natuurlijk, laat ze eens iets uitzoeken wat tegen de theorie ingaat en volgens hun toch speelbaar is. een mooie huiswerkopdracht!Kosmos wrote:Ik heb in ieder geval altijd genoten van de creativiteit van Gerlof, een rasdammer, altijd op zoek naar spel, complicaties en trucs en heel sportief.Bert Zwart wrote:Inderdaad, gebrek aan creativiteit. Ik zou graag meer spelers zien die een eigen stijl hebben.Kosmos wrote: Je hebt het wel vaker over 'mapjesdammen", Bert.
Wat bedoel je daarmee precies? Gebrek aan creativiteit bij de spelers?
Ik train wel standaardplannen hoor, alleen heb ik geen mappen maar eigen sappige standen.
Op de Friese jeugdtraining werk ik met de KNDB-mappen, handig in een gedifferentiëerde groep.
Vind jij mij ook zo arrogant met mijn onderschrift, Bert?
Of snap jij wel dat ik de stijlfiguur van Jezus (wie oren heeft om te horen, hore) heb omgesmeed voor gebruik in de damwereld en dat ik dat doe, niet omdat ik denk dat ik jezus of wie ook ben, maar omdat het grappig is?
Ik vind dat trainers daar een verantwoordelijkheid in hebben om zoiets te stimuleren.
Dat doe je toch wel, Tjalling?
Je onderschrift, daar ben ik inmiddels al zo gewend aan, daar vind ik helemaal niets meer van. Ik heb het nooit arrogant gevonden in elk geval.
Overigens vond men mij als jeugdspeler waarschijnlijk ook een mapjesdammer (wellicht kan forumdeelnemer en kenner van de 32-28 20-25 33-29 17-22x22 opening Piet Bouma je daar nog wat anekdotes over vertellen). Nu ik de 30 gepasseerd ben en te lui ben om te studeren doe ik met de huidige generaties hetzelfde. Dat is eigenlijk ook niet netjes en daarom laat ik het verder maar.
Tegen Hans Jansen is Gerlof natuurlijk zo slim om de provocaties van Hans te beantwoorden met degelijke spel.
Maar om te denken dat Gerlof vast niet genoten heeft van deze partij omdat alleen wit wat geprobeerd heeft, dat vind ik nogal een hooghartige instelling. Als Katrinus op VOG op Ingo's mantra 1.31-27 met 19-23 2.33-28 17-22! antwoordt, moet hij ook te horen krijgen hoe schandalig dat toch is om niet op Ingo's spel in te gaan.
Dat is wat ik aankaartte, het veroordelen van iemands stijl komt bij mij nogal lullig over.
Al mijn leerlingen hebben volgens mij wel een eigen stijl. Dat is ook zo mooi aan dammen, ieder een eigen karakter en ieder een eigen stijl.
De stijl van Klaas-Hendrik vind ik nogal op mijn eigen stijl lijken...
Die van Gerlof niet. Creativiteit verschilt ook per speler.
Heb jij nog tips om creativiteit bij spelers te stimuleren, Bert?

Diagram Hans Jansen - Gerlof Kolk
-
Re: Mapjesdammen
- Arjen de Mooij
Mag ik me hier volmondig bij aansluiten. Is altijd makkelijk he Ingo, andere mensen voor emotioneel labiel uit maken, en als je er nou zelf in gelooft dan heb je altijd gelijk, want die ander is niet goed wijs.Dominique wrote:Hee stelletje kleuters, gaat ie weer een beetje! [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]Ingo wrote:Hmmm, Goedemoed. Jij bent me een "geval" apart.
Angstgedrag, nervositeit, gevoelsvermindering, licht gevoel in het hoofd, concentratievermindering, agitatie, abnormale gedachten, euforie en emotionele labiliteit.
Nee joh, ben je gek, jij hebt geen 5 pagina`s proza nodig, ik stuur je 5 grootverpakkingen PROZAC*, daar heb jij veel meer aan.
-
De zet 34-30 is om meerdere redenen een hele slechte zet. Want ook na gewoon 20-25 39-34 9-14 gaat zwart zwaar aan de leiding. Hans Jansen had dus hoe dan ook de ruil 27-22 en 33-29 moeten nemen, waarna zijn *nadeel* binnen de perken was gebleven. Als Jansen werkelijk gezegd heeft dat het initiatief dan bij wit ligt, dan heeft dat volgens mij meer met onderschatting van zijn tegenstander te maken dan met een realistische stellingstaxatie.eitje wrote:Eerst en vooral proficiat Gerlof met deze overwinning. Ik was er die zaterdag ook en heb alleen de uitslag gezien.
Vorige zaterdag heb ik Hans Jansen tijdens het Valkenburgtoernooi om een toelichting gevraagd. Zoals Ingo aangaf kon Hans al een grote ruil nemen met een licht initiatief maar dat vond hij te weinig en speelde dus 34-30 zonder oog te hebben voor het tactische element...
