Diagram Hans Jansen - Gerlof Kolk

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Ingo

Post by Ingo »

De spreuk van Kosmos is natuurlijk; Wie hersens heeft om te denken, denke! Moest het even verbeteren om de Grote Geest de opmerking uit handen te slaan dat ik zelf niet kan LE_ZEN.
~Er is geen waarheid, slechts perceptie~
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Ingo wrote:Kijk nou eens goed naar wat je geschreven hebt Kosmos....... je blijft het maar doen.
Jij, als uitvinder van de humor, begint met te zeggen dat Gerlof met het voor de tweede keer plaatsen van de diagramstand een egotripje maakt. Ik ga daar wat plagerig op in en vervolgens komt die grote hakbijl bij jou uit de kast.
Onnozel gelul?
Over de schoonheid van de forcing mag ik toch anders denken? En mag ik vreemd opkijken als een speler als Jansen de forcing niet ziet?
En kun je aan de diagramstand iets anders zien dan dat zwart het degelijk heeft gespeeld en dat wit iets heeft geprobeerd? Zijn de woorden van EvD en WW; "een compliment dat hij zich niet gek heeft laten maken door het gespeculeer van Jansen" inhoudelijk dan zo heel verschillend van wat ik zeg?
JIJ zegt dat wit "aanmerkelijk" beter stond, waar dan? Ga je niet op in.
En met je laatste commentaar maak je het wel erg bont hoor.
Waar heb ik geschreven dat Gerlof niet had mogen winnen? Wie heeft er "uberhaupt het recht om zoiets te zeggen? Ik vind het juist prachtig dat hij van iemand van het kaliber Jansen wint.
En vanwaar die belachelijke opmerking dat iemand pas mag winnen als hij zo interessant speelt als INGO?? Zo interessant vind ik mijn spel (behalve zo nu en dan op VOG) niet en als ik dat al wel zou vinden heb ik zeker niet zo`n opgeblazen ego (kijk in de spiegel Kosmos, opgeblazen en ego in beeld) dat ik zulke misplaatste arrogante opmerkingen zou maken.
Weet je Kosmos, je hebt een scherpe tong en een in gif gedoopte pen maar het zou prettig zijn als je ook wat aandacht zou besteden aan het LE_ZEN en doorgronden van de commentaren van anderen. Vervolgens kun je dan iets genuanceerder reageren op wat anderen schrijven i.p.v. steeds maar dat relnichterig gedrag ten toon te spreiden.
Wat echt arrogant is, die leuke spreuk onder elk stukje; Hij die denken kan, denke! De spreuk geeft anderen het idee dat dat de verkondiger van de boodschap(JIJ dus) de wijsheid in pacht heeft, laat me niet lachen.
Het wordt tijd dat je een andere spreuk gaat gebruiken, ik heb wel een suggestie; Hij die schoppen kan, schoppe!
Bij Tjalling is het altijd alles-of-niets. Een tussenweg is er bij hem niet. De meeste prikborders zijn daar inmiddels aan gewend.
Hanco Elenbaas

Re: Diagram Hans Jansen - Gerlof Kolk

Post by Hanco Elenbaas »

DJBAMI wrote:Ik heb de diagramstand al ergens neer gezet, maar er blijven nog steeds mensen vragen naar de stand, dus vandaar dat ik het zo nog eens over doe. [img]http://fmjd.org/dias/save/10854814849.png[/img]
Jansen heeft zojuist 34-30?? gespeeld, waarop ik volgde met 23-29 en de stand is uit!
Er volgde nog 30-25 en zwart kan toeslaan.
Een mooie truc!! Inderdaad een koekje van eigen deeg.
Jammer dat geen foto gemaakt is van het blozende [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] sportieve [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] gezicht van De Mysticus toen hij opgaf.
Ingo

Post by Ingo »

