was van beide kanten. En ooit een partij spelen waarin ik zelf begrijp wat ik aan het doen ben.

Wel eens wat bijzonders/leuks/anekdote meegemaakt?

Ja, ooit zei een tegenstander na mijn zet: “Interessant…” Dat is dammerstaal voor: dit gaat heel slecht voor jou aflopen. Hij had gelijk.
Wat is de aantrekingskracht van dammen, wat vind je de leukste partijen?
De aantrekkingskracht is dat het simpel lijkt, maar dat het je hersenen langzaam doet smelten. Heerlijk. De leukste partijen zijn die waarin ik
achteraf kan doen alsof alles gepland was. ‘Ja, dat offer was positioneel…’ Nee dus.

Waarom doe je mee aan dit NK en wat verwacht je ervan?
Ik ben nu voor de tweede keer van de partij. Vorig jaar deed ik voor het eerst mee aan een meerdaags toernooi. Dat beviel heel goed. Vond het leuk en goed georganiseerd. Bovendien wist ik door goede resultaten mijn rating met vijftig punten op te krikken. Dat hoop ik deze keer weer te bereiken.

Zevende ronde
Van de acht koplopers in de aula van het Grotius College viel Arie Janssen van Doorn als eerste af. Edwin de Jager speelde de opening veel handiger en stond al snel ‘ín hogere zin’ gewonnen. Hij deed het niet op z’n handigst waardoor de Wageninger met zijn lamme linkervleugel de partij nog lang kon rekken. Toen hij een remisevariant verzuimde was het in een 4-om-4 echter volkomen uit.
Ook Alfons Ottink kwam tot winst en leidt nu samen met De Jager de dans. Hij bezorgde Frank Teer al snel een overvolle volle linkervleugel en profiteerde daar technisch bekwaam van, met een charmante finesse als kers op de taart.
Peter van der Stap en Daaf Kasse maakten er een fraai, principieel gevecht op het scherpst van de snede van. De Zeeuwse oud-kampioen nam een doorbraak voor twee schijven en ging daarna met zijn dubbeldekker op jacht. Het leidde uiteindelijk tot een 4-om-2-eindspel dat volgens de computer gewonnen was. Kasse deed het echter niet goed waarna de onverzettelijke Van der Stap geforceerd nog een remise voor de poorten van de hel kon wegslepen.
Andrew Tjon A Ong had zich graag bij het leidende trio willen voegen. Hij stond wel comfortabeler tegen Anton Kosior maar de taaie Dordtenaar gaf geen krimp en bereikte een gelijkwaardige remise.

Image

Verrassing
Bij de vijf naaste achtervolgers is Frans van Eenennaam de verrassing van dit NK. Hij is nog ongeslagen, hield een aantal partijen zijn nadeel binnen de perken en won drie keer. Dit keer kwam Paul Teer er te laat achter dat hij niet degene was die op winst mocht spelen waarna de twee dammen van de Hagenees dood en verwoesting konden zaaien.
Post Reply