-
Dat is waar ik nu problemen mee heb, je koppelen aan Jezus dat is een onmogelijkheid Tjalling.Kosmos wrote:Je hebt het wel vaker over 'mapjesdammen", Bert.Bert Zwart wrote:Zonder gekheid, denk ik dat we meer mensen als Ingo en Tjalling nodig hebben.
Beiden bestrijden het mapjesdammen op hun eigen manier.
Ik train wel standaardplannen hoor, alleen heb ik geen mappen maar eigen sappige standen.
Op de Friese jeugdtraining werk ik met de KNDB-mappen, handig in een gedifferentiëerde groep.
Of snap jij wel dat ik de stijlfiguur van Jezus (wie oren heeft om te horen, hore) heb omgesmeed voor gebruik in de damwereld en dat ik dat doe, niet omdat ik denk dat ik jezus of wie ook ben, maar omdat het grappig is?
Jezus was zonder zonden,er is geen mens die dat maar kan benaderen ook Tjalling Goedemoed en Jan.Schippers niet.
Dus wees verstandig en pak een mindere hogere polsstok dan val je ook niet zo diep. ik denk aan tijl uilenspiegel.
wat jij zo grappig vind,doet mij erg veel pijn,de naam van Jezus ijdel gebruiken mag namelijk niet,ik mag je daar niet op afrekenen.
Ik bid voor jouw dat je tot inkeer mag komen want als je eenmaal voor zijn troon verschijnt (ieder mens doet dat ook Jan.Schippers Tjalling)
Voel Jij nooit pijn Tjalling als Jezus opzijgezet word door mensen.
ga dan de film maar eens bekijken van zijn kruisiging,misschien dat je dan wakker word,en weer op aarde land.
In ieder geval bid ik voor jouw,want ook Tjallling Goedemoed heeft een ziel te verliezen net als Jan.Schippers overigens.
Dat is niet naief, dat is een zeker weten.
en alle niet gelovigen roep ik hier op denk na wat je met je leven doet,en waarom je leeft op aarde
WAARVOOR LEEF JE EIGENLIJK OP AARDE.
Uw vriendschap met God ontwikkelen.
Vertrouwelijk omgaan doet hij alleen met mensen die oprecht zijn Spreuken 3:32
Als U dichter bij God komt,komt God dichter bij U.
jakobus 4:8
het is bemoedigend te weten dat al Gods beste vrienden Mozes,David,Abraham,Job en anderen-aanvallen van twijfel hadden.
Maar in plaats van dat ze hun twijfel en onzekerheid maskeerden met vrome cliches(schuine streep op de e geen idee hoe ik dat ook al weer moet doen),waren ze er openhartig en eerlijk over.
soms vormt uiting geven aan twijfel de eerste stap naar een diepere intinmiteit met God.
niet gelovigen denken vaak dat christenen gehoorzaam zijn omdat ze zichdaartoe verplicht voelen,maar het tegenovergestelde is waar we zijn vergeven en bevrijd daarom gehoorzamen we uit liefde..
God heeft ons door Jezus Christus bij zichzelf terug gebracht.
Hij heeft ons opgedragen overal te vertellen dat IEDEREEN het nu met God in orde kan maken.
2 korintiers 5:18
Je moet weten dat ik het probleem wil aanpakken niet de mens die er achter schuilgaat.
Het is namelijk nooit te laat om te gaan groeien.
BLIJF UIT DE BUURT VAN ALLES WAT JOUW(...)SLECHTE GEDACHTEN KAN GEVEN.
GEEF IN PLAATS DAARVAN AL JE AANDACHT AAN ALLES WAT JE KAN HELPEN GOED TE DOEN.
2timoteus2:22
Met een vriendelijke groet.
jan.schippers.
- Eric Sanders
Verkeerde topic eigenlijk, maar ja. Er is toch geen topic meer dat nog ergens over gaat.DE_PRUTSER wrote:Jezus was zonder zonden,er is geen mens die dat maar kan benaderen
Dat van die zonden heb ik altijd zo'n raar verhaal gevonden. Wat nu zonden? Wie heeft mij geschapen, zoals ik ben? Ik zelf toch zeker niet. Hoe kan ik dan verantwoordelijk zijn voor die zogenaamde "zonden"? Als ik de buurvrouw begeer, dan doe ik dat omdat ik ben uitgerust met een instinct dat mij de buurvrouw doet begeren. Als god dat niet aanstaat, dan had hij het ontwerp anders moeten maken.