Tuurlijk weet ik ook wel dat Kosmos alles of niets speelt Eric, is ook niet zoveel op tegen vind ik. Maar hij mag ook gerust begrijpen dat ie NIET telkens de vinder van het eerste kievits-ei is, dat een kaatser de bal mag terug verwachten en dat een firljepper hard mag lopen, de stok stevig vast mag pakken en hoog mag klimmen maar dat ie ook wel eens keihard de plomp in gaat. Is klootschieten een Friese sport?
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Ingo wrote:Kijk nou eens goed naar wat je geschreven hebt Kosmos....... je blijft het maar doen.
Jij, als uitvinder van de humor, begint met te zeggen dat Gerlof met het voor de tweede keer plaatsen van de diagramstand een egotripje maakt. Ik ga daar wat plagerig op in en vervolgens komt die grote hakbijl bij jou uit de kast.
Onnozel gelul?
Over de schoonheid van de forcing mag ik toch anders denken? En mag ik vreemd opkijken als een speler als Jansen de forcing niet ziet?
En kun je aan de diagramstand iets anders zien dan dat zwart het degelijk heeft gespeeld en dat wit iets heeft geprobeerd? Zijn de woorden van EvD en WW; "een compliment dat hij zich niet gek heeft laten maken door het gespeculeer van Jansen" inhoudelijk dan zo heel verschillend van wat ik zeg?
JIJ zegt dat wit "aanmerkelijk" beter stond, waar dan? Ga je niet op in.
En met je laatste commentaar maak je het wel erg bont hoor.
Waar heb ik geschreven dat Gerlof niet had mogen winnen? Wie heeft er "uberhaupt het recht om zoiets te zeggen? Ik vind het juist prachtig dat hij van iemand van het kaliber Jansen wint.
En vanwaar die belachelijke opmerking dat iemand pas mag winnen als hij zo interessant speelt als INGO?? Zo interessant vind ik mijn spel (behalve zo nu en dan op VOG) niet en als ik dat al wel zou vinden heb ik zeker niet zo`n opgeblazen ego (kijk in de spiegel Kosmos, opgeblazen en ego in beeld) dat ik zulke misplaatste arrogante opmerkingen zou maken.
Weet je Kosmos, je hebt een scherpe tong en een in gif gedoopte pen maar het zou prettig zijn als je ook wat aandacht zou besteden aan het LE_ZEN en doorgronden van de commentaren van anderen. Vervolgens kun je dan iets genuanceerder reageren op wat anderen schrijven i.p.v. steeds maar dat relnichterig gedrag ten toon te spreiden.
Wat echt arrogant is, die leuke spreuk onder elk stukje; Hij die denken kan, denke! De spreuk geeft anderen het idee dat dat de verkondiger van de boodschap(JIJ dus) de wijsheid in pacht heeft, laat me niet lachen.
Het wordt tijd dat je een andere spreuk gaat gebruiken, ik heb wel een suggestie; Hij die schoppen kan, schoppe!
Een keer 'onzinnig' zeggen en het ego van mr INGO knalt uiteen.....
Zo bijzonder is de combinatie niet en een fijn gevoel dat er een mooie partij is gespeeld kun je er als zwartspeler(getuige de diagramstand waarin slechts te zien is dat WIT iets heeft geprobeerd) toch ook niet aan over houden dacht ik zo.
Dit is echt Ingo, lekker een aanstormend talent naar beneden trappen en dan als hij erop aangesproken wordt plosteling balkzeil halen en tegen Gerlof aan gaan slijmen. Niet genieten van een leuke partij na een overwinning op Hans Jansen, wat een trieste afgunst...
Oei, nu lok ik weer 5 kantjes diep beledigd proza uit met dat gezellige Raesmannetje.
Heaven is no location, but a state of mind
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Kan iemand mij vertellen hoe het zetje gaat?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

En kan die persoon ook wat borrelnootjes meenemen?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Zonder gekheid, denk ik dat we meer mensen als Ingo en Tjalling nodig hebben.

Beiden bestrijden het mapjesdammen op hun eigen manier.
eitje

Post by eitje »

Eerst en vooral proficiat Gerlof met deze overwinning. Ik was er die zaterdag ook en heb alleen de uitslag gezien.

Vorige zaterdag heb ik Hans Jansen tijdens het Valkenburgtoernooi om een toelichting gevraagd. Zoals Ingo aangaf kon Hans al een grote ruil nemen met een licht initiatief maar dat vond hij te weinig en speelde dus 34-30 zonder oog te hebben voor het tactische element...
Kosmos

Mapjesdammen

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:Zonder gekheid, denk ik dat we meer mensen als Ingo en Tjalling nodig hebben.

Je hebt het wel vaker over 'mapjesdammen", Bert.
Wat bedoel je daarmee precies? Gebrek aan creativiteit bij de spelers?
Ik train wel standaardplannen hoor, alleen heb ik geen mappen maar eigen sappige standen.
Op de Friese jeugdtraining werk ik met de KNDB-mappen, handig in een gedifferentiëerde groep.
Vind jij mij ook zo arrogant met mijn onderschrift, Bert?
Of snap jij wel dat ik de stijlfiguur van Jezus (wie oren heeft om te horen, hore) heb omgesmeed voor gebruik in de damwereld en dat ik dat doe, niet omdat ik denk dat ik jezus of wie ook ben, maar omdat het grappig is?
Bert Zwart

Re: Mapjesdammen

Post by Bert Zwart »

Kosmos wrote:
Bert Zwart wrote:Zonder gekheid, denk ik dat we meer mensen als Ingo en Tjalling nodig hebben.