Eerst mij met iets opschepen en dan zeggen dat ik het niet hebben mag. Lekker is dat. Daar trap ik dus mooi niet in.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
- Arjen de Mooij
Oh nee he? Ik was al verbaasd toen een christen iemand vermaande omdat hij 'o jeetje' zei maar dit slaat alles! Tjalling gebruikt de wijsheid van Jezus om ons daarmee een andere wijsheid te leren. En dat is godslastering? Ik geloof niet dat Jezus patent heeft aangevraagd op deze uitspraak...DE_PRUTSER wrote:Dat is waar ik nu problemen mee heb, je koppelen aan Jezus dat is een onmogelijkheid Tjalling.Kosmos wrote:Je hebt het wel vaker over 'mapjesdammen", Bert.Bert Zwart wrote:Zonder gekheid, denk ik dat we meer mensen als Ingo en Tjalling nodig hebben.
Beiden bestrijden het mapjesdammen op hun eigen manier.
Jezus was zonder zonden,er is geen mens die dat maar kan benaderen ook Tjalling Goedemoed en Jan.Schippers niet.
Dus wees verstandig en pak een mindere hogere polsstok dan val je ook niet zo diep. ik denk aan tijl uilenspiegel.
wat jij zo grappig vind,doet mij erg veel pijn,de naam van Jezus ijdel gebruiken mag namelijk niet,ik mag je daar niet op afrekenen.
Als jezus gezegd had: "Mag het licht uit? Ik wil slapen." zouden wij dan voor altijd zelf om het bed heen moeten lopen om het licht uit te doen omdat we zulks niet meer mogen vragen?
Onmogelijkheid?Dat is waar ik nu problemen mee heb, je koppelen aan Jezus dat is een onmogelijkheid Tjalling.
Je hebt jezelf gekoppeld aan Jezus.
Als jij zegt dat je je medemens lief moet hebben, gebruik je geen te hoge polsstok, maar gebruik je de woorden van Christus.
Dat lijkt mij niemand pijn doen.
Je zou blij moeten zijn dat ik de wijze woorden van Jezus gebruik.
Als ik nu zeg, Jan:
Ik vergeef Ingo voor de serie beledigingen aan mijn adres, van karikatuur van mezelf, tot arrogant, tot angtsgedrag en labiliteit (en nog een aantal), ik vergeef het Ingo, mag dat dan of koppel ik me teveel aan Jezus?
Heaven is no location, but a state of mind
Jouw perceptie, Ingo, geen waarheid.Ingo wrote:Hmmm, Goedemoed. Jij bent me een "geval" apart.
Angstgedrag, nervositeit, gevoelsvermindering, licht gevoel in het hoofd, concentratievermindering, agitatie, abnormale gedachten, euforie en emotionele labiliteit.
Nee joh, ben je gek, jij hebt geen 5 pagina`s proza nodig, ik stuur je 5 grootverpakkingen PROZAC*, daar heb jij veel meer aan.
- Hanco Elenbaas
Re: Diagram Hans Jansen - Gerlof Kolk
De Mysticus vraagt:DJBAMI wrote:Ik heb de diagramstand al ergens neer gezet, maar er blijven nog steeds mensen vragen naar de stand, dus vandaar dat ik het zo nog eens over doe. [img]http://fmjd.org/dias/save/10854814849.png[/img]
Jansen heeft zojuist 34-30?? gespeeld, waarop ik volgde met 23-29 en de stand is uit!
Er volgde nog 30-25 en zwart kan toeslaan.
"Is men het niet met hem eens dat wit in de opening goede winstkansen heeft?"
Hij zegt dat het hem veel tijd kostte om uit al die goede plannen de beste te kiezen. Uiteindelijk speelde hij te gehaast, door de grote tijddruk en toen maakte hij een grote fout, die goed werd afgestraft.
-
Als je me een plezier wilt doen moet je me niet gaan gebruiken voor dit soort dingen.Kosmos wrote:Onmogelijkheid?Dat is waar ik nu problemen mee heb, je koppelen aan Jezus dat is een onmogelijkheid Tjalling.
Als jij zegt dat je je medemens lief moet hebben, gebruik je geen te hoge polsstok, maar gebruik je de woorden van Christus.
Als ik nu zeg, Jan:
Ik vergeef Ingo voor de serie beledigingen aan mijn adres, van karikatuur van mezelf, tot arrogant, tot angtsgedrag en labiliteit (en nog een aantal), ik vergeef het Ingo, mag dat dan of koppel ik me teveel aan Jezus?
ik kan niet beoordelen of je oprecht Ingo vergeeft daaar heb ik geen zicht op.
dat koppelen zag ik zelf in een ander perspectief.
Misschien dat je je kunt afvragen hoe het toch komt dat mensen zich in het harnas voelen gejaagd door jouw uitspraken,misschien kun je daar eens over nadenken.
ik hoor later wel van je wat jouw visie in deze is.
Met een vriendelijke groet,
jan.