Ik train wel standaardplannen hoor, alleen heb ik geen mappen maar eigen sappige standen.
Op de Friese jeugdtraining werk ik met de KNDB-mappen, handig in een gedifferentiëerde groep.
Of snap jij wel dat ik de stijlfiguur van Jezus (wie oren heeft om te horen, hore) heb omgesmeed voor gebruik in de damwereld en dat ik dat doe, niet omdat ik denk dat ik jezus of wie ook ben, maar omdat het grappig is?
Inderdaad, gebrek aan creativiteit. Ik zou graag meer spelers zien die een eigen stijl hebben.
Ik vind dat trainers daar een verantwoordelijkheid in hebben om zoiets te stimuleren.
Dat doe je toch wel, Tjalling?

Je onderschrift, daar ben ik inmiddels al zo gewend aan, daar vind ik helemaal niets meer van. Ik heb het nooit arrogant gevonden in elk geval.

Overigens vond men mij als jeugdspeler waarschijnlijk ook een mapjesdammer (wellicht kan forumdeelnemer en kenner van de 32-28 20-25 33-29 17-22x22 opening Piet Bouma je daar nog wat anekdotes over vertellen). Nu ik de 30 gepasseerd ben en te lui ben om te studeren doe ik met de huidige generaties hetzelfde. Dat is eigenlijk ook niet netjes en daarom laat ik het verder maar.
Kosmos

Re: Mapjesdammen

Post by Kosmos »

Bert Zwart wrote:
Kosmos wrote:

Inderdaad, gebrek aan creativiteit. Ik zou graag meer spelers zien die een eigen stijl hebben.
Ik vind dat trainers daar een verantwoordelijkheid in hebben om zoiets te stimuleren.
Dat doe je toch wel, Tjalling?

Je onderschrift, daar ben ik inmiddels al zo gewend aan, daar vind ik helemaal niets meer van. Ik heb het nooit arrogant gevonden in elk geval.

Overigens vond men mij als jeugdspeler waarschijnlijk ook een mapjesdammer (wellicht kan forumdeelnemer en kenner van de 32-28 20-25 33-29 17-22x22 opening Piet Bouma je daar nog wat anekdotes over vertellen). Nu ik de 30 gepasseerd ben en te lui ben om te studeren doe ik met de huidige generaties hetzelfde. Dat is eigenlijk ook niet netjes en daarom laat ik het verder maar.
Ik heb in ieder geval altijd genoten van de creativiteit van Gerlof, een rasdammer, altijd op zoek naar spel, complicaties en trucs en heel sportief.
Tegen Hans Jansen is Gerlof natuurlijk zo slim om de provocaties van Hans te beantwoorden met degelijke spel.
Maar om te denken dat Gerlof vast niet genoten heeft van deze partij omdat alleen wit wat geprobeerd heeft, dat vind ik nogal een hooghartige instelling. Als Katrinus op VOG op Ingo's mantra 1.31-27 met 19-23 2.33-28 17-22! antwoordt, moet hij ook te horen krijgen hoe schandalig dat toch is om niet op Ingo's spel in te gaan.
Dat is wat ik aankaartte, het veroordelen van iemands stijl komt bij mij nogal lullig over.

Al mijn leerlingen hebben volgens mij wel een eigen stijl. Dat is ook zo mooi aan dammen, ieder een eigen karakter en ieder een eigen stijl.
De stijl van Klaas-Hendrik vind ik nogal op mijn eigen stijl lijken...
Die van Gerlof niet. Creativiteit verschilt ook per speler.
Heb jij nog tips om creativiteit bij spelers te stimuleren, Bert?
Ingo

Post by Ingo »

Hmmm, Goedemoed. Jij bent me een "geval" apart.
Angstgedrag, nervositeit, gevoelsvermindering, licht gevoel in het hoofd, concentratievermindering, agitatie, abnormale gedachten, euforie en emotionele labiliteit.
Nee joh, ben je gek, jij hebt geen 5 pagina`s proza nodig, ik stuur je 5 grootverpakkingen PROZAC*, daar heb jij veel meer aan.
Vraagje

Post by Vraagje »

Bert Zwart wrote:Kan iemand mij vertellen hoe het zetje gaat?
ik neem aan 18-22 en plakken...
Dominique

Post by Dominique »

Ingo wrote:Hmmm, Goedemoed. Jij bent me een "geval" apart.
Angstgedrag, nervositeit, gevoelsvermindering, licht gevoel in het hoofd, concentratievermindering, agitatie, abnormale gedachten, euforie en emotionele labiliteit.
Nee joh, ben je gek, jij hebt geen 5 pagina`s proza nodig, ik stuur je 5 grootverpakkingen PROZAC*, daar heb jij veel meer aan.
Hee stelletje kleuters, gaat ie weer een beetje! [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Post Reply