-
je benadering is verkeerd. Eric God staat alles aan maar wat doe je er zelf mee.Eric Sanders wrote:Verkeerde topic eigenlijk, maar ja. Er is toch geen topic meer dat nog ergens over gaat.DE_PRUTSER wrote:Jezus was zonder zonden,er is geen mens die dat maar kan benaderen
Dat van die zonden heb ik altijd zo'n raar verhaal gevonden. Wat nu zonden? Wie heeft mij geschapen, zoals ik ben? Ik zelf toch zeker niet. Hoe kan ik dan verantwoordelijk zijn voor die zogenaamde "zonden"? Als ik de buurvrouw begeer, dan doe ik dat omdat ik ben uitgerust met een instinct dat mij de buurvrouw doet begeren. Als god dat niet aanstaat, dan had hij het ontwerp anders moeten maken.
Eerst mij met iets opschepen en dan zeggen dat ik het niet hebben mag. Lekker is dat. Daar trap ik dus mooi niet in.
Jij bent diegene zelf die dat bepaalt verder geen mens,je zal ook nooit zonder zonde kunnen zijn evenmin als ik zelf dat ook niet kan.
Maar je kan onder de zonde wegkomen door op je knieen te gaan en Jezus christus te aanvaarden als je zaligmaker en verlosser niet meer en niet minder.dan worden je zonden je vergeven.uit je zelf lukt dat niet.
Alleen je moet het willen zoeken,want wie zoekt zal vinden.
ik heb een enorme rust in mij gevonden omdat ik weet dat mijn verlosser leeft.
dat gun ik een ieder ook Eric Sanders.
- Eric Sanders
Ik begin het een beetje zat te worden dat ik het niet zou begrijpen of het verkeerd zou benaderen. Ik leg toch redelijk duidelijk uit wat ik raar vind aan dat christendom en steeds krijg ik een volkomen onduidelijk gebazel als antwoord. Omdat er toevallig een paar neuronen door de hersenen schieten praat men over jezus die in z'n hart woont (de linker of de rechter kamer, vraag ik me dan af).DE_PRUTSER wrote:je benadering is verkeerd.
Geloof kun je met je verstand en met je gevoel benaderen. Het tweede gaat mij niet zo goed af en met het eerste kan ik niet anders concluderen dat het overgrote deel onzin is. Denk jij er wel eens echt over na?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Wat ik me afvraag, Jan is waarom je wel als Westerhaar-speler wilt profiteren van de trainingen die ik jarenlang aan Gerlof en Klaas-Hendrik (10 jaar training) gegeven heb, maar als ik zelf bij Westerhaar zou willen spelen zou je Huls voor het blok zetten door te stellen het is Tjalling of ik.DE_PRUTSER wrote:Als je me een plezier wilt doen moet je me niet gaan gebruiken voor dit soort dingen.Kosmos wrote:Onmogelijkheid?Dat is waar ik nu problemen mee heb, je koppelen aan Jezus dat is een onmogelijkheid Tjalling.
Als ik nu zeg, Jan:
ik kan niet beoordelen of je oprecht Ingo vergeeft daaar heb ik geen zicht op.
dat koppelen zag ik zelf in een ander perspectief.
Misschien dat je je kunt afvragen hoe het toch komt dat mensen zich in het harnas voelen gejaagd door jouw uitspraken,misschien kun je daar eens over nadenken.
ik hoor later wel van je wat jouw visie in deze is.
Met een vriendelijke groet,
jan.
In het licht van dergelijke acties geloof ik niks ervan dat Jezus in je hart woont.
Je kunt wel aanstoot nemen aan iedere onschuldige uitspraak, maar ik hecht aan de vrijheid van meningsuiting.
Hij die hersen heeft om te denken, denke.
Als je daar al aanstoot aan neemt, kan ik niks meer zeggen. Ik zwicht niet. De uitspraak is vreugdevol en dus goed. Ik ben niet verantwoordelijk voor boosaardige interpretaties van anderen.
Je mag niet verwachten dat anderen zich voegen naar jouw gedachten.
Ik denk anders over het geloof, accepteer dat maar gewoon.
Heren, heren. Hebben we het nog wel over het diagram??? dat is toch veel boeiender dan dat gelul over jezus [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] . Gefeli Kolki, klasse overwinning!! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Niks geprobeerd
Maar Gabriël, je ziet toch wel dat alleen Hans iets geprobeerd heeft? Ik denk niet dat Gerlof vindt dat ie een leuke partij heeft gespeeld.blondegod wrote:Heren, heren. Hebben we het nog wel over het diagram??? dat is toch veel boeiender dan dat gelul over jezus [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] . Gefeli Kolki, klasse overwinning!! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Maar ja, ik ben een labiel persoon dat op een pakket Prozac zit te wachten.
Waar blijven die pillen, Ingo?